NS: Versnelde IC Groningen – Randstad per 2023

In 2023 introduceert de Nederlandse Spoorwegen een versnelde intercity tussen Groningen, Leeuwarden en de Randstad. De nieuwe trein kan snelheden halen van 200 kilometer per uur en zal Breda als eindbestemming hebben. Dat heeft het spoorbedrijf vrijdag bekend gemaakt.

NS hoopt op sneller spoor

Op een groot deel van de route zal het spoor echter niet geschikt zijn om 200 kilometer per uur te kunnen rijden. Daardoor zal de reistijdwinst tussen Groningen en Rotterdam slechts circa 4 minuten bedragen. Door toch met de snellere treinen te gaan rijden hoopt NS een aantal investeringen bij de politiek los te krijgen. “Wij investeren in meer snelle treinen en hopen dat dit voor Nederland reden is om extra te investeren in meer snelle spoorlijnen”, zegt president-directeur Roger van Boxtel van NS.

Meer treinen via de HSL

Tussen Groningen – Schiphol en tussen Leeuwarden – Schiphol vervangt de toekomstige trein straks de huidige intercity. Na Schiphol gaat de trein straks naar Rotterdam Centraal en Breda. Op de hogesnelheidslijn gaan er vanaf dat moment geen 5, maar 6 snelle intercity’s per uur rijden. Alleen tussen Schiphol – Breda kunnen de nieuwe treinen straks op volle snelheid rijden. De bedoeling is dat de trein één keer per uur uit Groningen en één keer per uur uit Leeuwarden gaat vertrekken. Vanaf Zwolle vormen beide treinen een halfuursdienst tot Breda.

Toeslag

Wie tussen Rotterdam en Noord-Nederland van de circa 4 minuten reistijdwinst wil profiteren zal een toeslag moeten gaan betalen: dat geldt voor alle treinen tussen Rotterdam – Schiphol. Wie dat er niet voor overheeft, kan via de huidige route blijven reizen. Die loopt van Rotterdam via Utrecht en Amersfoort naar Noord-Nederland. Reizigers vanuit Den Haag naar Noord-Nederland krijgen naar verwachting een versnelde treinverbinding via Utrecht.

Extra wissels Schiphol

Tussen Rotterdam – Noord-Nederland is de reistijd weliswaar minimaal, maar tussen Breda en Zwolle krijgen reizigers wel een forse reistijdwinst: circa dertig minuten. Om de nieuwe treindienst mogelijk te maken zijn er nieuwe wissels rond Schiphol nodig. Hier heeft het kabinet extra geld voor aangekondigd.

30 minuten reistijdwinst in 2030

NS kondigde eerder aan in te zetten op een extra snelle spitstrein Groningen – Randstad. Die trein zou dan op minder stations moeten stoppen. In februari werd een snelle intercity Groningen – Den Haag uitgetest, die trein sloeg Assen, Lelystad en Leiden over. Of de ambitie blijft een extra snelle spitstrein te introduceren is onduidelijk. “Dat is een scenario die we meenemen bij het bekijken van de mogelijkheden om verder te versnellen”, reageert NS-woordvoerder Erik Kroeze. De provincies in Noord-Nederland dringen aan op een reistijdwinst van 30 minuten met de Randstad. Die zou in 2030 gerealiseerd moeten zijn.

De ICNG wordt momenteel gebouwd bij Alstom in Polen

Alleen Sprinters Schiphol – Amsterdam

In 2023 staan er meer wijzigingen gepland. Zo wil NS tussen Schiphol en Amsterdam Centraal acht keer per uur een Airportsprinter introduceren. Dat gaat ten koste van de huidige Intercity Direct-treinen. Die zullen vanaf 2023 richting Amsterdam Zuid gaan rijden, in plaats van Amsterdam Centraal. De definitieve dienstregeling en reistijden worden in 2022 bekend.

Instroom ICNG
De treinen die in de toekomst tussen Breda – Groningen en Breda – Leeuwarden gaan rijden zijn de nieuwe ICNG treinen. Vanaf 2021 worden deze geïntroduceerd tussen Amsterdam – Rotterdam – Breda. Daarna volgt Den Haag – Eindhoven, en in 2023 Breda – Groningen / Leeuwarden.

This post was last modified on 11 januari 2021 14:44

Bekijk reacties

  • En wat is de tijdwinst tussen Zwolle en Schiphol? De Hanzelijn is geschikt voor 200 km/h dus de ICNG kan daar deze snelheid halen.

    En waar(om) zijn extra wissels nodig bij Schiphol? Komende vanuit Rotterdam takt het HSL-spoor aan op de buitensporen van de Schipholtunnel, en kunnen de treinen door op de buitensporen Riekerpolder-Duivendrecht asl. West - daar is een dubbele vork, dus kruisingsvrij verkeer is altijd mogelijk.

    • Volgens mij heeft dit er mee te maken dat de treinen van Schiphol naar Utrecht te Schiphol gebruik gaan maken van de buitenste perrons om ruimte te bieden voor de Airport Sprinter op de middelste perrons. Tussen Riekerpolder en Zuid worden de Intercity's naar Utrecht dan met de nieuwe wissel weer verplaatst naar de middelste perrons om daar aan te komen op Amsterdam Zuid.

      • Maar hoe keren die treinen Utrecht-Schiphol dan als ze op station Schiphol de buitenste sporen gebruiken?

        Ik denk ook dat die nieuwe wissels nodig zijn om de IC Direct (en mogelijk Thalys etc) van de buitensporen op Schiphol naar de binnensporen van Zuid te laten gaan zodat ze daar (of op het nog aan te leggen opstelterrein) kunnen keren.

        • Ik vermoed dat de treinen Utrecht Schiphol dan door gaan rijden richting Leiden, omdat de treinen uit Groningen/Leeuwarden dat niet meer doen en de HSL op gaan.

        • Ik weet niet hoe ze het nu doen, maar rijden ze nu ook al niet door richting rangeerterrein Hoofddorp?

      • Bizar dat een extra wissel een investeringsbesluit is dat in de krant moet. Als we het daar van moeten gaan hebben.

    • Tijdswinst zal 3 minuten zijn. Baseer me op een testrit van ICE die in 22 minuten tussen Lelystad - Zwolle reed. De reguliere IC heeft 25 minuten nodig.

      Maar ETCS wordt uitgerold tussen Lelystad - Weesp - Schiphol vanaf 2025 - 2027. Hanzelijn zal eerst gebruikt worden als testbaan voor ETCS. Als ETCS is geïnstalleerd zal er met 160 km p/u gereden kunnen worden i.p.v. 140 km p/u. Tijdswinst tussen Zwolle - Schiphol kan 6 - 8 minuten worden.

      Waarmee reistijd tussen Zwolle - Schiphol naar 60 minuten gaat. Naar Breda zal de reistijd dan 45 - 48 minuten worden vanaf Schiphol. Totale reistijd Zwolle - Breda 108 minuten. Aanzienlijk sneller dan via Arnhem en Den Bosch.

  • NS heeft Alstom de order gegeven om 50 achtdelige en 49 vijfdelige ICNG te leveren. Dat vis te weinig voor het doortrekken van Breda - Schiphol naar Groningen/Leeuwarden via Almere en Schiphol.

    Verwacht dat NS na de bekendmaking van de nieuwe concessie een derde order gaat geven aan Alstom.

    • Ik weet niet of dat helemaal klopt. Ik schat nu dat NS 15.000 zitplaatsen heeft voor binnenlandse HSL diensten. Dat worden er 25.000. Dus er is wel enige ruimte. Amsterdam Zuid heeft bovendien een kortere reistijd dan Amsterdam Centraal. Neemt niet weg dat een formeel 4e bestelling met de leeftijd van ICM wel wenselijk is. (Het is nu 79 + 2 + 18)

  • De rest van het HSL verkeer gaat dan ook naar Zuid? De keersporen voorbij RAI ten behoeve van Zuid zijn wel bestudeerd maar helemaal nog niet in de gepland. IN Duivendrecht gaan ze die niet graag toe staan of er aan meewerken.

  • Wat een tijd. "Dat is een scenario die" de woorvoerder kent de dat en die woorden niet. Straks zegt iedereen maar die omdat ze niet beter weten.
    Die meisje heeft de trein gemist, de spreker de Nederlandse les.

    • Rappertaal, wen er maar aan mijnheer Molenaar.
      Ik hoor ook steeds vaker 'de wissel' als het over 'het wissel' moet gaan.

        • Ik heb het even opgezocht in mijn ‘van Dale’, weliswaar uit 1975.
          “Een met een hefboom beweegbare inrichting die gelegenheid geeft aan treinen of enkele spoorwagons van het ene spoor op het andere over te laten gaan” is mannelijk en onzijdig. Dus ‘het wissel’.
          Het zou best kunnen dat de uitgever deze betekenis heeft geschrapt maar spoorlui hechten aan traditie en ik ga daar graag in mee.
          Er is m.i. al genoeg modieus taalgebruik waar geen touw aan vast is te knopen.

        • Sorry, even aanvullen.
          Wissel kon in 1975 nog zowel mannelijk en onzijdig zijn maar was bij spoorgebruik onzijdig. Daar werd het 'jargon' dus nog geaccepteerd.

  • Rondjes rijden over de HSL is de nieuwe mode. De snelheidswinst wordt gebruikt om een grotere omweg te maken. Dat heet het paard achter de wagen spannen.

    De kortste route tussen Amsterdam en Rotterdam loopt via Woerden en Gouda. Een snelle trein via die route is waarschijnlijk even snel als een HSL die in een boog rijdt.

    De kortste route tussen Groningen en Breda loopt nog steeds via Utrecht en Den Bosch. Ook hier geldt een snelle trein via die route is waarschijnlijk even snel als een HSL die in een boog rijdt.

    Maar ja, als je niet via een omweg rijdt, dan mis je de HSL toeslag.

    • Ja, voor die paar kwartjes rijdt men graag massaal om. Het is net benzinetanken in Duitsland vanuit Utrecht.

    • Via Woerden en Breukelen is inderdaad korter, maar de sporen zijn maar geschikt voor 130km/u, en bovendien zijn de bogen tussen BijlmerArena en Diemen-Zuid geschikt voor hogere frequenties.

      Het klinkt logischer dan het is.

  • Wat levert nieue IC-tracé van Diemen naar Muiderberg langs de A1 en spoorverdubbeling van Muiderberg naar Lelystad op?

    • Een dikke begroting en veel overbodig spoor in de polder. Men zou Muiderpoort-Weesp en Duivendrecht-Weesp wat mogen verruimen. Daarnaast zou men over bij de zeven Almeerse station viersporig mogen aanleggen. Dat stond al in het plan voor de droogmaking maar toen het makkelijk kon heeft men het niet gedaan. Met had toen makkelijk voor een habbekrats een cuvette en talud kunnen aanleggen voor vier en voorlopig eerst maar twee sporen gebruiken. Dan had men later eenvoudig de viaducten naar vier kunnen brengen, het grindbed gestort en sporen gelegd. De NS blunder van de 60-er jaren

  • Waarom moet het zolang duren (zie ook het voorgaande artikel). Om de praktische kinderziektes de kop in te drukken (zowel voor reizigers als personeel) denk ik dat men na erkenning van de toelating zo'n treinstel
    DIREKT in dienst moet nemen. Ik denk dan bijv. in dienststellingop een lijn als Den Haag- Eindhoven of Den Haag-Utrecht.
    Immers wordt men door schade en schande niet wijzer? Of heb ik het mis.

