fbpx
Foto Mark Koghee / Treinreiziger.nl

Boete voor zwartrijden in ov gaat van 50 naar 70 euro

30 jun 2025 11:10

Boetes voor zwartrijden in het openbaar vervoer worden met ingang van 1 oktober met 40 procent verhoogd naar 70 euro. Dit heeft staatssecretaris Thierry Aartsen (VVD) van openbaar vervoer maandag bekendgemaakt.

Nu nog betalen zwartrijders 50 euro boete. Dat bedrag is sinds 2016 ongewijzigd. Vanaf 1 oktober betalen reizigers die niet betaald hebben voor hun rit, 70 euro boete plus de ritprijs. Betaal je niet binnen veertien dagen dan betaal je ook nog eens 20 euro administratiekosten. Ook dit bedrag is verhoogd, want nu zijn de administratiekosten 15 euro.

‘Zwartrijden en overlast gaan hand in hand’

Volgens staatssecretaris Thierry Aartsen van openbaar vervoer gaat zwartrijden ’hand in hand met het veroorzaken van overlast voor medereizigers en ov-personeel’. “Dat is onacceptabel. Het verbeteren van de veiligheid in het openbaar vervoer is een van mijn prioriteiten. Deze maatregel is een belangrijke eerste stap”, zegt de demissionair staatssecretaris die net is aangetreden.

Volgens het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is de verhoging van het boetebedrag tot stand gekomen in samenwerking met het ministerie van Justitie en Veiligheid, ov-bedrijven, politie, vakbonden en decentrale overheden. Voorzitter OV-NL Hatte van der Woude zegt in een reactie dat de ’hogere boete helpt om free-riders af te schrikken’. “Dat is eerlijker voor al onze reizigers die wel netjes betalen.”

Huidige boete niet afschrikkend

De verhoging komt niet als verrassing. Uit een onderzoek naar zwartrijden van bureau MuConsult bleek begin dit jaar dat de boete veel te laag is. Het boetebedrag van 50 euro was volgens het onderzoek zo laag dat het niet meer afschrikkend genoeg is. Zwartrijders zouden bewust het risico nemen om zwart te rijden omdat incidenteel een boete betalen goedkoper uitpakt dan elke keer de reis af te rekenen.

Veiligheid prioriteit

De nieuwe staatssecretaris beleefde afgelopen donderdag zijn vuurdoop in de Tweede Kamer. Hij vertelde de Kamer dat hij geen mogelijkheden ziet om de bezuinigingen op het ov te keren en de prijsstijging van (trein-)kaartjes te dempen. “Ik wil stappen zetten op het gebied van veiligheid in het ov”, zei Aartsen.

De staatssecretaris zei tijdens het debat dat hij ‘ervan geschrokken’ is hoeveel mensen hem hebben verteld dat ze bang zijn om ‘s avonds alleen met de trein te reizen. “Mensen moeten veilig in het ov kunnen reizen en werken. Dat is mijn grootste prioriteit”, aldus Aartsen.

(c) Treinreiziger.nl 

4.7 3 stemmen
Artikel waardering
41 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Baardstaart
10 dagen geleden

Reis je weleens met regionale vervoerders? Dan zie ik bij controles genoeg mensen, die verkeerd zijn ingecheckt. Laten ze eerst maar eens zorgen dat de palenwoud wordt aangepakt en dan pas de boetes verhogen. Wat je moet zien te voorkomen is dan mensen onbedoeld zwart rijden.
Verder kan je de boete verhoging ook zien als een inflatie corrigerende maatregel, want de boetes waren al velen jaren €50,- zonder enige inflatie correctie.

KarimB
10 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Of mensen kijken is niet non stop op hun telefoon. En kijken daadwerkelijk is wat ze doen. Kom op man. We moeten mensen niet dommer maken dan ze zijn

Annemiek
10 dagen geleden
Antwoord aan  KarimB

Aangezien de intelligentie van mensen je blijkbaar aan het hart gaat, zou ik je willen adviseren het verschil tussen de woorden ‘is’ en ‘eens’ eens te bestuderen.

