DB noemt 9-euro ticket een succes (zeker 38 miljoen keer verkocht)
28 aug 2022 13:56
Het goedkope Duitse openbaarvervoerkaartje waarmee voor 9 euro een maand vrijwel onbeperkt kon worden gereisd was een groot succes. Dat meent althans het hoofd regionaal transport bij de Duitse spoorvervoerder Deutsche Bahn. Via Deutsche Bahn alleen werden in de maanden juni, juli en augustus al 26 miljoen van die maandkaarten gekocht, liet Evelyn Palla weten.
Zeer vaak verkocht
Volgens Palla herontdekte een op de vijf kopers van zo’n goedkoop maandabonnement het openbaar vervoer. Bovendien waren er meer reizigers in het ov dan voor de coronapandemie. Door thuiswerken en angst voor corona zijn de reizigersaantallen in het openbaar vervoer in de meeste landen nog niet terug op het niveau van voor corona.
Het is nog niet duidelijk hoeveel van de maandkaarten, waarmee voor 9 euro onbeperkt in alle vormen van openbaar vervoer kon worden gereisd, met uitzondering van ICE/IC/EC-treinen, in totaal zijn verkocht. Ook regionale ov-aanbieders verkochten de kaartjes.
De Duitse vereniging van openbaarvervoerbedrijven komt maandag met cijfers. Begin augustus meldde die organisatie al dat er toen zo’n 38 miljoen speciale maandkaarten waren verkocht. Het kaartje blijft tot en met het einde van augustus geldig.
Veel vertraagd
Hoewel de treinkaart dus zeer populair is, worden er vraagtekens gezet bij het nut ervan. Het merendeel van de kaarthouders zou niet minder met de auto zijn gegaan. Bovendien blijken de kosten voor de Duitse regering een reden om de actie niet te verlengen. Verschillende politieke partijen willen dat dit wel gebeurt, ook al is de prijs van 9 euro per maand mogelijk niet haalbaar bij een verlenging.
Door het succes van de actie kwam bovendien de kwaliteit van het openbaar vervoer onder druk te staan: op normaal al populaire routes waren de treinen soms overvol en ook de stiptheid daalde. Zo was 6,1% van de regionale treinen in april zes minuten of meer vertraagd. In juni was dat bijna verdubbeld (11,5%), ook in juli was ruim 10% van de regionale DB-treinen vertraagd. Dat is overigens een stuk beter dan de langeafstandstreinen, daar was in juni en juli gemiddeld 40% van de treinen vertraagd.
(c) Treinreiziger.nl / ANP
Veel vaste reizigers en treinpersoneel zijn blij dat eindelijk de acties met het Neun-Euro-Ticket afgelopen zijn. Veel treinen, zeker in stedelijke gebieden en op belangrijke hoofdlijnen zijn overvol, vertraagd of vallen uit door het Neun-Euro-Ticket. Ook is het autogebruik is in Duitsland afgelopen maanden niet afgenomen. Wat mij betreft is het Neun-Euro-Ticket ook een mislukt, linkspopulistisch project en een opvolger van een goedkoop maandabonnement voor het gehele Duitse OV moet ook een veel steviger prijs kennen dan de huidige €9 per maand, bijvoorbeeld het voorgestelde €69 per maand en €99 per maand voor de eerste klas. Zo heb je en een goedkoop maandabonnement voor het Duitse OV en is de drempel hoog genoeg om het gespuis in Duitse OV te weren.
Wie zijn dat Erno, het gespuis in het Duitse OV?
Plebejers die door minvermogen normaal niet in de trein gezien worden?
Ach, hij praat gewoon over zichzelf.
@erno Berk u gaat uit van totaal foutieve info er zijn in diverse deelstaten in Duitsland maar ook in Berlijn een aanzienlijke daling van het autogebruik gemeld !
Plus een aardige daling van de uitstootcijfers.
Beste Erno-Berk, Heeft u een link naar een onafhankelijk onderzoek, of leven de statistieken slechts in uw onderbuik?
Wow wat een hoop populistisch gebral zeg. Gelukkig ben jij geen beleidsmaker. Blijf maar lekker vakken vullen
In Duitsland zijn er veel vertragingen omdat de lange-afstandstreinen zowel gebruik maken van het conventionele spoor, als van HSL-lijnen. Bovendien halen de HSL-treinen andere snelheden dan regionale treinen, waardoor er als 1 trein vertraagd is, gelijk veel treinen in die regio vertraagd zijn.
Verder was in het begin nog toegestaan om fietsen mee te nemen, maar later is dit teruggedraaid, waardoor misschien (dit weet ik niet zeker) vertragingen minder zijn geworden.
Qua oplossingen betreft: nu is wel duidelijk geworden waar en wanneer de drukste treinen rijden, dus in de toekomst kunnen dan extra treinen worden ingezet. Verder kan er een eerste-klas versie voor worden gemaakt, waardoor er een betere spreiding komt. Als laatste is het handig om ook in sommige IC-treinen die als stoptreinen fungeren het ticket toe te staan. Voorbeeld: Norddeich Mole-Bremen. Dit zorgt voor nog meer spreiding.
Al met al, mooi dat het een succes is geworden!
Norddeich mole en bremen mocht je ook met de 9euro in dat werd in juli ofzo bekent gemaakt, ben er speciaal voor naar norddeich gegaan.
Nirddeich, het Uitgeest van D. Geweldig leeg was wel een pizzeria met echte Italiaan aan het wad, haha. En nachttrein München vv. Maar nu nog?
??
Norddeich Mole == Harlingen haven == Eemshven ?
Treinen overvol dat is volgensmij echt per gebied verschillend. Voor de 9euro ticket ging ik ook wel is per trein kris kras door duitsland en was het soms ook zo druk dat ik op de trap of balkon moest staan. Met die 9 euro ticket veel vuldig gebruik gemaakt van de kans om nog meer van duitsland te zien. En alleen in het begin zag ik een keer een volle trein en vorige week. Waarbij de eerste zo vol was omdat de ice naar dusseldorf werd opgeheven door een defect en die ervoor niet eens reed. Ik hoop wel dat er een vervolg komt misschien kunnen ze net zo doen als de ns met hun flex abbo. 40 euro en dan weekend vrij reizen
ik ben het helemaal eens met Christiaan Blokhorst …
Ik vind dat Erno Berk heeft met de omschrijving als dat het €9 initiatief een linkspopulistisch project is, een nogal dubieuze kwinkslag weten te plaatsen. Ik zou dan bijna zeggen: Lang Leve Het Linkspopulisme (LLHL)!
Waar hij een idee lanceert om de prijs van een abonnement omhoog te doen, (maar nog wel heel betaalbaar te houden) heeft hij misschien een punt. Hij stelt het hele voor €9 reizen echter in een verkeerd, tendentieus en vooral, volgens mij, onwaar daglicht door te spreken over dat die hogere bedragen ervoor zorgen dat ‘het gespuis in Duitse OV wordt geweerd’.
Samen met mijn vrouw heb ik een maand lang heel erg genoten van het door Duitsland reizen voor die 9 euro. We kwamen op onze vele, soms erg drukke trein, busreizen en die ene keer dat we met de tram reisde geen gespuis tegen…Dat je voor €9 zo kunt reizen, betekende voor ons ook dat we af en toe dus wel een volle trein of bus tegenkwamen. Nou en? Is dat bleek geen ramp.
Ze wilden er geen Nederlanders bijhebben, want precies tijdens die actie lagen de verbindingen vanuit Nederland zo goed als allemaal plat.
De RE- en RB-treinen naar Nederland reden gewoon afgelopen maanden.
@Erno-Berk
Ik moet hier even duidelijker zijn. Ik ging er in juni vanuit dat het maar voor een maand was. Toen reden er bij Heerlen (werk), Venlo (logistiek) en Zevenaar (werk) geen treinen de grens over. Verder heb ik niet gekeken omdat andere grensovergangen voor mij niet lonen voor een dagtocht.
Er zijn natuurlijk ook veel 9-euro-tickets maar weinig gebruikt. Zelf was ik anderhalve dag in Munchen waar de metro bijna 3 euro kost, dus een 9-euro-ticket verdien je snel terug. Maar behalve 4 ritjes met de metro heb ik mijn ticket niet gebruikt.
Permanent maken voor 20 eu per maand
En van waar die prijs? Vanwege het verdwijnen van een groot deel van de inkomsten, werd er 2,5 miljard aan subsidie verstrekt. Als het aantal kopers van de maandkaarten gelijk blijft, levert de hogere prijs in drie maanden 11*38m. = 418.000.000 euro op aan extra inkomsten. Dat levert in drie maanden dus een tekort van ruim 2 miljard op of ruim 23 miljoen per dag. Lijkt me niet zo’n goed plan.
Maar het kan ook een besparing opleveren voor bijvoorbeeld wegonderhoud, minder fijnstof en CO2-uitstoot, op de lange termijn minder auto’s die schaarse ruimte innemen in de steden, etc. Geen idee welke prijs het beste zou zijn, maar er dient breder gekeken te worden dan alleen de kosten van subsidie.
€ 69 voor de tweede klas (wat ook is voorgesteld) en €99 voor de eerste klas. €20 per maand is veel te goedkoop, trekt alleen maar ongure types aan.
ik zie onder ongure types nu juist patsers met veel poen.
Patsers met veel poen gaan niet in een trein zitten.
@Annemiek
Klopt, daarom klopt de uitlating van Erno-Berk ook niet. Het is wel zo dat afbraaktarieven koopjesjagers aantrekt. Osnabrück – Munster, 60 km, normaal 14,50 enkele reis tweede klas in de regionale trein. Mijn ervaring tijdens de afgelopen maanden in Duitsland was vooral op zondagmiddag overvolle treinen met vertragingen. Geen massa aan “ongure types” gezien.
Hoeveel koopjesjagers in Duitsland hebben de trein ontdekt en blijven na 31 augustus ook in de trein reizen?
Wat gaan de mensen op zondag doen? Vrijwel nergens zijn winkels open. Vandaar dat Floh-markten altijd zo druk zijn. Wel kun je natuurlijk wat gaan wandelen in een andere stad of degelijk en je kan wat naar de Stube of Imbiss
Die 9 euro is al spotgoed. Verder heb je het in het begin van de maand al uitgespaard. Alles is meegenomen.
ik schat in dat veel ritten met dat 9 euro-ticket anders nooit zouden zijn gemaakt. Ook niet met de auto. Gewoon het idee: het is (bijna) gratis.
Auto en fossiele industrie worden met 2 biljoen euros gesubsidieerd.
De onkosten ten laste van hen voor natuur- en klimaat een veelvoud effe vergeten annemiek.
Een forenzen abo kost minimaal 150 Euros per maand.
Oplossing 39 Euro ti ket, 0,1 % inkomstenbelasting verhoging en een jaarlijkse vermogensheffing bij meer dan half miljoen euros.
Die miljonairs verhogen hun vermogen toch minimaal met 15% per jaar ten koste van de hard werkenden en de buitengeslotenen.
3 maanden op 2dagen na 9 euro ticket gebruikt.
Buiten de spitsuren altijd zitplaats gehad/voorhanden.
Mobiliteit van 30 eurocent per dag voor iedereen!
Rechtse sullen gunnen dat de mensen niet, hebben het over vrijheid maar owee voor anderen.
Mobiliteit is een basisrecht.
Klimaatcatastrofe vereist oplossing inzake mobiliteit. Treinen op ecostroom leveren een belangrijke bijdrage (naast fiets, benenwagen
De 1 dag per week werkt men om een auto te kunnen bezitten, 1/5 van je werkzaam leven, hoe dom kan je zijn!)
Beste Annemiek, geen goed plan? Maar betrek ook dan de enorme financiële steun die bijvoorbeeld de luchtvaart geniet.. als daar de werkelijke kosten worden berekend/ bekend worden…en als je de kosten daar tegen afzet (!) is het €9,- ticket een geweldig idee… Maar de prijs zou misschien ook wat hoger kunnen worden…Je zou de prijzen voor alle treinreizen in Europa moeten verlagen en door een toeslag op de vliegtickets moeten laten bekostigen….
Volgens mij is het beste plan voor het regionale OV in Duitsland gewoon teruggaan naar de situatie van voor corona. Volgens mij waren de kosten en baten daarin redelijk in balans en zorgt het fernverkehr voor de miljardenproblemen bij DB.
