Volgens Tweede Kamerlid Ger Koopmans (CDA) kunnen oude duitse rijtuigen de geluidshinder op de HSL verminderen. Hij ziet een rol weggelegd voor de zogenaamde "ICL" rijtuigen, rijtuigen die inmiddels tot meer dan 45 jaar oud zijn.
Koopmans: "Ik heb liever een saaie stille trein dan een hippe herriemaker". Volgens Koopmans zijn de oude ICL rijtuigen stiller dan de huidige rijtuigen. NS betwijfeld dit. „Bovendien zijn ze niet toegelaten op het HSL-tracé”, verklaart een NS-woordvoerder tegenover De Telegraaf. „De Inspectie Verkeer & Waterstaat wil juist liever van ze af, vanwege de oude deursystemen.”
De rijtuigen die Koopmans op het oog heeft, zijn eigendom van de Duitse spoorwegen. Echter NS huurt t/m 2011 106 van deze rijtuigen, zonder ze momenteel te gebruiken. De rijtuigen zijn er oud (gebouwd vanaf 1962) en hebben bijvoorbeeld geen airco. De rijtuigen hebben een smalle klapdeur.
Koopmans doet zijn voorstellen vanwege de geluidsoverlast rond de lijn. TNO bevestigde onlangs de vrees dat de drie keer zeven treinstellen meer decibellen produceren dan verwacht. In Roelofarendsveen en Lansingerland klinkt het alsof er een bak grind wordt gestort, als ze langs zoeven. Minister Eurlings (Verkeer) greep al in en laat rails slijpen en stillere remblokken monteren.
Foto: Combino / Wikipedia. Licentie: GNU
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…