NS en Schiphol blij met verlenging Noord/Zuid-lijn naar Schiphol

Spoorvervoerder Nederlandse Spoorwegen (NS) en luchthaven Schiphol zijn blij met hoe het kabinet miljarden in infrastructuur investeert. Ongeveer 4 miljard euro gaat naar het openbaar vervoer, waarvan een groot gedeelte naar het spoor.

Groene mobiliteit

NS-topman Wouter Koolmees is verheugd dat het kabinet kiest voor “groene mobiliteit”, zoals de trein en de fiets. “Dat is maar goed ook, want klimaatverandering wacht niet, een miljoen nieuwe woningen wachten niet en ook de verwachte groei van treinreizigers in de toekomst vraagt nu om actie.”

Schiphol vindt het besluit zoveel geld te investeren in infrastructuur “historisch”. Onder meer het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp kan op instemming rekenen. “Het zorgt namelijk voor ruimte in de Schipholtunnel. Deze ruimte kan vervolgens worden benut door zowel nationale als internationale treinen”, aldus CFO Robert Carsouw.

Duurzaam reizen

Ook KLM is hier enthousiast over. “Met dit initiatief wordt de luchthaven veel beter en duurzamer ontsloten met het openbaar vervoer”, aldus de luchtvaartmaatschappij. KLM wil dat klanten op korte afstanden met de trein naar Schiphol reizen, om vervolgens over te stappen op verdere KLM-vluchten.

De Amsterdamse wethouder Melanie van der Horst (verkeer en vervoer), tevens voorzitter van de Vervoerregio Amsterdam, zegt dat het groeiende aantal reizigers op een “duurzame manier” vervoerd kan gaan worden dankzij de investeringen. “Er reizen nu elke dag meer dan 1,7 miljoen mensen van en naar onze regio voor studie of werk en dat worden er de komende jaren nog veel meer.”

(c) ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 14 november 2022 21:10

Bekijk reacties

  • Super! Het deel tussen Amsterdam Zuid - Schiphol is één van de slagaders van OV Nederland en autoverkeer. Je hoeft bepaald geen deskundige te zijn om te weten dat het dicht slibt. Alleen de files al.

    En het is indirect ook belangrijk voor vele delen van het land. Als de slagader ergens dicht slibt stroomt het ergens minder soepel door.

    Als de Noord - Zuidmetro lijn is doorgetrokken naar Schiphol/Hoofddorp en de nieuwe station Amsterdam Zuid (2036) in gebruik zal Schiphol ook ontlast worden. Vele reizigers zullen voor de korte afstanden de metro nemen i.p.v. trein. Nu is het combinatie van trein + metro tussen Schiphol - Amsterdam Zuid/andere bestemmingen Amsterdam.

    Daar profiteert treinreizigers die tussen Schiphol - Amsterdam Zuid naar andere bestemmingen in Nederland ook van. Want de frequentie kan dan enigszins omlaag. Vooral essentieel bij Schiphol dat niet véél meer uitgebreid kan worden. Afhankelijk van de beveiligingssysteem waardoor ze kort achter mekaar zitten in de Schipholtunnel. Of voor de Schipholtunnel.

  • Een weinig zinvolle investering omdat de luchtvaart wegens de klimaatdoelen enorm gereduceerd MOET worden. Het idee van klimaatneutrale kerosine of vliegen op waterstof is vooralsnog een lachertje. Schiphol moet veel kleiner, afgelopen zomer hebben we daar de eerste demonstraties van gezien.

    Het kabinet had beter het geld in efficiëntere stoomtreinen kunnen investeren. Dat is ook een vergelijkbare investering in het verleden. De luchtvaart kan zonder een technologie sprong niet meer groeien wegens de klimaatdoelen, de geluidsoverlast en de beroerde werkomstandigheden.

    Het geld kan veel beter naar binnenschipvaart, bijv. Twentekanaal verbreden en doortrekken naar Duitsland, snelle internationale personentreinen of verbetering van het goederenvervoer per spoor.

    En als het geld in de region Amsterdam moet blijven, sluiting van de metro ring of een tak naar Zaanstad is veel zinvoller investering.

    • Wie bepaalt dat er gevlogen wordt? Wie bepaalt dat er met de trein gereisd wordt? Dat is de consument met burgers die zakelijke reizen maken, toeristen, burgers die hun familie, vrienden, kennissen, collega's enzovoort bezoeken.

      Schiphol is een dienstverlenend bedrijf. En omdat in Nederland de vliegverbindingen met passagiers geconcentreerd is op Schiphol is Schiphol zo groot geworden.

      Mee eens dat Schiphol kleiner moet worden. Al zijn er rondom notoire klagers die meer lawaai dan de zwijgende meerderheid. Want die maken zich niet zo druk.

      Vliegveld Lelystad moet groter worden. Evenals vliegveld Maastricht - Aachen, Eindhoven en Zestienhoven. Vliegveld Lelystad moet Schiphol ontlasten. Leg Lelylijn aan vanaf Weesp tot Groningen. Vervang de Vechtbrug met hefbrug door een spoortunnel zodat er geen conflicten meer zijn tussen scheep - en treinverkeer.

      • Correcties:

        Al zijn er rondom Schiphol notoire klagers.

        Luchthaven kan op Lelystad Airport aangesloten worden.

        Hogesnelheidstreinen richting Parijs, Londen, Frankfurt, Berlijn kunnen vliegverbindingen van/naar Schiphol ontlasten. Dan moet er hogere heffingen komen op de vliegtickets.

      • Als het aanpakken van het vliegverkeer niet in het klimaatbeleid hoort dan is heel het klimaatbeleid een lachertje. De zwaaipalen, zonneakkers en batterijauto's gaan de zaak ook niet oplossen.

  • Het doortrekken van de Noord - Zuid metrolijn
    naar Schiphol/Hoofddorp zal technisch niet zo gecompliceerd als het deel van de Noord - Zuid metrolijn rondom Amsterdam Centraal dat op palen is gebouwd. Er was een verzakking bij Vijzelgracht.

    Ken alleen de situatie tussen Amsterdam Zuid - Schiphol parallel aan het spoor en de autosnelweg. Maar ben benieuwd welke tracevariant ze zullen kiezen. Want zijn er bepaalde delen tussen Amsterdam Zuid - Schiphol die nog geen metro/busverbinding hebben?

    Goedkoop zal geen enkele tracevariant worden. Maar essentieel is dat er doorstroming van verkeer moet zijn. Files kosten ook geld. En voor milieu zijn die files ook niet goed.

  • Als Schiphol in de toekomst ontlast wordt door de metrolijn zal de doorstroming in de Schipholtunnel verbeterd worden. NS zal waarschijnlijk in overleg met Schiphol bepalen dat de rek er een keer uit is. Want 48 treinen of meer verdeeld over 6 perrons is nog te goed. Maar even een vals brandalarm. En het loopt in de soep.

    Met een metrolijn erbij is het robuuster. Luchthavens als Charles de Gaulle, Heathrow (Elizabeth Line), Frankfurt hebben metrolijnen. En het dichtbevolkte Schiphol - Amsterdam niet. Eigenlijk merkwaardig. Ken de voorgeschiedenis niet.

    Maar minder Sprinters op de lange termijn in de Schipholtunnel zal beter zijn voor de Intercity's, HST.

    • Als je Schiphol écht wilt ontlasten moet je twee aparte sporen aanleggen voor de sprinters. Met de metro blijf je tussen Almere en Duivendrecht en tussen Hoofddorp - Leiden sprinters houden die tussen de intercity's gepropt moeten worden. Amsterdam RAI wil men om die reden sluiten vanaf 2030 omdat dit station niet meer in de dienstregeling in te passen is.

    • Sinds wanneer heeft Frankfurt Flughafen een metroaansluiting? Op Frankfurt Flughafen stoppen enkel de S8 en S9 die samen een kwartiersdienst vormen met het centrum van Frankfurt. Echter, de S8 en S9 zijn gewone treinen en geen metro’s. De enige Duitse luchthaven met een metroaansluiting is de luchthaven van Nürnberg, waarbij de automatisch rijdende U2 iedere tien minuten een verbinding tussen de luchthaven en het centrum van Nürnberg verzorgt.

        • Alleen de S-Bahnen van Hamburg en Berlin zijn helemaal gescheiden van ander treinverkeer (en buiten Duitsland bijvoorbeeld ook de S-Tog van Kopenhagen). Buiten Hamburg en Berlin deelt de S-Bahn het spoor met andere treindiensten en is net zo vertragingsgevoelig als andere treinen.

  • Toch apart om een metro naar het vliegveld te benoemen als duurzaam. Ik zou toch een wat goede onderbouwing verwachten die aantoont dat deze uitbreiding niet stiekem toch ten goede komt van de luchtvaartlobby.

    Overigens is de capaciteit van de Schipholtunnel nog niet op zoals hier en daar beweerd wordt, momenteel rijden er 29 treinen per uur per richting, dat kan in de toekomst uitgebreid worden tot 36 treinen per uur per richting, ook zonder de NoordZuidlijn.

  • De Noord/Zuid-lijn naar Schiphol doet mij denken aan de IJ-tunnel; de meest nutteloze tunnel in Amsterdam.
    Bestuurders met visie hadden een IJ-brug gebouwd.

    Toen de bouw gestart werd, was er een verschuiving van havenactiviteit van de Oost-haven naar de West-haven. De scheepswerven (ADM) zaten in een crisisspiraal. De grote personenscheepvaart moest het afleggen tegen de luchtvaart.

    Toen de IJ-tunnel klaar was, was ook de grote vaart in de Oostelijke havens weg en had er net zo goed een brug voor de binnenvaart kunnen liggen.

  • Allemaal leuk en aardig, maar dit is een plan zonder visie.
    Het geld hat beter geinvesteerd kunnen worden in het sluiten van de Verbinding Isolatorweg-Centraal Station, in het doortrekken van der Geinlijn naar Weesp en verder in het uitbouwen Van bestaande forenzenverbidingen Haarlem-Amsterdam(CS/Z)-Almere/Hilversum
    .De meeste Amsterdammers gaan Maar een paar leer per jaar naar Schiphol, niet Elke dag. en buitenlanders kunnen de trein nemen.

  • Is dit een "Sinterklaas kado" voor Schiphol en Amsterdam en omstreken ? Een peper(noten) duur "kado" om het milieu te dienen. Het zoveelste plan om een metrolijn door te trekken naar de (k)luchthaven. Eertijds dacht men aan doortrekking van de Amstelveenlijn via Schiphol Oost naar Centrum, toen werd dat lijntje omgebouwd tot volledige tramlijn richting Uithoorn en nu als verlenging van de veel geplaagde maar mooie lijn 52 of word dat een gewone en aparte lijn vanaf Zuid ? Voor Zuid is dat wel gunstig waar steeds meer woningen komen naast al die kantoor kolossen. Schiphol moet krimpen. Minder vliegbewegingen, Lelystad blijft dicht, ook een klucht verhaal en nu eindelijk poen voor een metro doortrekking. Vraag mij at of deze "soap" zonder kleerscheuren en vertraging en kostenoverschrijding en technische problemen gerealiseerd worden, ik moet het eerste zien dan geloven hoe deze Amsterdamse/Schiphol "soap" afloopt met een "happy eind of ? ? ? ...

    • Als je niet in Amsterdam woont dan weet je niks... je komt zeker uit Groningen? Of een of ander boeren dorp..

  • Meer van hetzelfde juist met Schiphol getuigt niet van besef van de realiteit. En weer eet de Randstad de ov ruif leeg terwijl je met dat geld de toekomstige structuur van dit land had kunnen verbeteren. Is het dan gek dat de regio zich alleen een wingewest begint te voelen?

Share

Recent Posts

FNV niet akkoord met nieuwe cao NS, dreigen nieuwe stakingen?

Vakbond FNV wil opnieuw in gesprek met NS over de voorgestelde cao voor de medewerkers…

3 dagen terug

Meer fysiek en verbaal geweld tegen NS-medewerkers

NS-medewerkers werden in 2023 vaker slachtoffer van ernstige fysieke en verbale incidenten dan in 2022,…

6 dagen terug

Stations krijgen lagere waardering dan vorig jaar, Klimmen-Ransdaal wederom op 1

De algemene waardering van reizigers voor de Nederlandse treinstations is vorig jaar iets gedaald ten…

1 week terug

Nog tot zeker 12.00 uur geen treinen door aanrijding Berghem

Door een aanrijding zondagavond tussen een carnavalswagen en een trein in Berghem bij Oss (Noord-Brabant)…

1 week terug

1600 extra treinen, Airport Sprinter en sneller naar Brussel: NS presenteert plannen dienstregeling 2025

NS presenteert donderdag de conceptdienstregeling voor 2025. De vervoerder spreekt over de grootste wijzigingen in…

2 weken terug

Nachttrein naar Praag krijgt (deels) betere ligrijtuigen met airco

De nachttrein van European Sleeper zal vanaf eind maart deels bestaan uit verbeterde ligrijtuigen. Deze…

2 weken terug