fbpx
De EuroCity rijdt tussen Rotterdam Centraal en Brussel Zuid.
De EuroCity rijdt tussen Rotterdam Centraal en Brussel Zuid. Foto Mark Koghee

Dinsdag opnieuw staking op spoor in België

25 apr 2025 11:24

In België is er nog geen vooruitgang in het conflict tussen de spoorvakbonden en de regering. Dinsdag 29 april is er opnieuw een algemene staking die zowel het treinverkeer als overige openbaar vervoer in het land raakt.

Sinds eind vorig jaar wordt er regelmatig gestaakt in België tegen hervormingen die de regering wil doorvoeren. Die brengen onder meer bezuinigingen met zich mee en een verhoging van de pensioenleeftijd. Dit jaar staat de teller al op 22 stakingsdagen.

Uitval van treinen naar België

De volgende staking begint maandagavond om 22.00 uur en duurt tot dinsdagavond 22.00 uur. In België vallen veel treinen uit. Vanuit Nederland rijden er minder Eurocity Direct- en EuroCity-treinen naar België en ook op de regionale trajecten over de grens is er uitval.

Kaartjes voor de Eurocity Direct en EuroCity met reisdatum 29 april zijn ook geldig op 28 april en 30 april. Kaartjes voor de regionale treinen die vanaf Roosendaal België in gaan, zijn ook geldig in de EuroCity-treinen. Hoewel de kaartjes wel op andere dagen geldig zijn, werkt de barcode alleen op de geboekte datum. Wie niet door de poortjes komt, kan bij de informatiezuil om hulp vragen via de blauwe i-knop.

Zondagavond alternatieve dienstregeling bekend

Voor de treinen en ander ov in België wordt een alternatieve dienstregeling gemaakt. Die is vanaf zondagavond te raadplegen. De vakbonden hebben aangekondigd tot en met juli stakingsacties te houden.

0 0 stemmen
Artikel waardering
14 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Baardstaart
21 dagen geleden

Zal de autolobby achter deze stakingen zitten en de bonden pushen voor nieuwe acties? Ze staken inmiddels daar zo vaak dat je als OV reiziger nauwelijks meer op het OV kan vertrouwen.

Joost
21 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Er is gewoon een minimumdienstregeling hoor, bij het spoor rijdt 2/3 en lokaal OV ongeveer 1/3

Stonie
21 dagen geleden
Antwoord aan  Joost

Ja en uren wachten bij overstappen 🤣

Daan
21 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Ik denk eerder dat die lui die nu in rotterdam de havenspoorlijn blokkeren door de autolobby betaald worden.

Alsof de modal shift van goederentrein naar vrachtwagen (die in nederland plaats vind, in belgie en duitsland is het omgekeerd) niet snel genoeg gaat.

Nou is een goederentrein voor twee dagen parkeren al evenduur als de vignet plus wegenbelasting die vrachtwagens voor een jaar nodig hebben

Sander
21 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Nee hoor, het zijn die domme politici met een enorme plank voor hun kop die meer dan 100k per jaar verdienen. Hoe zou jij het vinden als ze tegen je zeggen: je moet langer door werken en…. oh ja, uiteindelijk levert het niks extra op. En de toeslagen voor onregelmatigheid pakken we ook grotendeels af.

Andre
21 dagen geleden

In 2025 zijn in dit land al 20 spoorstakingen geweest. Misschien moet België hun nationale treinmaatschappij maar gaan (semi) privatiseren, of andere buitenlandse (lokale) treinvervoerders toegang geven op het Belgische spoornetwerk.
Het Belgische spoornetwerk is sterk genationaliseerd, dus de overheid heeft ook geen haast. Ze kunnen dus staken wat ze willen.

Stonie
21 dagen geleden

In België werken ze niet graag…ow wat hebben ze het zwaar bij de nmbs poe moet je echt van op pensioen op je 55..en ik de betonwerker mag doir tot men 67? Aanstellers dat hele nmbs oplichters zooitje.. België zuigt aan alle kanten binnenkort lekker bye bye en dikke middelvinger naar België!!!

FFA
20 dagen geleden
Antwoord aan  Stonie

In Nederland werkt men graag.
Extra belasting invoeren: ik werk graag/geniet belasting.
Omdat zoals met alles, je slechts kunt genieten met mate.
Teveel werken tegengaan.
En met pensioen op 58.

Dries Molenaar
19 dagen geleden
Antwoord aan  Stonie

In NL zijn er ook nog genoeg beroepen en diensten waar men met 55 of vlak daarna afzwaait. Altijd bij overheid en veelal kantoorbanen.
Waarom men in vele landen spoorwerk zo belastend vindt is mij een raadel. Het is veelal een luizenbaan met rustige uren en weinig druk. Het beste zou zijn zo spoedig mogelijk zonder machinist te gaan rijden. Die voegen helemaal niets toe en kosten wel goud geld. Op rangeersnelheid is men al onmachtig of onbekwaam en vallen er doden bij aanrijdingen, die natuurlijk niet hun schuld zijn.

Laatst bewerkt op 19 dagen geleden door Dries Molenaar
FFA
20 dagen geleden

Van de afgelopen stakingen geen hinder ondervonden op traject Keulen – Brussel v.v.
Plan komende dinsdag naar Bruszel te gaan.

FFA
16 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

Mijn heenreis met de ICE Frankfurt – Bruszel verliep conform dienstregeling. Op tijd of ietjes te vroeg zoals ik het de laatste 8 maanden meestal gewend ben.
De geplande terugreis viel uit
ICE 2 uur later genomen.
Zag in de app dat de regionale verbindingen Luik met Aachen en Maastricht veelal niet reden.

treingraag
18 dagen geleden

Stuurstandrijtuig met loc voorop, zo vreemd. Kun je toch een loc uitsparen?

trainBE
17 dagen geleden
Antwoord aan  treingraag

Het zou kunnen, maar de I11-stuurposten hebben geen ATB, wel ETCS, maar dat is er dan niet in NL, dus zolang de stuurposten geen ATB ingebouwd krijgen, zal het njet zijn.

Daan
17 dagen geleden
Antwoord aan  trainBE

het probleem is vooral dat ze locs niet kunnen communiceren met de stuurstanden om dat de systemen niet zijn ingebouwd (als het goed is worden ze in 2027 vervangen door de nieuwe traxx series die het wel kunnen).