Dieseltrein kan niet rijden door kapotte bovenleiding
11 sep 2017 21:18
De gloednieuwe bovenleiding tussen Zwolle en Kampen is maandag kapot getrokken. Door de defecte bovenleiding kon de dieseltrein van NS urenlang niet rijden.
De spoorlijn is deze zomer voorzien van bovenleiding, maar die is nog niet in gebruik. Dat gebeurt pas in december, als Syntus-Keolis het stokje overneemt van NS. Toch konden de dieseltreinen tijdens het incident niet rijden: een deel van de de bovenleiding lag door het ongeluk namelijk op het spoor.
De defecte bovenleiding in IJsselmuiden in beeld: incidentenbestrijding @ProRail is ter plaatse samen met @brandweerij en @POL_KampenWa09 ea pic.twitter.com/RPtZ9i4rRX
— Stefan Verkerk (@Stefanuzz) 11 september 2017
Ooggetuigen zeggen bij RTV Oost dat de vrachtwagen de kraan nog omhoog had staan na werkzaamheden in de buurt. Direct nadat de chauffeur de bovenleiding had losgetrokken, gingen voorbijgangers op het spoor staan om een naderende trein te waarschuwen. Maar de trein reed door en zag daarbij de kapotte bovenleiding over het hoofd. Hier reed de trein op volle snelheid tegen aan.
De bewuste trein heeft een uur stilgestaan voordat hij alsnog naar Zwolle vertrok. Daarna is al het treinverkeer stilgelegd. Rond 21:00 uur kon het treinverkeer weer hervat worden. In de tussentijd zijn reizigers met bussen vervoerd. Het incident deed zich voor tijdens de avondspits.
Wrang.
Het is volgens de beschrijving normaal/kan gebeuren dat een chauffeur de bovenleiding kapot rijdt het is de machinist die schade rijdt door op grote afstand en rijdend niet opmerken van de kapotte leiding van enkele millimeters dik.
Het is niet normaal en gewoon een blijk van ongeschikheid dat een chauffeur met een truck rijdt terwijl de opgebouwde kraan nog omhoog staat.
Bedoeld werd dat lijkt alsof voor de chauffeur een ongelukjs iwat kan gebeuren en dat de machinist eigenlijk de veroorzaker zou zijn door het, volgens omstanders, niet zien van de gevallen draden, wat natuurlijk niet zo is.
Wat ik vooral vreemd is dat wordt gezegd dat de machinist de defecte bovenleiding niet zag en met volle snelheid doorreed. Zeer vreemd dat deze trein dan nog geen 100-200 meter na de overweg al stil staat terwijl deze volgens omstanders de overweg met volle snelheid passeerde…
Waarom geen beveiliging aanbrengen op trucks met een kraan, die ervoor zorgt, dat zo’n truck niet harder dan bijv. 5 km per uur kan rijden, zolang de kraan omhoog staat?
Met 5km/u gaat de bovenleiding nog steeds stuk.
Ugh, waarom hebben ze deze spoorlijn niet gewoon gesloten. Belastinggeldverslinding.