Kamperlijn klaar voor elektrische trein
29 aug 2017 8:35
De spoorlijn Zwolle – Kampen, ook wel bekend als het Kamperlijntje, is klaar voor de elektrische trein. Momenteel rijden er nog dieseltreinen, maar vanaf december zal de nieuwe vervoerder Syntus-Keolis gloednieuwe elektrische treinen inzetten.
Afgelopen periode heeft ProRail hard gewerkt aan de spoorlijn. Afgelopen zondag werden de laatste werkzaamheden afgerond. Alhoewel reizigers voorlopig nog niets merken van de veranderingen aan het spoor, is dat voor machinisten anders. Die krijgen daarom instructies met een uitgebreide fotoreportage. Zo zijn sommige seinen verplaatst en is de baanvaksnelheid omhoog gegaan van 100 naar 140 kilometer per uur. De foto’s moeten helpen om “wegbekendheid” te krijgen, stelt ProRail.
Voor de aanpassing van de Kamperlijn zijn honderden palen voor de bovenleiding geplaatst, vele kilometers kabels en leidingen vernieuwd en is de beveiliging aangepast. De hele lijn kreeg een make-over: ondergrond, ballast (spoorgrind), dwarsliggers (bielzen) en spoorstaven zijn vervangen.
Vanaf half december zal Syntus-Keolis het vervoer tussen Zwolle en Kampen overnemen van NS. Vanaf dat moment zullen er gloednieuwe elektrische treinen van het type FLIRT worden ingezet. Ook wordt er dan in Zwolle een nieuw station geopend: Zwolle Stadshagen. Syntus-Keolis neemt half december ook de exploitatie van NS over tussen Zwolle en Enschede. Ook op die spoorlijn maken dieseltreinen straks plaats voor nieuwe elektrische treinen.
Bijzonder aan Kampen is het feit dat de stad twee spoorlijnen heeft naar Zwolle. Het Kamperspoorlijntje is de oudste spoorlijn, maar sinds de opening van de Hanzelijn heeft Kampen daar ook een station: Kampen Zuid.
Jammer dat NS het spoor niet gaat berijden. Nog gekker is eigenlijk dat de Hanzelijn niet onder het centrum van Kampen is aangelegd/geboord en daarna over deze lijn werd gevoerd, dan dubbelsporig gemaakt. Nu zit men met dat halve gare Zuid-Station waar je niets aan hebt als je er niet in de buurt woont. Ook Stad Kampen heeft er niets aan. Op deze slimmere Hanzelijn had je dan eerst Kampen-West en onder de grond bij de wallen Kampen Centrum kunnen hebben, IJsselmuiden (P+R) wat meer van de IJssel af en een nieuw station in Zwolle-Noord.
NU zitten we met dit gedrocht, een buitenlandsbedrijf op de Kamperlijn en NS zonder fatsoenlijk station.
Er waren een aantal tracevarianten via de bestaande Kamperlijntje en de N 50. Er is voor de N 50 gekozen vanwege lagere aanlegkosten en veiligheid.
Nu is station Kampen Zuid nog afgelegen. Maar weet niet of u in Kampen Zuid woont. De komende jaren gaat rondom deze station veel gebouwd worden en is station Kampen Zuid te vergelijken met andere kleine stations in andere steden in Nederland.
Waarom, in vredesnaam, zou men iets aan een station moeten willen hebben, als men er niet in de buurt woont? Station Kampen-Zuid is gebouwd met te verwachten nieuwbouwwijken in zijn buurt in perspectief.
En (1), wat wordt bedoeld met “dit gedrocht?”
En (2) waarom — want dat impliceert de vraag die meneer Molenaar stelt — zou NS op de Kampenerlijn een station moeten hebben?
Ach meneer, het is gewoon Nederlands met correcte interpunctie.
Die woonbuurt komt er de eerste 10 jaar niet. Een stadsstation is ook een bestemming voor mensen die er niet wonen. NS zou een station in Kampen moeten hebben en impliciet dus de Kamperlijn daar de Hanzelijn niet veranderd kan worden.
De Buffel kan ook 140. Handig om in de komende maanden de aansluiting van vertraagde IC’s over te kunnen nemen. Men kan nu zonder probleem wat langer wachten.
Heel leuk dat Prorail het Kamperlijntje een make over heeft gegeven en dat de spoorlijn van Zwolle naar Kampen klaar is voor de elektrische trein. Momenteel rijden er nog mooie oude NS-dieseltreinen, maar vanaf december zal de nieuwe vervoerder Syntus-Keolis gloednieuwe elektrische treinen inzetten. Klinkt veelbelovend. Ik december ga ik als groot treinliefhebber nog een paar keer nog meerijden met de dieseltrein op de spoorlijnen Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede. Toch historisch en voor het gevoel. Met een brok in mijn keel neem ik afscheid van de NS op dit mooie oude spoorlijntje. Tot zover mijn gedachten over iets wat gaat verdwijnen.
Maar nu mijn vraag over de toekomst van het Kamperlijntje. Kan dit spoorlijntje worden doorgetrokken langs de A6 via Emmeloord, Lemmer (handig voor Duitse toeristen en strandliefhebbers!) naar of langs de Waddenzee richting Stavoren? Of kan het spoorlijntje doorgetrokken worden via Lemmer naar Sneek? andere optie is van Lemmer, via Joure naar Heerenveen. In ieder geval zou een mooie (extra of aanvullende) route zijn vanaf station Kampen.
Hiermee sla je 2 vliegen in 1 klap. Men ontlast de spoorlijn Zwolle-Meppel. Geregeld is er op de “flessehals”-route, dus van/naar Groningen en Friesland via Zwolle en Meppel een wisselstoring of ander ongemak waardoor het een chaos word op of Zwolle of op het kleinere station Meppel. Het geeft deze route dus iets meer “lucht” als er een extra reismogelijkheid word geboden van Zwolle, via Kampen, Emmeloord, Lemmer naar Stavoren / Sneek of Heerenveen.
Die 2de “vlieg in een klap” is dat eindelijk Emmeloord en de Noordoostpolder aan het spoor komt. Hier word al jaren over gesproken, wat ook weer geld kost…
Maar wat ik begrepen heb van diverse bewoners van de groeiende stad Emmeloord, is het voor de stad Emmeloord al jaren een grote wens om per spoor eindelijk bereikbaar te worden.
Met Syntus-Keolis als nieuwe vervoerder is er vast iets of meer mogelijk qua rijden op meerdere / langere spoorlijnen. De NS is hierin best lastig qua gesprekspartner omdat alles rendabel moet zijn. Misschien is een combinatie van Syntus en Arriva een optie, omdat Arriva al rijdt op regionale lijnen in Friesland.
Tot slot: Arriva en Syntus zijn meer op de regionale reiziger gefocust en werkt naar mijn inziens net iets klantvriendelijker en makkelijker qua overleggen/ vergaderen / iets gemakkelijk voor elkaar krijgen dan het altijd logge / met diverse servicemedewerkers, supervisors, zelfbenoemde manager-directors, provinciale managers, assistent-directeuren, regiodirecteuren en andere figuren met hoge functies omgeven bedrijf NS.
Dat Arriva en Syntus meer op de regionale reiziger gefocust zijn, komt natuurlijk doordat het hoofdrailnet gegund is aan NS.
Een spoorlijn naar onbeduidende plaatsen als Emmeloord zie ik niet zo snel verschijnen. Arriva en/of Syntus gaan daar ook niet over. Alleen als de gemeente Noordoostpolder en de gemeente Flevoland samen 50-100 miljoen op de plank hebben liggen voor een spoorlijn Kampen – Emmeloord, bestaat er een kans op aanleg. Dat gaat echter niet gebeuren, omdat de spoorlijn (in veel gevallen) toch niet zal kunnen concurreren met het wegverkeer. Bovendien bestaat er geen enkele noodzaak tot aanleg.
