fbpx

Arriva gaat extra nachttreinen rijden tussen Zwolle en Schiphol

23 jan 2025 18:27

Tussen Zwolle, Lelystad, Almere, Amsterdam en Schiphol gaan vanaf medio maart extra nachttreinen rijden. Dat melden de gemeenten Almere en Lelystad. Het gaat om een proef van twee jaar, waarbij er zowel in de nacht van vrijdag op zaterdag als van zaterdag op zondag een nachttrein van Arriva wordt ingezet op het traject.

De nieuwe nachttrein is een aanvulling op de nachttrein die in de nacht van vrijdag op zaterdag al rijdt tussen Groningen, Amsterdam en Schiphol, over hetzelfde traject, laat een woordvoerder van Arriva weten. De proef begint in de nacht van 14 op 15 maart. Afhankelijk van de reisafstand betalen reizigers 5, 10 of 15 euro voor een kaartje in de reisapp Glimble van Arriva, in de 9292-app, of tegen een meerprijs in de trein zelf.

Overstapmogelijkheid op nachtnet

In beide nachten rijdt de trein over het traject Zwolle – Lelystad Centrum (1:46) – Almere Centrum (1.59) – Amsterdam Centraal (2.20) – Schiphol (2.36) en terug: Schiphol (2.42) – Amsterdam Centraal (2.54) – Almere Centrum (3.17) – Lelystad Centrum (3:36) – Zwolle. Op Amsterdam Centraal en Schiphol kan overgestapt worden op andere nachttreinen.

De gemeenten Almere en Lelystad staan ieder voor 100.000 euro per jaar garant voor de nachttrein, melden ze. Dat gebeurt in de vorm van een subsidie waarvan de opbrengst van de verkochte treinkaartjes wordt afgetrokken. Als de trein populair is, wordt de bijdrage van de gemeenten dus lager.

NS verbaasd

De NS laat weten ’verbaasd’ te zijn over die constructie met subsidie. De spoorvervoerder was eerder zelf ook in gesprek met Almere over het inzetten van een gesubsidieerde nachttrein, maar trok dat aanbod in toen Arriva met een voorstel kwam. Volgens een woordvoerder van NS was de veronderstelling toen dat Arriva de trein zonder subsidie zou laten rijden. ’’Wij gaan niet iets met subsidie rijden wat een ander gratis kan’’, zegt hij. ’’Nu lijkt er alsnog sprake van subsidiëring. Dit is voor NS teleurstellend, want in dat geval had NS haar aanbod niet hoeven intrekken. Wij zullen daarom over de gang van zaken contact opnemen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.’’

De gemeente Almere meldt dat ze er vorig jaar van uitging dat een gemeentelijke bijdrage aan de nachttrein niet was toegestaan op basis van ’het open toegangsrecht’ tot het spoor. Daarom had ze Arriva aanvankelijk gevraagd om de trein ’voor eigen rekening en risico’ te rijden, maar dat bleek niet mogelijk. ’’Omdat het hier om nieuwe wetgeving gaat, is door Arriva en beide gemeenten juridisch advies ingewonnen over de mogelijkheid van een bijdrage. Dit resulteerde in de oplossing in de vorm van een subsidie.’’

Overigens rijdt de NS door een bijdrage van de gemeente Alkmaar wel op beide nachten in het weekend een nachttrein van Amsterdam Centraal naar de kaasstad en reed de NS eerder door een bijdrage van de gemeente Hilversum een nachttrein tussen die stad en Amsterdam. De NS voert ook al sinds jaar en dag het nachtnet uit tussen de grote steden.

Tegen de constructie van Lelystad en Almere met subsidie kan nog twintig kalenderdagen bezwaar worden ingediend.

(c) Treinreiziger.nl / ANP

3.9 8 stemmen
Artikel waardering
24 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Hanzeboog
15 dagen geleden

Ben benieuwd. Gezien de tijden is het de vraag hoeveel van de nachttrein Zwolle – Schiphol v v. gebruik maken.

Zoal een stuk goedkoper dan een Schiphol taxi. Hoop dat het een succes wordt.