    • De reiziger en de pers zijn niet zo van schade en schande laten passeren. Sofort moet er iemand opgehangen worden. Vandaar al die bangigheid bij bestuurders.

      • Als bestuurder moet je juist lef hebben iets te ondernemen. Als een bedrijf iets produceert, dan toont toch ook iets van lef? Kijk maar naar de innovaties in de audiosctor.

        • De audiosector of het spoor is natuurlijk nogal een verschil. Slechtste geval als het in de audiosector niet werkt bij kinderziektes? Sommige mensen kunnen niet naar muziek luisteren. Slechtste geval als het op het spoor fout gaat bij kinderziektes? Urenlange verstoringen, mensen die uren in de trein opgesloten zitten. En verkoop dat maar eens aan reizigers: "Goedemorgen beste proefpersonen, welkom aan boord van deze testrit. Wegens kinderziektes kan het zijn dat deze rit langer duurt dan gepland."

          Het is goed dat ze uitgebreid testen, niemand zit te wachten op een nieuwe lichting Fyra's. Daarnaast duurt het vooral zolang juist vanwege de toelating en het oplossen van eventuele problemen zonder de reiziger tot last te zijn. Zodra dat opgelost is, zullen volgende leveringen alleen een paar acceptatietesten hebben en snel in dienst worden genomen, het zijn alleen de eerste treinstellen waarvoor het eigenlijk zo lang duurt.

        • @ Ricardo Mee eens.
          De introductie van DM '90 verliep zo slecht dat het treinstel de bijnaam 'Drama '90' kreeg. Zowel reizigers als personeel waren de kinderziekten spuugzat. Gelukkig worden er steeds meer treinen in een soort 'standaardvorm' geleverd en aangekocht waardoor het leed beperkt blijft tot de aanpassingen.

  • Ben ik de enige die dit een waardeloze maatregel vind? Behalve Breda-Zwolle is de tijdwinst slechts enkele minuten. Maar de vervoersvraag tussen Breda en omgeving Zwolle lijkt me niet van zodanige propositie dat het een zinnige oplossing is. Daarnaast wordt met de Schipholsprinter de verbinding tussen Noord-Holland en Rotterdam-Breda/Antwerpen behoorlijk verslechterd voor een verbinding die nu al bestaat, wellicht met overstap. Áls ze echt wat willen, leg dan Breda-Utrecht en Lelystad-Heerenveen-Groningen aan. Dit is een soort halfbakken oplossing voor de gemeenteraad die dan gezellig een dagje met de trein mag. Trouwens, zo groot zijn Breda, Groningen en Leeuwarden wat NS-reizigers betreft niet

    • Er zullen inderdaad buiten de hobbyreizigers met goedkoop sporen maar weinig mensen zijn die feitelijk de hele afstand zullen reizen. Het is al wonderlijk dat zovelen Groningen_Amsterdam willen reizen.

      • Wat een non-nieuws. & wat kunnen we dan met die drie minuten? Langer wachten in de vertrekhal op dat vliegveld? Of omgekeerd meer tijd om even naar de automatiek gaan in Stad?

    • Breda is nu wel het station voor de Beneluxtrein van/naar Antwerpen/Brussel. En door bijna een half uur tijdswinst verplaatst de vervoersvraag tussen Zwolle - Breda via Lelystad, Almere, Amsterdam Zuid, Schiphol, Rotterdam (HSL).

      Betekent dat tussen Zwolle - Arnhem het aantal reizigers minder gaat worden. Spoorverdubbeling Olst - Deventer zal dan weer langer overbodig zijn omdat de frequentie 2 keer p/u kan blijven. TOok hoeven treinreizigers niet over te stappen bij

      • Zou Roosendaal - Zwolle wel een rechtstreekse intercity blijven na 2022? Verslechtert de reistijd van het zuidwesten van het land naar Gelderland en Overijssel (met name de steden in Twente) dan niet? Het is nu al vrij lang naar Twente...
        Er zijn misschien niet zoveel mensen die deze route geheel afleggen, maar dat geldt misschien nog wel meer voor mensen die het hele traject Breda - Groningen/Leeuwarden doen...

        • Ik het niet. In verleden is die trein eens geschrapt en in tweeën gedeeld. Tilburg en Den Bosch zouden daar nadeel van kunnen ondervinden. Maar er is geen enkele aanleiding om te veronderstellen dat er straks geen IC is tussen Roosendaal en Nijmegen en tussen Arnhem en Zwolle. Tussen Nijmegen, Arnhem, Utrecht en Schiphol komt er elke tien minuten een IC. Kan zijn dat de ijssellijn onderdeel gaat uitmaken van die tienminuten cadans.

        • Niet alleen tussen Twente en het Zuid-Westen van Nederland, maar ook tussen Twente en het Zuid-Oosten van Nederland: Tussen Twente enerzijds en Eindhoven en Limburg anderzijds is de snelste route nu nog in de meeste gevallen via Nijmegen, ondanks het nu al hoge aantal overstappen. Met nog een overstap erbij wordt de route via Utrecht straks niet alleen in aantal overstappen maar waarschijnlijk ook in reistijd de minst slechte keuze.

          Het resultaat van het opknippen van Zwolle - Roosendaal zou dus zijn dat er meer reizigers via Utrecht Centraal gaan reizen die daar eigenlijk niets te zoeken hebben. Dat zou een nogal domme actie zijn aangezien er in arren moede al wordt nagedacht over het opknippen van Utrecht centraal vanwege te veel reizigers.

  • In het verleden waren twee plannen voor een IC verbinding naar Groningen. Voor Harderwijk evenwijdig aan de A28 een IC-spoor aanleggen die naar Harderwijk aansloot op het bestaande spoor.
    Voorbij Staphorst een spoorlijn regelrecht richting Hoogeveen. Met beide verbindingen geen snelheidsvermindering bij Harderwijk, Meppel en Hoogeveen.

    • Ja, dat waren goede plannen.

      - afsnijding van de scherpe boog bij Meppel vanaf ca. Staphorts rechtuit naar de lijn Meppel - Hoogeveen

      - afsnijding van de scherpe boog bij Harderwijk via een kortsluiting langs de A 28 om Harderwijk en Ermelo heen

      - afsnijding van de scherpe boog bij Hoogeveen; die wordt gerealiseerd.

Share

Recent Posts

NS personeel staakt vanaf 24 augustus

Personeel van de Nederlandse Spoorwegen legt volgende week en de week daarna plaatselijk het werk…

3 dagen terug

Dinsdag na 21:00 uur geen treinen van en naar Amersfoort (en geen vervangende bussen)

Van, via en naar station Amersfoort Centraal rijden dinsdag vanaf 21.00 uur geen treinen vanwege…

5 dagen terug

Tekort aan bussen bij werkzaamheden zorgt voor drukte bij station Eindhoven

Bij station Eindhoven Centraal is het zaterdag rond het middaguur erg druk. Door werkzaamheden rijden er geen…

7 dagen terug

Moeizame zomer voor internationale treinreizigers

Volle treinen. Vertraagde treinen. Of zelfs uitvallende treinen. Veel internationale treinreizigers hebben er deze zomer…

7 dagen terug

Machinist neemt (ook) bij NS vertrekproces over van conducteur tijdens proef Airport Sprinter

NS start maandag met het testen van de Airport Sprinter tussen Amsterdam Centraal en Hoofddorp.…

7 dagen terug

NS-staking dreigt: vakbonden bereiden acties voor

Werknemers van de Nederlandse Spoorwegen gaan binnenkort actievoeren. Er wordt onder meer gedacht aan estafettestakingen…

1 week terug