NS directeur: proef met spitstoeslag
01 mrt 2019 11:33
In de strijd tegen overvolle treinen wil NS op één traject een test doen met duurdere tarieven in de spits. Ook wil het bedrijf andere instrumenten uittesten om reizigers te verleiden de spits te verlaten. Dat vertelt commercieel directeur Tjalling Smit van NS aan Treinreiziger.nl.
Meer prijsdifferentiatie
Op dit moment betalen alle treinreizigers in de spits het volle tarief. Terwijl het niet op ieder moment even druk is. Volgens NS is het tussen 7:30 en 8:30 uur het drukst. “We hebben nu een vrij binair systeem. Het is óf spits, óf dal”, vertelt Smit. De directeur zou veel liever meer prijsdifferentiatie zien. “Denk aan een trapgevel constructie, waarbij de prijs van moment tot moment verschilt.”
Andere sectoren als voorbeeld
Smit verwijst verwijst naar andere industrieën, waar het gebruikelijk is dat de prijs stijgt als de vraag groter is dan het aanbod. “Dat is met het openbaar vervoer hartstikke lastig. We geven wat korting in de dal, maar dat is niet de gedifferentieerde prijs die we in andere industrieën zien”, vertelt de directeur. Hij vervolgt: “Je kan er ook aan denken om op bepaalde trajecten waar geen capaciteit toe te voegen is, de prijs in de spits te verhogen. Dat zijn dingen die we willen beproeven.”
“Prijsknoppen werken”
Smit verwacht dat prijsdifferentiatie zal helpen om de treinen in de spits minder vol te krijgen. Hij wijst op een proef onder 25.000 reizigers met het Altijd Voordeel abonnement. Die reizigers kregen korting als ze niet tijdens de hyperspits reisden. 10 à 20 procent van de reizigers paste tijdens die proef toen hun reisgedrag aan. “Dat lijkt niet veel, maar dat is precies genoeg om een trein van extreem vol naar comfortabel te brengen.” Zijn conclusie is dan ook: prijsprikkels werken, ook op het spoor. “Vaak zeggen mensen: kan niet vanwege werk of school, maar je merkt toch als je aan de prijsknoppen gaat zitten mensen hun reisgedrag aanpassen.”
Proef nog niet zeker
NS woordvoerder Erik Kroeze benadrukt na afloop van het gesprek met Tjjalling Smit dat een spitsheffing slechts één van de scenario’s is. Een ander scenario is een korting aan de randen van de spits. Dat zou dan mede gefinancierd moeten worden door het rijk. Volgens Kroeze staat nog helemaal niet vast of er überhaupt een proef komt. “Dat besluiten we deze zomer” stelt de woordvoerder. Daarmee is de woordvoerder minder stellig dan Smit. Smit stelt dat er dit jaar nog een proef komt, maar dat de precieze invulling nog uitgewerkt moet worden.
Kop koffie
De spitstoeslag is niet het enige wat NS (mogelijk) gaat beproeven. NS wil ook de NS-app inzetten als wapen tegen overvolle treinen. 7 miljoen mensen hebben die app op hun telefoon. “We zouden kunnen zeggen als iemand het station binnenkomt: Dag Pietje, fijn dat je weer met ons reist, maar je normale trein is echt heel vol. Doe ons en jezelf een plezier en drink eerst even een kop koffie en neem een trein later, hier heb je een kortingsbon. Dat willen we in de toekomst doen’ aldus Smit. Reizigers zouden ook verleid kunnen worden met een gratis upgrade naar de eerste klas, als ze een trein later pakken.
Hoofdrailnet-concessie
De hoofdrailnetconcessie staat een spitstoeslag toe. De kaartjes mogen in de spits maximaal 10 procent duurder worden, als de prijs in de daluren met minimaal 12 procent daalt. Voor houders van een jaarkaart of maandkaart mag de prijs minder hard stijgen: maximaal 6 procent. Voorwaarde is verder dat het ministerie van Infrastructuur akkoord gaat met de spitstoeslag. Het ministerie is op de hoogte van de voornemens van NS, aldus Smit. “Het ministerie ziet ook in toenemende mate dat alleen het aanbod aanpassen niet betaalbaar is en dat er ook wat aan de vraagstelling moet gebeuren. We zijn nu aan het kijken hoe we dat vorm kunnen geven.”
Eerder plan
NS maakte eerder, in 2017, bekend een spitstoeslag te overwegen, maar staatssecretaris staatssecretaris Dijksma was toen niet enthousiast en noemde het plan “niet logisch”. Ook in de Tweede Kamer was er toen brede kritiek. Een spitstoeslag is toen niet doorgegaan. Wel zijn er proeven gekomen waarbij reizigers die de spits meden beloond werden.
Prijsprikkel ontbreekt nu
Hoogleraar transportbeleid Bert van Wee van de TU Delft vertelde eerder al aan Treinreiziger.nl juist wel voorstander te zijn van meer prijsdifferentiatie. Hij neemt zichzelf daarbij als voorbeeld. “Ik heb een NS-jaarkaart, maar geen enkele prikkel om de spits te mijden. Stel dat de NS-jaarkaart wat duurder zou zijn in aanschaf, maar je krijgt geld terug voor elke ochtend- of avondspits waarin je niet reist. Dan is er wel een prikkel om de spits te mijden.”
ROVER: Meteen afwijzen. Veel mensen hebben door werk geen keuze. Dus stimuleren met lagere prijzen buiten de spits is prima, maar het financiëel bestraffen van mensen die geen keuze hebben moet worden tegengegaan.
Rover kan hoog uit een advies geven, daar hoeft NS niets mee te doen. Men is wel afhankelijk van de staatssecretaris. Zonder toestemming van de staatssecretaris kan een proef niet doorgaan.
Voor de overheid als eigenaar van de NS heel verleidelijk om toe te geven: meer inkomsten, en minder verplichtingen om er wat tegenover te zetten. Dat ze het niet deed is waarschijnlijk uit concurrentieoverwegingen met de auto.
Dag pietje,
Kom je even telaat op je werk, wij betalen je salaris wel of geven je diploma wel als je telaat komt op school.
Daag
NS of ROVER of wie dan ook hier achter zit, doe de hardwerkende mens een plezier en zet dit idee uit je hoofd, hoe zien jullie t voor je, effe bellen met me baas/leidinggevende ik neem effe een trein later op advies van de NS want de treinen zitten vol… kansloos!!
Het volk heeft geen keus en alles word als maar duurder en duurder en er worden steeds meer hogere eisen door werkgevers gesteld aan werknemers, en als je in deze tijd er niet aan kan voldoen zit je zo weer op straat of in de bijstand of uitkering.
De prijzen bij de NS stijgen al genoeg de pannen uit, en nog een prijs verhoging om op andere tijdstippen gebruik te maken van de trein, werkend Nederland dat afhankelijk van OV is heeft geen ander keus!!! En bovendien niet alle werkende mensen krijgen de kosten vergoed van hun werkgever, dus deze mensen vallen weer buiten de boot als gevolg nog meer geld ervoor ophoesten! Wat al hoog genoeg is!!
Doe wat aan t materieel, zo niet neem maar t genoegen van overvolle treinen bepaalde tijden, moet t werkende mens ook doen, als hij/zij maar naar t werk kan zonder nog meer de kosten op te jagen.
Dus de betalende klant moet weer bloeden voor het feit dat de spitstreinen voornamelijk vol zitten met studenten.
Misschien dat de NS en regering daar eerst eens naar moet kijken voordat men mensen die toch gebonden zijn aan spitstijden vanwege het werk weer op kosten gaat jagen……
“De betalende klant… studenten”
Juist, want je zou toch niet willen dat de studenten die met de trein naar de les moeten, omdat ze geen kamer kunnen veroorloven, braaf naar de les gaan? Sorry hoor, maar dat deel van uw reactie vind ik een beetje kansloos.
Iets van alle tijden; haten op jongeren.
De NS heeft gewoon praktisch monopoly op de spoorwegen en is niet gemotiveerd genoeg om het echte probleem op te lossen. Voor studenten die wel op kamers kunnen zitten kiezen er een hoop voor een snellere en vaak goedkopere verbinding; carpoolen. Maar het wordt een beetje een probleem om iemand met een auto te vinden als je een eerstejaars HBO student bent en jouw vrienden allemaal 17 of net 18 zijn.
En als jij met pensioen gaat betalen zij belasting voor jouw oude dag.
“De NS heeft gewoon praktisch monopoly op de spoorwegen en is niet gemotiveerd genoeg om het echte probleem op te lossen. ”
Sorry hoor, dit slaat natuurlijk helemaal nergens op. Het feit dat heel veel mensen op bepaalde tijdstippen willen/moeten reizen is iets waar de NS (of elke andere vervoerder) geen invloed op heeft. Met een financiële prikkel kunnen ze proberen om wat mensen voor wie het reistijdstip minder belangrijk te is bewegen om op een ander tijdstip te reizen. Wanneer de NS materieel gaat inkopen zodat iedereen een zitplaats heeft tijdens de hyperspits dan staat dat materieel daarbuiten sil en wordt OV via de trein onbetaalbaar, dat is dus ook geen oplossing.
En waarom moet iedereen een zitplaats hebben? In Japan staat in de spits ongeveer 75% van alle reizigers. En bij de S-Bahn in Duitsland staat 40% in de spits.
Die studenten betalen ook voor hun treinkaartje, telt namelijk gewoon mee voor hun studieschuld. Die wordt kwijt gescholden als ze voldoen aan de voorwaarden (binnen X jaar opleiding afgerond). Eigenlijk niet zo heel anders dan werknemers die hun kaartje van hun werkgever vergoed krijgen.
Het verschil is dat een student voor de trein €75 per maand betaalt. Een gewone forens betaalt al gauw €300 per maand.
Dat geldt alleen voor de studenten die een weekkaart hebben. Kies je een weekendkaart dan betaal je 75 euro voor een veredelde Weekend Vrij.
Een gewone forens krijgt meestal een vergoeding van de baas, in de vorm van een kilometervergoeding of in de vorm van een volledige OV-vergoeding. Dan blijft van die 300 euro per maand die de gewone forens zou betelen opeens heel weinig over (voor mij persoonlijk zou het gemiddeld een paar euro per dag zijn, dan kom ik echt niet in de buurt van die 300 per maand).
En anders kan die gewone forens altijd nog een baan zoeken die dichter bij huis is als die 300 euro per maand te veel is. Ik zou dat in ieder geval doen als mijn baas aan komt zetten met de mededeling dat ik geen vergoeding van reiskosten/afstand krijg.
P.S. Het bedrag voor studenten is 95 euro per maand op dit moment: https://duo.nl/particulier/ov-en-reizen/
@Ricardo
Van die €95 krijgt NS ongeveer €75, de rest gaat naar bus, tram en metro.
Buiten de spits goedkoper maken is prima. In de spits duurder is dan niet nodig en een grove belediging voor de vaste klant en de reiziger die grotere afstanden moet afleggen.
Lastig wordt het bovendien om het juiste tarief te berekenen als je voor de spits instapt en/of na de spits uitstapt.
Het wordt tijd dat elke vorm van marktwerking in het OV eens en vooral de nek wordt omgedraaid. En zeker mag iemand met zulke gekke ideeën geen plek hebben in de bestuurslaag van een OV-bedrijf!!!
OV is publieke dienstverlening waar GEEN winst op gemaakt mag worden en die voor het welzijn van ons allen en HET KLIMAAT in alle opzichten aantrekkelijker moet zijn dan autogebruik. Daarbij hoort een prijsstelling die ook dan nog goedkoper is als alle plekken in de auto bezet zijn, een frequentie, die de kennis van dienstregelingen of een reisplanner-app overbodig maakt en een zitplaatsgarantie voor elke reiziger.
Deze meneer leeft kennelijk nog in de vorige eeuw, waarin met nog geloofde in eindeloze groei van het autoverkeer en over de uitwerkingen op het milieu helemaal niet nadacht. Volstrekt onverantwoord!
Weg ermee!!!
mee eens
Waren we in Nederland al niet de duurste?
Bovendien wordt er een vergelijking genaakt met het bedrijfsleven. Hoe fout is dat, spoorwegen zijn van lNdsbelang en om nog meer me sen de auto in te jagen lijkt me niet wenselijk
Trein is in NL goedkoop als je vergelijkt met metro in London. Daar kost een maand kaart Shenfield naar de city 419 pound / circa 480 euro en dat voor 40km – 40km in NL kost nog niet de helft (bv 213 euro voor een maandkaart Zwijndrecht/Den Haag HS)
Martin, klopt. We zijn inderdaad de duurste. Maar we hebben ook de beste treindienstverlening. Ik kan tot 01.30 uur stappen in A,sterdam en dan met trein naar huis, prima trein stations, ook kleinere worden verbeterd. Treinen zijn van prima kwaliteit, en steeds meer kans op zitplek. Vergelijk dit eens met andere landen. Dan betaal ik liever iets meer.
Dat is één van de effecten: de mensen met een dikke portemonnee/werkgever kunnen blijven reizen op de meest efficiente tijd. Reizigers met een smallere beurs of werkgever (maar die ook kinderen hebben etc..) mogen voortaan een uur eerder opstaan zonder dat zeker is dat ze hun werkzaamheden eerder mogen aanvangen want niet alle beroepen zijn flexibel. Kijk alleen al naar Schiphol dat zeer veel forensenverkeer heeft. Maar ook veel verplegend personeel dat met ploegendiensten heeft te maken.
Treinen zijn inderdaad van goede kwaliteit en de NS en de andere vervoeders hebben hun zaken behoorlijk op orde.
Wel bijzonder vind ik het dat er geen dubbeldekkers meer worden aangeschaft.
Bovenstaande is ook van Martin
NL SPOOR is een grapje vergelijken met landen zoals Japan, NS biedt niet eens zijn excuses als het te laat is, heeft een bagger wifi systeem en om de week is er iets mis met de wc’s en elke zondag zijn we met iets bezig, en ik betaal liever iets minder , dan meer dan 20 euro te betalen voor de trein als ik maar een paar dagen in de week werkt
Weet je wat bagger is al die reaguurders en betweters die zelf nog nooit wat gepresteerd hebben in hun leven , maar tegen de NS aan schoppen. Triest volk.
Maar draai het eens om. Mensen kopen in het algemeen een prachtige auto. Lekker luxe, airco, 24 h per dag beschikbaar.
Zouden die mensen ooit naar de trein overstappen als die van slechte kwaliteit zou zijn, om 8 uur ‘s avonds zou stoppen, uurdienst maar iets goedkoper zou zijn?
NS zit hier heel dubbel in. “Volgens NS is het tussen 7:30 en 8:30 uur het drukst”. Maar ze schrappen voor lange tijd de Sprinter van 7 uur van Den Bosch naar Utrecht vanwege personeelsgebrek (een rangeerder). Dan moet je wel om 7.30 uur reizen. Prioriteiten lijken bij NS niet op alle niveaus gelijk te liggen.
Het is voor de reiziger nu al vaak moeilijk wegwijs te worden in alle tarieven. Prijsdifferentiatie binnen de spits zal het nóg onoverzichtelijker maken.
Niemand reist uit vrije wil tijdens de spits uren. Het tarief verhogen tijdens de spits uren werkt niet om het aantal reizigers te verlagen.
nou in de daluren zijn de prijzen erg hoog zal mooi zijn als het omlaag zal gaan.
NS is monopolist. Reizigers, student of anders kunnen niet boor een andere vervoerder kkezen.
Al een aantal jaren stijgt de prijs van het treinkaartje meer dan de inflatie.
En ook deze maatregel is weinig anders dan een vermomde tariefstijging.
Denken ze nu echt dat we zo dom zijn?
De gedachte erachter is goed. maar geef dan ook mensen een beetje ruimte. Ik heb een Dal Vrij abonnement. Iedere dag reis ik vanuit Oss naar Schiphol voor mijn werk (reistijd 1 1/2 uur). Im heb 1 trein in de ochtend die ik kan nemen, die van 6:15. Om hele dagen te maken heb ik ook terug 1 trein die ik kan nemen, die van 15:45. 1 trein later kost me direct bijna 20 euro. Er blijft weinig keus meer over
Misschien is het ook absurd over dit soort afstanden dagelijks op en neer te gaan reizen.
Drukte is geen argument voor de reiziger een andere (niet-spits) trein te nemen? Waarom geld dan wel? Voor mensen met een krappe beurs, een werkgever die niet meebetaalt.
De trein is een succes en vervolgens gaan we weer heel ingewikkeld doen om het te ontmoedigen. Dom hoor.
Ga met hogescholen en universiteiten praten: U krijgt een bonus als alle colleges om 10.00 uur beginnen.
kun je niet beter de dal goedkoper maken, zonder dat je daar een abo voor moet hebben? de trein is al veel te duur!!!!!!
Kaartjes halen is al duur genoeg, Nederland is 1 van de duurste spoorwegen in heel Europa, oplossing is natuurlijk om Dal goedkoper te maken maar dat willen ze natuurlijk niet, Ns wilt meet geld in hun zakken steken. Dit mag niet langer door gaan, Nederland wilt graag dat men minder met de auto gaan maar ik hoor hier en daar al mensen die een auto kopen of voor hun rijenbewijs gaan omdat dit te duur is
Geweldig dat het openbaar vervoer geprivatiseerd is!
Betwijfel of die spitstoeslag echt effect heeft. Niet iedereen kan bepalen dat hij/zij buiten de spitstijden met de trein kan reizen.
NS heeft twee tarieven voor reizen op de HSL Schiphol – Rotterdam: E 1,40 in daluren (tot 6.30, 9.00 -16.00 en vanaf 18.30) en en op zaterdag en zondag. En E 2,40 in spitsuren (6.30 – 9.00 en 16.00 – 18.30).
Maar de IC Direct is het drukste in spitsuren. Mogelijk kiezen een aantal treinreizigers in de spitsuren toch om te reizen via Schiphol – Den Haag – Rotterdam en Amsterdam – Haarlem – Den Haag – Rotterdam. Maar of dat massaal gebeurt is te betwijfelen. Want de IC Direct is in de spitsuren (zeer) vol. Ondanks de 7 rijtuigen. Alleen de IC Direct met 7 rijtuigen tweede klas (560 zitplaatsen) en 2 eerste klas (118 zitplaatsen) hebben wel genoeg zitplaatsen in de spitsuren.
Belooft wat als straks een nieuwe betrouwbaardere, snellere en comfortabelere IC via de HSL gaat rijden.
Op veel lijnen zijn de treinen juist tussen 9 en 11 overvol dus dit verschuift alleen de problemen.
OV-studentenkaart opdoeken, probleem opgelost.
Prima joh,
Ga jij dan de kamers betalen voor al die studenten?
Nee, de betalen ze maar lekker zelf. Daar is het leenstelsel voor uitgevonden.
Geweldig Gefeliciteerd
Meer betalen maar geen keus hebben. Wie houdt wie nu voor de gek.
Beter frequentie verhogen. Zo jagen we weer meer mensen in de auto.
Goed plan. Het spoorsysteem kan veel efficienter en dus goedkoper worden ingericht als reizigers beter verdeeld zijn over de dag. Nu staat een groot deel van het materieel te verstoffen tussen de spitsen door, wat zich uiteindelijk ook uitbetaald in de prijs van het treinkaartje.
Als het niet rijdt, slijt het ook niet. Bovendien is het voordelig dat het materieel midden op de dag schoongemaakt kan worden in plaats van ‘s nachts.
Grappig om te lezen hoe makkelijk reizigers over dit probleem denken.
Het zit allemaal veel complexer in elkaar. De NS heeft onder ander te maken met toename van reizigers, te korte perrons ,de eisen van de regering, de gemeente , het verkrijgen van goed personeel die bij het horen van onregelmatige diensten en het halen van de BOA afhaken.
Een normaal bedrijf zou blij worden van een toename van het aantal betalende afnemers.
De perrons zijn veelal niet te kort, maar NS laat de intercity’s tegenwoordig stoppen op veel te kleine stations.
“Je kan er ook aan denken om op bepaalde trajecten waar geen capaciteit toe te voegen is, de prijs in de spits te verhogen.”
En over een paar jaar rekent een of andere excel-manager voor dat er dan een ‘positieve business case’ ontstaat voor het inzetten van materieel waar zo min mogelijk reizigers in passen, om zo de prijzen en daarmee de winst hoger te kunnen maken, en dan gaan ze daar een proef mee uitvoeren.
‘“We hebben nu een vrij binair systeem. Het is óf spits, óf dal”, vertelt Smit. De directeur zou veel liever meer prijsdifferentiatie zien. “Denk aan een trapgevel constructie, waarbij de prijs van moment tot moment verschilt.”’
… maar dat gaat niet met de OV-chipkaart die diezelfde NS heeft bedacht. Het is trouwens juist niet óf spits, óf dal, want door de OV-chipkaart kan het voor de ene reiziger spits zijn terwijl een andere reiziger in dezelfde trein daltarief betaalt.
misschien eens een dagje proberen om volgens de dienstregeling te rijden? dus niet als het eens uitkomt tussen nu en over 10 minuten met een gigantisch knock-on-effect in de drukke randstad?
Nu is in de spits reizen met de trein al onbetaalbaar!
Heel goed.
Enige instrument, dat werkt
Rekening rijden met de trein.
Nu de auto nog.
Dat durven ze in Den Haag al 40 jaar niet aan.
En dan stoppen we ook met alle prikkels en gepush om automobilisten uit de auto en in de trein te krijgen. Sterker nog, we draaien die maatregelen terug.
En we kunnen altijd stoppen met de OV-studentenkaart als de NS aangeeft dat er teveel aanbod is.
Doen we gewoon het systeem van reiskostenvergoeding bovenop de basisbeurs dat ervoor was. Veel minder fraudegevoelig dan toen.
Als geste naar de studenten draaien we het stuk bezuiniging dat plaatsvond tegelijk met de invoering van de OV-kaart terug.
Het systeem van reiskosten voor studenten was juist extreem fraudegevoelig doordat studenten massaal sjoemelden met hun adres. Dat zal dus niet snel terugkomen.
Eerst een spitsheffing voor het autoverkeer!
Voor mij is een spitsheffing onder bepaalde voorwaarden bespreekbaar:
1)Er komt ook een spitsheffing voor het autoverkeer.
2) De heffing geldt alleen voor een aantal snelle treinen. Voor gewone Intercitytreinen en Sprinters komt geen heffing.
Passagiers hebben dan de keuze om tegen een toeslag te kiezen voor snelheid en comfort.
Kan je concreet voorbeeld noemen? Ik denk dat dit in de praktijk lastig is. Is er wel ruimte voor een extra snelle spits trein? En is die voldoende sneller dat mensen er bereid zijn extra te betalen? Wellicht is een snelle intercity Alkmaar – Amsterdam Centraal 7 minuten sneller, maar is denk ik niet in te passen. Bij Intercity Direct is de reistijd winst een half uur en zijn mensen bereiken een toeslag te betalen. Maar voor 7 minuten? Denk ik niet. Een non-stop trein Eindhoven – Amsterdam Zuid kan vast ook sneller zijn, maar past niet tussen de tien minuten trein.
Ik denk dat nieuwe spoorinfrastructuur noodzakelijk is in plaats van extra asfalt waar premier Rutte deze week op de televisie nog voor pleitte.Er zijn over een paar jaar treinen die 200 km kunnen. Dan moet de spoorinfrastuctuur ook daarop aangepast worden.
Ik denk aan een tracé Diemen – Amersfoort langs de A2. Kan dan echt een stuk sneller dan nu.
Er kunnen dan ook meer sprinters, sneltreinen en gewone intercitytreinen ingezet worden op de “oude lijn”.
30 jaar geleden waren er 12 autostroken en 5 treinsporen in tunnels onder het IJ-Noordzeekanal. Nu zijn er nog steeds 5 treinsporen, maar het aantal autostroken is uitgebreid naar 30. Deze verhoudingen moeten anders.
Ik bedooel natuurlijk de A1