Boete voor zwartrijden in ov gaat van 50 naar 70 euro

Boetes voor zwartrijden in het openbaar vervoer worden met ingang van 1 oktober met 40 procent verhoogd naar 70 euro. Dit heeft staatssecretaris Thierry Aartsen (VVD) van openbaar vervoer maandag bekendgemaakt.

Nu nog betalen zwartrijders 50 euro boete. Dat bedrag is sinds 2016 ongewijzigd. Vanaf 1 oktober betalen reizigers die niet betaald hebben voor hun rit, 70 euro boete plus de ritprijs. Betaal je niet binnen veertien dagen dan betaal je ook nog eens 20 euro administratiekosten. Ook dit bedrag is verhoogd, want nu zijn de administratiekosten 15 euro.

‘Zwartrijden en overlast gaan hand in hand’

Volgens staatssecretaris Thierry Aartsen van openbaar vervoer gaat zwartrijden ’hand in hand met het veroorzaken van overlast voor medereizigers en ov-personeel’. “Dat is onacceptabel. Het verbeteren van de veiligheid in het openbaar vervoer is een van mijn prioriteiten. Deze maatregel is een belangrijke eerste stap”, zegt de demissionair staatssecretaris die net is aangetreden.

Volgens het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is de verhoging van het boetebedrag tot stand gekomen in samenwerking met het ministerie van Justitie en Veiligheid, ov-bedrijven, politie, vakbonden en decentrale overheden. Voorzitter OV-NL Hatte van der Woude zegt in een reactie dat de ’hogere boete helpt om free-riders af te schrikken’. “Dat is eerlijker voor al onze reizigers die wel netjes betalen.”

Huidige boete niet afschrikkend

De verhoging komt niet als verrassing. Uit een onderzoek naar zwartrijden van bureau MuConsult bleek begin dit jaar dat de boete veel te laag is. Het boetebedrag van 50 euro was volgens het onderzoek zo laag dat het niet meer afschrikkend genoeg is. Zwartrijders zouden bewust het risico nemen om zwart te rijden omdat incidenteel een boete betalen goedkoper uitpakt dan elke keer de reis af te rekenen.

Veiligheid prioriteit

De nieuwe staatssecretaris beleefde afgelopen donderdag zijn vuurdoop in de Tweede Kamer. Hij vertelde de Kamer dat hij geen mogelijkheden ziet om de bezuinigingen op het ov te keren en de prijsstijging van (trein-)kaartjes te dempen. “Ik wil stappen zetten op het gebied van veiligheid in het ov”, zei Aartsen.

De staatssecretaris zei tijdens het debat dat hij ‘ervan geschrokken’ is hoeveel mensen hem hebben verteld dat ze bang zijn om ‘s avonds alleen met de trein te reizen. “Mensen moeten veilig in het ov kunnen reizen en werken. Dat is mijn grootste prioriteit”, aldus Aartsen.

(c) Treinreiziger.nl 

This post was last modified on 30 juni 2025 22:54

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug