DB ziet compensatie-uitkeringen flink oplopen naar bijna 200 miljoen euro
10 mrt 2025 11:02
Treinuitval en vertragingen door werk en storingen op het spoor kostten het Duitse spoorbedrijf Deutsche Bahn vorig jaar fors meer aan compensaties. DB keerde in 2024 197 miljoen euro uit aan compensaties, 64 miljoen meer dan in 2023, zo meldt het spoorbedrijf.
Vorig jaar werden er 6,9 miljoen compensatieverzoeken ingediend door reizigers, tegen 5,6 miljoen claims het jaar ervoor. Het gaat hier om het totaal aantal reizigers, nationaal en internationaal. ’Beperkingen en knelpunten’ op het spoorwegnet en de aanhoudend grote hoeveelheid werkzaamheden zijn volgens DB de belangrijkste redenen voor de verzoeken. Tachtig procent van alle vertragingen in 2024 vond hun oorzaak in een probleem met de infrastructuur, meldt het spoorbedrijf.
Negentig procent toegewezen
De meeste reizigers (70 procent) doen hun verzoek voor compensatie tegenwoordig digitaal via de website bahn.de of de DB Navigator app. Volgens DB verkort dit de verwerkingstijd aanzienlijk. Ongeveer de helft van de verzoeken is in twee dagen verwerkt. De kans op succes met een compensatieverzoek is hoog; 90 procent van de claims wordt toegewezen.
Minimumvergoeding
Deutsche Bahn houdt voor de vergoedingen de minimumeisen aan die zijn vastgelegd in de Europese verordening voor passagiersrechten. Dat betekent dat reizigers 25 procent van de prijs van hun kaartje terugkrijgen bij een vertraging van een uur of meer en de helft van de prijs bij een vertraging van twee uur of meer.
Ook de NS was vorig jaar meer geld kwijt aan compensaties. NS betaalde 3,6 miljoen euro aan compensaties in 2024, tegen 3,1 miljoen het jaar ervoor. Het aantal claims nam toe van 288.345 naar 335.849. De NS maakt alleen de compensaties bekend voor vertragingen en uitval in het binnenlandse verkeer.
(c) Treinreiziger.nl
Let wel, dat de voorwaarden voor de Europese geld-terug-bij-vertraging regelingen tegenwoordig wat strenger zijn – en dit ook zo door de DB wordt gehandhaafd: geen compensatie bij overmacht. Ik vind dit overigens wel spannend: als het stormt en de Fernsehturm in Berlijn valt op het spoor, ja, dan is er sprake van overmacht. Maar als het stormt en er valt een boom van een door DB Infrago beheerd terrein op het spoor, lijkt me dat geen overmacht. Of er sprake is van overmacht of niet is voor deze fictieve door storm getroffen reiziger dus niet altijd eenvoudig vast te stellen.
Haha de Fernsehturm die omwaait op het spoor klinkt als een slechte Hollywood rampenfilm. Ik hoop het nooit mee te maken…
Betreft de overmacht, dit blijft lastig. Enkel een boom op het spoor is natuurlijk geen overmacht, in dat geval heeft DB infrago inderdaad verzuimd onderhoud te plegen. Ik hoop dat dit door de spoorwegen ook zo wordt gezien?
Bij een grote storm is geen geld terug bij vertraging begrijpelijk. Gelukkig worden grote stormen tegenwoordig tijdig gemeld en adviseren de spoorwegen om de reis indien mogelijk te vervroegen of uit te stellen. Als men er toch voor kiest om dan alsnog te reizen snap ik dat je geen geld terug zal krijgen bij vertragingen. Ik heb ooit al wel eens mijn reis moeten vervroegen om de bovenstaande reden, ik moet zeggen dat het vrij gemakkelijk was om de reis om te boeken.
Ik blijf dubbel hierover, het is goed dat maatschappijen een prikkel hebben om op tijd te zijn. Maar ik blijf het raar vinden dat voor alle treinen dezelfde normen gelden.
