Beperkte keuze online planners – Goedkopere EuroCity vaak niet online te boeken
27 dec 2024 16:31
Het bieden van meer reisopties per trein betekent niet dat er voor de reiziger meer keuze ontstaat. Veel reisplanners die voor online boekingen gebruikt worden, blijken maar weinig opties te hebben om alle reismogelijkheden weer te geven waardoor er voor de reiziger een beperkte keuze overblijft.
Bovenstaande blijkt nu er voor reizen naar Brussel en Parijs meerdere opties zijn ontstaan die niet overal zijn te boeken. Voor veel reizigers is de goedkopere EuroCity naar Brussel Zuid niet te boeken bij NS International. Omdat de reisplanner van NS alleen de snelste opties kiest, wordt de nieuwe EuroCity vanuit de meeste stations in Nederland niet weergegeven voor een reis naar eindpunt Brussel Zuid. Dit geldt ook voor de grote treinboekingssite Trainline waar de keuze nog beperkter is dan bij NS International.
De nieuwe EuroCity die de Belgische NMBS in samenwerking met de NS rijdt tussen Rotterdam Centraal en Brussel Zuid, blijkt via NS International en Trainline alleen beschikbaar als die verbinding geboekt wordt vanaf stations in Rotterdam. Ook vanaf stations in Noord Brabant, Arnhem en Nijmegen krijg je een optie voor de EuroCity omdat er dan een overstap in Breda mogelijk is waar de EuroCity stopt maar de Eurocity Direct niet. Vanaf vrijwel alle andere stations in Nederland zijn de snelle en duurdere nieuwe Eurocity Direct en Eurostar de enige te boeken reisopties voor een rit naar Brussel Zuid.
Aantal treinen naar Brussel verdubbeld
Sinds de nieuwe dienstregeling is het aantal treinen naar Brussel verdubbeld. De klassieke Intercity Brussel tussen Amsterdam Centraal en Brussel-Zuid, die zestien keer per dag ging, is verdwenen. Ervoor in de plaats rijdt nu de snelle Eurocity Direct van Lelystad via Amsterdam Zuid naar Brussel-Zuid (zestien keer per dag) en de goedkopere EuroCity van Rotterdam Centraal naar Brussel-Zuid (ook zestien keer per dag). Bij de presentatie werden de uitbreiding en ruimere keuzemogelijkheid nog geroemd.
Maar wie bijvoorbeeld vanuit Utrecht Centraal naar Brussel-Zuid wil reizen, krijgt bij NS International alleen de keuze uit de snellere en duurdere Eurostar of EuroCity Direct. Zoals hieronder voor 2 januari tussen 7 en 8 uur in de ochtend.
- Op de website van NS International kun je de Intercity naar Rotterdam Centraal van 7.03 uur boeken en daar overstappen op de Eurostar. De reis naar Brussel-Zuid is 2 uur en 4 minuten en kost je 86 euro.
- Je kunt ook om 7.48 uur met de intercity naar Rotterdam Centraal en daar verder met de nieuwe Eurocity Direct. De reis van 2 uur 23 minuten kost je 34,80 euro.
De reisoptie met de EuroCity wordt niet weergegeven bij NS International of Trainline, maar wel bij de NMBS. Je kunt namelijk ook om 7.18 uur met de intercity naar Rotterdam Centraal en daar overstappen op de EuroCity. Deze reis duurt 2 uur en 59 minuten en kost je 28,50 euro. Je kunt nog vijf minuten sneller reizen als je op Antwerpen-Centraal van de EuroCity overstapt op de intercity naar Brussel-Zuid, die in tegenstelling tot de EuroCity niet via Brussels Airport rijdt. De prijs blijft hetzelfde als je die laatste overstap maakt.
Brussel-Centraal beste voor bezoek aan stad
Reizigers die kiezen voor de stations Brussel-Noord of Brussel-Centraal, die voor een bezoek aan de hoofdstad beter zijn, krijgen bij NS International vanuit Utrecht Centraal, en vrijwel alle andere stations, wel de keuze voor de EuroCity omdat deze trein wel op Brussel-Noord en Brussel-Centraal stopt en de Eurocity Direct niet. Station Brussel-Centraal ligt het dichtste bij de Grote Markt. Neem je in Utrecht om 7.18 uur de intercity naar Rotterdam en stap je daar over op de EuroCity naar Brussel-Centraal, dan ben je in 2 uur 54 minuten op je bestemming. Je bent zes minuten sneller als je in Antwerpen overstapt op de intercity naar Brussel. Ook deze prijs is 28,50 euro.
Heel snelle reisopties voor Brussel-Centraal zijn er overigens niet. De snelste optie vanaf Utrecht Centraal gaat met de intercity naar Rotterdam, dan met de Eurostar naar Brussel-Zuid en dan met de intercity naar Brussel-Centraal. De reistijd is 2 uur en 24 minuten en de prijs voor 2 januari met vertrektijd 8.03 uur is 126,30 euro. Flink meer geld voor een half uur sneller reizen.
Keuze met of zonder hogesnelheidstrein
Via de website van de NMBS kun je de EuroCity wel vanaf alle Nederlandse stations boeken naar eindpunt Brussel-Zuid. De boekingsmodule van de Belgen heeft een optie om te zoeken met of zonder hogesnelheidstreinen en omdat de Eurocity Direct als hogesnelheidstrein in de boeken staat, popt de EuroCity op als je bij de keuzeopties hogesnelheidstreinen uitsluit.
Volgens NS International-woordvoerster Anita Middelkoop is de boekingsmodule van NS International gekoppeld aan een reisplanner van een ’neutrale organisatie’. ’’Die reisplanner berekent bij routes waar meerdere verbindingen mogelijk zijn, de snelste verbindingen. Doordat de reisplanner die berekening en filtering al vooraf heeft gedaan op basis van de snelste route, zie je bij het boeken enkel de snelste opties.’’
Een filteroptie, zoals bij de NMBS, heeft de NS (nog) niet. ’’We rijden sinds kort met de Eurocity Direct en de EuroCity. Vanzelfsprekend bekijken we of we nog eventuele verbeteringen kunnen aanbrengen, dat geldt ook hiervoor. We willen met deze verbindingen juist de keuzemogelijkheid voor reizigers vergroten om naar Brussel te reizen.’’
Naar Antwerpen meer opties
Reizigers die vanuit Nederland naar Antwerpen reizen, krijgen bij NS International wel meer opties om de EuroCity te kiezen. Tussen Rotterdam en Antwerpen maakt de EuroCity stops in Breda en Noorderkempen terwijl de Eurocity Direct rechtstreeks gaat. Maar het tijdverlies van de EuroCity valt tussen Rotterdam en Antwerpen mee en dus wordt deze trein nu wel weergegeven in de planner.
Tussen Antwerpen en Brussel Zuid gaat de Eurocity Direct wederom rechtstreeks, terwijl de EuroCity vijf stops maakt, waaronder een op Brussels Airport. Vooral tussen Antwerpen en Brussel loopt de reistijd van de EuroCity flink op ten opzichte van de Eurocity Direct.
Naar Parijs
Voor treinreizen naar Parijs is de nieuwe goedkope optie ook niet te boeken bij NS International en Trainline. Sinds de Ouigo van Brussel-Zuid naar Paris-Nord rijdt, is er een goedkope reisoptie ontstaan naar de Franse hoofdstad over het klassieke spoor. Het is bepaald geen snelle optie, maar voor de liefhebbers van ’slow travel’ of de prijsbewuste reiziger met tijd is het een aardig alternatief.
De reden dat een reis met de Ouigo via NS International niet is te boeken, is een stuk simpeler. NS International verkoopt geen ritten van Ouigo. Of dat ooit wel gaat gebeuren, kan Middelkoop niet zeggen.
Wie nog eens klassiek wil treinen naar Parijs kan dat bij de NMBS wel boeken. Vanaf Amsterdam Centraal bijvoorbeeld kun je ’s ochtends om 9.49 uur met de sprinter naar Rotterdam Centraal, daar stap je over op de EuroCity naar Brussel-Zuid waar je vervolgens overstapt op de Ouigo die over het klassieke spoor via het Waalse Bergen naar Parijs rijdt. De reis duurt 6 uur en 55 minuten en kost je op 5 februari 34,30 euro.
Voor de snelle opties betaal je een stuk meer maar ben je aanzienlijk sneller. Ga je om 8.10 uur dan kun je direct naar Parijs met de Eurostar in 3 uur en 25 minuten voor 60 euro (op 5 februari). Je kunt ook om 7.49 vanaf Amsterdam Centraal met de sprinter naar Schiphol, vanaf daar met de Eurocity Direct naar Brussel-Zuid en dan met de Eurostar naar Parijs. Deze reis van 4 uur en 16 minuten kost maar liefst 125,80 euro voor 5 februari.
(c) Treinreiziger.nl
Goed om te weten, van de zomer eens via het klassieke spoor naar Parijs.
Almere Buiten wordt nog eens ‘hot’ In het buitenland zal men wel nieuwsgierig zijn wat daar te beleven zal zijn. In Lelystad kun je tenminste nog naar Bataviastad of naar Aviodrome.
En naar Batavialand naast Bataviastad
Holiday Inn Express, zeer betaalbaar, modern en dicht bij station. Overvloed aan winkels en eetzaken. ASD, Lelystad om de hoek.
Tip van Flip: boek een treinreis naar België, Frankrijk of het Verenigd Koninkrijk via NMBS International (https://www.b-europe.com/NL) je hebt meer mogelijkheden om je reis te finetunen door bijvoorbeeld via-station Brussels Airport Zaventem aan te geven of via-station Mechelen aan te geven. NS International zuigt keihard. Reizen naar Duitsland, Oostenrijk, Tsjechië, Slowakije, Hongarije, Slovenië, Kroatië, Zwitserland, Italië, Polen, Denemarken en Zweden kun je het beste via http://www.bahn.de boeken.
Goed om te weten: als je de nmbs filtertert op geen hogensnelheidtreinen dan kan je de hele reis nederland-parijs boeken met de nmbs.
oftewel: die ns kermis laat gewoon niet alle mogelijkheden zien op deze route.
volgende vraag: op welke andere trajecten doen ze dat nog meer?
Alles naar Duitsland, want NS laat je gewoon met de ICE reizen en daarvoor betaal je ook, terwijl Deutsche Bahn voor je een gunstige deal uitzoekt, waarbij je in ruil voor een langere reistijd een goedkoper ticket krijgt aangeboden.
Daar staat wel tegenover dat je bij vertraging (wat in Duitsland dus altijd is) ik bij DB onmogelijk geld terug kon krijgen waar ik wel recht op had, terwijl NS International binnen twee weken het geld terugstortte op mijn rekening. Was ik uiteindelijk bij NS International toch beter af.
Geld terug vragen lukt bij DB wel, echter niet geheel digitaal, maar met een uitgeprint standaard invulformulier van DB. Ze maken overigens wel snel het geld over, zoals ik heb ondervonden voor een +60 minuten vertraagde trein afgelopen jaar.
Als je het ticket in de DB-app laadt, kan het wel geheel digitaal. Je krijgt dan uiteindelijk schriftelijk uitgelegd hoe ze de boel beoordeeld hebben. Als je bezwaar wilt maken, moet dat per post.
De DB is echter veel beter in staat om je reisrechten te respecteren. Je moet dan wel langs zo’n servicehokje. Ook heb ik regelmatig mogen meemaken dat de conducteur vanalles regelde.
Dat doet NS ook met treinen die concurreren met Eurostar Rood tussen Brussel en Parijs. Bijvoorbeeld Rotterdam C – Lyon Part-Dieu kan met één overstap te Brussel Zuid. Bij NS Internationaal krijg je alleen maar mogelijkheden met minstens twee overstappen in Parijs (Gare du Nord en Gare de Lyon) die ze dan vreemd genoeg als één overstap vermelden.
Dat is wel 1 overstap. Tussen Paris Nord en Paris Gare de Lyon heb je een metrolijn die je op een 20 tal minuten van de ene naar de andere plek brengt.
Dat zijn dus twee overstappen: Van trein naar metro en van metro weer naar trein.
Plus afdalen de diepte in, de nodige loopafstanden. In een overvolle metro met in veel gevallen staan en weer omhoog.
Ik heb de proef op de som genomen. Vanaf Breda naar Brussel-zuid kan ik bij nsinternational gewoon kiezen voor de eurocity.
Probeer eens met NS International een reis Zwolle of Arnhem naar Brussel Zuid uit de planner te krijgen waarbij je met de IC Zwolle-Roosendaal en de EC Rotterdam-Brussel reist. Succes.
Ik heb ook nergens gezegd dat dit wel zou werken. De claim vanuit het artikel dat het uitsluitend vanaf een Rotterdams vertrekstation zou kunnen is echter onjuist. Inmiddels heb ik ook Tilburg, Eindhoven en s-hertogenbosch met succes geprobeerd.