KarimB
9 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

Iemand wijzen op taal fouten is toch wel het ultieme zwaktebod in een discussie. En volgens mij heeft bijvoorbeeld dyslexie niks te maken met mijn intelligentie. Maar goed Annemiek, als jij dat wel zo ziet zegt dat meer over jou dan een ander

Andros
9 dagen geleden
Antwoord aan  KarimB

De dagelijkse reiziger weet het onderhand wel maar het blijft een slecht uit te leggen situatie. Als je ooit als toerist of niet-dagelijkse reiziger in Zutphen komt is het bijzonder onlogisch om eerst uit te gaan zoeken welke maatschappij welke kant op rijdt en welke van de DRIE palen je dan nodig hebt voor je incheck. Ik zie weinig logische redenen om daar niet gewoon 1 paal genaamd TREIN van te maken, na het uitchecken weten ze toch ook gewoon in welke van de drie je gezeten hebt? Dat er een verschil is tussen trein, tram, bus en metro is te begrijpen, verschillende inchecks met hetzelfde transportmiddel en het onlogische “omchecken” is een bron voor onbedoelde fouten.

Baardstaart
9 dagen geleden
Antwoord aan  Andros

Af en toe rijdt er ook een Rode (Gelderland) GTW op de Zutphen – Oldenzaal lijn omdat er te weinig betrouwbare Lintjes zijn en er zijn dan genoeg mensen die denken rode Arriva trein, dus bij de rode Arriva paal inchecken. Een betaalsysteem moet foolproof zijn en ook incidentele reiziger, die zelden een trein van binnen zien moet het systeem ook prima kunnen begrijpen.

Ab Normaal
9 dagen geleden
Antwoord aan  KarimB

Tja, we hebben zo ongeveer het moeilijkste betaalsysteem ter wereld in een omgeving waarin de reiziger de schuldige is. Ons systeem is gewoonweg niet te begrijpen en niet ingericht om een foutje te corrigeren.
Op hoeveel verschillende manieren kan je van Den Haag laan van NOI naar Den Haag CS en hoeveel verschillende tarieven gelden daarvoor? Als je dat antwoord hebt dan zie je absurditeit van ons systeem.

Bernard
9 dagen geleden
Antwoord aan  Ab Normaal

Nou het is eigenlijk heel makkelijk, je hebt:
RandstadRail, lijn 3,4,34 of E: €0,93 of € 1,43
Tramlijn 2,6:€ 0,97 (leeftijdskorting) of € 1,47
Bus van HTM: € 1,36 -1,55 (afhankelijk van buslijn, maar zonder leeftijdskorting)
Bus van EBS 45: € 1,39
Trein NS Intercity of Stoptrein: € 1,68 -2,80 (kortingskaart, geen kortingskaart etc)

Valt best mee toch?

Uiteraard als je een overstap maakt van dezelfde vervoerder klopt bovenstaande helaas niet 🙂

Baardstaart
9 dagen geleden
Antwoord aan  Bernard

Dat voor verschillende transport modi verschillende tarieven gelden is ergens nog wel te verstaan.
Wat wel irritant is voor incidentele reizigers dat je in de Randstadrail tram (Den Haag – Zoetermeer) in de tram zelf moet uitchecken en in de Randstadrail metro Rotterdam – Den Haag (op het station moet in en uitchecken.) Ik weet niet of dit inmiddels al aangepast is, maar hier was het vroeger bij mij wel eens fout gegaan.

Ab Normaal
8 dagen geleden
Antwoord aan  Bernard

I rest my case.

S.O. de Knijter
9 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Die omcheckellende is echt heel naar inderdaad. Ik probeer het goed te doen, ben een frequente reiziger, maar zelfs mij overkomt de vergissing van inchecken bij de verkeerde vervoerder, of beter gezegd, vergeten over te checken naar de ander zo af en toe. Veel gedoe om weer recht te trekken en formeel heb je nog geen geldig vervoersbewijs ook, terwijl je het dus niet expres doet.
Staat wat mij betreft wel los van de boete voor echt zwartrijden, want een HC ziet ook dat je verkeerd bent ingecheckt en je zult toch vaak coulance krijgen. Zwartrijders moeten harder aangepakt worden en ik ben toch voor deze verhoging. Zwartrijden lijkt momenteel te lonen. Wat mij betreft ook behandelen als misdrijf bij herhaaldelijk voorkomen zoals in Duitsland.

FFA
10 dagen geleden

Hoeveel zou dat onderzoek van MuConsult gekost hebben?

FFA
10 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

Vervolgvraag: en al die beleidsmedewerkers, vervoerbedrijven, parlementariërs en andere bestbetaalden zonder toegevoegde waarde?

Ab Normaal
9 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

Dat onderzoek moest er komen. De overheid heeft namelijk het beleid van de vervoersprijzen bij de vervoerder neergelegd. Dus de NS dicteert het het beleid, en we weten allemaal hoe goed het financieel gaat met de NS.

KarimB
10 dagen geleden

A joh is bijna het risico waard. Retourtje Groningen-Rotterdam komt er al in de buurt.

Ofc met een knipoog

Baardstaart
10 dagen geleden
Antwoord aan  KarimB

Beste manier om Zwart rijden tegen te gaan is er voor te zorgen dat je een conducteur tegen komt. Bij de regionale vervoerders lukt dit meestal wel, maar bij de NS is dit een ander verhaal. M.a.w de pakkans vergroten.

Anoniem
9 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Eerder andersom..
Bij Arriva kom ik zelden een conducteur tegen, bij Keolis dan weer wel. Bij NS ook vaak genoeg een conducteur gezien.

FFA
10 dagen geleden

Hoeveel zwartrijders op 100 reizenden?

FFA
8 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

Volgens een bericht op treinreiziger.nl 1%
Nou daar zitten ook wat mensen tussen die vergaten correct in te checken.
Notoire zwartrijders 0,33 % mijn inschatting.
Die notoire zwartrijders rijden niet dagelijks.
Hoe vaak is er een twist/ betwistingsgesprek tussen een treinreiziger ( die niet of niet correct heeft ingecheckt) en conducteur over vermeend zwartrijden 0,7 x 0,67% een kleine 0,5 %.
Dus veelal gedoe voor nix.
Doe zoals in België een kleine boete en ritprijs te voldoen en niet dat ” daadkrachtig” circus zoals Vroem Vroem Doemnis.
Dat ze daadkrachtig optreden tegen CO2 uitstoters.

gws
9 dagen geleden

Wat een holle trumpiaanse retoriek van Aartsen.
Menigeen weet dat je de twee genoemde zaken slechts bereikt met toezicht en handhaving, niet een paar tientjes extra boete.
In jip en janneketaal : bij een pakkans van 100 procent is een boete van E 1 al genoeg om alle zwartrijders te laten betalen.

S.O. de Mieter
9 dagen geleden
Antwoord aan  gws

Mee eens.
Met het vergroten van de pakkans vergroot hij meteen de veiligheid op de trein.

Max
9 dagen geleden

Als er geen boetes worden geschreven maakt de hoogte van die boetes ook niet uit. Ergens in de afgelopen tien jaar hebben conducteurs besloten slecht nog maar mondjesmaat kaartjes te controleren. De pakkans is nihil.

Laat conducteurs weer eens hun werk doen. Spreek bijvoorbeeld als onderdeel van de CAO-onderhandelingen af dat, net als in veel omringende landen, conducteurs na elk station een rondje door de trein moeten lopen, en de kaartjes van de reizigers die net zijn ingestapt controleren.

Steef
9 dagen geleden
Antwoord aan  Max

Ik merk zelf dat na het aantal kaartjescontrole bij de NS weer flink is toegenomen. Dit was vlak na corona inderdaad erg mager, maar in mijn beleving is dat nu dus weer ongedaan gemaakt.

Anoniem
9 dagen geleden
Antwoord aan  Steef

Ik reis bijna elke dag met NS en merk inderdaad dat er best vaak gecontroleerd wordt.

Johan
9 dagen geleden
Antwoord aan  Max

En als een conducteur dan iemand treft zonder geldig vervoerbewijs, wordt dikwijls geïnformeerd naar de eindbestemming, gevolgd door de opdracht om dan maar op het volgende station alsnog in te checken. Ik deel niet altijd de kennelijke inschatting van de conducteur dat de betreffende reiziger zich te goeder trouw vergist heeft. (En eigenlijk zou het in geval van coulance dan ook mogelijk moeten zijn dat de conducteur die reiziger alsnog ‘virtueel’ incheckt op een vórig station waar de reiziger zegt te zijn ingestapt.)

Passepartout
9 dagen geleden
Antwoord aan  Johan

Dat doen ze bij QBuzz als ze coulance terecht vinden. Virtueel alsnog inchecken.

visseling
9 dagen geleden
Antwoord aan  Max

Nederland grenst aan 2 andere landen-en als houder van ook een DE-ticket kom ik in het grotere behoorlijk vaak, via diverse trajecten. In GEEN van beide komt de Schaffner/treinwacht na elke statie/stilstand weer langs. In DE zijn er zelfs behoorlijk wat lijnen die net als de private hier in NL geen vaste cond. hebben maar steekproef-controleploegen.
Verhogen van de boete zal mijns inziens eerder tot nog meer vervelende agressie etc leiden in de schaarse gevalletjes dat diegene niet slim genoeg bleek snel weg te glippen-er zijn bvb bepaalde groepen die zo reizen ´glippen´ noemen.
Verhogen van de bij de beterweters in dit forum oso populaire controlemomenten zal dus in 1e instantie ook wel leiden tot veel meer gevalletjes van reizigersagressie. Tja-wat is nou de gulden middenweg of methode…….
De andere theorie is dat de tarieven zo hoog zijn geworden dat het gewoonweg onbetaalbaar is voor velen-en dan verder dat je zo ongeveer een universitaire studie moet doen over hoe je je kaart moet hanteren-zelfs met de beste goede bedoeling. Elk foutje-hoe klein dan ook- wordt meteen afgestraft met te veel betalen.
Bvb in DE met dat DE-ticket-dat zeker door 70/80% van alle Reisende wordt gebruikt-leidt ook vaak tot grote twijfel van : al dat steeds weer controleren leidt tot nix en veel buschauffeurs hebben het in feite ook al weggedaan.

Jaapp
9 dagen geleden
Antwoord aan  Max

In Duitsland is een bekende kreet na ieder station “Sind da noch Leute zugestiegen¨ en dat werkt goed.

Bert Sitters
9 dagen geleden

Gewoon betere contole.
Te beginnen op de stations.Overal poortjes. Standaardpoortjes voor alle vervoerders.Dus geen verwarring. Maak klimmen onmogelijk.Dit geldt ook voor snel achter iemand aan gaan. Alleen door een noodknop in te drukken, kun je de poortjes uitzetten om in geval van nood het station te kunnen verlaten, maar dit maakt een alarmlawaai.
Bij de poortjes komen camara.’s. Iedereen die toch probeert zonder in te checken binnen te komen, of zonder uit te checken het station te verlaten wordt vastgelegd.Zwartrijders worden vast gelegd. Na een paar overtredingen krijgen zij een treinverbod. Via AI kunnen zij snel worden getraceerd. Als zij toch proberen binnen te komen, gaat het alarm af.

Henk Lubbers
9 dagen geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Overal poortjes is ongelooflijke onzin. 80% van de stations in Nederland lenen zich absoluut niet voor poortjes en het vergt denk ik honderden miljoenen als je dat zou willen doen. De spoorwegen kunnen het geld wel beter gebruiken. Ik denk juist aan minder poortjes want de poortjes hebben er zeker voor gezorgd dat de controles door de conducteur behoorlijk zijn verminderd. Ik wil juist pleiten voor meer in- en uitstapcontroles op grote stations. Ik ben vaak in Haarlem geweest, daar staan ook poortjes en zeer vaak mee gemaakt dat er personeel bijstond. Het alarm ging af en wat deed het personeel, juist helemaal niets.

S.O. de Mieter
9 dagen geleden
Antwoord aan  Henk Lubbers

Het personeel is ook bang voor agressie.
Hogere boetes verergeren dit probleem.
Alle diensten die hierbij hebben ‘meegedacht’ zouden er beter aan doen mee te gaan werken de pakkans te verhogen en de veiligheid voor de reizigers en personeel te verbeteren. Een gecoördineerde aanpak waarbij personeel, politie en justitie samenwerken heeft in het verleden goed gewerkt maar iedere keer als het probleem onder controle was leunde men tevreden achterover en ‘kakte’ de zaak weer in.

Henk Lubbers
9 dagen geleden
Antwoord aan  S.O. de Mieter

Het ontnemen van de BOA-status van de conducteurs speelt ook een negatieve rol hierbij. Conducteurs kunnen en mogen tegenwoordig weinig meer. Ook hier hebben de vakbonden een negatieve rol in gehad. Ik reis momenteel vrijwel uitsluitend in het weekend met weekend vrij. Niet al te veel negatieve zaken de laatste tijd gezien wat mij nog steeds wel erg opvalt is dat de treinen aan de buitenzijde vaak nog erg smerig zijn. (ik woon in Noord Holland)

FFA
8 dagen geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Controle in de trein akkoord.
Iedere 15 minuten rondgang conducteur.
Poortjes niet.
Daar dat notoire zwartrijders niet afschrikt.
Dagjesmensen en toeristen voor problemen stelt.

Alain
8 dagen geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Duidelijk iemand die niet eens een keer met een hond of klein kind door de poortjes is gegaan. Fikkie is goed getraind, maar zelf inchecken lukt hem voorlopig niet.

Overigens gaan in zo’n situatie de poortjes wel altijd vervelend piepen. Geen haan die daar naar kraait, ook niet op een groot station als Utrecht CS. (Waarschijnlijk omdat het ook vaak afgaat als je met een rolkoffer door de poortjes gaat).

Daarnaast, stations zijn geen forten. Neem een poortloos Leiden Lammenschans. Wat is de meerwaarde van dat gaan verbouwen, zodat die poortjes wel kunnen? En wat wil je doen, prikkeldraad over de volledige lengte van het talud?

