Home

Ambitie Eringa: Non-stop intercity’s naar Noorden en Zuiden

Topman Pier Eringa van ProRail wil de reistijd tussen Noord-Nederland en de Randstad op termijn halveren. Wat hem betreft moet er bijvoorbeeld ruimte komen voor intercity’s die Groningen en Leeuwarden non-stop met de Randstad verbinden. Ook tussen Zuid-Nederland (Maastricht) en de Randstad ziet de ProRail-directeur mogelijkheden voor een non-stop intercity. Zo’n directe trein zou circa één à twee keer per spits moeten gaan rijden.

Dat zegt de topman in interviews met Dagblad van het Noorden en de Limburger. “We moeten nadenken hoe we steden als Groningen en Leeuwarden een snellere verbinding kunnen geven met de Randstad. Nu moet je naar Amsterdam nog twee uur treinen. Als we met een snellere en vooral directe verbinding die steden dichterbij brengen, doe je ook echt wat voor de bereikbaarheid en leefbaarheid van Nederland,” legt Eringa tegenover Dagblad van het Noorden uit. Volgens de krant heeft de ProRail-directeur al plannen gemaakt met NS, maar moeten die nog worden afgestemd met het ministerie. Voordat de eerste non-stop intercity kan gaan rijden, zijn we zeker een paar jaar verder, concludeert het Dagblad van het Noorden.

Non-stop intercity niet op de agenda

Volgens NS-woordvoerder Anita Boonstra staat een non-stop intercity voorlopig niet op de agenda. “Er zijn nu geen plannen voor een non-stop intercity. De komende drie à vier jaar zijn we bezig met Spoorplan Noord-Nederland,” legt Boonstra uit tegenover Treinreiziger.nl. “In het Spoorplan Noord-Nederland hebben we afspraken gemaakt over meer treinen, en kunnen treinen straks Zwolle sneller binnen rijden.” Ook voor non-stop intercity’s tussen Maastricht en de Randstad zijn er nu nog geen concrete plannen.

Bestaande infrastructuur beter benutten

“Het is een stip op de horizon, waar wij als ProRail naartoe willen,” verduidelijkt ProRail-woordvoerder Jaap Eikelboom tegenover Treinreiziger.nl. “De afgelopen tientallen jaren zijn er heel veel treinen bijgekomen. Maar de reistijden zijn vaak hetzelfde gebleven. We willen als ProRail daarom niet alleen meer treinen mogelijk maken, maar ook snellere treinen.” Daarbij wil de spoorbeheerder vooral de bestaande infrastructuur beter benutten. “We kunnen meer halen uit het bestaande netwerk door slimme dingen. Met beveiligingssysteem ERTMS ontstaat bijvoorbeeld meer capaciteit. En misschien kunnen we op sommige trajecten wel de maximum snelheid verhogen.” Dat zou bijvoorbeeld kunnen op de Hanzelijn, die geschikt is voor 200 kilometer per uur. Omdat de treinen echter nog niet zijn voorzien met ERTMS-beveiliging, rijden ze daar niet harder dan 140 km/u.

Superinteressant

Voorlopig lijkt een non-stop intercity ver weg. Zijn we dan niet minimaal vijf à zeven jaar verder voordat zo’n trein er echt is? Eikelboom: “Als vervoerders een non-stop intercity willen, dan hoeft het misschien helemaal niet zo lang te duren.” Alhoewel NS nog geen concrete plannen heeft voor een non-stop intercity, is de Limburgse gedeputeerde Hubert Mackus al wel enthousiast geworden. Hij noemt het idee van Eringa “superinteressant”: “Laat die trein vervolgens meteen doorrijden naar Luik, dan heb je ook nog een verbinding met de hogesnelheidslijn,” zegt hij tegenover de Limburger.

This post was last modified on 6 november 2018 10:36

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

10 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug