Nieuws

Dieseltrein kan niet rijden door kapotte bovenleiding

De gloednieuwe bovenleiding tussen Zwolle en Kampen is maandag kapot getrokken. Door de defecte bovenleiding kon de dieseltrein van NS urenlang niet rijden.

De spoorlijn is deze zomer voorzien van bovenleiding, maar die is nog niet in gebruik. Dat gebeurt pas in december, als Syntus-Keolis het stokje overneemt van NS. Toch konden de dieseltreinen tijdens het incident niet rijden: een deel van de de bovenleiding lag door het ongeluk namelijk op het spoor.

Ooggetuigen zeggen bij RTV Oost dat de vrachtwagen de kraan nog omhoog had staan na werkzaamheden in de buurt. Direct nadat de chauffeur de bovenleiding had losgetrokken, gingen voorbijgangers op het spoor staan om een naderende trein te waarschuwen. Maar de trein reed door en zag daarbij de kapotte bovenleiding over het hoofd. Hier reed de trein op volle snelheid tegen aan.

De bewuste trein heeft een uur stilgestaan voordat hij alsnog naar Zwolle vertrok. Daarna is al het treinverkeer stilgelegd. Rond 21:00 uur kon het treinverkeer weer hervat worden. In de tussentijd zijn reizigers met bussen vervoerd. Het incident deed zich voor tijdens de avondspits.

This post was last modified on 13 september 2017 10:25

Bekijk reacties

  • Het is volgens de beschrijving normaal/kan gebeuren dat een chauffeur de bovenleiding kapot rijdt het is de machinist die schade rijdt door op grote afstand en rijdend niet opmerken van de kapotte leiding van enkele millimeters dik.
    Het is niet normaal en gewoon een blijk van ongeschikheid dat een chauffeur met een truck rijdt terwijl de opgebouwde kraan nog omhoog staat.

    • Bedoeld werd dat lijkt alsof voor de chauffeur een ongelukjs iwat kan gebeuren en dat de machinist eigenlijk de veroorzaker zou zijn door het, volgens omstanders, niet zien van de gevallen draden, wat natuurlijk niet zo is.

  • Wat ik vooral vreemd is dat wordt gezegd dat de machinist de defecte bovenleiding niet zag en met volle snelheid doorreed. Zeer vreemd dat deze trein dan nog geen 100-200 meter na de overweg al stil staat terwijl deze volgens omstanders de overweg met volle snelheid passeerde...

  • Waarom geen beveiliging aanbrengen op trucks met een kraan, die ervoor zorgt, dat zo'n truck niet harder dan bijv. 5 km per uur kan rijden, zolang de kraan omhoog staat?

Share

Recent Posts

Planuitwerking RegioExpres Arnhem – Winterswijk gestart

De provincie Gelderland heeft de verkenning naar de snelle trein tussen Arnhem en Winterswijk afgerond.…

6 uur terug

NS en Arriva kondigen nieuwe proef aan met automatisch bestuurde trein

Komende zomer start een nieuwe proef met een automatisch bestuurde trein (ATO). NS, Arriva en ProRail gaan in Groningen…

12 uur terug

Boete dreigt voor Keolis vanwege elektrische probleembussen

Openbaarvervoerbedrijf Keolis hangt een boete van 1,25 miljoen euro boven het hoofd, omdat de problemen…

1 dag terug

Versoepelingen zorgen voor meer trein- en busreizigers

Nederlanders laten zich vaker buiten zien sinds zaterdag de lockdownmaatregelen zijn versoepeld. Zij gaan vaker…

1 dag terug

Stadsvervoerders willen meer geld voor OV

De stadsvervoerders GVB (Amsterdam), RET (Rotterdam) en HTM (Den Haag) willen nu om de tafel…

2 dagen terug

ProRail: 34x grootschalige werkzaamheden aan het spoor

Treinreizigers moeten in 2022 opnieuw goed de reisplanners bekijken voordat ze de deur uitgaan, want…

3 dagen terug