Na ruim 15 jaar bouwen in en onder het centrum van Amsterdam is de Noord/Zuidlijn vrijwel afgerond. De aannemers hebben vandaag de stations en de metrolijn opgeleverd. Vanaf volgende week kan er gestart worden met het ‘proefdraaien’. Dat neemt in totaal nog zo’n 5 maanden in beslag. Daarmee ligt de Noord/Zuidlijn op koers om op 22 juli te starten.
Iedereen die alvast wil kijken hoe de stations er nu uitzien, kan op 20 januari terecht op zes van de acht metrostations tijdens de laatste Open Dag van de Noord/Zuidlijn. Belangstellenden kunnen op 20 januari een blik werpen in de volgende Amsterdamse metrostations: Noorderpark, Centraal Station, Rokin, Vijzelgracht, De Pijp en Europaplein. Inmiddels hebben zich al meer dan 16.000 bezoekers aangemeld en is het aantal toegangsplaatsen in de diepe stations opgehoogd. Inschrijven kan via www.wijnemenjemee.nl
De bouw van de Noord/Zuidlijn is niet altijd probleemloos verlopen. Zo verzakten in 2008 tot twee keer toe een aantal panden aan de Vijzelgracht en liepen de kosten op en de planning uit. Na een uitgebreid onderzoek door de commissie Veerman kon de lijn worden afgebouwd, met extra risicobeheersingsmaatregelen. Sindsdien is de bouw relatief stabiel verlopen en is het toen vastgestelde budget van € 3,1 miljard gelijk gebleven. Op 22 juli 2018 gaat de Noord/Zuidlijn in exploitatie.
This post was last modified on 15 januari 2018 09:08
Door een forse bezuiniging dreigt er een kaalslag voor het openbaar vervoer in de grote…
De grote wateroverlast in Centraal-Europa heeft het treinverkeer in de hele regio in de war…
De Tweede Kamer ziet geen enkele verhoging van de prijs van treinkaartjes zitten. Dat bleek…
European Sleeper verwacht in 2026 de nachttrein Amsterdam-Barcelona te kunnen rijden. Aanvankelijk was het plan…
Treinreizigers van NS kunnen sinds afgelopen vrijdag voor het eerst met een elektrische touringcar reizen…
Een grote storing heeft het Duitse treinverkeer vandaag urenlang stilgelegd. De problemen begonnen rond 13:00…