fbpx

Bushalte blijft behouden na politieke druk

15 okt 2025 16:17

Na landelijke, regionale en politieke druk is besloten om een bushalte voor trolleybus 352 in het Gelderse Doorwerth toch niet op te heffen. De provincie Gelderland wilde de halte Mooiland bij een zorginstelling schrappen voor de verkeersveiligheid en een betere aansluiting op de trein.

Het plan om de halte bij de instelling Mooi-Land voor ouderen met een verstandelijke beperking leidde tot vragen in de Tweede Kamer door GroenLinks-PvdA en in de Provinciale Staten door BBB, PvdA, GroenLinks en 50Plus. In de antwoorden op de vragen in de Staten maakt het provinciebestuur bekend af te zien van het schrappen van de halte.

Zoeken naar tijdswinst

“Wij realiseren ons dat het opheffen van een bushalte voor de gebruikers van deze halte negatief uitpakt. Om deze reden zijn wij bereid om de bushalte in stand te houden”, schrijven Gedeputeerde Staten. De provincie gaat nu wel met de instelling in gesprek over de verkeerssituatie en tegelijkertijd kijken of elders op het bustraject tijdswinst geboekt kan worden om een betere aansluiting te krijgen op de treinen in Arnhem Centraal.

De gemeente Renkum, waar Doorwerth onder valt, had het provinciebestuur ook opgeroepen de halte te behouden. Volgens de gemeente zou het schrappen van de halte een ’aantasting zijn van de mobiliteit en zelfstandigheid van bewoners van de instelling, voor wie zo een ’sociaal isolement’ dreigde’.

De bushalte ligt aan de Utrechtseweg net buiten Doorwerth op weg naar Arnhem. Bij de halte stopt de trolleybus 352 van RRReis die rijdt tussen Wageningen en Arnhem. Op dit deel rijdt de bus zonder bovenleiding. Dit is pas sinds vorig jaar mogelijk door de inzet van trolleybus 2.0 die een accu heeft.

(c) Treinreiziger.nl 

5 3 stemmen
Artikel waardering
13 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Baardstaart
24 dagen geleden

Goed dat GL/PvdA hier werk van heeft gemaakt. Het is een dwaas idee dat diegene, die het hardst afhankelijk is van het OV op deze manier zonder deugdelijke halte worden gezet. Gelukkig is deze misser nu gecorrigeerd en wordt er gekeken naar andere oplossingen om de bus sneller te maken en de verkeersveiligheid te vergroten.
OV is een basisvoorziening, waar een ieder op zou moeten kunnen vertrouwen en hoort voor een ieder toegankelijk en betaalbaar te zijn.

N...
24 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Het is anders wel maximaal zonde hoe slecht sommige overstappen zijn op de route Wageningen -> Arnhem richting bijvoorbeeld het Noorden.
Maar ja, dit is de eeuwige vraag of het OV er is puur voor degene die er van afhankelijk zijn ( en je dus buslijnen hebt die traag zijn en exact naar je bestemming gaan) of dat je ze maakt voor de werkende bevolking (die meer gebaat zijn bij snellere lijnen en betere overstappen).

F.P.
24 dagen geleden

Wat een foei lelijke bus zeg! Zelden zo’n gedrocht gezien, kan me voorstellen dat ze die bushalte op willen heffen, zoiets wil je toch niet bij je in de straat?

Apple h
24 dagen geleden
Antwoord aan  F.P.

Dat is een tekening zo zien ze dr niet uit

E.M.
24 dagen geleden
Antwoord aan  F.P.

De bus op de afbeelding bestaat helemaal niet, er zijn veel betere afbeeldingen van de echte bus beschikbaar: https://tinyurl.com/3hx66est

Ruud
24 dagen geleden
Rover
24 dagen geleden

Betere aansluiting te krijgen op de treinen in Arnhem Centraal? Er vertrekt pak m beet elke 3 minuten een trein. Het is maar net welke je moet hebben. Onzin reden dus.

Joost2
24 dagen geleden
Antwoord aan  Rover

Ik kan me wel voorstellen dat sommige treinen belangrijker zijn dan anderen. De aansluiting op de treinseries Zwolle – Roosendaal en Arnhem – Doetinchem lijken me het meest relevant. Maar heel goed ken ik de situatie niet.

G. van der Zwaag
20 dagen geleden
Antwoord aan  Joost2

dan andere (Nederlandse taal)

Arjan krabbenbos
24 dagen geleden

Ach ja wie is dan eigenlijk ver-standelijk beperkt of juist onbeperkt? Degelijk vervoer en minder afhankelijk willen ook mensen met een bepaalde handicap, dus help juist mee als je hulp kunt verlenen! Iedereen wil naar zijn werk, dagbesteding, familie, vereniging of met vakantie bijvoorbeeld. Als je een drukke bushalte bij een instelling voor kwetsbare mensen weghaalt ben je zelf wel erg ver van verstand! Zo worden deze patiënten nog kwetsbaarder en ook eenzamer, dat is wat je juist moet voorkomen! Deze halte voor de veiligheid iets verplaatsen is iets anders, dat zal ik juist meer toejuichen, veiligheid is belangrijk! Nu de halte blijft bestaan is misschien een idee om te kijken hoe er verder aan de veilige situaties rond het wooncomplex en bushalte moet worden opgelost! Ik ben ook NS Reisassistent en verleen dus hulp bij het in of uitstappen op de NS stations. Dit zijn mensen met een lichamelijke of een visuele beperking, mensen met een verstandelijke aandoening zal ook fijn zijn! Ik heb altijd complimenten gehad en soms zelf een briefje van 10 Euro of een zakje chocolade. Het is gewoon leuk om je hobby bij de trein en het sociale aspect met fragile personen te combineren! ik ben nog lang niet van plan om er mee te stoppen!

Texeltrein
23 dagen geleden

Een buslijn sneller maken moet toch niet zo moeilijk zijn? als eerste verkeerslichten aanpassen met brio voor bus en busbanen? maar ben geen verkeerskundige!

Joost2
23 dagen geleden
Antwoord aan  Texeltrein

Busprioriteit bij verkeerslichten is er al bijna overal. Busbanen kunnen nuttig zijn mits er redelijk wat bussen zijn. Het is een beetje zonde om dat te doen bij 4 bussen per uur.

Peter van Lieshout
22 dagen geleden

De absurditeit ten top dat A) De betrokken instelling niet alleen aan bel moet trekken, maar B) ook de betrokken gemeente – Renkum,- en C) Provinciale Staten die Gedeputeerde Staten van de provincie Gelderland moeten controleren en zelfs D) de Tweede Kamer in Den Haag voor het behoud van … één enkele bushalte ten behoeve van kwetsbare ouderen die voor hun mobiliteit op deze bushalte van lijn 352 zijn aangewezen.
Ik ken de situatie ter plekke niet, maar gelukkig blijkt uit een aantal reacties dat de argumenten van GS Gelderland totaal niet standhouden, m.a.w. dat gezond verstand niet HELEMAAL verdwenen is het om het openbaar vervoer in Gelderland gaat.
Of speelden bij GS van de provincie Gelderland misschien ordinaire financiële redenen een rol, met andere woorden: een platte bezuiniging!!! Wie het weet mag het zeggen!
PS Beter een lelijke bus dan helemaal geen bus!