fbpx

Afscheidsrit locserie 1700 aangekondigd: dit is de route

14 okt 2023 8:22

Eind dit jaar zijn de laatste uren voor de locserie 1700 in dienst bij NS geteld: dan verdwijnen de bekende NS-gele ‘nez cassés’ van het Nederlandse spoor. Om liefhebbers nog een laatste unieke blik op de treinen te bieden, organiseren NS International en de NVBS op 19 november een speciale afscheidsrit over trajecten waar de locs normaal niet te zien zijn.

De afscheidsrit van de 1700-locs vindt plaats in combinatie met een IC Berlijn-stam; zo rijden ze de laatste jaren immers tussen Amsterdam Centraal en Bad Bentheim. Vanaf dienstregeling 2024, die op 10 december ingaat, worden de oude Alstom-locs vervangen door nieuwe NS Vectrons die nu al de Nightjet-diensten verzorgen.

Zeldzame trajecten

Het begin- en eindpunt van de afscheidsrit is Amersfoort Centraal. Via Zwolle, Deventer, Arnhem, Den Bosch, Tilburg en Dordrecht gaat het dan naar Rotterdam. Op veel van die trajecten is de combinatie van 1700 + IC Berlijn nooit of slechts enkele keren geweest. Een enkeling zal zich wellicht nog de opvallende omleiding van een IC Berlijn via Tilburg naar Rotterdam herinneren.

Fotostops

Na een fotostop op station Rotterdam Stadion, waar ook andere 16-, 17- en 1800-locs worden opgesteld, gaat de afscheidsrit via Den Haag HS, Gouda en Utrecht Centraal weer terug naar startpunt Amersfoort Centraal. Volgens organisator NVBS worden onderweg ook nog andere fotostops georganiseerd.

Wie wil meereizen met de afscheidsrit moet NS-medewerker zijn of een lidmaatschap van de NVBS hebben. Nieuwe leden zijn volgens de vereniging ook welkom, zij het in beperkte mate.

0 0 stemmen
Artikel waardering
83 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Arjan Krabbenbos
11 maanden geleden

Komt er ook een Bistrorijtuig mee, die verdwijnen ook met de dienstregeling 2024. Ik ben lid van NVBS en zal wel mee willen.De ironische locomotieven van Alstom zijn sinds de jaren 80 op de rails. Deze Franse locomotieven, hebben net als hun Franse collega’s een mooi design met de gebroken neuzen, of te wel de voor en achterkanten. Jammer dat ze de dienst uitgaan, maar oook dit tijdperk houdt een keer op! Als het goed is gaat er een naar een museum, maar kunnen misschien ook extra bewaard blijven voor Train Charter of Volker Raillocomotief. De IC Betlijn rijtuigen gaan per oktober 2024 vervangen worden door het ICL materieel van het Spaanse Talgo.Deze nieuwe treinen zijn van een verlaagde vloer voorzien en worden dan eerst met Vectrons tijdelijk ingezet als trekkracht.In de loop van die tijd worden het straks ook Talgo locomotieven , die onder andere deze nieuwe IC Berlijntreinen gaan trekken.

Martijn
11 maanden geleden
Antwoord aan  Arjan Krabbenbos

Het Spoorwegmuseum bezit al sinds begin 2020 de 1768, dus laat dat ‘als het goed is’ maar weg 😉

Turin
11 maanden geleden
Antwoord aan  Arjan Krabbenbos

Weet iemand hoelaat deze trein rond Vleuten is, dan kan ik hem daar kan gaan spotten

S
11 maanden geleden
Antwoord aan  Turin

De tijden zijn nog niet bekend, afgezien van dat er rond 10:00 uit Amersfoort vertrokken wordt en dat men rond 18:00 daar weer terug is. De rest kun je wel aardig zelf inschatten.

Niek
11 maanden geleden
Antwoord aan  Arjan Krabbenbos

Hoelaat gaat die rijden?

S
11 maanden geleden
Antwoord aan  Niek

De tijden zijn nog niet bekend, afgezien van dat er rond 10:00 uit Amersfoort vertrokken wordt en dat men rond 18:00 daar weer terug is. De rest kun je wel aardig zelf inschatten.

Lord Wolfie
11 maanden geleden
Antwoord aan  Arjan Krabbenbos

Ironische? Volgens mij bedoel je “iConische”.

