Brand in Arriva-trein tussen Leeuwarden en Groningen
26 feb 2025 12:04
Tussen Leeuwarden en Groningen is dinsdagavond brand uitgebroken in een Arriva-trein. Naar de oorzaak wordt onderzoek gedaan.
De trein, een op de duurzame brandstof HVO rijdende Spurt, was op weg van Leeuwarden naar Groningen toen rond elf uur ’s avonds brand ontstond in het middendeel van de trein nabij de motor. Volgens een woordvoerder van Arriva heeft het automatische blussysteem van de trein de brand geblust. De machinist zou alleen rook hebben gezien en geen vlammen. Hij heeft de trein stilgezet in het Friese Buitenpost en de brandweer gealarmeerd.
Passagiers met bus verder
Volgens een woordvoerder van Arriva zaten er twintig passagiers in de trein. Zij konden in het Friese Buitenpost, met de hulp van twee in de trein aanwezige stewards, de trein rustig verlaten en zijn met bussen naar Groningen gebracht. Passagiers die in Groningen een overstap moesten halen, konden met een toevallig bij het station wachtend taxibusje mee.
De trein is weggesleept naar een onderhoudsbedrijf. Daar zal verder onderzoek worden gedaan naar de oorzaak van de brand. Volgens een woordvoerder van Arriva zijn er verder geen gevolgen voor de dienstregeling.
Een onderhoudsbedrijf? Het lijkt wel een auto. Het is toch zeker gewoon de Arriva werkplaats?
Nou ja op zich is een trein een lange bus met wat beter beveiligingsystemen en stalen wielen ipv rubberen.
Maar ja, hij is naar de werkplaats in Leeuwarden gesleept.
Die werkplaats is volgens google maps van Stadler Service Nederland B.V., inderdaad een onderhoudsbedrijf dus.
What’s in a name?
Stadler
Arriva heeft zelf geen werkplaatsen, de treinen worden onderhouden door de fabrikant Stadler in hun werkplaatsen in Ljouwert en Blerick
Die vestiging van Stadler staat in Blerick bij Venlo overigens.
Overigens wat armoedig van deze site dat er geen foto bij dit artikel geplaatst kon worden van het betreffend treinstel na dit incident.
– Stadler heeft ook een onderhoudsplaats in Stêd 👍
– foto’s hier zijn altijd wat armoedig, om over de bijschriften nog maar te zwijgen 👎🏻
Gelukkig zijn de lezersbijdragen veel beter.
Stadler heeft ook een vestiging in leeuwarden, om de dieselvloot van arriva te onderhouden.
Moah ik vind eerder ernstig dat het om een ander type trein gaat (een gtw gaat en niet om een spurt), als je uitgaat van de foto’s die 112 fryslan genomen heeft van het treinstel. (Zoe de link van Klaas Jozef).
Spurts zijn GTW’s.
In elk geval het gaat om de diesel versie van de treinen en niet op de versie die zowel op diesel, stroom, frituurolie als waterstof kan rijden.
Dat heet nou copyright.
daar doen ze op internet niet zo aan maar als je een bedrijf hebt kun je beter de relaties goed houden en ook op de kosten letten. Hoewel je voor website plaatsingen vaak maar weinig hoeft te betalen. Het is geen TV of een grote krant.
Als je een foto van de verkeerde op internet hergebruikt zonder toestemming, kan dat je een flinke bak geld kosten. Hoe denk je dat die amateur 112-journalisten werken?
In dit geval had Hildebrand geluk kunnen hebben als er een reiziger een paar snapshots met hem gedeeld had voor vrij gebruik. Dan had Hildebrand ze eventueel door kunnen plaatsen. Ik denk niet dat we hoeven te verwachten dat hij ‘s nachts zelf in de auto stapt om een foto van een trein te gaan maken in Friesland. Zeker niet gezien het feit dat het verder niet zoveel verandert aan het nieuwsbericht.
Goed gezegd! Inderdaad. Zaken rond het Intellectueel Eigendomsrecht kunnen voor heel hoge kosten zorgen. Bovendien: wanneer jij de verliezende partij bent, krijg je niet te maken met proceskosten. In ‘reguliere rechtszaken’ (denk aan bijvoorbeeld huurrecht), zijn dat kosten volgens het zogeheten ‘liquidatietarief’, in IE-zaken wordt standaard een algehele proceskostenveroordeling gevorderd en toegekend. Als zo’n volledige vergoeding wordt toegekend, kun je als verliezende partij de tent wel sluiten; het gaat daar om werkelijk alle gemaakte kosten die volledig vergoed moeten worden.
Het ligt er een beetje aan hoe het gaat. Ik heb een poosje in het buitenland gewoond en daarover had ik toen wat op internet gepubliceerd. Ik had er veel tijd en moeite aan besteed. Toen kreeg ik een paar jaar later plots een blafbrief van een advocatenkantoor van een reisprogramma, met de sommatie het allemaal direct offline te halen en de dreiging met hoge boetes, omdat ik de teksten van een cliënt van hen zou hebben gepikt. Wat er was gebeurd was dat het reisprogramma teksten had ingekocht bij een bureau dat de content gewoon van mijn website had gekopieerd. Ook het reisprogramma bleek bizar, aangezien er gewoon letterlijk van mijn website werd opgelezen. Ik heb er toen zelf een zaak van gemaakt en ben eens gaan zoeken waar mijn werk allemaal terecht was gekomen. Ik ben er toen echt met gestrekt been ingegaan en heb alles aan gedaan om alles en iedereen maximaal te naaien. Mijn initiële intentie was gewoon ‘gratis’ wat te vertellen over het land waar ik was, maar ik wilde dit niet over mijn kant laten gaan. Onder de streep leverde me het misschien een paar duizend euro op. Uiteindelijk dus niet heel erg de moeite waard, maar als je voortdurend content publiceert en andere partijen daarmee in de val lokt, kun je er vast aardig aan verdienen.
er is meer aan de hand. er had een verwijzing naar foto’s kunnen staan.
bij de foto bovenaan wordt helemaal niets gezegd.
we zien een trein van arriva in een oude kleurstelling, maar verder?
hier hoort tenminste een beschrijving bij met in elk geval de naam van de fotograaf.
(ik ga er niet vanuit dat redacteur zelf de foto heeft genomen, en dan nog)
plaats en tijd zijn natuurlijk ook mooi!
Stel je niet aan.
ik verwacht gewoon wat meer niveau (ook van jou trouwens 😇)
Verhaaltjes voorzien van plaatjes zie ik niet als iets van hoog niveau.
wat relevantere en serieuzere beelden op Omrop Heitelân:
https://112fryslan.nl/brand-in-passagierstrein-op-station-buitenpost/