Vanaf 1 april (geen grap) komt er een einde aan de treinverbinding Rotterdam – Hoek van Holland. Gedurende vijf maanden zijn reizigers aangewezen op de bus, daarna is de spoorlijn omgetoverd in een metroverbinding. Tijdens de vijf maanden van werkzaamheden blijft de extra reistijd voor veel reizigers beperkt tot minder dan 15 minuten.
De trein heeft tussen Hoek van Holland en Schiedam een reistijd van 25 minuten. De RET zet op het traject stop- en snelbussen in. De snelbus krijgt volgens de Rotterdamse vervoerder een reistijd van ongeveer 30 minuten. In de spits gaat de bus 4x per uur rijden, in de daluren 3x per uur en in de avonduren 2x per uur.
Ook vanuit Maassluis gaan er snelbussen naar Schiedam, in de spits zelfs 8x per uur. Deze bussen hebben een reistijd van ongeveer 20 minuten, de trein is nu zo´n 5 minuten sneller. Wie naar Rotterdam wil, moet nog wel overstappen op de trein of metro. Daardoor kan de extra reistijd nog wel wat hoger uitkomen.
De RET gaat er vanuit dat niet iedereen die nu de trein neemt, straks de bus neemt. "We verwachting dat circa 20% van de reizigers naar alternatieven zoekt" zegt RET woordvoerder Frouke Albers. Als voorbeeld noemt het bedrijf reizigers die nu naar treinstation Vlaardingen Oost fietsen. "Die reizigers kunnen ook een kilometer extra naar Vijfsluizen fietsen en daar de metro nemen." Tussen Vlaardingen en Vijfsluizen rijden overigens ook bussen, die rijden tijdens het vervangend vervoer vaker dan gebruikelijk. In totaal zet de Rotterdamse vervoerder 40 extra bussen in tijdens de werkzaamheden.
Per 1 april zijn de NS vervoersbewijzen niet meer geldig op de Hoekse lijn. Reizigers kunnen vanaf die datum een maandabonnement kopen bij de RET. Voor het traject Rotterdam – Hoek van Holland is een vier sterrenabonnement voldoende. Dat kost 156 euro. Nu betalen treinreizigers 176 euro voor een maandabonnement. Het abonnement van de RET is niet geldig in de trein. Tussen Maassluis en Rotterdam blijven de reiskosten min of meer gelijk.
Zodra de werkzaamheden zijn afgerond verliezen Vlaardingen, Maassluis en Hoek van Holland hun rechtstreekse verbinding met Rotterdam Centraal. De nieuwe metroverbinding wordt in Schiedam namelijk gekoppeld aan de bestaande metrolijn B. Die verbind Schiedam via onder andere Marconiplein, Dijkzigt, Beurs, Blaak met Rotterdam Alexander en Nesselande.
Meer informatie is te vinden op de website van de RET.
De Tweede Kamer ziet geen enkele verhoging van de prijs van treinkaartjes zitten. Dat bleek…
European Sleeper verwacht in 2026 de nachttrein Amsterdam-Barcelona te kunnen rijden. Aanvankelijk was het plan…
Treinreizigers van NS kunnen sinds afgelopen vrijdag voor het eerst met een elektrische touringcar reizen…
Een grote storing heeft het Duitse treinverkeer vandaag urenlang stilgelegd. De problemen begonnen rond 13:00…
Luchthaven Schiphol stapt naar de rechter om een door vakbonden aangekondigde staking op het spoor…
Staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer en Milieu) probeert te voorkomen dat de treinkaartjes van de…