Arriva zoekt testreizigers voor zelfrijdende trein (met machinist)

Tussen 13 en 17 februari organiseert Arriva de eerste testritten met zelfrijdende treinen met reizigers. De testritten zullen in de avond plaats vinden. Per testrit zoekt Arriva 50 reizigers, die worden beloond met een bol.com cadeaubon en een Arriva-dagkaart.

Het gaat om zelfrijdende treinen waarbij de machinist de verantwoordelijkheid houdt, daarmee is de situatie vergelijkbaar met de automatische piloot in het vliegtuig. In vaktermen gaat het om Automatic Train Operation (ATO) level 2.

Testreizigers gezocht

De eerste testen zijn vorig jaar uitgevoerd tussen Groningen en Zuidhorn, maar bij die test mochten geen reizigers mee. Bij de tests die nu op het programma staan, mogen wel reizigers mee. Er zijn wel een aantal eisen verbonden. Zo moeten de testreizigers goed ter been zijn, en bereid te zijn om twee keer een rit van een uur te maken (twee keer van Groningen naar Buitenpost en terug). Reizigers die interesse hebben kunnen zich via deze pagina aanmelden.

De ritten vinden plaats op donderdag 13, vrijdag 14, zaterdag 15, zondag 16 en maandag 17 februari tussen 20.00 en 24.00 uur.  De testritten zijn bewust in de avond. Dan rijden er minder reguliere treinen en is er dus meer ruimte op het spoor. De testritten worden georganiseerd in samenwerking met ProRail, Arriva, de provincie Groningen en Stadler. Stadler is als treinbouwer verantwoordelijk voor de ATO-techniek.

Over ATO

Er bestaan vier verschillende niveaus van Automatic Train Operation. De proef wordt uitgevoerd op ATO-systeem niveau 2. Dat betekent dat de machinist betrokken blijft, maar dat bepaalde taken worden overgenomen. Zo wordt de machinist ondersteund met een type smart cruise control. De verwachting is dat treinen hierdoor dichter op elkaar kunnen rijden zodat de capaciteit op het spoor wordt vergroot. Het energieverbruik daalt, zo is de verwachting, omdat treinen gelijkmatiger rijden en minder hoeven te stoppen.

Bij ATO-systeem niveau 4 kunnen de treinen volledig automatisch rijden, zonder machinist. Op dit moment zijn er echter geen testen gepland op niveau 3 en 4. Er wordt over nagedacht om ATO-systeem niveau 2 uiteindelijk tussen 2030 en 2035 in Groningen te implementeren.

In beeld: ATO test bij NS (eind 2019)

This post was last modified on 2 februari 2020 13:52

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug