Bouw HSL station Breda deze maand van start
02 mrt 2012 22:46
De bouw van het nieuwe HSL-station Breda gaat van start. NS, ProRail en gemeente Breda hebben hiervoor definitief het contract gegund aan de combinatie Ballast Nedam/Hurks. Nog deze maand start de aannemer met de voorbereidende werkzaamheden van de bouw die duurt tot medio 2015.
Het nieuwe station is een project waarbij reizen, wonen, werken en winkelen op een moderne en comfortabele manier zijn geïntegreerd. Het project is daarmee veel méér dan een station. Het nieuwe gebouw is toegerust op de groeiende reizigersstroom en wordt een comfortabele opstapplaats naar Schiphol, België en Frankrijk, zo meldt ProRail. Er zijn echter geen plannen om treinen naar Frankrijk in Breda te laten stoppen.
Transformatie
Het nieuwe station past volgens ProRail bij de allure van een hogesnelheidslijn. ProRail verwacht dat het nieuwe station als vliegwiel voor de gebiedsontwikkeling van Breda zal fungeren. Een gebied van ongeveer 100 hectare, rond het station en direct grenzend aan de historische Bredase binnenstad moet uiteindelijk getransformeerd worden. Van grootschalige industriecomplexen naar een compleet nieuw stadsdeel; “een extra stad, naast de historische stad”
Capaciteit
Het nieuwe station telt zes sporen en drie perrons, waar zestien treinen per uur kunnen stoppen. Als enige Brabantse stad met een rechtstreekse shuttleaansluiting op de hogesnelheidslijn Amsterdam-Rotterdam-Brussel-Parijs is Breda letterlijk ‘dé Poort van Brabant’. Binnen één uur staat de reiziger op Schiphol, in iets meer dan 1 uur op de Dam in Amsterdam en in nog geen half uur kan hij vanuit Breda in de hogesnelheidstrein zitten, op weg naar Antwerpen.
Op het dak parkeren
Ook komen er een nieuw busperron met ruimte voor twintig bussen, die volgens ProRail goed zullen aansluiten op de treindiensten. In en rond het station is plaats voor meer dan 4000 fietsen en op het dak kunnen 720 auto’s parkeren.
130 miljoen
Het project is definitief gegund aan de combinatie Ballast Nedam/Hurks na het doorlopen van een Europese aanbestedingsprocedure waarbij deze partij de economisch meest voordelige aanbieding heeft gedaan. Het contract bestaat uit een bestek met een waarde van ruim € 130 miljoen.
Foto: (c) M.Minderhoud via Wikipedia onder GNU licentie.