fbpx

Concurrenten NS eisen toegang tot hoofdrailnet

14 feb 2011 11:22

 (Novum) – De concurrenten van de NS moeten ook een kans krijgen om op het hoofdrailnet te rijden. De Tweede Kamer neigt ernaar de nieuwe concessie, die van 2015 tot 2030 loopt, onderhands aan de NS te gunnen. Daarvoor waarschuwen Arriva, Connexxion en Veolia maandag in een open brief in NRC Next.

Zij wijzen erop dat reizigers op regionale lijnen hogere rapportcijfers geven sinds zij die hebben overgenomen. Ook zouden die verbindingen sinds de overname meer worden gebruikt, uitgezonderd 3 regionale lijnen die NS beheert. Overigens beheert NS meer dan 3 regionale lijnen en is NS ook actief via Syntus (50% aandeelhouder), die in het opiniestuk bij de succesverhalen wordt genoemd.

"Wat met de regionale lijnen kan, kan ook met delen van het hoofdrailnet", stellen de vervoerders. "Aanbesteden, opdat de samenleving voor hetzelfde geld beter vervoer en dus meer reizigers krijgt."

De NS zou van twee walletjes eten door in Nederland aanbesteding tegen te houden en tegelijkertijd mee te bieden op spoornetten in Duitsland en Groot-Brittannië. Ook biedt het met dochterbedrijf Qbuzz (49% in handen van NS) mee op het busvervoer in Nederland. "Maar wij mogen niet bieden op de NS-concessie. Dat is unfair."

Overigens zijn Arriva, Connexxion en Veolia net als NS semi staatsbedrijven. Zo zijn de aandelen van Arriva in handen van het Duitse staatsbedrijf Deutsche Bahn. Connexxion en Veolia worden door een fussie één bedrijf, waarbij de aandelen in handen komen van een Frans staatsbedrijf.

De vervoerders hoeven niet meteen alle intercity´s over te nemen. "Maar we willen wel delen van het hoofdrailnet. Bijvoorbeeld alle stoptreinen in bepaalde proefgebieden." Ze wijzen op de Valleilijn die in Ede en Amersfoort eindigt. "De reizigers willen graag zonder overstap van Ede naar Arnhem reizen. Waarom mag dat niet?"