fbpx

Dassen veroorzaken vertraging, NS zet pendeltrein in

22 mrt 2023 8:51

Ten minste tot volgende week dinsdag rijden er geen treinen tussen Eindhoven en Den Bosch omdat dassen het spoor hebben ondergraven bij het plaatsje Esch. Ook tussen Sneek en Stavoren is er langdurig hinder als gevolg van schade veroorzaakt door dassen.

Veiligheid

Eindhoven – Den Bosch is een druk traject waar normaal in beide richtingen zes intercity’s per uur rijden, aangevuld met twee Sprinters. De sprinters worden tussen Boxtel, Vught en Den Bosch vervangen door stopbussen. Doorgaande reizigers krijgen het advies om via Tilburg te reizen. Dat kan niet alleen door gebruik te maken van de reguliere treinen, in de spits rijdt er ook één keer per uur een pendeltrein Eindhoven – Den Bosch, die wordt omgeleid via Tilburg.

Het treinverkeer ligt stil omdat door de dassenburcht het spoor kan verzakken en “de veiligheid van treinverkeer niet langer is te garanderen. Zeer ingrijpend voor reizigers en vervoerders, maar het kan niet anders. We doen er alles aan om zo snel mogelijk weer te kunnen rijden”, aldus spoorbeheerder ProRail.

Herstel onduidelijk

Volgens de spoorbeheerder is herstel van de spoorbaan en ondergrond nodig, maar de organisatie weet nog niet wanneer dat kan plaatsvinden. “De dassen zijn namelijk beschermde dieren en daarom is er eerst toestemming nodig van bevoegd gezag. De dassenburchten waren bij ProRail al langer bekend en er was al een vereiste procedure gestart voor herstel. De laatste dagen bleek uit inspectie dat dassen opeens veel actiever waren gaan graven met directe gevolgen voor de veiligheid van het spoor.”

Wanneer treinen op het traject weer kunnen rijden is niet duidelijk, aldus ProRail. De komende tijd zal er spoedoverleg zijn tussen ‘bevoegde instanties’ en deskundigen. Daaruit zal moeten blijken welke acties genomen kunnen worden om het probleem op te lossen. Het treinverkeer gaat op z’n vroegst weer rijden op woensdag 29 maart.

Hoeveel dassen er zich bij Esch bevinden, is niet duidelijk. “Nee, dat is zelfs door ecologen zeer moeilijk in te schatten. Daarnaast is er nu sprake van de kraamperiode, dus ze zijn zich ook nog aan het vermenigvuldigen”, aldus een woordvoerder van ProRail in een toelichting. “We zien wel hele grote graafactiviteiten dus het lijkt een behoorlijke populatie.”

Vergunning

In Friesland, bij Molkwerum, is ook door dassen geen treinverkeer mogelijk. Daardoor zet Arriva bussen in tussen Workum en Stavoren. Daar zal de hinder tot minimaal 23 april blijven.

ProRail werkt daar aan een vergunning om de dassen uit de buurt van het spoor en in een nieuw aangelegde kunstburcht te krijgen. Of die aanpak ook in Esch de juiste zal zijn, is nog niet duidelijk. “Ik constateer dat we voor de tweede keer in een week tijd treinverkeer moeten staken omdat dassen een spoorbaan ondergraven en dat het vervolgens veel tijd kost om dit aan te pakken, omdat we van bevoegd gezag toestemming moeten krijgen”, aldus John Voppen, CEO bij ProRail. “Er is, in het belang van de reiziger en vervoerders, echt meer ruimte nodig om sneller actie te kunnen ondernemen. We zijn hierover uiteraard in spoedoverleg met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat”, aldus de topman.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

37 gedachten aan “Dassen veroorzaken vertraging, NS zet pendeltrein in”

  1. Stokbosveen schreef:

    Onbegrijpelijk dat dieren die veel schade veroorzaken aan de natuur en infrastuctuur, niet alleen de das maar ook de wolf, de bever en de otter, dat juist die dieren beschermd zijn…
    Met ‘bevoegde instanties’ worden de provincies bedoeld want die gaan daar over. En iedere provincie heeft zijn eigen regels en procedures.

    1. Hanzeboog schreef:

      Voordeel met wolf dat die bij te weinig voedselmenu gewoon Nederland uitgaat. Wolven denken niet in grenzen. Dat doen mensen.

      Maar met dassen zal het anders zijn. Wolven zijn natuurlijke vijanden van dassen. Maar volgens BIJ 12 zijn er geen wolven tussen Den Bosch – Eindhoven.

      Probleem is dat in Nederland geen echte natuur is. Het moet beheerd worden omdat er anders teveel van komen.

  2. Rene N schreef:

    Wat een Profail weer!
    Ze waren 10 jaar terug al gewaarschuwd!
    Dit was op het RTL nieuws te zien.

  3. Janneke 1 schreef:

    De veiligheid van het treinverkeer is niet langer te garanderen? Nou ja, als de dassen maar veilig zijn.

  4. Chris schreef:

    Voor mij is het helder: een beschermd dier is een beschermd dier en om daar in te grijpen worden er geen vergunningen verleend. Vandaag is het de das, morgen weer een ander beschermd dier die plaats moet maken. Voor de helderheid: ik ben volledig afhankelijk van het OV, rijd heel bewust geen auto maar heb een te groot hart voor het dier – dat zijn leefruimte beperkt ziet worden – en ben daardoor bereid om om te reizen. Als we de natuur een handje helpen, komen we er wel!

  5. Harry schreef:

    Er wordt al maanden langzaam gereden op dat deel van het traject. Navraag bij een conducteur ongeveer twee maanden geleden leverde op dat toen al bekend was dat er een dassenburcht was. Dat Prorail nu pas het proces in gang zet om te kijken wat ze er aan kunnen doen lijkt me rijkelijk laat, ook gezien de problemen in Friesland. Tienduizenden reizigers per dag of een paar dassen? Ik zou het wel weten!

  6. Jan-Willem Tinselboer schreef:

    Wie zich nog kan herinneren dat de Rheintalbahn nabij Rastatt, spoorlijn Karlsruhe – Basel, 12 augustus – 2 oktober 2017 (bijna twee maanden!) versperd geweest is vanwege verzakkingen bij de bouw van een diagonaal kruisende tunnel, kan zich wellicht enig voorbehoud voorstellen.
    Bekijk de foto’s! lees de teksten!

  7. Lucas schreef:

    Typisch ook weer voor NL: alles moet goedkoop. Gevolg is dat er alleen in de spits een doorgaande trein rijdt. Ik snap dat het traject Tilburg – Boxtel ook druk is, maar er kunnen 100% nog wel wat meer treinen rijden.

    1. Rene N schreef:

      Wat heeft dit met het onderwerp te maken?
      En in het buitenland gaat het ook niet altijd goed hoor!
      Tip! als het hier niet bevalt ga toch emigreren.

      1. Nikita schreef:

        De kwaliteit van het ov is natuurlijk niet altijd de bepalende factor om wel of niet te emigreren.

    2. Anoniem schreef:

      NS heeft geen personeel om buiten de spits ook een pendeltrein te laten rijden.

      1. P.J. Kroes schreef:

        Er vallen 16 treinen per uur uit. Maar voor meer dan 2 vervangende treinen per uur heeft NS geen personeel????

  8. Frans E.R. Eekhout schreef:

    De das doet de spoorbaan de das om en vormen de beestjes een burcht om veilig treinen te laten rijden. Nu de Das, wat is het volgende viervoeter, of beestje die de trein of weg het normaal gebruik onmogelijk maakt en ook daar de das om doet ?

  9. Ann schreef:

    De regels groeien ons meer en meer boven het hoofd. Het gaat zeer goed met de dassenpopulatie., nog even en we kunnen van een ware plaag spreken. Maar wanneer een diersoort eenmaal beschermt is dan wordt het later bijna onmogekijk de beschermde status te verlagen.

    Dit is geen natuur probleem. Het is een probleem met bureacratie.

  10. Johan schreef:

    Das pech.

  11. Dries Molenaar schreef:

    Het stoppen is maar uit bangigheid. Bang voor aansprakelijkheid. Feitelijk verzakt er eigenlijk niets.
    Het vullen van de holtes zal nog niet meevallen omdat ook de gronddruk hersteld moet worden. Het hele talud opnieuw aanleggen is wel een onderneming.

    De dassen kun je makkelijk verdrijven met traangas. Overigens zullen burgers ook niet blij zijn wanneer ze op particulier terrein nestelen.
    Net zo leuk als wanneer vlijtige bevers de bijzondere bomen op je terrein of in park gaan vellen.

  12. Rudy schreef:

    Ik vraag mij af waarom dassen zo van het OV houden. Er zijn meer wegen dan spoorwegen, zo is de kans op problemen bij een weg aanzienlijk groter. Toch heb ik (nog) niet gehoord van afgesloten wegen.

    1. Oscar schreef:

      Dankzij “Van den Vos Reinaerde” weten we dat dassen intelligentere dieren zijn dan beren en katten. Toch denk ik niet dat een das bewust snelwegen mijdt. “Oké jongens, hier even geen burcht bouwen, anders worden die lompe tweepoters met hun stalen herrieschoppende stinkdieren heel boos!”

      Ik denk eerder dat de vraag is waarom dassenburchten onder spoorwegen zoveel meer impact hebben dan onder snelwegen. Dat zou kunnen liggen aan de asdruk van de voertuigen die van de wegen gebruik maken.
      Een trein, zelfs een lightrail voertuig, begint al met een aslast van 10 ton; bij heavy rail is het vaak 15-18 ton. Daarentegen heeft zelfs de zwaarst beladen vrachtwagen een aslast van hooguit 6-7 ton. Verder worden die tonnages op de weg over een groter contactoppervlak verdeeld. Daar staat tegenover dat er op een bepaald punt per tijdseenheid veel meer straatvoertuigen passeren dan railvoertuigen. Ik weet niet welk effect van deze twee wint.

      1. Dries Molenaar schreef:

        Een spoortalud is mooi verlaten, heeft steile zijkanten en meestal sloten parallel die veiligheid geven en ook zorgen dat het grondwater in het talad vast laag is.
        De vorm is geen toeval maar is door ervaring zo ontworpen.

  13. Frans E.R. Eekhout schreef:

    Traangas, in militaire dienst ooit een oefening meegemaakt waarbij je snel je gasmasker moest aantrekken terwijl de traangas uit de “doucekoppen” omlaag vielen en ik nog eerst mijn bril kwijt moest raken en met het gasmasker naar buiten moest lopen. Een ervaring om nooit te vergeten maar wel ditmaal goed voor al die beesten die TE goed beschermt worden en waar wij als mensen alleen maar vaker hinder van ondervinden. Nu is het de Das en dan heb je nog de wolf die ook vaker op duikt en is die soms ook beschermt ? Laten we elk beestje dat hinder veroorzaakt een “lesje” leren. Natuur beschermen is 1, maar NIET ten koste van alles omdat we re bang zijn om effectieve tegenmaatregelen te bieden en daar mag wat mij betreft duizend kilo traangas een hulpmiddel zijn want dat spul zat overal in mijn gevechtstenue en vooral toen mijn ogen dus mogen die dassen en andere beesten ook hun deel krijgen. Nederland is TE braaf geworden voor de natuur en daar moeten maar eens grenzen aan trekken !

    1. dagreiziger schreef:

      Nederland is TE braaf geworden voor de te grote hoeveelheid mensen en bebouwing bedoel je. Zoveel mensen op zo’n klein stukje grond is gewoon teveel.
      ProRail moet eens die regeltjes versoepelen. Veiligheid is een groot goed, maar ze slaan door. Bij het minste geringste wordt het treinverkeer stilgelegd. Gisteren weer wwn wisselstoring waardoor er twee uur lang geen intercities tussen Utrecht en Arnhem konden rijden, maar de sprinters reden wel gewoon ?
      Als die dassen echt zo’n probleem waren, hadden ze de A2 tussen Den Bosch en Eindhoven ook moeten afsluiten of tenminste beperkt autoverkeer, want dassen kunnen net zo goed onder snelwegen graven als het spoor. Maar daar gaan weer andere ambtenaren over (RWS) en die worden, net als Prorail door de politiek gestuurd en de politiek lijkt het liefst af te willen van het OV.
      Autowegen en luchthavens tellen alleen nog voor de politiek.

      1. Oscar schreef:

        > Zoveel mensen op zo’n klein stukje grond is gewoon teveel.

        Zoveel mensen op zo’n klein stukje grond is als het aan de firma “Always Steadily Moving Larger” ligt gewoon te weinig.

        Hier in Noord-Brabant moeten op korte termijn 100.000 huizen bijgebouwd worden, alleen al voor die omfloerst genoemde Veldhovense chipmachinefabriek. Ongeveer zoveel als Eindhoven nu heeft. Dan heb ik het nog niet eens gehad over andere sectoren die ook werk verschaffen.

        Al die naar schatting 220.000 mensen die in die huizen komen te wonen, hebben ook vervoer nodig. Mij is echter niet bekend dat Noord-Brabant 50% meer spoorwegen krijgt. Er liggen al wel plannen klaar voor nieuwe snelwegen. Waar straks dan ook weer bussen overheen kunnen rijden. En uitbreiding van Eindhoven Airport.

        > Autowegen en luchthavens tellen alleen nog voor de politiek.

        Autowegen en luchthavens houden onze provincie draaiende. Zonder autowegen en Airport Eindhoven had die techreus zich hier niet gevestigd.

        1. Tim H schreef:

          Ach, Singapore is tien keer zo dicht bevolkt als Nederland en dat is daar geen probleem. Een kwestie van verstandige ruimtelijke ordening.

  14. Oscar schreef:

    Kennelijk is het wel mogelijk om:
    + een pendeltrein Eindhoven-Tilburg-Den Bosch te rijden, maar:

    Kennelijk is het niet mogelijk om:
    – (een deel van) de treinen, die uit Limburg komen, door te trekken naar Tilburg, en
    – (een deel van) de treinen, die voorheen naar Eindhoven gingen, vanaf Den Bosch om te leiden naar Tilburg.

    Dan zou voor een reis Utrecht-Maastricht/Heerlen maar één overstap nodig zijn (in Tilburg). Nu worden dat er 3-4:
    – in Den Bosch
    – indien niet de pendeltrein, dan ook in Tilburg
    – in Eindhoven
    – eventueel ook in Sittard waarbij ook nog eens moet worden omgecheckt

    En dan vinden we het gek dat mensen het OV de rug toekeren en een vervoermiddel kiezen waarbij ze niet over hoeven te stappen en ook nog eens geen last hebben van dassenburchten.

    1. Anoniem schreef:

      Met daarbij morgenochtend vanuit Heerlen maar 1 optie tussen 6 en 7 om in Utrecht te komen met een overstap van 28 min op Eindhoven en nog een overstap in Den Bosch. Dat moet toch echt beter kunnen. Ik mag hopen dat dat geen weken gaat duren, laat staan dat ook het streekvervoer inclusief Arriva zomaar weer kan gaan staken volgende week. Ik ben nog een paar weken afhankelijk van het ov, maar denk niet dat ik daarna nog vaak in een trein te vinden zal zijn. Je moet wel een erg flexibele instelling hebben wil je dit blijven volhouden.

  15. Slechte reisinformatie doet NS de das om schreef:

    De reisinformatie/communicatie-afdeling van NS laat het weer eens afweten. Als ik in de reisplanner zoek, kan ik nu slechts twee keer per uur via Tilburg van Eindhoven naar Utrecht. En die twee keer zitten nog vlak bij elkaar ook. Over pendelbussen tussen Boxtel en Den Bosch is in de reisplanner niks te vinden, maar die staan wel bij de storingen vernoemd. Als reiziger moet ik maar gewoon de gok wagen? Hopen dat ik goed gehokt heb? En afwachten hoe laat ik op m’n bestemming ben?

    Alle dassenproblematiek ten spijt, de reisinformatie doet NS nu pas echt de das om.

    1. Oscar schreef:

      Ik ben zo vrij geweest om de proef op de som te nemen. Van Eindhoven naar Utrecht. Af te leggen weg boeit me niet. Ik vind vier verbindingen met vertrek tussen 14:00 en 15:00, in allerlei soorten en maten. Via Rotterdam, via Tilburg, via Veghel Corridor met twee BRAVO Direct snelbussen, met lijn 156 anderhalf uur door allerlei Brabantse dorpen.

      Ik ben wel 30-60 minuten langer onderweg dan gebruikelijk. Schijnt te maken te hebben met een niet zo spoorvriendelijke beschermde diersoort. Niet omdat de reisinformatie het niet doet.

      1. Slechte reisinformatie doet NS de das om schreef:

        En waar vond je in de reisplanner de pendelbussen? Of die pendelbussen zijn zo slecht gepland, dat je er als IC-reiziger niks aan hebt, dat kan ook. In dat geval ligt het toch niet aan de reisinformatie en neem ik m’n woorden terug. Maar ook in dat geval moet NS z’n alternatief vervoer écht beter organiseren. Verwijzen naar een streekbus kan echt niet. Ten eerste hebben die helemaal niet de capaciteit om 6x per uur een dubbeldekker IC op te vangen, ten tweede is daar een NS Jaarkaart helemaal niet op geldig.

  16. Frans E.R. Eekhout schreef:

    Dagreiziger en Oscar, jullie slaan de spijker op z’n kop, beter had ik het niet kunnen verwoorden.
    Ik heb zelfs mijn broer aangeraden om zijn dik tien jaar oude autootje maar te koesteren, want reizen met het OV is steeds meer een bron van irritatie ook terecht opgemerkt door de slechte reisinfo en alle perikelen zoals nu weer de Das, men wordt er niet goed van. Ik zou komend weekend een treinreisje maken, maar doe het niet en heb mij maar iets leuks gekocht op het internet i.p.v. een lange treinreis te maken, want die vooral NS treinen werken voor geen meter.
    In het verleden dachten wij ook al aan de natuur door bijvoorbeeld de spoorlijn Almere naar Lelystad om te laten rijden en er een “badkuip” tracee van te maken na protesten van de milieubeweging voor behoud van de Oostvaardersplassen. Achteraf denk ik weleens waarom niet gewoon rechtdoor i.p.v. de natuur te sparen via een door de mens bedachte en deels ontwikkelde stukje natuur. Nu het de Das, dan de koornwolf, als we op elk beestje moeten letten komt er niets meer tot stand, kunnen geen huizen worden gebouwd, wegen worden aangelegd, enzovoorts en loopt alles in de soep !
    Men moet gewoon een ontheffing verlenen voor ALLE beesten die hinder veroorzaken en ze een kopje kleiner maken, hadden die beesten maar geen overlast moeten veroorzaken !

    1. dagreiziger schreef:

      > Men moet gewoon een ontheffing verlenen voor ALLE beesten die hinder veroorzaken en ze een kopje kleiner maken, hadden die beesten maar geen overlast moeten veroorzaken !

      Van alle beesten die overlast veroorzaken is de mens verreweg de grootste, weinig rekening houdend met de natuur.

      > Tim H: Maar Singapore heeft veel betere ruimtelijke ordening dan Nederland.

  17. Anoniem schreef:

    Best moeilijk om momenteel een passende oplossing te vinden. Mijn gedachten gingen uit naar de volgende mogelijkheden, die echter allemaal op problemen stuiten. Dat komt waarschijnlijk niet zozeer door de goederentreinen op het traject Tilburg – Eindhoven, maar door de perroncapaciteit in Tilburg (slechts 3 sporen).
    (Schijn)oplossing 0 (zoals nu): niets doen en verwijzen naar de reguliere treinen ‘s-Hertogenbosch – Tilburg en Tilburg – Eindhoven of zelfs de bus van Den Bosch naar Eindhoven. Wordt hun treinlengte aangepast of worden de reizigers in een klein Sprintertje gepropt????
    Oplossing 1: extra pendeltreinen ‘s-Hertogenbosch – Tilburg en Tilburg – Eindhoven. Ik zie ze nog niet op de planner, maar dit vereist voor doorgaande reizigers tussen Utrecht en Limburg 3x overstappen: in ‘s-Hertogenbosch, Tilburg en Eindhoven.
    Oplossing 2: IC Amsterdam – Utrecht – Tilburg, aansluitend op IC Tilburg – Eindhoven – Limburg (2 of 4x per uur). Is dat te verenigen met de perroncapaciteit in Tilburg??
    Oplossing 3: doorgaande IC’s Amsterdam – Den Bosch – Tilburg – Eindhoven – Limburg. Dat vereist geen enkele overstap, maar kopmaken in Tilburg, wat zelfs mogelijk zou zijn op het vierde spoor (geen perronspoor) ten noorden van spoor 3. Je krijgt dan wel allerlei conflictpunten door de extra kruisende treinen.
    Oplossing 4: de HSL-treinen Amsterdam – Rotterdam – Breda doortrekken naar Eindhoven en zelfs Limburg (een behoorlijke omweg). Dat zal wel onmogelijk zijn wegens een tekort aan treinstammen die geschikt zijn voor de HSL.
    Kortom: een moeilijk parket…..

  18. Anoniem schreef:

    Sorry, ik vergat mijn naam hierboven: Loek Voorn

  19. Marlies schreef:

    Ik snap alleen niet dat de enige verbinding vanuit Limburg een overstaptijd geeft van 28 min op Eindhoven om vervolgens in Den Bosch nog een keer te moeten overstappen. Dat is mijns inziens gewoon een ontmoedigingsbeleid om het aantal treinreizigers op het traject te verminderen. Kan dat niet anders NS?

  20. Frans E.R. Eekhout schreef:

    De overstaptijden worden steeds langer, meer dan genoeg tijd om hap en drank te nemen en de lokale horeca geld te laten verdienen door al dat extra overstappen. Vroeger kon je gerust van Limburg naar het noorden des lands in de trein blijven zitten, kwamen ze zelfs nog langs met de rail catering en vooral koffie, maar ook dat is verleden tijd en moet je noodgedwongen overstappen. Voorbeeld Heerlen naar Utrecht en Amsterdam, nu overstappen in Eindhoven waar het extra druk is en men soms van perron moet verwisselen. Op 14 januari 2023 stapte ik in Sittard over en nam de ic komend van Maastricht. Voordeel het was nog rustig en bleef op het zelfde perron wachten, idem op de terugweg en niet Eindhoven. Door de beesten en andere problematiek zal dat in de toekomst vaker gebeuren ook als je naar Rotterdam / Den Haag moet. Goede aansluitingen zijn steeds moeilijker realiseerbaar en alternatieven schieten te kort en blijkbaar beste Marlies kan NS dat schijnbaar helaas niet anders. Gevolg is dat ik de laatste tijd A) minder reist en B) eerder naar huis ga, want het aantal treinen dat uitvallen neemt ook toe en dat is geen pretje. Ingevolge denk ik bijna met weemoed aan de betere tijd van toen, weliswaar zonder WIFI, want dat bestond nog niet, maar wel met betere aansluitingen en meer rechtstreekse treinen ook naar en van Limburg. Ik heb NS allerlaatste spoorboekje van 2010 nog, eens precies kijken hoe toen de dienstregeling was, beter, of minder…in vergelijking met 2023. En a propos, Singapore heeft een infrastructuur waar men op dat kleine stukje land ter grootte van Utrecht jaloers op kan zijn met een Metro netwerk die je naar bijna alle hoeken van de staat kan brengen en nog wel zo schoon en doelmatig ook..

  21. Frans E.R. Eekhout schreef:

    …Over Utrecht bedoel ik de provincie Utrecht en niet de stad Utrecht, want zo klein is modern Singapore nu ook weer niet, wel mooi en heerlijk om er ook dankzij dagkaarten voordelig de omgeving mee te verkennen…!

  22. Wiebe Goossen schreef:

    Goed, dassen zijn zeldzaam in Nederland. Maar dat kan toch niet zo’n drukke spoorverbinding in de weg staan? ZO zeldzaam zijn ze nou ook weer niet, die dassen!

  23. Bert v.d.Bus schreef:

    Toch wel een scheet van een beest,zo te zien. Volgens mij bedoelen ze het niet zo.

Reacties zijn gesloten.