Benelux-trein blijft zonder identiteitscontrole

Plannen van de Belgische overheid om identiteitscontrole in alle treinen en bussen te laten plaatsvinden zijn voorlopig van de baan. Alleen voor Thalys en Eurostar bestaat een reële kans dat op korte termijn identiteitscontrole wordt ingevoerd.

Dat blijkt uit uitspraken van het Belgische ministerie van Binnenlandse Zaken. Vanuit Nederland rijden er dagelijks meer dan 50 treinen naar België. Vooral de Benelux-trein Amsterdam – Brussel is populair voor treinreizen naar België. Voor reizigersorganisaties is het een opluchting dat die trein vrij toegankelijk blijft.

Ook de stoptrein Roosendaal – Antwerpen en de stoptrein Maastricht – Luik blijven toegankelijk. Bij de Thalys, die ongeveer 13 à 14x per dag richting België rijdt, is dat anders. België, Nederland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk hebben een akkoord bereikt over de invoering van passagierslijsten voor internationale hogesnelheidstreinen, stelt het Belgische ministerie van Binnenlandse Zaken vrijdag.

Het Nederlandse ministerie van Veiligheid en Justitie benadrukt dat het nog om een onderzoek gaat en dat de vervoerders sowieso niets wordt opgelegd of opgedrongen. Het departement staat "uiteraard wel positief tegenover´´ het plan. In maart wordt duidelijk of het passagierslijstensysteem een begaanbare weg is. Het busvervoer blijft voorlopig buiten schot.

Met de passagierslijsten kunnen veiligheidsdiensten checken of er gezochte criminelen of terreurverdachten in de trein zitten, is de gedachte. Een identiteitscontrole voor vertrek moet garanderen dat de naam op het vervoersbewijs en op het paspoort overeenkomen. Mogelijk worden de controles uitgevoerd door de conducteur.

Er is door experts veel kritiek op de plannen voor identiteitscontrole. Terroristen hebben regelmatig ook valse paspoorten, maar daar wordt dus niet op gecontroleerd. Bovendien blijft het systeem zo lek als een mandje, omdat het in de plannen altijd mogelijk blijft de grens te passeren zonder enige controle. Bijvoorbeeld met de auto of met de bus en dus ook met sommige treinen.

Voor Thalys kunnen de plannen negatief uitpakken: de trein boekt nu bijvoorbeeld tussen Rotterdam en Antwerpen ongeveer een half uur reistijdwinst. Als je straks een half uur eerder moet komen vanwege identiteitscontrole, wordt de snelle rode trein minder aantrekkelijk.

Bij de Eurostar lijkt er weinig te gaan veranderen: bij die trein is er nu al een controle.

This post was last modified on %s = human-readable time difference 19:06

Share

Recent Posts

Oplossing kabinet voor Maarheeze laat op zich wachten

De beloofde oplossing voor de overlast bij station Maarheeze laat langer op zich wachten. Dat…

17 uur terug

Tijdige start trein van Coevorden naar Duitsland hang af van toelating materieel

Een tijdige start van de nieuwe treinverbinding van de Bentheimer Eisenbahn tussen Coevorden en Bad…

21 uur terug

Ook problemen met busvervoer Qbuzz in Friesland

Vakbonden FNV en CNV hebben een brandbrief met vijf pagina's aan klachten over het busvervoer…

2 dagen terug

Tweede Kamer niet tevreden met staatssecretaris Jansen van openbaar vervoer – stagnatie spoorprojecten zet kwaad bloed

De Tweede Kamer is niet tevreden met staatssecretaris Chris Jansen (PVV) van openbaar vervoer. Kamerleden…

2 dagen terug

Gebieds- of reisverbod voor overlastgevers mogelijke oplossing Maarheeze

Staatssecretaris Chris Jansen (PVV) van openbaar vervoer ziet reis- of gebiedsverboden voor overlastgevers als een…

3 dagen terug

NS dreigt station Maarheeze te passeren vanwege overlast

De NS dreigt treinstation Maarheeze in Noord-Brabant te gaan overslaan vanwege de overlast van asielzoekers…

3 dagen terug