Amsterdam Centraal: meer treinen op minder sporen
20 jun 2018 11:09
Het kabinet trekt 350 miljoen euro uit voor de uitbreiding van het Amsterdamse Centraal Station en station Amsterdam Zuid. Door de investeringen die tot 2030 plaatsvinden kunnen er bijna tweemaal zoveel treinen gaan rijden van en naar Amsterdam Centraal. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) maakte dit eerder deze week bekend.
Tot 57 treinen per uur
Volgens het persbericht maakt de investering een groei mogelijk van 34 naar 57 treinen per uur. Op dit moment rijden er echter rijden er in de spits al fors meer treinen dan de genoemde 34. “De 34 treinen zijn van 2013, van voor de invoering van het Programma Hoogfrequent Spoor en andere verhogingen. We zitten nu dus hoger in de frequentie, maar nog niet met de gewenste lengte van treinen die nodig is om de reizigerscapaciteit te verwerken”, legt een woordvoerder van de staatssecretaris uit.
Tiende spoor
Het aantal doorgaande sporen rond Amsterdam Centraal wordt teruggebracht naar negen. In de nieuwe situatie worden de perrons breder. NS drong eerder in een brandbrief aan op een minimaal een tiende spoor. Die komt er vooralsnog niet, maar Van Veldhoven laat wel weten dat tiende spoor niet volledig van de baan is. “Met het huidige besluit wordt uitbreiding naar 10 sporen later in de tijd niet onmogelijk gemaakt”, schrijft de staatssecretaris aan de Tweede Kamer.
Amsterdam Zuid
Er rijdt nu al elke tien minuten een trein richting Utrecht, mogelijk gaat de tienminutentrein in de toekomst ook rijden tussen Amsterdam en Alkmaar. In de plannen wordt er rekening mee gehouden dat het internationale treinverkeer mogelijk verhuist naar Amsterdam Zuid. Het station Amsterdam Zuid wordt uitgebreid met een vijfde en zesde spoor.
Drukste stations
Van Veldhoven: “In de komende 10 jaar komen er in de Randstad nog zo’n 500.000 mensen bij. Station Amsterdam Centraal is één van de drukste stations van Nederland met dagelijks zo’n 200.000 reizigers. Deze mensen willen natuurlijk vlot naar hun werk, studie of familie en vrienden kunnen. Amsterdam Centraal moet daarom worden uitgebreid om ervoor te kunnen zorgen dat er elke tien minuten een trein komt.”
(c) Treinreiziger.nl / ANP
Het noorden van Nederland komt er met deze plannen weer bekaaid van af. De IC’s tussen Almere en Zwolle/Groningen v.v. zitten vaak tot de nok toe vol. Bovendien hoeft er maar iets te gebeuren en het noorden is onbereikbaar per trein. Neem de uitdienststelling van Zwolle over 2 weken voor maar liefst 3 weken. Er is geen alternatieve route! Die zuiderzeelijn die ooit bedacht is (Lelystad, Emmeloord, Heerenveen, Drachten), was zo gek nog niet!
De overheid zou er goed aan doen om deze optie opnieuw te besturderen en die lijn meteen als hogesnelheidlijn aan te leggen. Zo heeft Noord Nederland ook een snelle verbinding met de randstad en is het niet afhanelijk van ‘Zwolle’.
En betaalt Groningen het geld dat ze gekregen hebben voor het afblazen van de HSL dan ook weer terug?
Een HSL is trouwens sowieso en heel slecht idee omdat dan de tickets veel te duur worden. Zie de Thalys.
Het zou onredelijk zijn als het noorden hier geen financiële bijdrage aan zou leveren.
En net als bij de Thalys heb je dan ook de keuze. Duurder en sneller of goedkoper en langzamer.
Groningen wil best dat geld terugbetalen maar dan zullen de aardgaswinsten ook ten goede moeten komen aan het noorden. Kan dat nog wel betaald worden?
Als de treinen naar het Noorden zo vol zitten dan is er dus duidelijk een capaciteitsprobleem. Dat betekend dat er naar het noorden andere en betere verbindingen moeten gaan komen. Om een alternatief voor Zwolle te hebben is dan wel van groot belang.
Er wordt nogal gejokkebrokt over de kosten van deze operatie. Niet gemeld wordt dat in 2014 door het Rijk al 431 miljoen is gereserveerd voor de verbouwing van Amsterdam CS en omgeving; daar komt nu dus nog eens 150 mio bij.
Kleine correctie verder: het station wordt niet uitgebreid, maar verkleind. Kleine aanvulling verder: niet alleen “de internationale treinen” gaan naar Zuid, maar ook de IC Direct. Zo krijg je de reizigers wel weg uit de trein, ja.
Volgens mijn is er nergens in Europa dat er treinen niet op een centraal station aankomen maar mevrouw S. van Veldhoven heeft iets nieuws bedacht we laten alle internationale en ic direct treinen vervolgens op Amsterdam zuid stoppen en alle reizigers/toeristen mogen met hun koffer de metro in. Dit is wel een erg slecht plan ik zie het al voor me alle reizigers gaan met de metro dat wordt dringen geblazen bij de metro want alle reizigers kunnen niet te gelijk in de metro.
Zo jaagt men de reizigers de trein uit en het vliegtuig in volgens mijn is er een milieu akkoord gesloten dan jaagt men de reiziger toch niet de auto en vliegtuig in.
Die paar mensen die met de Thalys aankomen daargelaten komen de meeste toeristen in Amsterdam met het vliegtuig. En ook zonder de ICD rijden er nog voldoende treinen naar het CS. En lijkt me ook wel bevordelijk voor de punctualiteit van de ICD; niet meer die hordes toeristen op Schiphol die zo nodig al die koffers in die ongemakkelijke ICD moeten sleuren voor dat kleine stukje naar het CS. Alleen maar voordelen dit volgens mij.
“Paar mensen in de Thalys”, haha dat klinkt alsof enkele tientallen gaat. Thalys, IC Brussel, IC Berlijn en ICE worden zeker door toeristen gebruikt. Voor de trein relevante bestemming is er een marktaandeel van 20 procent. Rest auto / vliegtuig. Dat is toch best redelijk.
Parijs (een Europese hoofdstad) heeft niet echt een centraal station. De Thalys komt aan in Gare du Nord, maar de TGV uit Marseille in Gare de Lyon, de ICE uit Frankfurt in Gare de l’Est en de TGV uit Bordeaux in Montparnasse.
Ook Madrid heeft twee centrale stations, die allebei even ver van het centrum af liggen: Atocha en Chamartin.
Parijs is een slecht voorbeeld.
Ronduit een ramp als je moet overstappen van Paris-Nord naar Montparnasse. Met je koffers de metro in. Onder Monparnasse door eindeloze gangen. Taxi is geen optie. Lopen voortdurend vast
“Volgens mijn is er nergens in Europa dat er treinen niet op een centraal station aankomen ”
Nee hoor, er zijn wel meer Europese steden waar niet alle lange-afstandstreinen het centraalst gelegen station aandoen, maar een station buiten het centrum. Bijvoorbeeld Den Haag HS, Frankfurt am Main Flughafen Fernbahnhof, Lissabon Oriente, Porto Campanhã, Brussel zuid, …
Komt voor een deel door geschiedenis. Spoorwegmaatschappijen hadden hun eigen station. RRotterdam heeft pas na alle verwoestingen in de Tweede Wereldoorlog een Centraal Station gekregen.
Brussel-Zuid is gewoon het hoofdstation van Brussel. Grenst direct aan de “Vijfhoek van het centrale deel van de stad.
De meeste mensen hebben Amsterdam Centraal niet als eindbestemming dus waarom zou IC Direct of Thalys daar moeten stoppen? De trein doet er 8 a 9 minuten langer over om van Schiphol naar Amsterdam Centraal te rijden dan van schiphol naar Amsterdam Zuid. De noordzuidlijn rijdt in 10 minuten van Zuid naar Centraal. Bovendien moet je op Amsterdam Centraal veel langer lopen van de perron’s naar metro dan op Amsterdam Zuid. Voor veel mensen zal aankomst van IC Direct tot kortere reistijd leiden.
Internationale treinen naar Amsterdam Zuid…
Is dit een maatregel om de Noord-Zuid lijn rendabel te maken?
Nee, dat is altijd al de bedoeling geweest.
Klopt. Al mijmerend vul ik aan dat de verwachtingen van de Zuidas toen veel hoger waren: tweede stadscentrum, ook het OV ondergronds. Er kleefde ook nog niet zo’n belastingparadijs-imago aan de Zuidas. En in de tussentijd is het toeristisch belang van Amsterdam Centrum ook enorm toegenomen. Waarom ik dat zeg: ten tijde van de planningmakerij van de HSL lag de focus op de zakenreiziger die uit het vliegtuig gelokt moest worden. Maar als je nu mensen uit het vliegtuig moet krijgen (bijvoorbeeld om Schiphol te ontlasten) dan is dat de toeristische reiziger.
Metro doortrekken naar Schiphol.
Daar ben ik ook voorstander van. Maar dat vergt wel een enorme investering op en rond Schiphol. Het treinstation is nu al te klein.
Ook het ontbrekende stuk tussen Amsterdam Centraal en Isolatorweg zou moeten worden aangelegd.
Maar als ze zo nodig willen uitbreiden, waarom wordt dan toch het aantal sporen verminderd?
Omdat het achterhaald is dat je meer sporen nodig hebt om meer treinen te rijden. Hier vinden we Schiphol druk met 45 treinen per uur op 6 perronsporen maar ik heb in Osaka (Japan) gewoond en het station Juso bij mij in de buurt verwerkte in de spits 120 treinen per uur op 6 perronsporen. Questie van je infra veel efficiënter inrichten en gebruiken.
De trein Amsterdam – Berlijn ging eerst via Amsterdam Zuid, maar werd pas een succes toen dit Amsterdam Centraal werd. Daar moet men zijn
ter info
https://metronaarschiphol.petities.nl/