Het is maar zeer de vraag of de stakingen bij de bussen definitief van de baan zijn. Binnen de FNV is er verdeeldheid over het onderhandelingsakkoord dat begin deze maand gesloten werd.
Dat meldt RTV Noord. Dinsdag is de landelijke subsectorraad van de FNV bijeengeweest in Utrecht. De subsectorraad heeft het onderhandelingsakkoord vrijwel unaniem afgewezen, zo meldt de omroep.
In de media stelden de vakbonden dat het conflict vooral om de plaspauzes van de chauffeurs draaide. Nu blijkt dat de beloning voor de subsectorraad een heikel punt is. “De 2,75 procent loonsverhoging die eerder werd geboden, is met slechts 0,02 procentpunt omhooggegaan naar 2,77 procent. Dat is veel te weinig: we gaan voor 3,5 procent”, reageert FNV-kaderlid Henk Rozema tegenover RTV Noord. Het laatste woord is aan de leden: die moeten nog hun stem uitbrengen over het onderhandelingsakkoord. Vanaf 19 juli kunnen die stemmen.
“De cao-commissie van het CNV is het wél eens met het onderhandelingsakkoord”, zegt persvoorlichter Kees de Vos van het CNV tegenover de omroep. De bond heeft het onderhandelingsresultaat met een positief oordeel doorgestuurd aan de leden. De Vos verwacht dat een meerderheid van de leden in zal stemmen met het akkoord.
Vanwege het conflict binnen de FNV is onderhandelaar Pieter Beuzenberg opgestapt, nadat de subsectorraad het vertrouwen in hem had opgezegd. Of de situatie bij FNV tot nieuwe stakingen leidt, is nog niet bekend.
This post was last modified on 12 juli 2018 16:50
Vanaf 1 mei 2024 wordt reizen naar Berlijn een stuk toegankelijker en betaalbaarder dankzij de…
Terwijl het televisieprogramma "Denkend aan Zwitserland" van Omroep Max de harten van vele Nederlanders verovert,…
Zwitserland, bekend om zijn adembenemende landschappen, knusse bergdorpjes en efficiënte treinnetwerk, is de perfecte bestemming…
Een nieuw collectief vervoersplan van treinvervoerders moet ervoor zorgen dat zo'n 15 procent van alle…
De afgelopen maand was 47 procent van alle IC Direct-treinen op de HSL (Breda-Rotterdam-Amsterdam) vertraagd,…
Wil je met de trein naar Duitsland? Als je gebruik maakt van de ICE Amsterdam-…
Bekijk reacties
Nou,dan begint dat geseik eerdags weer.
Het word echt tijd dat deze zeikers eens ander werk gaan zoeken, als er weer gestaakt word mogen ze het uit gaan leggen aan het publiek want die pikken het niet meer!!!
Nog los van de extra vakantie die ze staken noemen, 3,5% loonsverhoging per jaar betekent dat we als reizigers in de komende 2,5 jaar een prijsverhoging van maar liefst 9% doorberekend zullen krijgen, en daar komen de kosten van de extra plaspauzes nog bovenop.
Staken is niet gelijk aan vakantie. Bij vakantie wordt het loon doorbetaald, bij staken moet men het doen moet een uitkering uit de stakingskas van de vakbond, die ongeveer gelijk is aan het mimimumloon (al is de stakingsuitkering een netto bedrag).
Waarom wordt er enkel over bussen gesproken? Ook regionale treinen vallen onder het streekvervoer. Personeel van een aantal daarvan valt onder de multi-modale cao, maar ook vallen er personeelsleden in de andere cao die hier genoemd wordt.
Die regionale treinen zijn van bedrijven die voornamelijk in het busvervoer zitten, en er in Nederland ook een paar treindiensten bij hebben.
Daarnaast kan het verwarrend overkomen want als we het over treinen hebben, denkt men vooral aan NS, en de stakingen hebben niets met NS te maken.
Als er gestaakt wordt, dan wordt op deze site ook vermeld welke regionale treinen er niet of minder rijden.
Dat klopt. Tijdens de stakingen werd ik bijvoorbeeld gebeld of de trein Amsterdam - Roosendaal wel reed, terwijl expliciet vermeld stond dat NS treinen reden.
Gebeld?? Wacht even, effe om te controleren of mijn mind terecht blown is hier: mensen waren niet in staat om het artikel goed te lezen, maar wel om jouw telefoonnummer te achterhalen? 😮😵😬
We hebben als het er toe doet - tijdens de stakingen - vrij precies uitgelegd wat er wel en niet onder de CAO valt. In hoofdzaak is het toch busvervoer. Aantal regionale treinen wat er onder valt is beperkt. Er valt ook tram onder (Utrecht). Sommige bussen weer niet. Maar in hoofdzaak is toch cao voor de bussen. Als het er toe doet zullen we het specificeren.
De loonsverhoging voor rijksambtenaren van 7% kwam er zonder veel moeite doorheen. Daar gaat ook ons belastinggeld naartoe. Geen idee waarom buschauffeurs geen rechts zouden hebben op wat loonsverhoging (dat daar nog niet eens bij in de buurt komt). Laat staan werkomstandigheden waarin zij hun werk fatsoenlijk kunnen doen.
@Henk, rijksambtenaren krijgen de komende 3 jaar 7% en het openbaar vervoer komende 3 jaar 7,5 %, wie krijgt er nu meer bij?? Toch de chauffeurs. Daarbij "op wat loonsverhoging" ik weet niet wat jij gewend bent, maar 7 tot 7,5 erbij vind ik nogal en weer zijn ze blijkbaar niet tevreden, eerst lopen te mekkeren dat ze geen plaspauzes hebben want dit was heilig voor ze en nu willen ze ineens nog meer loon hebben, je kunt ook te hebberig zijn.
Wel opvallend dat het altijd de FNV is die het nooit genoeg vind, ook op het moment dat de andere bonden en hun leden wel akkoord gaan.
@De Leeuw, precies, het begint er aardig op te lijken dat het nooit genoeg is bij de fnv, steeds moet het meer en meer en meer, geen wonder dat er de afgelopen 7 jaar al 100.000 leden zijn weggelopen, wat mij betreft mag heel de fnv verdwijnen.
Over de wegloop of geleidelijke leegloop bij het FNV hoor je de bond niet. De leden en exleden zullen weten waarom mag ik aannemen. Gaan die exleden naar een andere bond, of hoe meot ik dit zien?
Daar is de FNV gewoon eerlijk over, dat er mensen uit moeten omdat ze minder leden hebben. Of moeten ze iedere dag dat even groots in het nieuws brengen?
En waar die exleden heen gaan? Het hiernamaals waarschijnlijk. Een groot probleem bij de vakbonden is namelijk de vergrijzing, terwijl er nauwelijks aanwas van jonge leden is.
@Ricardo, en jij gelooft alles wat de fnv naar buiten brengt, uiteraard gaan ze zeggen dat de leegloop te maken heeft met de vergrijzing en leden die overleden zijn, de waarheid hebben ze nog nooit gezegd, het is hetzelfde zootje als wat er in Den Haag zit, ze liegen alles bij elkaar en praten recht wat krom is.
Ik geloof zeker niet alles wat de vakbonden beweren (maar dat is niet beperkt tot hun), maar als u als buitenstaander een betere verklaring heeft dan de vakbond zelf, hoor ik die graag. En nee, de bewering dat ze alleen maar liegen vind ik geen betere verklaring.
Er wordt een beetje gespeeld met percentage's. Vroegah, werd alles op jaarbeasis berekend zodat je het ook met de inflatie kon vergelijken. Nu benadrukken werkgevers en reizigers dat het om wel ruim 7% gaat, alleen dan om 3 jaar. Ik hoop instanties dan zo consequent zijn om ook prijsstijgingen (los van de lonen) uit te drukken over de zelfde perioden. Dan zullen veel reizigers schrikken. Maar als je weet hoeveel een strippenkaart vroeger kostte (en ook nog eens in gulden).....
Aangezien onze overheid/ECB zich richt op 2% inflatie per jaar, komt dat neer op ongeveer 6% prijsstijging over 3 jaar tijd (100*1.02^3-100).
Met een salarisstijging van 7% over diezelfde 3 jaar, gaan de chauffeurs er dus 1-1.5% op vooruit. Moet ik als reiziger nu geschokt zijn?
Nee hoor. Maar mensen die onder CAO detailhandel vallen (170.000 personen), zouden er jaloers op zijn. Die moeten het doen met 1 procent, ik vermoed voor 1 jaar. Volgens de vakbonden wordt het personeel uitgeknepen en komt dat allemaal door de marktwerking. We kunnen echter vaststellen dat ondanks/dankzij de marktwerking de salarissen en arbeidsvoorwaarden bovengemiddeld stijgen. Dat is ze gegund, begrijp me niet verkeerd. Maar denk ik zoals CNV haar leden adviseert positief. Ik krijg bij FNV (en ook andere vakbonden in het buitenland, neem situatie SNCF & Airfrance) het idee dat ze een bedrijf liever kapot staken dan een reëel bod accepteren. Dat is een persoonlijke mening.
@Hildebrand, inderdaad heeft cnv positief gereageerd op het akkoord alleen de fnv ligt weer eens dwars, nu word de zwarte toegeschoven naar de onderhandelaar, volgens mij als deze niet voldoende zou functioneren dat men haar dan eerder teruggefloten zou worden, komt er ook in mijn ogen op neer dat de fnv weer de boel aan het opnaaien is om nu weer de leden aan te sporen om niet akkoord te gaan met dit voorstel terwijl cnv dit wel doet.
De eis van FNV is niet 7% in 3 jaar, maar 9% in 2,5 jaar (3,5% per jaar).
Het beleid is weliswaar gericht op 2% inflatie, maar in praktijk schommelt de inflatie de afgelopen jaren rond de 1%.
Gecorrigeerd voor inflatie, wil de FNV dus zo'n 2,5% loonstijging per jaar. Dat is nog altijd dik 6% in 2,5 jaar. Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat hun arbeidsproductiviteit in diezelfde periode niet met een vergelijkbaar percentage gaat stijgen.
Hoe zat het met eerdere loonstijgingen de afgelopen zoveel jaar? In tijden van economische tegenspoed klinkt het dat werknemers maar wat flexibel moeten zijn want er is geen geld en het gaat met iedereen slecht. Nu de economie weer beter draait, mag daar dan ook wat ingehaald worden. Het is geen flexibiliteit meer als de werknemer heeft moeten inleveren (loon vs index) zodat alleen het bedrijf daar nu de vruchten van gaat plukken. Wie investeert, mag ook rustig beloond worden wanneer de investering oplevert - ook als dat een investering was via het inleveren van koopkracht om het bedrijf door moeilijke tijden te trekken.
Staken kan altijd maar gezien de ruzie met het hoofdbestuur is de kans groot dat de stakingskas gesloten blijft en de chauffeurs dan dus op eigen kosten zullen moeten staken. De leden van de andere bonden zijn langzamerhand het plunderen van de gezamenlijke stakingskas door een stel extremistische SP'ers onder de kaderleden in het streekvervoer zat.
Het is zoals de lezers al vermelden is het nooit genoeg bij de FNV het ging inderdaad eerst om plas pauzes die hebben ze nu gekregen ze hebben een flinke loonsverhoging er bij gekregen en de werkdruk wordt verminderd maar nog is het niet genoeg. Wat Hildebrand terecht opmerkt ze willen gewoon de bedrijven kapot maken.
En wat voor lef heeft de sectorraad van de FNV om het voorstel aftenwijzen? en het vertrouwen op te zeggen in de 2 bestuurders volgens mijn bepalen de leden of het voorstel goed of niet goed is. En niet een stelletje anarchisten van de SP die de boel opjutten.
Maar hoe kan het wel dat de CNV het de voorstellen wel goed vinden? maar het is dij de FNV meer en nog eens meer het nooit genoeg we zien wat de gevolgen zijn 100.000 leden zijn er weg gelopen de afgelopen 7 jaar dat zegt al genoeg lijkt mijn.