Wouter Pimpelmees
11 maanden geleden
Antwoord aan  Arjan Krabbenbos

@Arjan:
Waarom nou weer een Bistro-rijtuig ? Wat is er mis met een van huis meegebracht lunchpakket ? Nee, om de rit een extra cachet te geven, stel ik voor om voor deze bijzondere gelegenheid, een bordeelrijtuig aan te koppelen. De geoefende recreant kan dan op het ritme van kedeng-kedeng de reis tot een persoonlijk hoogtepunt brengen. Je moet groots denken, zou mijn Opa vroeger altijd.

drs.p
11 maanden geleden

Misschien zie ik iet over het hoofd maar op welke dag is dat?

Liesbeth Bos
11 maanden geleden
Antwoord aan  drs.p
Frank van der Weide
11 maanden geleden

Zo sta je nog in de fabriek van Alsthom ,toen nog met een h erin, bij de loc in aanbouw te kijkkijken, zo sta je naar het afscheid te kijken.
Je wordt ouder papa, geef het maar toe….

Hanzeboog
11 maanden geleden
Antwoord aan  Frank van der Weide

Dat was dan behoorlijk lang geleden. Al zal dat ook relatief zijn. Want Alsthom was er ook vele jaren.

Opvallend met de huidige Alstom is dat ze niet zo succesvol waren met de locomotieven. In tegenstelling tot rivaal Siemens. En daarvoor Bombardier. Teveel de nadruk op TGV en Coradia (Stream) gelegd? Tijden veranderen.

Toen Alsthom de serie 1700 locomotieven leverden was er nog geen TGV. De Franse locomotieven waarvan één Franse locomotief vele jaren een wereldrecord had waren destijds befaamd. De serie 1700 is afgeleid van één van die Franse locomotieven.

C.R.A. Dingjan
11 maanden geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Niet waar‼️
Dat was de serie 1300 ‼️
Series 1100 en 1300
waren destijds de eerste
lok-series van Alsthom
voor de NS.

Anna Drop
11 maanden geleden
Antwoord aan  Frank van der Weide

Mamma ook😉

Ken ze van de tijd dat ik bij Wagons- lits in dienst was

Ed Siepermann
11 maanden geleden
Antwoord aan  Anna Drop

Wanneer was dat?

Anna Drop
11 maanden geleden
Antwoord aan  Frank van der Weide

Mamma Anna ook😉

Ken ze van de tijd dat ik bij Wagons- lits in dienst was

Hanzeboog
11 maanden geleden

Correctie: In geval van omleidingen via Flevolijn & Hanzelijn heeft de Berlijn trein al diverse keren tussen Zwolle – Deventer gereden. En dat al vanaf de ingebruikname van de Hanzelijn.

Zeldzaam was het dus tussen Zwolle – Deventer. Maar het was niet alledaags. Diverse keren gebruik van gemaakt. Het reizen in de Duitse rijtuigen was en is comfortabel.

Waarmee een eind komt aan de iconische locomotief. Terwijl een andere Alstom trein geleidelijk aan het instromen is zal binnenkort een eind komen aan de serie 1700. Waarschijnlijk zal er één locomotief serie 1700 in het Spoorwegmuseum komen. Voor degenen die melancholisch worden van deze locomotief.

De opvolger is ook een prachtige staaltje techniek. De NS Vectron is een uitstekende locomotief. Op basis van de oeroude Eurosprinter kwam de DB serie 182, OBB Taurus, serie 189, NMBS reeks 18 en uiteindelijk de Vectron locomotief uit voort. Kortom een uiterst beproefde locomotief die héél gefaseerd is door ontwikkeld.

Het is wachten op de ICE – L. Worden de Talgo rijtuigen eerst nog door NS Vectron locomotieven getrokken en geduwd? Nadeel van de NS Vectron is de zware aslast van 22,5 ton. En dan in sandwichformatie. De DB Talgo Tracva locomotief (Baureihe 105) die nog geleverd moet worden heeft een aslast van 18 ton. En duwt/trekt de DB Talgo rijtuigen.

Daardoor zal er waarschijnlijk met de NS Vectron een snelheidsbeperking zijn.

Hanzeboog
11 maanden geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Correctie: Zeldzaam was het dus niet tussen Zwolle – Deventer.

Jules Draaijers
11 maanden geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Er is al een lok van de serie 1700 in het bestand van het NSM: de 1768 behoort al enige tijd tot de collectie en is ook (nog) rijvaardig.

Anoniem
11 maanden geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

de Vectrons gaan als het goed is in push-pull configuratie rijden met de Talgo-rijtuigen. Niet in sandwich dus.

Hanzeboog
11 maanden geleden

De locomotief serie 1700 was eerst vooral tussen Haarlem – Maastricht en Den Haag – Venlo. Toen vonden ze reizen in deze trein bepaald geen veevervoer in Noord Brabant. Later werd wel gemopperd omdat het er van die lelijke oude gehuurde meuk werd ingezet in Noord Brabant. Hoe heette die rijtuigen ook al weer?

De locomotief serie 1700 werd later aan de Spartaanse DD-AR rijtuigen gekoppeld. Lelijke samenstelling. De locomotief serie 1700 was zeer betrouwbaar. Maar de dubbeldeksrijtuigen waren lelijk en sfeerloos. De DDZ was met die rijtuigen een forse verbetering.

Heb ook gereisd met de locomotief serie 1700 met ICR op de IJssel trein. Dat was toen de comfortabelste trein. Zeker in de daluren met 7 ICR.

Na de instroom van DDZ was/is de locomotief serie 1700 nog alleen te zien op de route tussen Amsterdam – Bad Bentheim. Richting Emmerich is de locomotief wissel allang vervallen.

Het einde van een tijdperk.

Hanzeboog2012
11 maanden geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Correctie: Ijssel Trein = Ijssellijn

Loek Voorn
11 maanden geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Met die oude meuk zou je de NMBS K4-rijtuigen kunnen bedoelen (in Bordeaux-rood)

Mark
11 maanden geleden
Antwoord aan  Loek Voorn

In het begin de Belgische M2-rijtuigen (met klapdeurtjes)

Martijn
11 maanden geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

De 1700-en zijn in eerste instantie juist gebouwd voor die ‘lelijke samenstelling’ ten behoeve van het trekken en duwen van DD-AR. In de beginjaren reden ze er vrijwel allemaal mee.

Chris
11 maanden geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

In Brabant/Limburg reden de locs uit de 1700 (afwisselend met 1600/1800 eerst een tijd, ook met de 1100 en 1200) met slepen ICR-rijtuigen. Dat werden vaak heterogene treinstammen doordat ze uitgebreid werden met DDM (incl. stuurstandrijtuig), Plan W, ICK en … inderdaad: K4. Dat was zo tot 2007, toen kregen we VIRM.

limburger
11 maanden geleden

gaat er ook zo’n loc in het spoorweg museum komen ?

Hanzeboog
11 maanden geleden
Antwoord aan  limburger

Waarschijnlijk wel. Vraag me af of de Spoorwegmuseum niet moet uitbreiden. Ze kunnen toch niet de alleroudste treinen van 100 jaar of ouder afvoeren?

Johan
11 maanden geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Hoe wilde je dat doen? – Een kelder met sporen eronder?

Hanzeboog
11 maanden geleden
Antwoord aan  Johan

Zelfde concept als Antwerpen Centraal?😁Nee heb geen idee.

Ariën
11 maanden geleden
Antwoord aan  Johan

Opa Ariën vertelt (in 2165): Tegenwoordig hebben we de hyperloop die ondergronds gaat, en rijden er zelfrijdende busjes door de straten die iedereen bij een hub afzetten, die je bij een ministation op de hyperloop afzetten, die zich vanzelf met pod’s combineert aan snellere hyperloop verbindingen door heel Nederland en Europa en waarmee je in een uurtje in Parijs bent, of in een 20 minuten van Utrecht in Groningen.

De oude sporen met rails zijn niet in gebruik, en oudere grote stations vormen nu een monumentaal erfgoed, waarbij Amsterdam Centraal nu een groot spoorwegmuseum is geworden. Terug naar de roots waar het halverwege de 20e eeuw, tijdens en na de oorlog begon.

Bert Sitters
11 maanden geleden
Antwoord aan  Johan

Twee locaties:
Utrecht de oudste treinen en Amersfoort nieuwere treinen. Bij Amersfoort is ruimte zat.
Bijzondere pendeltreinen tussen Maliebaan en Amersfoort.

S
11 maanden geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Heb je gemist dat de 1768 al 4 jaar van het Spoorwegmuseum is? Die is daarheen gegaan na het afscheid van de DDM-1 en DDAR.

Ariën
11 maanden geleden
Antwoord aan  limburger

Het Spoorwegmuseum heeft al de 1768 en de 1656.

Hanzeboog
11 maanden geleden

Waarmee bijna een einde komt aan de NS locomotieven in reizigersdienst. Er zijn nog de gehuurde NS Vectron en vooral de gehuurde NS Bombardier Traxx serie 186. Maar eigenlijk zijn het geen echte NS locomotieven zoals de locomotief serie 1700. Kwestie van een aantal maanden voordat de NS Vectron en NS Bombardier Traxx verdwenen zijn.

Dan zullen multicourante locomotieven vanuit België en Duitsland van diverse goederenspoorvervoerders op het Nederlandse spoornet rijden. Uitgezonderd de ICE – L met een DB Talgo Tracva locomotief.

In Nederland rijden in passagiersdienst geen locomotieven meer. Dat is voor het eerst in de Nederlandse spoorgeschiedenis. Kortom een gedenkwaardige afscheid als de locomotief serie 1700 voor het laatst in passagiersdienst rijdt.

Johan
11 maanden geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

“In Nederland rijden in passagiersdienst geen locomotieven meer.”

Vooral dat alle nachttreinen nu met treinstellen rijden is een hele vooruitgang. Eén die ik blijkbaar compleet gemist had, dus dank voor de toevoeging.

Hanzeboog
11 maanden geleden
Antwoord aan  Johan

Heb specifiek over NS reizigerstreinen met NS locomotieven in dagdienst. De nachttrein tussen Amsterdam – Köln/Wenen tel ik niet mee.

Maar scherp opgemerkt.

S
11 maanden geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

En de Dinnertrain? Green City Trip? European Sleeper? Of tel je die voor het gemak ook niet mee?
IC Berlijn blijft ook gewoon met een loc+rijtuigen rijden.

lezer
11 maanden geleden

Gevonden op railwiki na Google 1700: De locomotieven serie 1700 lijken uiterlijk op de locomotieven serie 1600. Het grote verschil zit in de tractieregeling (chopper) welke bij de serie 1700 op een andere wijze plaats vindt. De chopper de serie 1700 regelt met vaste frequentie-stappen en is zo afgeregeld dat er voor de automatische trein beïnvloeding geen schadelijke interveniërende harmonische stoorstromen ontstaan. Dit maakt dat de serie 1700 in multiple-bedrijf kan worden ingezet.

lezer
11 maanden geleden
Antwoord aan  lezer

De 1600 is de loc die sommigen zich herinneren uit de jaren tachtig die voor de nieuwe intercity rijtuigen naar Zuid Limburg werden ingezet. Ook waren ze vaste kracht bij de allereerste lange dubbeldekkers. Ook op internationale trenen naar Arnhem werden ze 1e keus ingezet omdat dat een 140 km/h baanvak is. Oudere locs werden ingezet op 130 km/h baanvakken.

lezer
11 maanden geleden
Antwoord aan  lezer

De 1700 werd gebouwd om met de vervolgseries dubbeldekkers te rijden. Twee 1700’en trokken of duwden soms maar 6 rijtuigen!

Later in de jaren 90 kreeg een deel van de dubbeldekkers moterrijtuigen en kwamen die 1700 vrij om de oude NS locs te vervangen. Toen de gele dubbeldekkers werden omgebouwd tot IC’s kwamen de andere 1700’en ook vrij voor andere taken.

lezer
11 maanden geleden
Antwoord aan  lezer

De 1600 zijn volgens mij ongenummerd tot 1800’en en rijden niet meer of niet bij de NS.

lezer
11 maanden geleden
Antwoord aan  lezer

Een 1700 kan niet samen rijden met een 1600/1800. Relevant citaat.

De wel/niet vernummering tussen 1600 en 1800 had te maken met de splitsing van NS cargo en NS reizigers grofweg.

Deze locs rijden nog maar niet bij NS.

treingraag
11 maanden geleden

1700 en/of 1800 eigenlijk te sterk mbt eigen gewicht zei men wel eens. Licht gebouwd blijkbaar.
Na 3x dik gas met licht stijgeren van de loc kwam de trein met tanks op gang. Goele ASR dat wel want geen of weinig slip.
In Frankrijk zelf reed een langere loc met zelfde profiel TEE-loc met 2x 3 assen per truckstel, was er eerder dacht ik deze Coco-loc. Zilver/rood.

Sam
11 maanden geleden

Enig idee wanneer de oude ICD treinen op traject Den Haag Eindhoven weg gaan? Was dat niet ook dit jaar?

Hanzeboog
11 maanden geleden
Antwoord aan  Sam

Waarschijnlijk in de loop van 2024.

Maar wat heeft het te maken met deze topic? Dit gaat over het afscheid van serie 1700.

Erno-Berk
11 maanden geleden

Ik vind het veel interessanter om op zaterdag 2, zondag 3 of zaterdag 9 december nog een keer met de IC Berlin naar Bad Bentheim te reizen om voor één van de laatste keren de lokwissel bij Bad Bentheim te aanschouwen. Overigens vind je vooral in Tsjechië nog veel lokwissels en ook in Budapest zag ik nog veel aan- en ontkoppelingen van locomotieven aan de rijtuigen. Dat is het mooie van die voormalige Oostbloklanden. Niet alleen is alles daar een stuk goedkoper. Je hebt daar ook nog veel meer getrokken treinen en dergelijke wat de spoorwegen ook vele malen interessanter maakt dan landen en gebieden met enkel treinstellen en af en toe trek-duw-stammen.

Henk de Klerk
11 maanden geleden

Wat jammer, dat ik niet de tijden van aankomst/c.q. de doorrijtijden langs en bij de diverse stations weet. Wie kan me helpen?

Ariën
11 maanden geleden
Antwoord aan  Henk de Klerk

Pak de NS reisplanner en en probeer een schatting te maken. En volg anders op de dag zelf de kanalen op Facebook, Twitter en andere sites. Niemand zal de rit ontgaan.

S
11 maanden geleden
Antwoord aan  Henk de Klerk

Het valt ook wel aardig uit te rekenen met een beetje slim redeneren. Of wacht tot de tijden hopelijk op https://treinposities.nl/bijzonderheden verschijnen. Meestal gebeurt dat wel als er onder licentie van NS gereden wordt.

Laurens Smid
11 maanden geleden

De doorkomst tijden worden nooit door de vereniging openbaar gemaakt. Het enigste wat bekend is dat hij om 10.00 uit Amersfoort vertrekt en rond 18.00 daar weer terug is. Tenzij NS internationaal dit bekend maakt maar anders wordt moet u het doen met de vertrek en aankomsttijden.

S
11 maanden geleden
Antwoord aan  Laurens Smid

Er wordt onder licentie van NS gereden, dus enkele dagen van te voren zullen de globale tijden waarschijnlijk wel op https://treinposities.nl/bijzonderheden verschijnen. Onder voorbehoud, uiteraard.

Bert Brabbelman
11 maanden geleden

Jammer weer dat je gedwongen wordt om NVBS lid te zijn, of NS medewerker. Recentelijk konden NVBS leden ook een gast meenemen,nu helaas niet.
Ik had graag meegegaan, maar het gegeven dat buitenstaanders niet mee mogen,vindt ik belachelijk.

Allan Kleiweg
11 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Brabbelman

Inderdaad ! Waarom organiseren verenigingen leuke activiteiten voor hun leden, waar parasiterende niet-leden niet deel aan kunnen nemen ?

Ariën
11 maanden geleden
Antwoord aan  Allan Kleiweg

Wat is er mis met lid worden? Het is gewoon een keuze.
Veel andere excursies van de NMBS/SNE zijn ook voor niet-leden.

Bert Brabbelman
11 maanden geleden
Antwoord aan  Ariën

Lidmaatschapcontibutie is mij iets teveel geld ; helaas kan ik dit niet missen,zeker nu in deze tijden met deze asociale (demissionaire) regering.

Ariën
11 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Brabbelman

Ik snap niet waarom je dit jammer vindt? Een schoolreisje is ook enkel voor de scholieren.

Wacht nou maar gewoon af. Misschien komt er nog wel een wedstrijd of misschien zijn er nog een paar plaatsen vrij voor niet-leden. En anders maak je toch zelf een rit met de IC Berlijn naar Bad Bentheim?

P.J.Kroes
11 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Brabbelman

Ja reuze belachelijk dat je lid moet zijn van een vereniging om mee te doen met de activiteiten van die vereniging. Je doet je pseudoniem eer aan.
Misschien moet je eens nadenken wat een vereniging allemaal aan kosten maakt en inspanningen verricht om leuke dingen voor de leden te doen. En dan lid worden. Of anders niet zeuren.

Bert Brabbelman
11 maanden geleden
Antwoord aan  P.J.Kroes

Allemaal uiterst ” vriendelijke” reacties van lieden die op mijn inzending hebben gereageerd .
Blijkbaar is een snauwend antwoord geven de norm.
In het recente verleden mochten NVBS leden ieder een gast meenemen tegen een redelijk bedrag.
Ik vraag me alleen af, op basis waarvan wordt bepaald dat dit deze keer nu niet kan ?
Zelf heb ik een kleine aow.
Maar goed, zo te lezen mis ik niets als ik niet mee zou kunnen ; jullie soort zit prima bij elkaar zo.

Michiel
11 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Brabbelman

Kijk jezelf eens aan in de spiegel, je begon zelf met een negatieve toon door het “belachelijk” te noemen, waar een goed opgevoed persoon gewoon “jammer” of “teleurstellend” zou zeggen. Vervolgens reageren mensen met dezelfde toon terug en nu doe je er een schep bovenop door over “jullie soort” te spreken. Er is hier maar één iemand onbeschoft en dat ben jij!

Brabo
11 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Brabbelman

Jij wil zeker ook meespelen bij de lokale voetbalclub zonder lid te worden.

S
11 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Brabbelman

Het is een verenigingsuitje / bedrijfsuitje (voor NS Internationaal). Hoezo is het dan vreemd dat je als niet NVBS’er en niet NSI’er niet mee mag? Vind je het normaal als je bij bedrijfsuitjes van willekeurige andere bedrijven mee wilt ondanks dat je niks met dat bedrijf hebt?

Bert Brabbelman
11 maanden geleden
Antwoord aan  S

Zoals ik al eerder schreef, in het verleden mocht een NVBS lid een gast meenemen. Op basis waarvan wordt er dan nu bepaald dat dit deze keer dan niet kan ?

Annemiek
11 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Brabbelman

Dat zal ongetwijfeld gebaseerd zijn op het aantal beschikbare tickets die ze maximaal beschikbaar willen houden voor de eigen leden, die wel bereid zijn de kleine contributie te betalen. Maar goed, dat had je zelf ook wel kunnen verzinnen. Aan hoe het in het verleden geregeld was, kun je geen enkel recht ontlenen. Naar eigen zeggen telt de vereniging 4000 leden. Dan is die trein snel vol. Mij lijkt meerijden met die trein met dergelijk volk zo ongeveer de hel. Zelfs als ik geld toe zou krijgen, kun je mij dat ding niet in jagen.

Turin
11 maanden geleden

Weet iemand hoelaat deze trein rond Vleuten is?

Ariën
11 maanden geleden
Antwoord aan  Turin

Tijden zien niet bekend, maar als je de route leest, en een beetje bekend ment met de afstanden, kan je wel een tijdstip bepalen. Zeg maar ongeveer een uur tot driekwartier voor aankomst in Amersfoort. Neem ruim de tijd, en houd de kanalen in de gaten. Half spottend Nederland die niet mee gaat, gaat er wel achteraan.

Wouter G.
11 maanden geleden

Reden dat de trein niet op de normale route rijdt, zijn geplande werkzaamheden tussen Almelo en Hengelo. Ze staan nog niet op de NS reisplanner, maar op https://melvin.ndw.nu/public staat treinvervangend vervoer gepland. NS International biedt in de reisplanner ook geen IC Berlijn aan op deze dag.

Karel
11 maanden geleden
Antwoord aan  Wouter G.

Gaat dat traject er voor de zoveelste keer er weer uit? Vrijwel iedere maand ligt het traject Amersfoort-Duitse grens er wel ergens uit, ene keer bij Deventer, dan weer Almelo, dan weer Apeldoorn, nu wederom Almelo, en dan de vele calamiteiten nog…. Laten ze Hengelo-Zutphen-Apeldoorn weer als IC-traject in ere herstellen want dit schiet niet op zo.

Laurens Smid
11 maanden geleden

Normaal gesproken mag een lid een gast meenemen enkele jaren werd er een afscheid georganiseerd van de 1e generatie dubbeldekkers toen mochten er ook alleen leden mee op die rit. Op de site van de NVBS heb ik wel deze informatie gevonden. De inschrijving via de Reiswinkel start op vrijdag 20 oktober en voor de registratie vragen we een bedrag van € 1. De rit is alleen toegankelijk voor leden. Zij die geen lid zijn kunnen zich inschrijven voor 2024 en zich eveneens vanaf 20 oktober aanmelden voor de rit tegen de ledenprijs. Voor nieuwe leden houden we een beperkt aantal plaatsen vrij. Misschien hebt u hier wat aan.

Rico
11 maanden geleden

Laatste stuk gaat via Den Haag HS-Gouda-Utrecht naar Amersfoort. Kopmaken/loc omrijden in Utrecht Centraal dus. Of plannen ze dat buiten Utrecht Centraal?

Bert
11 maanden geleden
Antwoord aan  Rico

Er wordt of in Rotterdam een tweede 1700 achterop bijgeplaatst en de voorop lopende blijft in Utrecht achter (of gaat mee naar Amersfoort), of de route van Gouda gaat via Diemen Zuid en Hilversum naar Amersfoort.

Bjørn Biemans
11 maanden geleden

Die mooie 1700 heeft juist jarenlang dienst gedaan als stoptrein vanuit Gilze-Rijen, de befaamde 1736 had als trots ook het wapen van mijn mooie kleine Brabantse gemeente, was rijp voor de sloop, maar werd gered door een extern bedrijf, ik kan me nog heugelijk herinneren dat DDar kombinatie vaak op drukke week dagen kwamen op stomen, het station in.. (of langs) richting Breda (toen nog eindpunt) of richting Utrecht Centraal.. mooie tijden toen.. groetjes Bjørn.

Realisme graag
11 maanden geleden

Het verdwijnen van de laatste eigen NS-loc voor het rijden met getrokken treinen is zeker een mijlpaal. Dat vind ik meer relevant dan het afscheid van de 1700 die wat mij betreft dertien in een dozijn was, niet iets iconisch.

Bert Sitters
11 maanden geleden

Op een gegeven moment is het tijd om het stokje volledig over te dragen aan een nieuwe generatie.

Opa Ties
11 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Mee eens. Iedere keer als er een serie verdwijnt heb je fanaten die roepen dat dit meest bijzondere, iconische serie ooit was.

johan II
11 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Wijze woorden Bert en Ties! Ze roepen op tot in existentiële vragen die me toch wel confronterend zijn en waarin ik wel wat helderheid of steun kan gebruiken

Is er al een nieuwe generatie op treinreiziger.nl, of zal het gaandeweg stiller worden?

En hoe zit dat bij de organisator van de begrafenis uit het artikel, NVBS? Uit de dsicussie maak ik op dat ze een uitgebreid ledenbestand hebben, bloeit het werkelijk?

Ik mag wel zeggen, en overdrijf toch niet, dat we met zijn allen, met bijv. Opa Ties, wielrenner Bert, Dries ‘Pininfarina’ Molenaar en natuurlijk Annemiek en alle andere illustere karakters, teveel om op tenoemen, de meest iconische serie ooit zijn.

Nico Kwant
11 maanden geleden

De afscheidsgroet van de NVBS is niet de laatste rit van de 1700 loc. Op zaterdag 9 december rijdt de laatste 1700 zijn slag van Amsterdam naar Bad Bentheim, vertrek om 17:10 uit Amsterdam Centraal. In Bad Bentheim komt de loc om 19:16 aan en keert om 20:44 uur weer terug naar Amsterdam met de ic140. De laatste door een 1700 getrokken trein komt om 23:00 uur aan in Amsterdam Centraal. Daarna wordt hij afgeranseld en is het einde verhaal.

Mister Ed
11 maanden geleden

Kunnen ze aan boord van deze 1700 lok afscheidstrein het liedje : It is time to say goodbye” uit volle borst zingen, wordt het toch nog gezellig. Holland got talent.

