DB personeel staakt 35 uur in strijd voor 35-urige werkweek (7 en 8 maart 2024)

Na een ruime maand van onderhandelen zijn de gesprekken tussen Deutsche Bahn en de Duitse machinistenvakbond GDL opnieuw vastgelopen. Daarom zal de Duitse vakbond machinisten oproepen te gaan staken van donderdag 7 maart 2024 om 02.00 uur tot vrijdag 08 maart 2024, eindigend om 13.00 uur. Vermoedelijk zal vrijdag 8 maart ook na 13.00 uur het treinverkeer nog verstoord zijn.

35-urige staking

Deze 35 uur durende actie zal het treinverkeer in heel Duitsland hinderen. Vermoedelijk zal er sprake zijn van een beperkte dienstregeling. De staking komt voort uit de eis van de vakbond voor een 35-urige werkweek, wat door Deutsche Bahn vanwege de personeelstekorten als onhoudbaar wordt gezien.

Deutsche Bahn (DB), het nationale spoorwegbedrijf, bereidt zich voor op de impact van de staking. De vervoerder werkt aan een nooddienstregeling. Vermoedelijk blijft een kwart van de geplande treinen rijden. DB benadrukt dat het bereiken van de bestemming tijdens de stakingsperiode niet gegarandeerd kan worden.

Treintickets langer geldig

DB heeft zijn diepe spijt uitgesproken over het ongemak en de verstoringen die aan reizigers worden veroorzaakt. Passagiers worden aangespoord om niet-essentiële reizen te vermijden en, indien mogelijk, hun reis uit te stellen.

Om het ongemak te verzachten mogen reizigers die getroffen zijn door de staking nu ook eerder reizen. Degenen die hun tickets vóór 4 maart hebben geboekt voor reizen op de stakingsdagen, kunnen nu ook al vanaf maandag 4 maart reizen.

Eerdere stakingen

Het conflict speelt al sinds november. Er zijn al meerdere stakingen geweest, de langste staking was van 24 t/m 29 januari. Daarna werden de stakingen opgeschort en werd er weer onderhandeld, maar zonder voor GDL aanvaardbaar eindresultaat.

Bij eerdere stakingen vervielen alle ICE- en IC-treinen tussen Nederland en Duitsland, net als de Nightjet. Voor de nieuw aangekondigde staking zijn er nog geen details, maar dit ligt volgens Treinreiziger.nl wel in lijn met de verwachting.

This post was last modified on 4 maart 2024 16:24

Share

Recent Posts

Online NS formulier voor schadevergoeding nog altijd plat

Het is nog altijd niet mogelijk online een verzoek tot schadevergoeding te doen bij de…

3 uur terug

Ambitieus Nox begint aan haast onmogelijke reis met nieuw nachttreinconcept

Dit is een persoonlijke analyse van Mark Koghee, journalist bij Treinreiziger.nl Mooie ambities, mooie woorden,…

21 uur terug

Hele zomer hinder door werk aan station Amsterdam Zuid

Vanaf vrijdag 27 juni tot en met 17 augustus rijden er minder treinen via station…

1 dag terug

Nieuwe bewindslieden I en W willen zich ook aan nieuw beleid wagen – Thierry Aartsen staatssecretaris voor ov

De nieuwe bewindslieden van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hebben laten weten dat ze…

2 dagen terug

Eerste ICE’s vanaf september van Amsterdam naar Berlijn

De hogesnelheidstrein ICE 3neo wordt eerder dan verwacht ingezet op de verbinding Amsterdam - Berlijn.…

2 dagen terug

Noord-Holland trekt miljoenen extra uit voor busvervoer

De provincie Noord-Holland trekt ruim 4 miljoen euro per jaar extra uit om het openbaar…

2 dagen terug