Provincie en ministerie van infrastructuur zullen inderdaad de partners zijn die over aanleg van spoorlijnen gaan. “Geen enkele noodzaak” doet denk ik geen recht aan de situatie, maar de vraag is denk ik wel te klein. Geen enkele noodzaak suggereert dat er geen enkele vraag zou zijn, en dat is denk ik niet zo.
Ik denk dat Emmeloord graag een treinverbinding richting Lelystad en Amsterdam wenst. Overigens is het zowel bij wegen als bij spoorlijnen zo dat ze heel vaak niet rendabel zijn, maar toch worden aangelegd omdat er andere factoren een rol kunnen spelen. Met 50-100 miljoen is veel te weinig, vrees ik. Dat is ook de reden dat ik niet verwacht dat er een spoorlijn Groningen – Heerenveen gaat komen (ooit wel beloofd na het wegvallen van de Zuiderzeelijn). En ook geen spoorlijn Emmeloord – Kampen of Emmeloord – Lelystad.
Je hebt denk ik gelijk dat het door mij genoemde bedrag wat voorzichtig is ingeschat. Zeker gezien het feit dat er een bouwwerk moet komen om de Ramsgeul te passeren.
Ik kom tot mijn conclusie ‘geen noodzaak’, vanwege de eerdere mislukte projecten op het traject. Zo was er geen serieuze partij te vinden om een tram op de Kamperlijn te exploiteren. Er bestaat daarvoor dus geen markt. Bovendien zijn snelle busverbindingen tussen Emmeloord en Kampen/Zwolle eerder eveneens mislukt. Emmeloord heeft vooral een functie binnen de Noordoorspolder zelf. De gemeente is veel te uitgestrekt en dunbevolkt om er fatsoenlijk openbaar vervoer te realiseren. Nu veel onderwijsvoorzieningen zijn verdwenen uit Kampen en de aansluitingen op Intercity’s vanuit Zwolle bagger blijven, verwacht in ook slechts matig succes voor de vernieuwde Kamperlijn.
Her zou wel mooie variant zijn van uit Lelystad naar Heerenveen om door te gaan Groningen. Daar dan aansluiting naar Duitsland met gevolg mocht er storing zijn in Zwolle er altijd een verbing naar het Noorden is zonder vast te komen te staan op Zwolle of Meppel !
Dat is de Zuiderzeelijn, die niet door mocht gaan vanwege de waanideeën over magneettreinen waardoor uiteindelijk alles onmogelijk werd. Ook de moderne hogesnelhedsvariant uitgevoerd als de Hanzelijn die wel degelijk doenbaar was.
Het geld is verdeeld onder de armen (gemeentes langs het traject) die er fietspaden, zebra’s en haventjes van aanleggen.
NB Heerenveen zou dan wel een nieuw buitenstation te krijgen om het oude spoor te kruisen en verbinden.
De Kamperlijn had men in de 50-er jaren direct moeten verlengen naar de Noord-Oostpolder en naar Dronten/Lelystad. Dat was ook de bedoeling maar men had geen budget of zag geen noodzaak. De polderontwikkeling zou wel heel anders verlopen zijn.
Onlangs sprak ik iemand uit Hattem die dagelijks twee uur in de file staat op en neer naar haar werk in Emmeloord. Vanuit de andere richting gedacht zal er dus toch ook wel enige belangstelling zijn voor een verlengde spoorlijn Zwolle – Kampen – Emmeloord…
Iets geheel anders: al van jongs af aan verbaas ik mij over het ontbreken van een verbindend stukje spoor tussen Hoogeveen en Hardenberg. Dat zou toch een mooie doorsteek vanuit Groninoen naar Twente mogelijk maken? Is daarover ooit iets geopperd?