David
11 maanden geleden

Altijd maar weer die vervelende NVBS die zo’n trein zo nodig moet “kapen”, zodat er voor de gewone rreiziger niks overblijft. Hongarije is het land waar zulke dingen het beste geregeld zijn. Dit jaar bestaat de MÁV 175 jaar en organiseert deze ritten met nostalgisch materieel. Daarvoor nemen ze geen speciale ritten, maar vervangen ze op zo’n dag het gewone materieel door nostalgische exemplaren, (al dan niet aangevuld met extra ritten, waar de spoorcapaciteit dat toelaat!). Omdat deze treinen als gewone treinen rijden (dus met dezelfde ritnummers) zijn gewone treinkaartjes en -abonnementen op al deze treinen geldig, (ect. met een toeslag of reservering als het om een intercity of andere reserveringsplichtige trein gaat). Zo kon ik bijv. van Komárom naar Székesfehérvár de 85 km met een 1e klas kaartje en een reservering genieten van een 1e klas slaaptreinwagon, incl. ingerichte kantoorruimte met versiersels als oude lamoen en een bakelieten telefoon. Ook kon ik op andere trajecten in de 2e klas met mijn Orszagbérlet (maandpas voor heel Hongarije) ook met allemaal mooi oud spul rijden, zonder ook maar één forint extra te hoeven betalen. Op al die dagen was het gezellig druk, reitigers genoten met volle teugen en hobbyisten stonden langs de kant en in de trein de meest prachtige foto’s te maken. Daarvoor is daar geen enkele stichting nodig die anderen zo nodig voor de wielen hoeft te rijden!

M48T
11 maanden geleden

Hoe en kan ik me nog aanmelden, of kan in gewoon instappen?

Sjoerd
11 maanden geleden

Wat jammer hè ?
Ondanks dat het ontwerp al uit de ’60er jaren stamt (de CC6500 met dezelfde neus, maar nog met rijweerstanden en 6 assen is uit 1969) vind ik het nog steeds de mooiste locomotieven van Europa.
De 1600 serie, waar de 1700 direct van afgeleid is, was de eerste trein in Nederland met thyristor besturing. Gek genoeg voelde je als je achter een 1600 zat bij 10~15 km/h nog steeds ergens een schokje waardoor je abusievelijk kon denken dat ie rijweerstanden aan het omschakelen was.
Bij de 1700 was dat opgelost. Omdat ze met met spoed besteld waren (iets met OV stendenkaart) om de nieuwe dubbeldekkers te trekken & te duwen, moesten ze in treinschakeling kunnen rijden.
De 1600 mocht dat in NL niet omdat dat de ATB stoorde. Daarom kreeg de 1700 modernere electronica met een vaste chopperfrequentie voor de gelijkstroommotoren.
En eigenlijk was dat toen al verouderd.
Andere locomotieven van die generatie werkten al op electronisch geregelde 3-fase motoren.
Wat de meeste mensen niet weten is dat de 1600/1700/1800 series slechts twee motoren hebben.
Elk draaistel heeft één grote motor als was het een uit de hand gelopen Lima modelletje.
Via een tandwielkast en holle assen met cardanoverbrenging worden de twee assen per draaistel aangedreven.
Jammer om ze te zien gaan.
En mooi dat de 1768 behouden blijft !

Laurens
10 maanden geleden

Voor de liefhebbers is hier het schema hoe de trein komende zondag rijdt.

Trein 10117
Station Spoor Aankomst Vertrek Opmerkingen
Amersfoort Centraal 4a 10:09 Stop t.b.v. instappen, trein staat vanaf 09:37 langs het perron
Zwolle 6 10:50 10:58 Alleen een stop t.b.v. instappen
Olst 2 11:11 11:24 Fotostop, afwachten kruising
Deventer 3 11:31 11:49 Fotostop, instappen
Arnhem Centraal 11 12:29 12:44 Fotostop
Nijmegen 13:02 13:12 Geen stop langs perron, via
”s-Hertogenbosch naar Tilburg
Tilburg 2 14:02 14:18 Fotostop
Rotterdam Stadion 4 14:54 15:24 Fotostop, opstelling 1600/1700’en
Den Haag HS 15:52 16:06 Geen stop langs perron, via Binckhorstboog- Gouda naar
Utrecht
Utrecht Centraal 9 16:54 Kopmaken
Trein 10118
Utrecht Centraal 9 17:13 Kopmaken
Amersfoort Centraal 4A 17:28 Afscheidsmoment 1700, trein blijft een uur staan

Laurens
10 maanden geleden

Wel jammer dat ie niet Door de mediastad komt