Bezuinigingen en hogere prijzen ov blijven staan – ook nieuwe staatssecretaris ziet geen oplossing voor ’stapeling van pijn’
26 jun 2025 16:41
Hogere prijzen en bezuinigingen. In het openbaar vervoer is er sprake van een ’stapeling van pijn’, zei de nieuwe staatssecretaris van openbaar vervoer Thierry Aartsen (VVD) donderdag in debat met de Tweede Kamer. Maar ook hij ziet geen mogelijkheden er iets tegen te doen. Aartsen: ’’Ik wil geen valse beloften doen.’’
De Tweede Kamer besprak donderdag de onderwerpen uit de voorjaarsnota die betrekking hebben op het ministerie van Infrastuctuur en Waterstaat. Voor de Kamer gloorde er hoop dat de nieuwe bewindslieden (naast Aartsen is Robert Tieman van de BBB de nieuwe minister) het tij zouden keren, maar Aartsen kon dat niet. Of het nou gaat over de bezuinigingen of de prijs van treinkaartjes. “Het is het besluit van de politieke leiders van vier fracties waarover zeer intensief is vergaderd. Het doet pijn maar ik moet echt de verwachtingen temperen”, zei Aartsen.
Geen geld
De verwachte prijsstijging van de treinkaartjes van wellicht 12 procent, de korting op het ov in en om Amsterdam, Den Haag en Rotterdam van jaarlijks 110 miljoen euro en de korting op de OV Studentenkaart, betitellde Aartsen als een stapeling van pijn. “Het baart me zorgen en het is heel ingewikkeld om dit op te lossen. Op dit moment zijn er geen middelen om wat te doen.”
Kamer teleurgesteld
Kamerleden reageerden teleurgesteld. “Dit is wel heel erg de verwachtingen temperen”, zei Habtamu de Hoop van GroenLinks-PvdA. Olger van Dijk van NSC gaf aan ’meer te verwachten’ van Aartsen. En Bert van Kent van de SP zei er een ’beetje somber van te worden’.
De Kamer laat het er niet bij zitten en verschillende partijen komen met moties om toch meer voor elkaar te krijgen voor het ov. Over die moties wordt binnenkort gestemd.
Aartsens voorganger Chris Jansen van de PVV stapte onlangs op. Hij beloofde de Kamer maandenlang om op zoek te gaan naar oplossingen voor zowel de bezuinigingen als de prijs van de treinkaartjes. Die oplossingen zouden opgenomen worden in de voorjaarsnota. Toen die nota in april werd gepresenteerd, bleken de vier fractievoorzitters van de coalitiepartijen anders te hebben besloten.
Nieuw perspectief Lelylijn
Van Aartsen wil met de noordelijke regio’s gaan werken aan een ’nieuw perspectief’ voor de Lelylijn (Randstad-Groningen via Friesland). Tijdens een werkbezoek woensdag aan Friesland besloot Van Aartsen op aangeven van de Friese Commissaris van de Koning Arno Brok om een ’gezaghebbend persoon’ in te schakelen die gaat kijken hoe en waar er geld gevonden kan worden voor de spoorlijn en vergelijkbare megaprojecten.
’Besluit verdient geen schoonheidsprijs’
In de voorjaarsnota besloten de fractieleiders om het gereserveerde geld voor de geplande Lelylijn te gaan gebruiken om de geplande Nedersaksenlijn (Groningen – Enschede) in gang te brengen. “Dat besluit verdient geen schoonheidsprijs”, zei Aartsen. “In een nacht werd het geld ineens weggeschoven. Dat heeft pijn gedaan. Ik heb woensdag de schade opgenomen en wilde met het bezoek ook een hernieuwd perspectief bieden.”
(c) Treinreiziger.nl / Mark Koghee
Vroem vroem boem!
Laat NS eerst maar eens zelf een rem zetten op de loonsverhogingen.
Paul’s Woord/ Motto: Geen Prijsstijgingcompensatie. Loonsverlagingen.
Voor NS- personeel? Spoorwegpersoneel? Werknemers in welke sektor dan ook? Management?
Als ze loonsverhoging willen dan schaffen ze de vaste conducteur in sprinters maar af. Kunnen ze het daarvan betalen.
Ik vind het fijn dat u mijn uitkering gaat betalen, dank u wel!
Volgens de vakbonden zijn de loonsverhogingen nodig omdat er anders een tekort aan personeel komt. Dus je vangt twee vliegen in een klap.
Kan makkelijk de conducteur in de sprinter afschaffen controleren toch niet uitzonderingen daar gelaten bij de regionale vervoerders zijn ook geen conducteurs aanwezig en loopt het ook goed.
Ik vraag me altijd af wat de situatie is van de mensen die het hardst roepen dat anderen er niets bij mogen krijgen omdat het leidt tot hogere prijzen. Ik vermoed namelijk dat zulke mensen in het algemeen flink meer ontvangen dan minimumloon en ieder jaar flink weten te stijgen.
Zal twee kanten op kunnen denk ik. Denk dat het overgrote merendeel van dat soort roepers er juist niks of te weinig bijkrijgt, en ze vanuit jaloezie / afgunst menen dat een ander dan ook maar niks mag krijgen. Of het zijn juist degenen die flink in de slappe was zitten en daarom bang zijn dat wanneer anderen er wat bijkrijgen zij minder kunnen graaien.
Ik krijg als gepensioneerde al 12 jaar lang er nauwelijks iets bij.
Als werkende krijg ik ook al 3 jaar geen loonsverhoging. Gewoon de tering naar de nering zetten en de juiste prioriteiten stellen.
Nou dan heb je blijkbaar weinig toegevoegde waarde.
Ben blij met je aanwezigheidspremie.
Het wordt tijd dat je je gaat organiseren.
Dan ben je in koopkracht een kleine 14% erop achteruitgegaan.
In wiens zakken zijn jouw 14% gegaan?
Niet in die van de belastingen, die zijn niet verhoogd.
Oh, die, die dikke sigaren roken.
En dat vindt jij normaal?
Ik vind dat van het ab- normale!
Je hebt tenminste dankzij de vakbonden en linkse partijen een AOW-inkomen van tenminste minimaal het bestaansminimum of meer.
En je kunt het gespaarde of vermogen aanwenden voordat je in het kleed zonder zakken, deze aardkloot verlaat.
Deze reactie slaat nergens op het is inderdaad zo dat de pensioenen de laatste jaren niet zijn geïndexeerd.
Ja, en dat kan in de toekomst nog flink minder worden.
Ik zou zeggen, heeft u een uurtje?
Neem er een kopje koffie bij en u wordt helemaal bijgepraat.
https://www.youtube.com/watch?v=VbVkLqofP8k
Duidelijk een product van een pro auto kabinet. Anders had men meer moeite gedaan om het OV betaalbaar te houden. En wat mij betreft is het ook duidelijk… Geen betaalbaar OV dan ook geen Lelylijn en NSL. En ik verdenk de minister van pure onwil en geeft deze geen moer om het OV. Veel anders is er niet te verwachten van een VVD minister.
Ook zal de NS eens in zijn eigen vlees moeten gaan snijden, want dit bedrijf werkt veel inefficienter dan de geliberaliseerde regiovervoerders. Als de overheid de prijs niet wil/kan verlagen begin dan met het aanbesteden van lijnen via de provincie of vervoersregio.
Hopelijk leiden de moties wel tot verandering, want waar een wil is, is een weg.
Wie beter OV wil raad ik aan om in elk geval een partij NIET te stemmen en dat is de VVD. Een kleine VVD, die niet in de regering komt is het beste wat het OV in Nederland kan overkomen. Dus 29 oktober…. Stem GEEN VVD. VVD DE autopartij van Nederland.
Oh maar er komt ook geen lelylein, alleen dat hardopzeggen kost stemmen
Ik vind dat er eisen gesteld moet worden eer er nieuwe railinfra wordt aangelegd. Namelijk in de vorm betaalbaar, proper en betrouwbaar OV. Laat men eerst maar de huidige lijnen en infra goed gebruiken voordat men gaat denken aan dure nieuwe railinfra. Als je dit zo zegt als partij maak je wel een duidelijk statement en laat je zien dat OV voor dagelijks gebruik is en niet als prestige object, terwijl mensen straks niet meer fatsoenlijk een treinkaartje kan kopen, behalve de weekend vrij reizigers. Verder heb je niets aan nieuw spoor als je mensen de auto injaagt.
Het spoor wordt ook belangrijk voor militair vervoer. Defensie wil bijvoorbeeld dat het opstelterrein in ‘t Harde flink wordt uitgebreid.
Nou ja, kijk een alternatief voor de flessenhals bij meppel is wel broodnodig, maar er zijn alternatieve opties. Die goedkoper zijn.
Als je het spoor goedkoper wilt maken, moet je prorail haast laten maken met etcs en bovenleidingspabning verhogen, beide verlagen de kosten om treinen te laten rijden flink (zo heb je met etcs maar de helft aan (peperdure) treinbegeleiders nodig), én de capaciteit wordt flink groter. Maar beide projecten worden alleen maar meer op de lange baan geschoven, en daarmee ook duurder.
Op welke manier gaat ETCS de helft van de conducteurs overbodig maken?
Niet conducteurs, treinbegeleiders, de lui die verantwoordelijk zijn voor het bedienen van wissels/het hele treinverkeer in goede banen leiden.
Als je die term niet eens kent, kan je beter je mond houden
Misschien moet je niet zo arrogant reageren als je de verkeerde term gebruikt voor een treinverkeersleider. Als je die term niet eens kent….
Een treinbegeleider is uiteraard iets heel anders.
100% als hij nou de term Treindienstleider had gebruikt had ik het nog begrepen.
Iemand is even vergeten terug te wisselen naar de vorige naam…
https://www.encyclo.nl/begrip/treinbegeleider
Het verbaasd me dat je de term niet kent terwijl je je hier als deskundige voordoet.
Het spoor tussen Berlijn en Hamburg blijft een jaartje dicht voor renovatie.
Toch ziet de Deutsche Bahn af van ETMS of zoiets omdat het veeeel te duuur is.
Vrijwel alle onderzoeken laten zien dat de prijselasticiteit van het ov het laag is (het aantal deelnemers is weinig gevoelig voor de prijs). Of men met ov reist heeft juist veel meer te maken met de kwaliteit van de ov verbinding (en dus of er spoor ligt), met de toegankelijkheid van de auto, en met regelingen vanuit de werkgever (auto vd zaak, of juist ov abbo/fiets van de zaak). Nieuw spoor is over het algemeen effectiever om meer ov reizigers te trekken dan een verlaging van de prijs dat is.
Sorry maar de OV-bedrijven moeten nu eindelijk ook maar eens een stop op verdere loonsverhogingen zetten. Aanhoudend de lonen verhogen en dan zeggen dat de belastingbetaler dat maar betalen moet betalen is iets te makkelijk.
Hoe precies? Met nog meer stakingen?
Ns is al 500 man aan kantoorpersoneel aan het schrappen én bezig met de sprinters eenmanoperaties aan het maken. Misschien beter om die twee projecten eerst af te ronden voordat je gaat klagen over dat ze nog meer moeten snijden?
Misschien moet je eerder bij den haag gaan klagen waarom een gemiddelde treinmonteur meer dan 3 weken kwijt is aan hercertificatie per jaar?
Zij zijn degenen die verantwoordelijk zijn voor de enorme groei in diploma vereisten voor technisch spoor personeel.
Als iemand gaat staken moet de belastingbetaler maar een grote zak geid sturen omdat te betalen?
NS is helemaal niet bezig om in sprinters eenmansbediening in te voren, was het maar waar.
De ns is daar wel degelijk daarmee bezig de sprinters schiphol-amsterdam zijn al eenmansbediening, en je bent vaak geboeg op deze site om dat te moeten weten.
Wil jij dat elke nieuwe verandering direct landelijk ingevoerd wordt, ipv eerst uitgetest op een lijn voor kinderziektes?
De eenmansbediening werd al in de jaren ’80 ingevoerd op de Stadslijn van Zoetemeer. Dat is echter nooit landelijk uitgerold. De eenmans bediening op de Schipholshuttle is niet nieuw. Al 30 jaar worden er in het buitenland treinen afgeleverd met eenmansbediening. Alleen hier zijn de vakbonden machtig genoeg om dat tegen te houden. In plaats van naar de toekomst te kijken hoe men de conducteur kan positioneren binnen de NS willen de vakbonden alleen maar geld. Daarmee is de NS vanaf 2033 klaar en failliet.
Eenmanoperaties. Nog meer tuig in de treinen dat ongeremd ziekt. Nog meer reizigers die afscheid nemen van het OV.
Waarom kan het wel bij de regionale vervoerders het kan gemakkelijk de conducteurs afschaffen op de sprinters maar de machtige vakbonden van FNV en VVMC zitten daar niet op te wachten.
Eenmanoperaties. Nog meer zooi in de treinen dat ongeremd ziekt. Nog meer reizigers die afscheid nemen van het OV.
Zooi in plaats van een ander woord (t . . g) dat automatisch geblokkeerd wordt.
Nou Paul, ik denk dat wanneer grote bedrijven en instanties stoppen met telkens hun winst te willen vergroten (winst/prijsspiraal in plaats van loon/prijsspiraal) en wij burgers dus niet constant geconfronteerd worden met enorme prijsverhogingen de loonsverhogingen ook bijna niet meer nodig zijn. Als de wereldwijde oorlogen stoppen en er tenminste weer eens normale leiders worden gekozen in bv de VS zou het ook al flink helpen in het opzicht dat niet alles opeens een veelvoud hoeft te kosten. Als simpele arbeider ben ik erg blij dat er bij het spoor nog sterke vakbonden zijn die ervoor zorgen dat ik niet teveel hoef te bloeden ten bate van big corpo en allerhande oorlogsvoerend tuig.
Zonder behoorlijke lonen krijg je leegloop. Overal zijn vacatures.
Dat kun je weer makkelijk oplossen door de conducteur op sprinters te schrappen.
Ettertjes als chefs veroorzaken ook leegloop.
Tja de VVD. Het is wel zo goed als zeker dat de VVD opnieuw in het volgende kabinet gaat plaatsnemen. Zonder de VVD is er geen realistische meerderheid te vormen.
STEM GEEN VVD EN PVV
Het vervelende is dat de mogelijkheden om het OV betaalbaar te houden al reeds 30 jaar geleden, ten tijde van Paars, al onmogelijk gemaakt is. Niet alleen de VVD is het OV in slechte handen. De PVV, FvD en BBB geven ook precies geen drol om OV (en misschien nog minder dan de VVD).
Simpel, de Oekraïne en Defensie gaan zoveel kosten dat andere uitgaven steeds meer onder druk gaan komen.
Maar hij wil wel geld voor de veel duurdere Lelylijn ? Die voorlopig schrappen en liever aan het bestaande OV werken.
Veel duurdere lelylein? er moet nu ineens anderhalve lelylein per jaar extra naar defensie.
Ja ieder jaar opnieuw dus anderhalve Lelylijn. Er zijn voor de defensie absurde toezeggingen gedaan terwijl niemand weet hoe die in hemelsnaam ooit betaald moeten worden.
Ach, over een paar jaar heeft niemand er nog een ‘actieve herinnering’ aan.
Trump is geen president over 4 jaar dus nog even volhouden en dan terug naar 2%
Precies, in de afspraken staat ook dat pas in 2029 gekeken wordt of de landen ook echt hun defensieuitgaven gaan verhogen.
Typisch dit antwoord weer. Dus Europa moet maar blijven afhankelijk zijn van Amerika.
Dit is werkelijk wat het probleem is. Overal aan willen mee meedoen maar nergens voor willen betalen. Wat mij betreft blijft Europa de 3,5 % vasthouden en investeren in eigen Defensie.
We hebben onze defensie zelf gesloopt (ooit hadden we zelf een vliegdekschip) en zullen de zaak ook weer zelf op moeten bouwen, maar zo’n percentage is volledig uit de lucht gegrepen. Er is geen plan, dus geen begroting, en het is nog maar de vraag of er voldoende mensen bij defensie willen werken.
Van zo’n grote pot geld kan een dreigende werking uitgaan naar ‘de vijand’, maar laten weten hoeveel geld je te besteden hebt is in onderhandelingen met leveranciers volgens mij niet handig.
Het is nog maar de vraag of Trump er over 4 jaar niet meer is.
Volgens de grondwet mag hij over 4 jaar geen president meer zijn.
Maar hij en zijn regering houden zich nu al niet aan de wet, en de congresleden van de republikeinen vinden dat prima.
En je kan erop rekenen dat Putin over 4 jaar ook nog steeds de leider is van Rusland.
Dat is nog maar de vraag. Een dictator zit net zolang hij er stabiel zit en een dictator kan letterlijk binnen een week vallen. Wellicht zegt je Assad en Khadaffi je nog iets.
Verder kraakt en piept de economie van Rusland steeds meer en doen de sancties stilletjes zijn werk. Ook is er steeds meer kritiek op de 1 miljoen Russische doden ten gevolge van de zgn. Speciale militaire operatie. En dan nog niet te spreken over de succesvolle drone aanvallen van Oekraine op Russische leger doelen.
De basis waar Putin op staat is aardig verzwakt en alleen leugens en Russische propaganda kan hem uiteindelijk niet staande houden.
—
De genoemde opvolger van Trump is JD Vance. Als hij gekozen wordt ben je zeker blij dat je nu in defensie geinvesteerd hebt. Deze vent is echt getikt. Wel vind ik dat iets tussen de 3,2% en 3,5% voldoende moet zijn om Europa veilig te houden.
Ik hoop det je kwa Putin gelijk heb.
Ik ik ben bang dat als Trump niet de grondwet kan veranderen je gelijk krijgt over JD Vance
Dat verhaal dat de sancties werken horen we al drie jaar. Vooralsnog hebben die sancties de EU economisch echter veel meer pijn gedaan dan Rusland.
Verder mag je alle Oekraïense propaganda ook wel eens met wat meer korreltjes zout gaan nemen. Hoe betrouwbaar denk je dat het “nieuws” is dat je hier in de krant leest?
Die hadden we ook niet kunnen doen, dan loopt de vs maar weg. Alsof rusland ons nu gaat aanvallen. Polen en finland hebben al 3x zo veel soldaten als Oekraïne…
Plus china en rusland hebben laten zien dat trump toch inbind als je het een maand of twee volhoudt.
Dus andere landen moeten wederom voor de veiligheid van Nederland zorgdragen zodat jij lekker goedkoop ‘s avonds veilig op de bank kan blijven zitten.
Ik snap ook niet hoe een onderwerp over bezuinigen en hogere prijzen in het OV overslaat op de NAVO. Echt off toppic dit.
Leuk maar dan ook niet gaan eisen dat je werkgever alle kostenstijgingen blijft compenseren en accepteren dat je koopkracht daalt. Al dat geld voor defensie zal uiteindelijk de burger moeten ophoesten.
Wat betreft China heeft Trump inderdaad een totaal foute inschatting gemaakt. De Chinezen hebben vervolgens stoïcijns gewacht en geen centimeter toegegeven tot Trump uiteindelijk bakzijl moest halen.
Het plan is dat er van de 5% defensie uitageven, 3,5% direct naar defensie en 1,5% aan defensie gerelateerde zaken, zoals infrastructuur en digitale veiligheid.
Defensie uitgaven zitten nu op 2.1%, de anderhalve keer de lelylein is die extra 1.4% die er nu bij harde defensie uitgaven bij moet. Ik heb de 1.5 procent aan gerelateerde zaken niet eens meegerekend.
Gewoon de Lelylein bestempelen als belangrijk voor defensie.
Ja, briljant plan . We hebben behoefte aan hsls waarop tanks met hoge snelheid naar Hamburg en naar Berlijn vervoerd kunnen worden en verder. Uiteraard ook soldaten (dus reguliere treinen). Dus kom maar met die hsl oost en noordoost. Lets build!
Juist een dure HSL is voor Defensie nutteloos. Defensie wil bijvoorbeeld een veel groter opstelterrein in ‘t Harde en dat de lijn naar de Eemshaven dubbelspoor wordt.
Haal het geld daar waar het zit. Laat supergrootverdieners die nu belasting ontduiken eindelijk belasting bestalen de trein
Er zijn in Nederland nauwelijks nog grootverdieners. Die zijn langzamerhand al lang naar het buitenland verhuisd.
Cijfers.
Wederom onzin.
Het aantal grootverdieners is onder VVD- bewind geëxplodeerd ten koste van de hardwerkende Nederlander.
Ze ondermijnen het economisch leven en de rechtstaat.
Geen kritiek op defensieuitgaven AUB. De grondprijzen in de Oekraine moeten laag zodat de Blackrockers die grond kunnen kopen. De Oekraiense regering die dat toelaat en bevordert, moet beschermd worden.
Vervolgens konkurreren de Blackrockers onze boeren kapot zodat ze ook de boerengrond in ons land goedkoop kunnen kopen. Het heeft systeem zoals de supermakrtketens die de eigenarenfamilies aan Blackrockers verkocht hebben om de opkomende belastingen te ontwijken. (“emigratiebelastingverscherpingen”) die vorig jaar stilletjes tegen ondernemers ingevoerd zijn. Lang leve de VVD, zogenaamd de partij voor het MKB.
Binnenkort verkiezingen dus komt goed. Moties halen dan vast een meerderheid in de herfst
De verkiezingen gaan echt niet over OVl
Paul lamote is geen Nederlands naam he?
We weten wel op wie uw gaat stemmen
Zelf niet fatsoenlijk Nederlands kunnen schrijven, het verschil tussen persoonlijke en bezittelijke voornaamwoorden niet begrijpen en dan vragen of iemand wel een ‘Nederlands’ (sic) naam heeft. Je moet maar durven.
Wederom hoog-minachtend geleuter.
Vlaamse voorouders.
Ja maar er was ook een unaniem aangenomen motie dat het geld voor de lelylein niet voor iets anders gebruikt mocht worden.
Nog geen 3 maanden later zijn is de pot geplunderd en zijn er honderden miljoenen van dat geld gebruikt om wegen te verbreden…
NS is bezig zich volledig uit de markt te prijzen en met de nieuwe prijzen per 1 januari zal de negatieve spiraal verder worden ingezet (minder reizigers => veel te hoge kosten =>duurdere kaart => weer minder reizigers enz.enz.) Bedrijf moet echt iets gaan doen aan het teveel aan personeel op kantoren en op de sprinters moeten zoals ook Paul hier al aangeeft de vaste conducteur verdwijnen en gebruik worden gemaakt van vliegende teams. De huidige spiraal zien we nu al zo’n 5 jaar en de compleet onzichtbare directie van NS doet vooral niets.
In het bezuigingsprogramma van begin 2024? kwam ook weer een besparing op IT voor? Als er één soort bezuiniging is die bijna nooit wordt bereikt is dat wel een besparing op IT. Als ik bijvoorbeeld elders lees dat NS met 2 managers bezig is geweest om een sticker “DEFECT” te wijzigen in een sticker “Tijdelijk buiten dienst” (bron: voorbeterov.nl) dan weet ik in ieder geval al 2 managers die per direct een andere baan mogen gaan zoeken.
Nogmaals als ik op 10 trips tussen Castricum en Eindhoven v.v. slechts 2 maal gecontroleerd wordt, dan zit er iets fundamenteels fout in je bedrijfsvoering. Dat is nu al jaren aan de gang maar de directie van NS heeft ultra slappe knieën en durft de bonden niet aan te pakken. Meten op de man wordt door die bonden fundamenteel gefrustreerd en dat is anno 2025 echt compleet belachelijk.
NS dient een veel kleiner bedrijf te worden en allerlei niet bedrijfseigen taken dienen te worden afgestoten (vastgoed). Met de opbrengst daarvan kan een eerste stap worden gezet naar een kleiner en gezond bedrijf.
Aan de beheerder van dit forum.
Wordt het niet eens tijd om off-topic reacties en moddergooi reacties en politiek gekonkel eens van dit forum te verwijderen ? En een login te maken, zodat gebruikers die de boel verzuren berispt kunen worden.
Volgens mij doe ik niet aan moddergooien maar geef gewoon aan dat NS een veel te log bedrijf is dat hoognodig in actie moet komen om de interne prestaties meer in lijn te brengen met de andere vervoersbedrijven op ons spoor.
Ik ben het volledig met je eens. Straks, na 2033, gaat de concessie HRN niet automatisch meer naar NS. NS moet zorgen dat het daar klaar voor is. Als dat op dit moment nog steeds niet voldoende motivatie oplevert om noodzakelijk veranderingen door te voeren, dan lijkt het er meer op dat ze zichzelf al hebben neergelegd bij hun lot. Een ieder binnen NS die nog geen 55 is, moet er ernstig rekening mee houden dat hij zijn pensioen niet gaat halen onder de naam van de huidige werkgever. Wil je dat voorkomen? Ga dan eens aan het werk. Het roer moet nu echt om, want het is zover voor je het weet. En voor de conducteurs betekent dat, dat ze hun collega’s eens achter de vodden moeten zitten. Accepteer het niet dat ze je functie besmeuren door de hele dag te Netflixen. Zorg dat je baan als onmisbaar wordt gezien.
Alles wordt duurder. Ook koffie. En die is al behoorlijk duur op de stations. Het valt allemaal niet mee.
Ja, maar inmiddels voornamelijk door loonsverhogingen. Koffie is een uitzondering door misoogsten en de explosief gestegen vraag uit China.
Ik drink gelukkig geen koffie. Ik vind de winkels op de grote stations zo langzamerhand wel behoorlijk ontoegankelijk met al die zelfscan kassa’s. Was een aantal weken in Amsterdam Centraal en ik zag een AH ToGo met alleen zelfscankassa’s en geen zichtbaar personeel (ik meen aan dat er wel ergens bewaking is) Neem een fles drinken en eten mee als ik een dagje weg ga en als voordeel ben ik ook meteen een stuk goedkoper uit.
Wouter koolmees mag van mij heel veel salaris inleveren
Van mij ook. Maar of het een verschil maakt?
Mijn hoogste prioriteit is de Lelylijn
Ook als de treinkaartjes straks zo duur worden dat er maar weinig mensen in de trein zitten. Wat mij betreft staat de betaalbaarheid en de kwaliteit van het huidige OV bovenaan en als de vervoersbedrijven en ik bedoel hier metname de NS een fatsoenlijk en betaalbaar product weten weg te zetten dan gaan we eens denken aan nieuwe infra als de Lelylijn en de NSL. En in deze volgorde en vooral niet andersom.
Van deze staatssecretaris hoeft men niets te verwachten want hij komt van de VVD en die ziet niets in het ov alleen maar de auto’s dat vinden ze daar belangrijker dan het ov.
De reiziger laat het ov links liggen flinke prijs verhogingen minder ov tot helemaal niets als deze bezuinigingen door gaan.
Als men iets wil veranderen dan kan men dat op 29 oktober doen maar ik heb een hard hoofd in de VVD wil een rechts kabinet met zo’n kabinet hoeft men ook niets te verwachten voor het ov.