Extra reistijd beperkt tijdens ombouw Hoekse lijn naar metro

Vanaf 1 april (geen grap) komt er een einde aan de treinverbinding Rotterdam – Hoek van Holland. Gedurende vijf maanden zijn reizigers aangewezen op de bus, daarna is de spoorlijn omgetoverd in een metroverbinding. Tijdens de vijf maanden van werkzaamheden blijft de extra reistijd voor veel reizigers beperkt tot minder dan 15 minuten.

De trein heeft tussen Hoek van Holland en Schiedam een reistijd van 25 minuten. De RET zet op het traject stop- en snelbussen in. De snelbus krijgt volgens de Rotterdamse vervoerder een reistijd van ongeveer 30 minuten. In de spits gaat de bus 4x per uur rijden, in de daluren 3x per uur en in de avonduren 2x per uur.

Ook vanuit Maassluis gaan er snelbussen naar Schiedam, in de spits zelfs 8x per uur. Deze bussen hebben een reistijd van ongeveer 20 minuten, de trein is nu zo´n 5 minuten sneller. Wie naar Rotterdam wil, moet nog wel overstappen op de trein of metro. Daardoor kan de extra reistijd nog wel wat hoger uitkomen.

De RET gaat er vanuit dat niet iedereen die nu de trein neemt, straks de bus neemt. "We verwachting dat circa 20% van de reizigers naar alternatieven zoekt" zegt RET woordvoerder Frouke Albers. Als voorbeeld noemt het bedrijf reizigers die nu naar treinstation Vlaardingen Oost fietsen. "Die reizigers kunnen ook een kilometer extra naar Vijfsluizen fietsen en daar de metro nemen." Tussen Vlaardingen en Vijfsluizen rijden overigens ook bussen, die rijden tijdens het vervangend vervoer vaker dan gebruikelijk. In totaal zet de Rotterdamse vervoerder 40 extra bussen in tijdens de werkzaamheden.

Per 1 april zijn de NS vervoersbewijzen niet meer geldig op de Hoekse lijn. Reizigers kunnen vanaf die datum een maandabonnement kopen bij de RET. Voor het traject Rotterdam – Hoek van Holland is een vier sterrenabonnement voldoende. Dat kost 156 euro. Nu betalen treinreizigers 176 euro voor een maandabonnement. Het abonnement van de RET is niet geldig in de trein. Tussen Maassluis en Rotterdam blijven de reiskosten min of meer gelijk. 

Zodra de werkzaamheden zijn afgerond verliezen Vlaardingen, Maassluis en Hoek van Holland hun rechtstreekse verbinding met Rotterdam Centraal. De nieuwe metroverbinding wordt in Schiedam namelijk gekoppeld aan de bestaande metrolijn B. Die verbind Schiedam via onder andere Marconiplein, Dijkzigt, Beurs, Blaak met Rotterdam Alexander en Nesselande.

Meer informatie is te vinden op de website van de RET.

Bekijk reacties

  • Dit is de grootste leugen van het hele project. Complete nonsens. Ik ben ruim 2,5 keer zo lang onderweg! Waardeloze bestuurders !!!!

Share

Recent Posts

Noord/Zuidlijn volgens studie groot succes, maar niet overal

De Noord/Zuidlijn in Amsterdam is een groot succes, melden Vervoerregio Amsterdam en de gemeente Amsterdam…

2 dagen terug

Spoorboekje 2022 weer op papier verkrijgbaar

Het papieren spoorboekje is terug van weggeweest. Vanaf vandaag is het online te koop via OVshop.nl,…

2 dagen terug

Belgische spoorwegen promoot reizen naar Portugal, maar hoe kom je er?

Reis budgetvriendelijk naar Porto of Lissabon. Die tip geeft de Belgische spoorwegen NMBS. Maar hoe…

5 dagen terug

Rhätische Bahn presenteert nieuwe trein (en dit keer niet in het rood)

De Rhätische Bahn, bekend om haar rode treinen, heeft voor de verandering een trein gepresenteerd…

5 dagen terug

Dubbeldekkers (DDZ) keren terug op het spoor

Vanaf 6 december gaat de Nederlandse Spoorwegen stapsgewijs weer dubbeldekkers inzetten van het type DDZ.…

7 dagen terug

Thalys start (beperkt) met directe trein naar Disneyland Parijs

Vanaf 18 maart 2022 gaat hogesnelheidstrein Thalys weer rechtstreeks naar Marne la Vallée rijden, het…

7 dagen terug