Een nachttrein moet ook al na een uur vertraging geld teruggeven, en dat is toch iets anders dan een intercity naar leeuwarden.
Helemaal als je bedenkt dat een vliegtuig pas na 3 uur vertraging geld terug hoeft te geven. Een beetje meten met twee maten.
Helaas zijn er verschillen tussen binnenland en internationaal. Wat die luchtvaartjongens doen, dat moeten zij weten.
Niet in de eu regelgeving, binnenland en nationaal moet aan dezelfde normen voldoen, zelfde voor stoptrein en intercity. Wat ik vrij raar vind.
Wat de luchtvaartjongens doen is wat de eu ze toe dwingt.
En ik vind het raar dat de eu veel strengere stiptheidsnormen oplegt aan nachtreinen dan aan vliegtuigen.
Als je nachttreinn 130 minuten vertraag is krijg je de helft van je ticket terug, als een vlucht 130 minuten vertraag is krijg je niks.
Pas na 180 minuten vertraging krijg je 25% terug.
Die vergoedingen worden doorgerekend in de ticketprijs, en zo houden zulke geintjes de prijs van vliegen kunstmatig lager tov. treinen.
Nee wat de luchtvaart doet, is het gevolg van zelfregulering. Zowel de luchtvaart als het spoor hebben de kans gehad zelf tot een oplossing te komen, om te voorkomen dat regels zouden worden opgelegd. Voor de luchtvaart is dat geslaagd, voor de spoorsector niet.
Als je binnen de luchtvaart recht hebt op een vergoeding, dan bedraagt die minimaal 250 euro, niet 25%. Ook als je met een ticket van 20 euro reist.
Mooi toch? Een extra reden om de trein te pakken, zeker als je via Duitsland gaat krijg je bijna standaard je geld terug
Ik wil ook compensatie voer elke keer dat de plees defect zijn in de boemel hEngelo- bielefeld!!
Daarvoor moet je bij Eurobahn zijn.
Een vervoerbewijs heeft nog geen recht op een werkend toilet in de trein.
Dat klopt, maar een reiziger mag er toch vanuit kunnen gaan dat het toilet werkt,
Waar heb je dat toilet voor nodig? – Als dat ding een keer rijdt heb je toch niets te zeiken.
Weet je niet waarvoor je een toilet gebruikt? Helaas zijn er te veel reizigers die plotseling moeten. NS had ooit het plaszakje bedacht, waarin reizigers in een lege bestuurderscabine hun behoefte konden doen.
Ik kon het verzoek inderdaad heel eenvoudig via de DB Navigator app indienen. Per ommegaande kreeg ik ook een bevestiging per mail dat het verzoek was ontvangen. Wat me wel verbaasde was dat ik vervolgens post uit Duitsland ontving, waarbij ik moest aangeven hoe ik gereisd had en hoeveel vertraging ik had (ik had de reis met Zugbindung aangeklikt in de app, dus dat zou al bekende informatie moeten zijn). Dit moest ik ook weer via de post naar Duitsland sturen. Vervolgens kreeg ik weer een brief uit Duitsland met het bedrag aan compensatie dat ik zou ontvangen. Dat kreeg ik vervolgens keurig overgemaakt. Dit proces zou denk ik nog wel wat gestroomlijnd kunnen worden.
Het zijn Duitsers he, die zijn niet zo digitaal aangelegd. Ze betalen er nog altijd massaal contant en de treindienstleider moet er nog altijd goed om kunnen gaan met Windows 3.1. Ik las vorig jaar nog een geweldig artikel op de NOS waarin werd geschreven dat sinds dat jaar, Duitse studenten eindelijk online studiefinanciering konden aanvragen (dat kon ik online toen ik studeerde, twintig jaar geleden) maar dat bij elke aanvraag er wel ergens in een Duits overheidsgebouw een printer ging rollen, want het werd allemaal wel nog altijd handmatig verwerkt.
Maffe jongens, die Duitsers