Uitgang Middentunnel Amsterdam Centraal. Foto Mark Koghee
Hogere prijzen en bezuinigingen. In het openbaar vervoer is er sprake van een ’stapeling van pijn’, zei de nieuwe staatssecretaris van openbaar vervoer Thierry Aartsen (VVD) donderdag in debat met de Tweede Kamer. Maar ook hij ziet geen mogelijkheden er iets tegen te doen. Aartsen: ’’Ik wil geen valse beloften doen.’’
De Tweede Kamer besprak donderdag de onderwerpen uit de voorjaarsnota die betrekking hebben op het ministerie van Infrastuctuur en Waterstaat. Voor de Kamer gloorde er hoop dat de nieuwe bewindslieden (naast Aartsen is Robert Tieman van de BBB de nieuwe minister) het tij zouden keren, maar Aartsen kon dat niet. Of het nou gaat over de bezuinigingen of de prijs van treinkaartjes. “Het is het besluit van de politieke leiders van vier fracties waarover zeer intensief is vergaderd. Het doet pijn maar ik moet echt de verwachtingen temperen”, zei Aartsen.
De verwachte prijsstijging van de treinkaartjes van wellicht 12 procent, de korting op het ov in en om Amsterdam, Den Haag en Rotterdam van jaarlijks 110 miljoen euro en de korting op de OV Studentenkaart, betitellde Aartsen als een stapeling van pijn. “Het baart me zorgen en het is heel ingewikkeld om dit op te lossen. Op dit moment zijn er geen middelen om wat te doen.”
Kamerleden reageerden teleurgesteld. “Dit is wel heel erg de verwachtingen temperen”, zei Habtamu de Hoop van GroenLinks-PvdA. Olger van Dijk van NSC gaf aan ’meer te verwachten’ van Aartsen. En Bert van Kent van de SP zei er een ’beetje somber van te worden’.
De Kamer laat het er niet bij zitten en verschillende partijen komen met moties om toch meer voor elkaar te krijgen voor het ov. Over die moties wordt binnenkort gestemd.
Aartsens voorganger Chris Jansen van de PVV stapte onlangs op. Hij beloofde de Kamer maandenlang om op zoek te gaan naar oplossingen voor zowel de bezuinigingen als de prijs van de treinkaartjes. Die oplossingen zouden opgenomen worden in de voorjaarsnota. Toen die nota in april werd gepresenteerd, bleken de vier fractievoorzitters van de coalitiepartijen anders te hebben besloten.
Van Aartsen wil met de noordelijke regio’s gaan werken aan een ’nieuw perspectief’ voor de Lelylijn (Randstad-Groningen via Friesland). Tijdens een werkbezoek woensdag aan Friesland besloot Van Aartsen op aangeven van de Friese Commissaris van de Koning Arno Brok om een ’gezaghebbend persoon’ in te schakelen die gaat kijken hoe en waar er geld gevonden kan worden voor de spoorlijn en vergelijkbare megaprojecten.
In de voorjaarsnota besloten de fractieleiders om het gereserveerde geld voor de geplande Lelylijn te gaan gebruiken om de geplande Nedersaksenlijn (Groningen – Enschede) in gang te brengen. “Dat besluit verdient geen schoonheidsprijs”, zei Aartsen. “In een nacht werd het geld ineens weggeschoven. Dat heeft pijn gedaan. Ik heb woensdag de schade opgenomen en wilde met het bezoek ook een hernieuwd perspectief bieden.”
(c) Treinreiziger.nl / Mark Koghee
This post was last modified on 27 juni 2025 00:10
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…