In Duitsland is de bevolking zover dat de concurrentie tussen winkels haast eerder gaat op ‘groen zijn’ dan op prijs. De mensen die een beetje ‘groen’ willen zijn, zullen (ook bij de normale prijzen) gewoon voor het OV kiezen. Het OV was met allerlei länder-tickets, QDL en allerlei aanbiedingen van de lokale verkerhrsverbunden al niet duur. Er is volgens mij niets mis met een redelijke prijs betalen voor vervoer.
Ik ben bang dat het (bijna) gratis maken van OV in Duitsland, op termijn zal zorgen voor een kaalslag in het aanbod. De kosten zullen immers oplopen totdat er een bezuinigingsronde nodig is. Dan ben je direct het OV op incourante tijden kwijt.
Spoorwegmaatschappijen moeten kijken naar Albert Heijn. Met een bonuskaart die toegang geeft tot wisselende leuke aanbiedingen klanten aan je binden.
Nee, ze moeten niet kijken naar Albert Heijn. Ze moeten ervoor zorgen dat er voldoende serieuze reizigers zijn die tijdens de afweging over hun vervoersvraag (kosten/snelheid/betrouwbaarheid/comfort/milieu etc.) uitkomen bij het OV. Dergelijke klanten zijn een betrouwbare de spil in de inkomsten van het OV.
Daarnaast kan het OV wat acties opzetten die leiden tot opvulling op incourante tijdstippen. Voor een gepensioneerde is het wellicht ondoenlijk om een bon voor het tweede kopje koffie gratis bij de Kiosk onbenut te laten, maar een serieuze forens laat zich er niet door foppen.
@Annemiek “Ze moeten ervoor zorgen dat er voldoende serieuze reizigers zijn die tijdens de afweging over hun vervoersvraag (kosten/snelheid/betrouwbaarheid/comfort/milieu etc.) uitkomen bij het OV. Dergelijke klanten zijn een betrouwbare de spil in de inkomsten van het OV,” staat buiten kijf en is feitelijk een open deur. De vraag is wat voor middelen je inzet om klanten aan te trekken en aan je te binden?
Komend weekend zet NS alle zeilen bij voor de Verstappen-treinen naar Zandvoort, maar hoeveel van deze reizigers die normaal nooit met de trein reizen blijven naar aanleiding van hun Verstappen-retourtje met de trein reizen?
Met de 9€ ticket gereisd van Bielefeld naar Hengelo met de R62. Ging uitstekend. Trein was bijna vol. Controle tickets nada!
Mijn 9-euro-tickets:
Juni: 1x Kaldenkirchen-Düsseldorf v.v. plus wat ritjes met de Rheinbahn.
Juli: idem
Aug.: 1x Kaldenkirchen-Düsseldorf v.v., 1x Regensburg-Nabburg en 1x Weiden(Obp)-Nürnberg.
Materieel was ik niet veel goedkoper uit, maar immaterieel betekende 9€T vooral geen gedoe met kaartautomaten en zo. Je stapt in en vertrekt.
In de grensboemel was het wel drukker dan gebruikelijk. In Düsseldorf zelf niet veel verschil. Die twee Beierse ritten waren zelfs rustig te noemen.
Wat “Erno-Berk” waarschijnlijk bedoelt te zeggen is dat 9€T als tool voor de Verkehrswende is mislukt. Dat zal eind september blijken, als er weer een maand lang tegen “normaal” tarief met het ov is gereisd. Blijven de 9€T-reizigers, of keren ze weer terug naar hun auto’s?
Feit blijft wel dat door het goedkoper maken van de treintickets de treinen niet beter worden. Verder zijn er zijn geen extra treinen ingezet vanwege 9€T.
Beter OV betekent investeren. En om te investeren heb je geld nodig. Met het verramsjen van tickets geef je juist geld weg.
Op zich is het 9-euroticket een mooi tijdelijk initiatief.
Vraag is wel of het op de lange termijn houdbaar blijft om een heel goedkoop kaartje aan te bieden. Ik vermoed dat het er alleen voor zorgt dat reizigers die toch al met de trein gaan, dat vaker zullen gaan doen. Het zal de reiziger niet zo makkelijk uit de auto halen, waardoor het reizigerspotentielel voor de trein niet veel zal toenemen.
Ik vond het geweldig die actie van 9 € heb er echt van genoten en Duitsland prachtig ,dus ik hoop dat i verlengd gaat worden.
Fantastisch product, heb er heel veel gebruik van gemaakt als toerist, heb door dit ticket toch zo n 2000 euro achter gelaten in Duitsland, uitgegeven in hotels, horeca en museums, rondom de grote stations buiten de daluren was het somsoms enorm druk maar meestal viel het best mee, binnen 20 dagen reizen heb ik misschien 1 keer hoeven staan,
9 euro is extreem goedkoop, voor mij persoonlijk mag zo n ticket best ergens tussen de 69 tot 99 euro per maand kosten, bus, tram metro en trein…. het is ideaal, je hoeft niena te denken over tickets en het bespaard veel tijd en gepuzzel.
Zit nu in oud DDR gebied en ben op de laatste dagen van de 3 benutte 9€-enkele hotelketens hebben er ook flink wat extra inkomsten door mogen ontvangen. Verschilde enorm hoeveel voller treinen waren-of niet. Vooral de diensten die eigenlijk bedoeld zijn voor de kleine stopplaatsen langs lijnen met IC/ICE waren vaak overvol. RheinRuhr valt zeker negatief op door vele gecancelde en enorm vertraagde RE/treinen.
Maar mijn doel was vooral de 60+ trambedrijven en vele regio-buslijnen te doen en dat is goed geslaagd en daar is de toename minimaal.
Er zijn volgens DSO ruim 52 mln tickets an sich verkocht en er zijn ook iets van 8-9 mln mensen die toch al doorlopend ABO hadden gecompenseerd en landelijke dekking gekregen. De eerste mnd was de verkoop veel hoger omdat velen toen al meteen 3 mnd kochten.
Er zijn zelfs wat demo´s geweest voor behoud, (er komen deelstaat verkiezingen in okt.) en de SPD stelt nu voor iets dgl voor bvb 49/59€/mnd aan te gaan bieden.
Voor degenen die op koopje lopen: in BE en FR is vaak in de EUR week van de mobiliteit-zo rond 20/9-goed koop aanbod.
Slechts een op de tien gebruikers van het 9 Euro tickets heeft dit gebruikt in plaats van de auto.
Een veelvoud buitengeslotenen, gepensioeneerden, kinderen en hollanders hebben de vrijheid gehad om te reizen of op een mobiliteit van 30 eurocent naar en van hun werk te komem, familie, ziekenbezoek te doen.
Een samenleving waar men deel aan kan nemen zonder de klimaayverwoestende automobilteit te bezigen.
Btw er werd door autorijders ondanks hogere minus energiecriserabbat door de meesten niet minder of slimmer gereden!
Klinkt heel aanlokkelijk, 9 euro. Maar hoe aanlokkelijk is het weer een mondkapje voor te moeten op de lange Duitse trajecten? NIET. De eerste berichten dat de treinen bomvol zaten, en dan met zo’n mondkapje voor, gaven mij zo’n benauwd gevoel dat ik deze ogenschijnlijk aanlokkelijke aanbieding welbewust heb laten passeren.
Mondkapjesplicht in Duitsland en het 9 euro ticket stonden volkomen los van elkaar. Verder gold het 9 euro ticket alleen in de regionale treinen en andere vormen van lokaal en regionaal openbaar vervoer. Dus niet in treinen op lange treinverbindingen: IC, EC en ICE.
Overigens houdt men zich in Duitsland gedisciplineerd aan de mondkapjesplicht.
In een land als Thailand is de mondkapjesplicht afgeschaft, maar het merendeel van de bevolking loopt op straat met een mondkapje op
Wel ik zit welbewust in duitse treinen, RE en ICE’s dagelijks met mondkapje alsdat de norm in Duitsland is.
Heb meermaals hollanders arrogant zien doen doorgeen mondkapje te dragen als de controle kwam, kwamen ze met een smoes.
Waren geen vielfahrer enwederom hollanders krijgen slechte naam.
Wees eens wat positiever en kom niet met al dat blabla en geniet van zo’n fraai initiatief. Het kan altijd beter en er is altijd wel iets op aan te merken maar geniet nu eens een keer van iets zoals dit en laat je commentaar eens een enkele keer achterwege……….
SPOORFAN