Arjan krabbenbos
9 dagen geleden

Zwartrijders knallen ook door metro, en andere OV chipkaartpoortjes of klimmen of kruipen hieronder door. Is het niet beter om in en uitgangscontroles in te voeren? Koop gewoon je kaart en check netjes in of uit , dan zit je ook relaxter te reizen! Er valt me inderdaad op dat er weinig Boa s of conducteurs te vinden of te zie zijn. dat vind ik een gemis!, Niet omdat ik zelf zwartrij, maar om hem of haar goede dag of info eventueel te vragen als je vertraagd bent. Voorbeeld: afgelopen zaterdag 29 juni 2025 van Rotterdam Centraal naar Breda proberen te reizen. Dat lukte helaas niet, vanwege een ongeval met een persoon nabij Breda! Er zaten wat rumoerige jongeren in de coupe, die door de conductrice tot de orde werden geroepen. Er was door dit incident op deze dag tot 15,30 uur of 16.30 uur geen treinverkeer vanaf Rotterdam/Dordrecht en Antwerpen naar Breda mogelijk. We strandden voor Breda gingen een stukje terug naar Lage Zwaluwe en daarna naar Noorderkempen ( de trein reed tot Antwerpen Centraal verder i.p.v eindpunt Brussel Zuid/Midi] Bij Noorderkempen kon je weer terug direct met de tegentrein naar Rotterdam Centraal Deze wachtte op een passerende Eurrocity Direct uit Antwerpen, die in dit Belgische station niet stopte! Ik weet niet of er nog personeelstekorten zijn op controlerend personeel, maar in geval met zulke incidenten of vragen over een reis is wel zo prettig. Kaartjes controleren is ook een taak, maar dus niet de enige! Wees een goede klant en wees blij met de controle, er wordt niet zo maar een boete gegeven, wel bij agressief gedrag ! Wees aardig naar het personeel en medereizigers toe, weet je niet hoe het werkt met een kaart of hoe je dat moet opladen of om moet checken, vraag ernaar en luister goed! Samen reizen kan zo gezellig zijn, mits je je maar gedraagt!

FFA
8 dagen geleden
Antwoord aan  Arjan krabbenbos

Herinvoering treinkaartje.
Meer sociale controle bij automaat, loket.
Weer de menselijke maat.
Niet dat Vroem Vroem Doemnis gedoe, individualisering, asocialisering.

Bert v.d.Bus
9 dagen geleden

Toen vorig jaar in Amsterdam door een storing van alle metrolijnen de poortjes open stonden,waren de passagiers niet in staat om in te checken.Toen het GVB ‘s middags om 16.00 de oorzaak van deze storing gevonden had,kwamen ze op het lumineuze idee om de poortjes vervolgens weer in werking te zetten,waardoor er een plotseling een hoop zwartrijders de metrostations niet konden verlaten. Stond er zo’n nepagent van de HANDHAVING te controleren. Die hebben we dus allemaal even een lekkere vette Amsterdamse Grote Smoel gegeven!!!

ab normaal
9 dagen geleden
Antwoord aan  Bert v.d.Bus

Laat ze maar op de boete zetten “ik wilde wel betalen echter ontnam de [vervoerder] mij die mogelijkheid”. Ben benieuwd wat een rechter daar van vind.

Laatst bewerkt op 9 dagen geleden door ab normaal
Bert v.d.Bus
8 dagen geleden
Antwoord aan  ab normaal

Laat de poortjes dan ook maar open tot 24.00. Zo lok je goedbedoelende passagiers in de val.Maak je geen vriendjes mee,GVB!

Jeroen
6 dagen geleden

Begin eerst maar eens met handhaven bij de poortjes zelf. Ik reis 4 dagen in de week voor mijn werk met de trein. Als ik bij de poortjes kom is het een onophoudelijk gejengel van de poortjes, omdat (veel jongeren) achter elkaar aan lopen door de poortjes zonder in te checken.
NS personeel staat er bij, en kijkt er naar. Maar doet NIETS. En ik maar het volle pond betalen elke keer.

and
3 dagen geleden

Heb vaak een abonnement dus niet echt last van maar vroeger betaalde je maar 2Eur50 extra. Dat was misschien wat weinig maar 70Euro komt op mij wat hoog over. Zeker omdat de kaartjes al duur genoeg zijn.

Overigens zie ik bij Arriva soms en bij NS best vaak een conducteur. Wordt op een dag toch zeker een keer gecontroleerd dus volgens mij kan niet betalen nooit uit.

Laatst bewerkt op 3 dagen geleden door and