(Novum) – De verantwoordelijkheid voor reizigersinformatie van het spoor komt voortaan alleen bij de NS te liggen. Dat schrijft minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz van Haegen (VVD) aan de Tweede Kamer. Zo kunnen reizigers bij problemen beter worden geïnformeerd.
Nu zijn de NS en spoorbeheerder ProRail samen verantwoordelijk voor de informatievoorziening op het spoor. Na de problemen door het winterweer en de brand bij de verkeersleiding van Prorail in Utrecht wilde de Tweede Kamer dat er iets zou veranderen.
Prorail en de NS moeten volgens de minister bij storingen beter samenwerken. Daarom komen de organisaties op lokale verkeersleidingposten onder een dak. Schultz van Haegen wil bovendien dat er meer gebruik wordt gemaakt van communicatie via mobiele media om reizigers te informeren.
De minister wil ook dat de klant weer centraal komt te staan. "Het moet echt beter, de klant moet in de trein weer koning worden." De NS en Prorail komen in het voorjaar met een voorstel. Daarin komt te staan hoe de organisaties de reizigers informeren en vervoeren bij verstoringen.
Als de organisaties niet voldoen aan de eisen, wil de minister een boete opleggen. Ook bekijkt ze of het mogelijk is de bonus van NS-bestuurders te schrappen bij slechte prestaties.
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…