fbpx

Consumentenorganisaties: NS moet papieren treinkaartje behouden

NS moet papieren kaartjes in het assortiment houden. Deze kaartjes, ook die met 40% korting, zijn van belang voor incidentele treinreizigers en voor degenen die problemen hebben met ‘reizen op saldo’ met de OV-chipkaart. Dit hebben de consumentenorganisaties in het LOCOV geadviseerd aan NS.

Het advies bevat tevens een oproep aan NS zich erop te bezinnen of stations wel met OV-chipkaartpoortjes moeten worden afgesloten. Het advies volgt op het voornemen van NS om de papieren treinkaartjes stap voor stap af te schaffen, te beginnen met de reductiekaartjes vanaf begin 2013.

Papieren kaartjes
De consumentenorganisaties zijn blij dat NS inmiddels wel een papieren kaartje (wegwerpchipkaart) wil behouden voor de incidentele reiziger: een vol tarief (met mogelijk nog een toeslag) enkele reis of retour waarmee de poortjes geopend kunnen worden. NS streeft ernaar dat de andere papieren kaartsoorten in 2013 verdwijnen. De consumentenorganisaties vrezen dat het verplicht overschakelen op de OV-chipkaart het gebruik van de trein voor bepaalde reizigersgroepen lastig maakt.

Hoge drempel
De meereiskorting was altijd een effectieve manier om deze doelgroep incidenteel tot een treinreis te verleiden (de kans is groot dat daar ook een wegwerpchipkaart-variant voor komt), maar ook voor de meer ervaren treinreiziger blijft het reizen met meerdere vervoerders lastig door het meermaals in- en uitchecken. Bovendien kan een treinreis hierdoor duurder uitvallen (o.a. door het dubbele opstaptarief). Er is echter allang door het ministerie aangegeven dat de papieren kaartjes sowieso niet mogen verdwijnen, als het probleem met het dubbele opstaptarief nog niet is verholpen.