Bijdrage voor Noord-Zuidlijn om metro naar Schiphol weer perspectief te bieden

Het kabinet heeft besloten opnieuw geld uit te trekken voor de metroverbinding naar Schiphol. Dit is vooral om deze doortrekking van de Noord-Zuidlijn weer perspectief te bieden want om het project mogelijk te maken, is er nog veel geld tekort.

In 2023 werd er 1,8 miljard euro uit het potje voor de Noord-Zuidlijn naar Schiphol gehaald om een tekort op de Rijksbegroting te dichten. Het kabinet besloot vorige week om het budget van het project weer aan te vullen. Dat gebeurt spoedig met een eerste bijdrage van 200 miljoen euro en vanaf 2039 met een jaarlijkse bijdrage van 200 miljoen euro.

‘Nog hele financiële puzzel’

Om de nieuwe verbinding mogelijk te maken, is veel meer geld nodig, beaamt ook staatssecretaris Thierry Aartsen van openbaar vervoer. “Het zal nog een hele financiële puzzel worden om het mogelijk te maken, maar we vinden het belangrijk om hier toch een bedrag voor uit te trekken zodat we weer wat perspectief kunnen bieden”, zei de staatssecretaris maandag.

Volgens voorzitter Melanie van der Horst van de Vervoerregio Amsterdam laat het kabinet nu zien ’dat het belang van de ov-verbinding Amsterdam – Haarlemmermeer wordt erkend’. “Ik wil minister Tieman en staatssecretaris Aartsen bedanken voor het doorpakken en het bieden van perspectief”, aldus Van der Horst.

Ook belangrijk voor reguliere spoor

De metroverbinding zal Schiphol beter bereikbaar maken vanuit de hoofdstad. Een ander groot voordeel van de verbinding is dat deze ruimte vrijmaakt op het reguliere spoor waardoor er meer internationale en binnenlandse treinen over het traject kunnen rijden. Ook verbetert de geplande metrolijn de bereikbaarheid van nieuwe woon- en werklocaties.

Brief aan kabinet

Vorig jaar riep de vervoerregio het kabinet per brief op het geld terug te storten in het potje voor de Noord-Zuidlijn. De vervoerregio vroeg in de brief om eventuele meevallers te steken in deze metroverbinding en de nieuwe IJmeerverbinding.

De regio Amsterdam-Haarlemmermeer heeft al afgesproken om zelf 1,4 miljard bij te dragen aan de Noord-Zuidlijn.

© Treinreiziger.nl

This post was last modified on 23 september 2025 17:53

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug