CDA wil minder graffiti bij stations

Graffiti, de een ziet het als een teken van creativiteit, de ander als een vorm van vervuiling. CDA-Tweede Kamerlid Sander de Rouwe vindt dat veel graffiti rond de stations wel erg lang blijft zitten. Hij wil daar vanaf. Een schoon station draagt bij aan een veiliger gevoel, meent hij.

De Rouwe presenteerde vorige week woensdag het plan ´Uit de verf´ om in elk geval de lelijke graffiti op geluidsschermen en in tunneltjes nabij stations binnen 24 uur weg te halen en Nederland er wat mooier uit te laten zien. Snel verwijderen ontmoedigt bovendien de graffiti-makers, denkt hij. Ook pleit het Kamerlid ervoor om bij plekken die aantrekkelijk blijken voor de graffitispuiters meer beplanting te zetten en bij verbouwingen materiaal te gebruiken dat het aanbrengen van graffiti onmogelijk maakt.

Verder moeten daders opdraaien voor de schade, want: "schade berokkenen betekent schade betalen en herstellen´´. Daarbij wil De Rouwe dat er bovenop de boete en de schadevergoeding minstens 250 euro wordt overgemaakt naar een schadefonds om graffiti te kunnen laten verwijderen van daders die niet tegen de lamp zijn gelopen. En hij wil onderzoeken hoe omwonenden en treinreizigers bij graffitibestrijding betrokken kunnen worden. De Rouwe: "Het CDA gaat er bij deze aanpak van uit dat niet alleen de overheid, maar ook de samenleving het tegengaan van graffiti oppakt. We gaan uit van een Nederland waarbij fatsoenlijke mensen de norm zijn.´´

Op speciaal door NS, ProRail en gemeente aangewezen plekken wil hij graffiti wel toestaan. De Rouwe: "Maak onderscheid tussen ongewenste, lelijke ‘tags’ en kwalitatief goede graffiti. Goede graffiti biedt vaak de garantie dat een muur gevrijwaard blijft van onwenselijke graffiti. Door de ´erecode´ van de graffitispuiter kan goede graffiti als vorm van preventie werken tegen ongewenste illegale graffiti.´´

(c) ANP / Dit nieuwsbericht is door omstandigheden later geplaatst dan gebruikelijk. Foto: Ook treinen zijn regelmatig het doelwit.

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug