Consumentenorganisaties: Geen duurder treinkaartje in spits

Belangenorganisatie Rover is niet blij dat de Nederlandse Spoorwegen werken aan een proef waarbij reizigers toeslag moeten betalen voor reizen tijdens de spits. Op Treinreiziger.nl kondigt commercieel directeur Tjalling Smit van NS zo’n proef met duurdere tarieven aan.

Klimaatdoelstellingen

“Er is een maatschappelijke opgave om juist meer reizigers in de trein te krijgen, ook in de spits”, zegt Rover-directeur Freek Bos. “Dan halen we klimaatdoelen en kunnen we steden autoluw maken.” Reizigers meer laten betalen voor reizen in de spits staat daar volgens Bos haaks op.

Spitsheffing onbespreekbaar

Belangenclub Maatschappij Voor Beter OV wijst erop dat minister Van Nieuwenhuizen recent een spitsheffing voor automobilisten onbespreekbaar noemde “omdat veel hardwerkende mensen nu eenmaal tijdens de spits naar hun werk moeten rijden”. “Dat geldt evenzeer voor treinreizigers”, stelt Rikus Spithorst van Maatschappij Voor Beter OV.

Goedkeuring ministerie vereist

Inmiddels benadrukt NS dat een proef nog niet definitief is. De proef kan alleen doorgaan als het ministerie van Infrastructuur instemt. En zover is het nog niet. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) voelt nadrukkelijk iets voor het verlagen van prijzen buiten de spits, maar lijkt de test niet op voorhand te willen blokkeren. “Een proef met prijsdifferentiatie sta ik alleen toe onder strenge voorwaarden, waarvan voor mij de belangrijkste is dat de trein altijd aantrekkelijk én betaalbaar moet blijven voor reizigers”, aldus Van Veldhoven tegenover de Telegraaf.

Concessie: maximaal 10% duurder

In de concessie is opgenomen dat het treinkaartje in de spits maximaal 10 procent duurder mag worden. Voorwaarde is wel dat het treinkaartje in de daluren minimaal 12 procent goedkoper wordt. Op dit moment is er geen enkele motivatie voor houders van een abonnement of trajectkaart om de spits te mijden. Commercieel directeur Tjalling Smit ziet een proef met een zogenoemde trapgevel-constructie wel zitten: naar mate het drukker is, wordt de prijs hoger. Maar ook: hoe rustiger, hoe goedkoper.

This post was last modified on 2 maart 2019 23:52

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug