Home

D66: shuttlebus Breda – Antwerpen moet uitgestelde trein opvangen

D66 pleit in de Tweede Kamer voor een snelle shuttlebus tussen Breda en Antwerpen. Vanaf 10 december zou de trein Amsterdam – Brussel via Breda gaan rijden, maar dat is opnieuw uitgesteld. Tweede Kamerlid Rob Jetten van D66 heeft bij staatsecretaris Dijksma aangedrongen op een onderzoek naar de mogelijkheden van een shuttlebus.

De staatsecretaris heeft nu aan NS gevraagd of het spoorbedrijf een shuttlebus Breda – Noorderkempen wil onderzoeken. Vanaf Noorderkempen pendelt een Belgische trein via de hogesnelheidslijn naar Antwerpen. “We hebben het liefst dat de hogesnelheidstrein tussen Amsterdam, Breda en Antwerpen zo snel mogelijk gaat rijden. Het nieuws dat deze trein weer wordt uitgesteld is een enorme tegenvaller,” reageert Jetten. Door de introductie van een shuttlebus zouden reizigers uit Breda 20 tot 45 minuten tijdwinst moeten krijgen, denkt D66.

De bedoeling was aanvankelijk dat Breda in de zomer van 2012 een directe verbinding met Antwerpen zou krijgen. Door het falen van de Fyra is het nooit zover gekomen. Plannen voor een hogesnelheidstrein via Breda zijn inmiddels verdwenen. De trein die nu in de loop van 2018 via Breda moet gaan rijden is een reguliere intercity met een maximumsnelheid van 160 kilometer per uur. In de verdere toekomst komen er nieuwe treinen en gaat de snelheid waarschijnlijk omhoog naar 200 kilometer per uur.

Voorlopig rijdt de trein Amsterdam – Brussel via Dordrecht en Roosendaal. De route via Breda is nauwelijks sneller, maar zorgt er wel voor dat andere steden in Noord-Brabant een snellere verbinding met België krijgen.

Rob Jetten maakt zich verder ook sterk dat de bereikbaarheid van Dordrecht wordt verbeterd. Sinds december heeft Dordrecht geen rechtstreekse intercity meer met Tilburg en Eindhoven. Naar Rotterdam en Den Haag rijden er minder intercity’s. Jetten wil dat de NS kijkt wat er beter kan voor de duizenden forenzen uit de regio Dordrecht. “D66 wil een snelle en comfortabele reis van deur tot deur. Reizigers van en naar Dordrecht hebben door minder intercity’s en de slechte aansluiting met de sprinters naar bijvoorbeeld Breda een fors langere reistijd. Wij willen dat de NS zorgt voor betere reistijden.”

 

This post was last modified on 26 juni 2017 13:50

Share
Tags: Beneluxtrein

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug