Foto NS
De allerlaatste passagiersrit met intercityrijtuigen heeft zaterdagmiddag eindbestemming Eindhoven niet gehaald. De rit van Den Haag Centraal naar Eindhoven strandde op de HSL-Zuid tussen Rotterdam en Breda. De passagiers werden geëvacueerd naar een ICNG intercity.
Nadat er vorig weekend een officiële afscheidsrit is gemaakt met intercityrijtuigen door Nederland en België, waren afgelopen weekend de echt allerlaatste ritten gepland. Door het defect op zaterdag zijn de voor zondag geplande ritten met intercityrijtuigen geschrapt. Het defect van zaterdag zou niet bij de intercityrijtuigen zijn geweest maar bij de Traxx-locomotief.
Er is zaterdag in een Zuid-Hollands weiland niet alleen een einde gekomen aan de intercityrijtuigen, maar ook aan de geplande inzet van locomotieven op binnenlandse reizigersritten, uitgezonderd speciale ritten zoals museum- en evenementreinen. Sinds op 20 september 1839 locomotieven De Snelheid en De Arend de eerste trein trokken tussen Amsterdam en Haarlem is er doorlopend gebruik gemaakt van locomotieven die rijtuigen hebben getrokken en/of geduwd.
De intercityrijtuigen (ICR) zijn gebaseerd op de rijtuigen in de iets eerder ingezette Koploper (ICM). De rijtuigen zijn door Talbot in Aken gebouwd en kwamen vanaf 1980 op het spoor. In totaal heeft NS 317 intercityrijtuigen gehad. Momenteel zijn er nog 42 over. Die blijven voorlopig nog even als reservematerieel en kunnen ingezet worden als de nood aan de man is. Maar in de normale dienstregeling worden ze niet meer gepland.
Het pensioen van de intercityrijtuigen werd mogelijk omdat er inmiddels voldoende nieuwe ICNG (Intercity Nieuwe Generatie)-treinen zijn geleverd. Alle intercityritten worden nu met de ICNG, de oude Koploper (ICM), dubbeldekker VIRM en dubbeldekker DDZ gereden; allemaal treinstellen waarbij de aandrijving in de trein zit.
Hoewel er op binnenlandse ritten nu alleen met treinstellen wordt gereden, zijn er nog wel internationale diensten waarbij NS-locomotieven worden gebruikt. Op de route Amsterdam – Berlijn trekken NS locomotieven oude rijtuigen van Deutsche Bahn. Vanaf 1 november stopt dit en zijn alle ritten met de ICE 3neo hogesnelheidstrein. Uiteindelijk keren hier locomotieven terug met de ICE L.
Ook bij de Nightjet-nachttreinen tussen Amsterdam en Zürich, Innsbruck en Wenen worden locomotieven van NS ingezet. Dit zal voorlopig ook zo blijven.
Of de locomotief definitief uit binnenlandse ritten is verdwenen, valt nog te bezien. In het buitenland investeren spoormaatschappijen nog volop in moderne treinen waarbij losse locomotieven worden ingezet. Het kan niet uitgesloten worden dat NS, of andere vervoerders, in de toekomst weer kiest voor door een locomotief getrokken en/of geduwd materieel voor binnenlandse ritten.
(c) Treinreiziger.nl
This post was last modified on 6 oktober 2025 11:05
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…