Michiel
15 dagen geleden

Er zou tevens een nachttrein Aken – Sittard komen (als in de laatste rit die normaal tot Heerlen gaat die verlengd wordt in de nacht van vrijdag op zaterdag) die aan gaat sluiten op de nachttrein Maastricht – Schiphol.

Ber Sitters
15 dagen geleden
Antwoord aan  Michiel

Arriva ziet niet eens kans om de normale treinen naar Aken te laten rijden.

Frans E.R.
15 dagen geleden
Antwoord aan  Ber Sitters

Arriva heeft een “gatenkaas” dienstregeling met veel uitvallende of ingekorte treinen door “personeels- of materieel gebrek” (?) en dus ben je vaker dan een mens lief is de pineut als je in (zuid) -Limburg de trein moet hebben en vooral van en naar Aken. Vraag mij af of Arriva daarom plotseling wél genoeg mens en materieel heeft om die extra treinen naar Schiphol te kunnen rijden vanaf Zwolle of komt dat omdat ze de ritten naar Groningen niet gaan of kunnen uitvoeren ?
Arriva doet steeds meer aan “olievlekwerking” en zou misschien graag het hele land willen berijden, maar dat gaat niet makkelijk. Reizen met Arriva trein en bus is net “Russisch roulette, je weet nooit of een en ander wel rijdt en of je een aansluiting nog wel kunt halen, komt bij mij erg onbetrouwbaar over en “gok” je er maar op dat er überhaupt nog eens iets rijdt ongeacht in welke regio men zich vertoeft. Trouwens de NS dienstregeling is niet veel beter en ook laat daar de betrouwbaarheid m.b.t. de dienstregeling door allerlei factoren soms te wensen over, maar dat is een ander onderwerp of toch niet helemaal gelet op de strekking van dit bovenstaande artikel ?
En als Schiphol in tegenstelling tot andere Europese luchthavens “moet” gaan inkrimpen kun je je ook afvragen of er wel nog meer behoefte is aan extra vervoer van en naar deze relatief slecht onderhouden luchthaven voor die enkeling en niet beter gewoon de Schiphol Travel Taxi kan nemen, weliswaar misschien iets duurder dan welke trein dan ook, maar die haalt je tenminste thuis op en is je huiskamer je wachtkamer en brengt je ongeacht het tijdstip van de dag naar de juiste terminal op de luchthaven heb ik eens mogen ervaren en dat heb je niet als je met de trein gaat. Eerst zelf met je bagage zeulen naar een station, dan maar hopen dat een trein komt en rijdt en maar zien of je volgens planning op Schiphol komt en alles op hoop van zegen. Leuker kunnen ze het niet maken, maar beter, dat is vraag twee en blijkbaar is goed communiceren in OV land ook een handicap blijkt nu alweer.

Ber Sitters
15 dagen geleden
Antwoord aan  Frans E.R.

Er was kritiek over het feit dat de Drielandentrein van Maastricht naar Luik Belgisch personeel van de NMBS/SNCB aan boord heeft. Feitelijk dus een geluk, want Maastricht – Luik rijdt dus wel.
De NMBS heeft zelfs een treinstel standby staan voor het geval dat Arriva geen kans om hun Drielandentrein in Maastricht te krijgen, waar de Belgen het stokje over moeten nemen.
De standby-trein wordt regelmatig ook daadwerkelijk ingezet.

Frans E.R.
15 dagen geleden
Antwoord aan  Ber Sitters

Vraag je je weleens af waarom ze dan zoveel poeha hebben gemaakt Ber tijdens de introductie van de Drielandentrein als men in noodgevallen toch weer op het oude systeem van twee vervoerders Arriva en de NMBS moeten terug grijpen omdat Arriva het in personele en materiële zin niet voor elkaar krijgt een betrouwbare dienstregeling tussen drie landen in te zetten en men gelukkig met een “standby” trein nog naar en van Luik kan komen ? OF hadden ze het destijds niet voorzien, reizen met een Arriva trein en boemelen met een (oude) Belgische naar Luik ? Misschien is dit ook wel een hot item voor Arriva’s verdere plannen. Zorg eerst dat je alle zaakjes goed in orde heb, voldoende materieel en personeel en er waterdichte afspraken zijn in het Zwolse geval naar Schiphol ook met Prorail en de gemeente Almere en zelfs NS, anders heeft dit geen toegevoegde waarde voor de reiziger. Gelukkig kan men wel op dit traject op twee manieren een vervoersbewijs kopen via de Arriva app en mét toeslag in de trein en bij NS kan dat laatste bij mijn weten niet een ticket eventueel met toeslag kopen in de trein ongeacht welk traject dan ook.

Frans E.R.
15 dagen geleden
Antwoord aan  Ber Sitters

Vraag je je weleens af waarom ze dan zoveel poeha hebben gemaakt Ber tijdens de introductie van de Drielandentrein als men in noodgevallen toch weer op het oude systeem van twee vervoerders Arriva en de NMBS moeten terug grijpen omdat Arriva het in personele en materiële zin niet voor elkaar krijgt een betrouwbare dienstregeling tussen drie landen in te zetten en men gelukkig met een “standby” trein nog naar en van Luik kan komen ? OF hadden ze het destijds niet voorzien, reizen met een Arriva trein en in nood gevallenen verder boemelen met een (oude) Belgische naar Luik ?
Misschien is dit ook wel een hot item voor Arriva’s verdere plannen. Zorg eerst dat je alle zaakjes goed in orde heb, voldoende materieel en personeel en er waterdichte afspraken zijn in het Zwolse geval naar Schiphol ook met Prorail en de gemeente Almere en zelfs NS, anders heeft dit geen toegevoegde waarde voor de reiziger. Gelukkig kan men wel op dit traject op twee manieren een vervoersbewijs kopen via de Arriva app en mét toeslag in de trein en bij NS kan dat laatste bij mijn weten niet een ticket eventueel met toeslag kopen in de trein ongeacht welk traject dan ook.
Getuigd dit Schiphol voorval van “amateurisme” als er onderling slecht gecommuniceerd wordt en kan men dan daar lering uit kan of moet trekken voor de toekomst ook met betrekking tot wel of geen subsidie en alle overige criteria en men langs elkaar loopt met een bijna welles-nietes spelletje ?

Dutchn00b
15 dagen geleden

Mooi initiatief, wanneer je laat op Schiphol arriveert na een vlucht is het altijd een lastige puzzel om richting het Noorden te gaan zonder je scheel te betalen aan taxikosten. De nachttrein richting Groningen gaat veel te laat (5:00), dan kan je bijna de eerste NS trein al nemen. Deze trein zit veel beter in de sweetspot tussen de laatste en eerste NS trein. Jammer dat ze hem niet doortrekken richting Groningen, zal dienstregeling technisch niet passen, maar het is een mooi begin.

Ik kom nooit in Zuid-Limburg om onder eigen lede ogen te zien hoe slecht Arriva presteert daar. Mijn persoonlijke ervaring met Arriva in het Noorden is eig zeer positief (behoudens de tijd net na corona), ze zitten er al 20 jaar en het is wel echt een stuk beter dan toen de NS nog de Noordelijke Nevenlijnen bediende.

Ber Sitters
13 dagen geleden
Antwoord aan  Dutchn00b

20 jaar geleden was er geen interesse in delen van het Hoge Noorden: duidelijk krimpregio’s. Het dorp Ganzendijk zou zelfs moeten verdwijnen, omdat het geen functie meer zou hebben.
Er kwam echter weer belangstelling om er te wonen. Werken in de stad Groningen en wonen op het platteland.
Bevoegdheden zijn overgedragen aan de provincie. Vanuit de provincie is er beter zicht op dan vanuit het verre Den Haag. Het provinciebestuur zit er echt bovenop.

Andre
15 dagen geleden

Nu nog een nachttrein, of een gewone rechtstreekse verbinding van Twente naar Schiphol en v.v. Het kan best rendabel zijn, Twente een regio met 650.000 inwoners. Daarnaast kan de trein ook stoppen op Deventer, Apeldoorn, Amersfoorts en Hilversum, dus weer extra inkomsten.
Ik weet het, gaat niet gebeuren. Maar een nachttrein kan op lange termijn rendabel zijn.

Frans E.R.
15 dagen geleden
Antwoord aan  Andre

De wens is de vader van de gedachte zegt een spreekwoord, dus misschien worden je wensen ooit nog eens werkelijkheid en kan men ‘s nachts per trein van Twente naar Schiphol reizen, effe wachten dus…

Daan
15 dagen geleden

Misschien een idee om die trein vanaf Zwolle door te laten rijden naar Hengelo/Enschede.

René Reinders
14 dagen geleden

Toch zie ik liever NS de ritten rijden. Dan kan je nog gebruik maken van weekend vrij abonement bijvoorbeeld.

Martin
14 dagen geleden

Als doorgewinterde en rijbewijsloze ov-reiziger heb ik de afgelopen 30 jaren in elk geval één ding geleerd: niet met de trein naar Schiphol gaan, ook niet als je meerdere uren speling incalculeert. Het is gewoon te riskant. Ik boek nu altijd een taxi, kost 150 euro, maar ze hebben me nog nooit in de berm achtergelaten.

Joris
13 dagen geleden
Antwoord aan  Martin

1. Dit zijn leugens
2. Je kunt ook naar Amsterdam gaan en dan de bus pakken
3. Pak de fiets

Annemiek
13 dagen geleden
Antwoord aan  Joris

Volgens mij ligt het er maar aan waar je woont en hoeveel risico je wenst te nemen. Ik vlieg zelf regelmatig en ga meestal gewoon met de trein naar Schiphol. Dat is bij mij slechts tweemaal verkeerd gegaan. Simpelweg door storingen, waardoor er geen speling meer overbleef. Nou vlieg ik meestal niet heel erg ver, dus ook in die twee gevallen kon ik op dezelfde dag nog een alternatief vinden. Dus erger dan dat het wat geld kostte, was het eigenlijk niet.

In de richting van Schiphol zie ik eigenlijk standaard mensen in paniek raken, zodra er onverwacht een storing optreedt. Ik vertrek zelf altijd uit Groningen en als er dan bij bijvoorbeeld Meppel iets verkeerd gaat, ben je uren zoet. Dan mis je dus gewoon je vlucht, als er geen taxi voorhanden is. Je oplossingen om naar Amsterdam te gaan of de fiets te pakken, bieden dan geen soelaas.

Als je echt een lange vlucht hebt geboekt. Denk ik dat het verstandig kan zijn om in elk geval ander vervoer (een taxi of laten brengen?) te overwegen. Maar dan nog moeten mensen die afweging zelf maken.

Martin
12 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

Ik vlieg eenmaal per jaar naar onze vaste vakantiebestemming. Ik zou het overkomelijk vinden om die vlucht te missen, maar wel heel jammer (overboeken naar drie dagen later). Maar ik vlieg ook twee keer per jaar om iemand op te pikken die door taalbarrières en reisangst niet de hele reis zelfstandig kan afleggen. Als ik mijn vlucht naar T. mis, zit ze daar 24 uur op het vliegveld in extreme spanning. Dat riskeer ik niet. De auto (taxi, collega, vriend) is gewoon betrouwbaarder dan de trein. Die periodieke storingen in de Schipholtunnel zijn natuurlijk ook heel gênant.

Puck
11 dagen geleden
Antwoord aan  Martin

Even voor alle eerlijkheid, ook de auto is niet 100% betrouwbaar. De laatste keer dat ik met het vliegtuig wilde, pakte ik de taxi van Maastricht naar Eindhoven Airport maar heb ik bijna een uur en een kwartier in de file gestaan en daardoor mijn vlucht gemist. De enige oplossing is, met welk transportmiddel dan ook, het zo te plannen dat je minstens drie uur vantevoren op het vliegveld bent onder normale omstandigheden. Dan ben je tenminste op tijd als er onderweg iets gebeurt.

Voor mij de belangrijkste reden waarom ik liever niet met het vliegtuig ga tenzij het echt niet anders kan. Een treinreis duurt langer en ik moet misschien overstappen, maar het is voor mij wel veel minder stressvol.

Martin
10 dagen geleden
Antwoord aan  Puck

Hoi Puck, natuurlijk is de auto ook niet altijd 100% betrouwbaar. Dat beweer ik ook niet. Ik wil zelf altijd minimaal vier uur van tevoren op de luchthaven zijn (ook met alleen handbagage). Maar met de auto heb je doorgaans gewoon meer uitwijkmogelijkheden. Eind november moest ik ‘s ochtends vroeg naar Tallinn om mijn schoonmoeder op te pikken (die daar vanuit St. Petersburg met de bus naar toe was gegaan) en kreeg ik op station Alkmaar te horen dat er richting Uitgeest voorlopig niets ging rijden. Dan is het wel heel handig als je een eerder gewaarschuwde vriend kunt wakkerbellen om je naar Schiphol te brengen. Ik heb de vlucht gewoon gehaald. Maar goed, meestal neem ik een taxi om niemand lastig te vallen.

Martin
13 dagen geleden
Antwoord aan  Joris

Zo, leugens. Toe maar. Graag je uitleg, Joris. Ik moet vanuit Alkmaar, waar ik woon, even met bagage naar Amsterdam lopen (kennelijk het middelpunt van de wereld?) als er weer eens een ‘aanrijding met een persoon’ is? Of ik moet vanuit Alkmaar naar Schiphol fietsen…? Vanwege visuele problemen fiets ik helaas sowieso niet, maar dat terzijde. Feit is dat ik niet vaak vlieg, maar de afgelopen jaren bijna twee keer een vlucht heb gemist door niet rijdende treinen en uitblijven van vervangend busvervoer.

Jan
13 dagen geleden

Misschien moet ARRIVA zich eerst eens richten op het goed laten functioneren van bestaande lijnen. Niet uitbreiden als de huidige producten niet naar behoren zijn.
De lijn Aken – Luik v.v. functioneert al jaren niet: problemen met materieel, geen personeel, …

vissers
12 dagen geleden
Antwoord aan  Jan

?? heb je wel door dat die ARR trein-als 3-landen doorgaand, en zelfs met alle annonces in 3 talen- nog lang geen jaaaaaren rijdt? Verleden jaar met veel geroeptoeter ingeluid.
Enne: dat stukkie Herle-Aachen moet met vooral DE (wegbekendheid etc) Personal worden gereden en dat Personal is nu eenmaal schaars en ook niet in vaste dienst bij ARV-wat verderop on DE heel vaak heel duidelijk is-had zelf een DE-Monatsticket voor 6 maand zomer ´24. Het is ook nog niet eens zo lang dat het in principe/theorie elke 30´ zou moeten gaan-was aan vaste uurdienst+ dat ARV-net als heel lang terug nog de LTM, ook doorgaande BUS Herle-Aachen (en die komt daar wel in het echte Stadtmitte) biedt-met amper rituitval.
Beschikbaar personeel voor OV is heel vaak erg plaatsgebonden-een ietsepietsie zelf nadenken-met de grijze massa daarboven in je hoofd- kan al heel vaak de voordehand liggende oplossing bieden.

Ber Sitters
12 dagen geleden
Antwoord aan  Jan

Arriva voert aan dat ze machinisten opgeleid hebben die klaar staan. Die kunnen ze toch ook in plaats van Zwolle in Limburg inzetten. Zo groot is ons land ook weer niet.

Puck
11 dagen geleden
Antwoord aan  Ber Sitters

Als voormalig Arriva-machinist zijnde: zo makkelijk is dat natuurlijk niet. Machinisten moeten materieel- en wegbekendheid hebben voordat ze ergens mogen rijden, en Arriva in Zwolle gebruikt enkel GTW’s terwijl de problemen in Limburg vooral spelen op lijnen waar met FLIRT’s gereden wordt. Bovendien hebben die Zwolse machinisten geen wegbekendheid in Limburg. Arriva heeft in Limburg gewoon behoorlijke problemen waar ik contractueel niks over mag zeggen want ik heb ervoor getekend dat ik niets negatiefs over Arriva in publicatie mag brengen 😉