Ja, het artikel is wat onhandig geschreven.
Alles waar je via Rotterdam zou gaan word je met de Eurocity Direct ofwel Eurostar gestuurd, alles waarbij je via Breda gaat wordt via daar gestuurd.
Gezien de overstap van de IC uit Nijmegen op de Eurocity maar liefst 32 minuten is word je niet bepaald vaak via Breda gestuurd.
Heb het al geprobeerd. Alleen de snelste optie met Eurostar en Eurocity Direct wordt getoond.
Waarschijnlijk zullen treinreizigers al snel voor de snelste optie kiezen. Vraag me zoal af hoeveel Nederlanders weten dat er 2 – 3 treinen per uur tussen Brussel – Rotterdam reizen.
Vermoed dat de bezettingsgraad van Eurocity Direct in België niet al te hoog is. Maar dat het tussen Antwerpen – Amsterdam Zuid beter bezet is.
Mijn collega is op voorbeeld van Rotterdam iets tekort door de bocht gegaan. Maar het principe staat er juist: “Omdat de reisplanner van NS alleen de snelste opties kiest, wordt de nieuwe EuroCity vanuit de meeste stations in Nederland niet weergegeven voor een reis naar eindpunt Brussel Zuid.” Vanuit Brabant is de EuroCity het snelst en komt deze er inderdaad wel gewoon uit.
“De nieuwe EuroCity die de Belgische NMBS in samenwerking met de NS rijdt tussen Rotterdam Centraal en Brussel Zuid, blijkt via NS International, en Trainline, alleen beschikbaar als die verbinding geboekt wordt vanaf stations in Rotterdam.”
Gewoon omdat het de kortste reisweg is vanuit Brabant.
logisch, er is maar een rechtstreekse van Brussel Zuid naar Breda, namelijk de Eurocity
De NS werft druk IT’ers maar die zijn drukker met digitale adventskalenders en online brommers reserveren dan een functionerende routeplanner.
content programmeur is wel iets anders dan IT-er
Het lijkt erop dat er stilletjes wel een significante verbetering is doorgevoerd aan de binnenlandse reisplanner: Het terugsteekverbod is er (voor zover ik heb kunnen vaststellen) eindelijk uitgehaald. Bijvoorbeeld Rotterdam Centraal – Hoofddorp mag nu gewoon met overstap op Schiphol, ook als je geen “afgekocht reisrecht” hebt. (Voorheen mocht dat wel tussen Rotterdam en Nieuw Vennep, maar niet tussen Rotterdam en Hoofddorp, omdat je dan je aankomststation voorbijreed.)
Het schrappen van het terugsteek verbod leidt in de planner tot de meest absurde adviezen. Kreeg pas geleden het advies om van Den Bosch naar Vught via Eindhoven te gaan.
Wat een chaos, en eigenlijk ook heel lelijk. Zo heb je toch helemaal geen zin om met de trein te gaan. wat een gedoe. Totaal onoverzichtelijk, afzetterij en ongelofelijk duur. Laat maar zitten.
Wilde vanochtend de trein nemen van Tilburg naar Antwerpen. Boeken kon niet 2e klas want trein was vol volgens de planner, omdat in de ochtend een trein was uitgevallen en de hele Randstad in de trein zat die ik wilde nemen. Je wil gewoon overstappen in Breda met de eerstvolgende trein naar Antwerpen en gaan.
Heb de auto gepakt. Simpel, snel, gemakkelijk.
Roosendaal en dan de stopper Essen, Antwerpen nemen. Of met de auto naar Essen station. Gratis P. of in de Hemelrijkstraat oa buiten de blauwe streep.
Naast de onduidelijkheid in de reisplanner is de flexibiliteit die er was met de oude beneluxtrein nu volledig verdwenen. Het idee van ‘treinbinding’ is echt funest voor de reiziger die deze verbinding frequent gebruikt (in mijn geval, opstappend in Amsterdam-Centraal) en niet altijd op voorhand kan weten op welk tijdstip hij/zij precies kan vertrekken waardoor op voorhand boeken heel lastig wordt.
Reizigers met een NS-abonnement (40% korting of vrij reizen) zien de prijs van hun reis ook danig stijgen (als ze de snelle trein willen gebruiken) doordat de ECdirect niet meer in Breda stopt en Rotterdam dus als laatste station in Nederland geldt. Dat de tickets voor de EC niet geldig zijn in de ECdirect (en andersom), zorgt in de praktijk ook absoluut niet voor reizigersgemak of flexibiliteit. Kortom, voor de meer frequente gebruiker van deze verbinding, zeker geen verbetering.
Vanuit Amsterdam misschien niet. Naar andere delen van Nederland, met overstap in Breda of Rotterdam, vind ik het wel prima zo. Okee, geen snelheidsvoordeel (maar dat is toch al heel beperkt door de stop alleen in Brussel-Zuid) maar de prijs van het NMBS-deel is wel fors lager, zeker als je korting hebt in beide landen. Jammer van de ECD, dat zal een lege bontjassentrein zijn zoals de Eurostar, maar ik vind de EC (met I11 of helaas gisteren nog die oude rommel van de NS) echt wel ok.
Misschien een idee om beide losse EuroCity treinen Parijs Brussel en Brussel Rotterdam een directe trein te maken eerst om de twee uur en door te laten rijden naar Den Haag Centraal met stop in Delft of via Haarlem, Amsterdam Centraal naar Amersfoort Centraal. Zo onstaan er een snellere boemelverbinding tussen drie landen en meer steden. De EuroCity mag per 2026 dagelijks doorrijden naar Lelystad en misschien naar Zwolle. DE IC Direct welke rijdt tot Amersfoort Schothorst kan beter naar Vathorst of Harderwijk door rijden als daar een keerspoor ligt. Handig voor Dolfinarium bezoekers en Walibi pretparkbezoekers!
De Eurocity met I – 11 rijtuigen zijn niet toegelaten in de Groene Hart tunnel. Bron: Groot Belgisch Treinen Forum.
Kortom verder dan Rotterdam zal de Traxx + I – 11 rijtuigen niet rijden. Rijden tussen Rotterdam – Schiphol/Lelystad via Den Haag is geen optie.
Goed artikel.
Station Bergen/Mons wordt eind januari officieel geopend.
Ik was deze zomer in Bergen en ik kon het station alleen nog maar van afstand bewonderen. Fantastisch. Zoals gebruikelijk bij Calatrava (ook bekend van Liège-Guillemins) zijn de kosten uiteindelijk 10 keer zo hoog geworden als begroot. Maar ja, prestige-object van burgemeester Di Rupo.
Het station in Bergen heeft meer dan 800 miljoen euro gekost. Het aantal dagelijkse reizigers is vergelijkbaar met Middelburg.
Dat is niet waar. Station Mons heeft op een werkdag 9.000 instappers, station Middelburg zo’n 4.000 in- en uitstappers, dus station Mons verwerkt ruim vijf keer zoveel reizigers dan station Middelburg. Ook heeft Mons ruim twee keer zoveel inwoners als Middelburg.
9000 instappers op het station van Bergen is natuurlijk maar bar weinig om een dergelijk pretentieus bouwwerk te rechtvaardigen.
De bouw heeft tien jaar langer geduurd dan gepland was en de kosten zijn voortdurend gestegen.
Het vorige station was van na de Tweede Wereldoorlog. Niet eens een lelijk gebouw en karakteristiek voor een stationsgebouw uit die tijd.
Met het vernieuwen van de perrons, het realiseren van liften en roltrappen en het opknappen van de tunnel had het station kunnen voldoen aan de huidige eisen.
Maar Emilio di Ruppo met de vlinderdas: oud-burgemeester van Bergen en oud-premier van België wilde zijn stad iets blijvende schenken.
Luik had een station van Santiago Calatrava, dus moest Bergen er ook een krijgen.
Ondertussen hebben nog veel te veel stations in België geen liften en lage perrons.
Voor de senioren 65+ onder ons is het soms voordelig om het vervoerbewijs op te splitsen en te combineren met een NMBS senior ticket (8,30 euro in 2024). Het kan als vanouds vanaf Noorderkempen en Essen, maar voor de Eurocity Direct is alleen vanaf Antwerpen en Brussel mogelijk. Voor de aanvullende Belgische trajecten wordt er wel korting gegeven tov het normaal Belgisch binnenlands tarief. Zo betaal ik 8,4 euro extra van Brussel tot Bergen (Mons) op mijn EuroCity Direct ticket. Voor die 10 cent verchil ga ik niet splitsen. Vanaf Noorderkempen of een verdere bestemming is er wel meer voordeel te halen. De zelfde redenering kan toegepast worden op de Belgische Railpas (10 rittenkaarten)
Ik ben vandaag via Breda naar Deinze gereisd. Voor België heb ik zo’n Standard Multi en voor Nederland Weekendvrij. Ik hoefde dus alleen maar een retourtje Breda-Noorderkempen met voor Nederland 100% korting te kopen. De optie 60+ of 65+ voor België kon ik in het menu niet vinden. Maar het is met 2x € 3,90 al mooi genoeg. Let er wel op dat de automaat geen retourkaartje, maar 2 enkeltjes uitspuugt.
Een NMBS-automaat zoals in Maastricht of Roosendaal hebben ze niet in Breda. Maar misschien zijn die daar ook afgevoerd.
In Breda heeft nooit een NMBS automaat gestaan. En die komt er ook niet aangezien het traject niet onder binnenlands vervoer valt.
WkndVrij bij vertrek Breda In/uit checken? Mooie tip wel.
Ik heb 1 keer op de terugweg uit België een boete -of om precies te zijn een ticket met toeslag- gekregen omdat ik in Breda op het perron weer had uitgecheckt. Dan heb je dus voor het Nederlandse gedeelte geen vervoersbewijs. Ik had namelijk uitgecheckt omdat ik niet wist hoe het systeem zou reageren als ik ‘s morgens incheck en ‘s avonds op hetzelfde station weer uitcheck. Nou, dat kan dus gewoon.
Goed dat je het even vermeldt. Ik had dat er voor de volledigheid bij moeten zetten.
Goed om te lezen dat er dus niets gewijzigd is. Zo’n 20 jaar geleden wilde ik een kaartje van Kaldenkirchen naar Arnhem. Achter de balie werd net zolang gezocht tot er een verbinding met de ICE naar boven kwam. Ik moest echt moeite doen om een kaartje via Venlo te krijgen.
lang gelden wilde van de grens naar Antwerpen, volgens de aardrijkskunde van de verkoopster moest ik dan van Venlo naar Antwerpen in plaast van via Roosendaal.
“… omdat de Eurocity Direct als hogesnelsheidstrein in de boeken staat, popt de EuroCity op als je bij de keuzeopties hogesnelheidstreinen uitsluit.”
Waarom telt dat ding in vredesnaam als hogesnelheidstrein? Duitse IC-treinen die dezelfde maximumsnelheid van 200 km/h halen komen wel uit de Belgische boekingsmodule als je hogesnelheidstreinen uitsluit, en terecht.
Boek via deze site http://www.treinreiswinkel.nl. via deze site is alles boekbaar
Gebruik de site of app van NMBS International en geef een via-station van de Eurocity in en dan krijg je de goedkoopste tarieven. Voorbeeld hieronder: Brussel naar Groningen via Breda.
En dit zonder via.
De Ouigo Brussel Parijs is op NBS Internationaal te boeken alhoewel dat de rest van dit lowcost SNCF gamma niet te boeken is bij NMBS enkel via SNCF Ouigo
Receptionist in mooi nieuw NS International kaartverkoopvertrek voorzijde centraal station westzijde had goed nieuws: Losse zitplaatsreservering voor NJ kan met Interrail of anders aan loket geregeld worden, liefst eerder dan vertrekdag, uiteraard. Probeer maar eens zelf te boeken on line, bah.
Wat een waardeloze verandering. Kon je eerst vanuit Haarlem naar Amsterdam CS voor een overstap richting Brussel, nu moet je op Sloterdijk overstappen op de metro en dan naar Amsterdam Zuid reizen. Weg comfort, weg tijdwinst, dan liever de auto.
Hetzelfde geldt voor reizigers uit Zaandam, Alkmaar, Hoorn, de rest van Noord-Holland noord.
En straks geldt dat ook voor de Eurostar. Gelukkig kan je vanuit Hoorn rechtstreeks naar Schiphol…
Haarlem – Brussel via Amsterdam Centraal was in de vorige dienstregeling al niet de snelste route. Zowel met overstap op Sloterdijk en Schiphol als via Leiden met één overstap op Rotterdam Centraal is nu sneller dan in de vorige dienstregeling via Amsterdam Centraal. De metro nemen naar Amsterdam Zuid ligt sowieso niet voor de hand.