Deutsche Bahn start testen met batterijtrein (met reizigers)

Vanaf maandag kunnen treinreizigers in Duitsland reizen met de eerste volledig goedgekeurde batterijtrein. De trein wordt sinds 24 januari ingezet in de Duitse deelstaat Baden-Württemberg en vanaf 5 februari ook in Beieren. De testen lopen tot begin mei 2022.

Klimaatneutraal

De treinen worden ingezet bij DB Regio en zijn ontwikkeld door fabrikant Alstom. “Als Deutsche Bahn streven we ernaar om in 2040 klimaatneutraal te zijn. Met de ingebruikname van de eerste batterijtrein in het passagiersvervoer zetten we de volgende grote stap in de richting van emissieloze treinen in het regionale spoorwegvervoer in Duitsland”, vertelt CEO Jörg Sandvoß van DB Regio.

Sandvoß vervolgt: “Met deze test wil DB Regio praktische ervaring opdoen om de werking en het onderhoud van deze toekomstige technologieën onder de knie te krijgen. De proefexploitatie levert ons nieuwe technische en operationele kennis op van deze innovatieve klimaatvriendelijke aandrijftechnologie.”

Nog veel dieseltreinen in Duitsland

Sinds 2016 werkt Alstom samen met de TU Berlijn aan de ontwikkeling van hybride treintechnologie (op basis van stroomafnemers en batterijen). Deze technologie is bedoeld als de duurzame opvolger van dieseltreinen in Duitsland: tot dusver worden op totaal 450 lijnen van het Duitse spoorwegnet uitsluitend dieseltreinen ingezet. Met alternatieve aandrijvingen kunnen deze lijnen efficiënt en emissievrij worden geëxploiteerd.

Op weekdagen rijdt de trein in Baden-Württemberg op de lijn Stuttgart – Horb. Op zaterdagen en zondagen wordt er gereden op de lijn Pleinfeld – Gunzenhausen in Beieren. “Op deze manier is het mogelijk de trein een maximaal aantal kilometers te laten afleggen en ondertussen verschillende routeprofielen te testen” schrijft Alstom in een persbericht.

224 kilometer op één accu

Alstom is niet de enige fabrikant die accu-treinen ontwikkeld. Zo heeft het Zwitserse Stadler tegenwoordig de Flirt-Akku. Vorige maand reed een trein van Stadler een afstand van 224 kilometer op een accu. Dat is aangemerkt als wereldrecord. De recordrit werd uitgevoerd met temperaturen rond het vriespunt, nadat het gesneeuwd had. Dat is voor treinen niet altijd een ideale combinatie.

Alstom zet niet alleen in op de accutrein, maar ook op waterstof. Waar de waterstoftreinen van Alstom vooral zijn geoptimaliseerd voor langere routes, zijn de accutreinen van de Franse spoorreus vooral geschikt voor kortere routes of lijnen met niet-geëlektrificeerde gedeelten.

This post was last modified on 25 januari 2022 14:00

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug