fbpx
Foto: Treinreiziger.nl/Stefan Verkerk

Directe Eurostar Amsterdam – Londen in januari 2020 verwacht

Aan het lange wachten op een directe trein Amsterdam – Londen lijkt een einde te komen. De verwachting is dat deze vanaf begin januari 2020 kan gaan rijden. Dat meldt staatssecretaris Ankie Broekers-Knol (Justitie en Veiligheid) in de Tweede Kamer.

Nu nog overstappen

Sinds april 2018 kunnen treinreizigers al wel met een directe trein van Londen naar Amsterdam. Van Amsterdam naar Londen lukt dat nog niet, omdat er nog afspraken gemaakt moesten worden over grenscontroles. Daardoor moeten reizigers naar Londen nu nog overstappen in Brussel. De reis duurt daardoor niet alleen langer, maar ook de treinkaartjes zijn daardoor vaak duurder.

Nog niet per 15 december

De directe trein Amsterdam – Londen zal nog niet worden gerealiseerd per aanvang nieuwe dienstregeling (15 december 2019), maar de verwachting is dat kort daarna de Eurostar wel rechtstreeks naar Londen kan gaan rijden.

Maatregelen

Staatssecretaris Ankie Broekers-Knol vertelde in de Tweede Kamer dat ze een akkoord heeft bereikt met België, Frankrijk en Groot-Brittannië. NS en Eurostar moeten nog wel een aantal maatregelen nemen om de rechtstreekse verbinding mogelijk te maken, aldus de bewindsvrouw. “NS zet samen met Eurostar de schouders eronder om zo snel mogelijk met de rechtstreekse trein te starten”, reageert NS-topman Roger van Boxtel op de staatssecretaris.
Een brexit zonder een akkoord kan nog wel voor problemen gaan zorgen.

Tweede Kamer

De Tweede Kamer had erop aangedrongen snel een directe treinverbinding tussen Amsterdam en Londen mogelijk te maken. Dat moet ervoor zorgen dat er minder gevlogen wordt op deze route. Van Londen naar Amsterdam is de reistijd met de directe Eurostar nu 3 uur en 40 minuten, een uur korter dan de reis nu van Amsterdam naar Londen momenteel in beslag neemt.

Eerste Eurostar Londen – Amsterdam in beeld

Tarieven Londen – Amsterdam

31 gedachten over “Directe Eurostar Amsterdam – Londen in januari 2020 verwacht”

  1. hanzeboog2012 schreef:

    Quote:

    Aan het lange wachten op een directe trein Amsterdam – Londen lijkt een einde te komen. De verwachting is dat vanaf begin januari 2020 de Eurostar direct kan gaan rijden. Dat meldt staatssecretaris Ankie Broekers-Knol (Justitie en Veiligheid) in de Tweede Kamer.

    Geweldig nieuws. Het werd tijd. Opmerkelijk dat de staatssecretaris van Justitie en Veiligheid dit meldt. Heeft dat te maken met de veiligheidseisen met het reizen van de Eurostar via de Eurotunnel? Dacht dat staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) dit zou melden.

    Las al een aantal berichten over de frequentie. Wordt het 2 of 3 keer per dag een retourrit Amsterdam – Londen v.v.?

    Een voorzichtige start van Eurostar. Dat deden ze in 1994 ook al tussen Londen – Parijs/Brussel. Inmiddels is de frequentie aanzienlijk hoger. De 10 Eurostar 320 zal dan vooral worden ingezet tussen Londen – Amsterdam. En enigszins minder tussen Londen – Parijs/Brussel. Maar daar heeft Eurostar 31 Eurostar TMST voor.

    In 2014 gaf Eurostar consortium Siemens de order om nog eens 7 Eurostar 320 te leveren. Dus voorlopig kunnen ze de frequentie tussen Londen – Amsterdam gaan uitbreiden.

    Eurostar is tussen Londen – Parijs net zo populair als Thalys tussen Parijs – Brussel. Thalys heeft een hogere frequentie. Maar ruim 2 keer zo weinig zitplaatsen. Maar de reistijd tussen Londen – Amsterdam met 225 minuten + inchecktijd is niet helemaal concurrerend t.o.v. de lijnvluchten van KLM/budgetluchtvaartmaatschappijen. Het zal al mooi zijn als het uiteindelijk 6 – 8 (vrijdag) keer per dag wordt.

    Tenzij de luchtvaartmaatschappij brandstofheffingen moeten invoeren om het stikstofgehalte in Nederland naar beneden te brengen.

    1. Dean schreef:

      De Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid heeft dit dossier omdat de afspraken betrekking hebben op de grenscontrole. Die willen de Britten alvast in Nederland doen.

  2. treingraag schreef:

    Vliegen voor Jan en alleman heeft zijn langste tijd gehad straks.

    1. dries molenaar schreef:

      Dat zit er in. Maar of iedereen dan met de trein kan? Of moet.

    2. hanzeboog2012 schreef:

      Zou mooi zijn als de Eurostar een aantal lijnvluchten van KLM/andere luchtvaartmaatschappijen overbodig maakt. Maar waarschijnlijk loopt het zo’n vaart niet. Tenzij er brandstofheffing gevraagd wordt. Dan zal de spelregels tussen HST en vliegtuig eerlijker worden.

      En een Eurostar 320 met 915 zitplaatsen kan een aantal lijnvluchten vervangen. Ben niet bekend met aantal zitplaatsen in vliegtuigen. Maar vermoed dat zelfs een dubbeldeks Airbus bepaald geen 915 zitplaatsen heeft.

      1. Annemiek schreef:

        Het reizigersvolume zit hem wat het vliegtuig betreft niet in de omvang van de toestellen, maar in het aantal dagelijkse vluchten. Vanaf de Nederlandse luchthavens zijn dagelijks ongeveer 85 vluchten naar de Londense luchthavens. Dat aantal was iets hoger voor het faillissement van Flybe. In totaal zijn er ongeveer 160 dagelijkse vluchten naar de Engelse luchthavens. Concreet zie ik nog geen plannen vanuit de sector om het aantal vluchten op de route aan banden te leggen. Wel zijn maatschappijen als Virgin en Level van plan juist de concurrentie aan te gaan op vluchten tussen Amsterdam (en Virgin oook vanaf Rotterdam) naar Londen.

        1. dries molenaar schreef:

          Als er straks wat meer Eurostars rijden zal dat stoelen aantal van de gevlogen stoelen af gaan. Een aantal vluchten zal opheven worden. Welke moeten we maar zien. Wellicht gaat het dan van uw 160 naar 120. Toch genoeg winst. En zou het reizigersgevoel erg goed zijn dan kunnen er nog wel meer treinen rijden. Misschien dat een extra stop in de London-regio voor de mensen die niet in stad hoeven te zijn nog kan helpen.

        2. dries molenaar schreef:

          NB de Britten zullen wel snel te arm zijn om nog zuipreisjes naar het buitenland te kunnen maken. Heerlijk rustig hier. Wij kunnen wel voor een habbekrats naar het British museum.

      2. Annemiek schreef:

        Een A380 in volledige economy indeling, kan overigens 853 passagiers vervoeren. Dergelijke vliegtuigen vliegen echter niet op de route.

  3. Arjan Krabbenbos schreef:

    Mooi verlanglijstje voor het komende kroonjaar 2020! De voorzieningen op de stations Amsterdam Centraal en Rotterdam Centraal voor deze snelle, comfortabele Kanaaltunneltrein moeten dan wel gereed zijn!
    De trein zit in de lift en dat valt met de populariteit van deze en andere snelle ‘jongens” niet af te dingen. Ik ben zelf vorig jaar september 2018 met de directe trein van London naar Rotterdam Centraal gereisd, maar dat ging rap met slechts een tussenstop te Brussel Zuid/Midi! In deze Belgische hoofdstad stond deze amper 10 minuten stil, maar ook het zitcomfort is formidabel! Italiaanse hoge stoelen waar je als een vorst in zit en een trein die weinig geluid maakt tijdens de rit! Geweldige ervaring en zeker voor herhaling vatbaar! Nu hopen dat de Brexit en andere regelgevingen geen roet in het eten gooien voor deze toekomstige directe verbinding en tussen Amsterdam-Rotterdam-Brussel en London!. Ik ben benieuwd of deze termijn van indienststelling gehaald zal worden. We wachten het maar verder af…………

  4. dries molenaar schreef:

    Gefeliciteerd en reken op verdere uitbreiding.

  5. Johan schreef:

    “De reis duurt daardoor niet alleen langer, maar ook de treinkaartjes zijn daardoor vaak duurder.”

    Voordeel is dat treinkaartjes met Eurostar tot Brussel nu nog voordelig worden aangeboden. Daar heb je niets aan als je naar Londen wil, maar wel als je in België moet zijn of door wil reizen naar Frankrijk.

  6. Van Stoffelen schreef:

    Jammer dat de reistijd zelfs zonder stop in Brussel nog steeds 3:45 uur bedraagt. London Parijs is dezelfde afstand, maar dat duurt maar 2:16 uur.

    Omdat bij de aanleg van de HSL in Rotterdam, Antwerpen en Brussel bezuinigd werd op een doorgaand traject en de trein nu ‘kleine’ stukjes over gewoon spoor moet, is de reistijd bijna twee keer zo lang en gaan een heleboel voordelen van de snelle trein alweer verloren.

    1. dries molenaar schreef:

      In Antwerpen is behoorlijk wat infrastructuur aangelegd. Het diabolo-spoor is er ook en voor die afstand is dat mooi genoeg.
      U had ook een extra tunnel van Barendrecht naar Blijdorp gewild? Met een perron op 15 meter onder maaiveld net als in Antwerpen. Het was nog niet duur genoeg. Het had wel mogelijk geweest wanneer de Groene Hart tunnnel niet was gekomen. Cynisch is dat die er nu voor niets ligt en het de reizigers maar zuur maakt.

      1. Van Stoffelen schreef:

        Nouja, je kunt zeggen wat je wilt, maar het succesvolste HSL traject is de lijn van Parijs naar Lyon, en waarom? Vooral omdat het f*cking snel gaat. Ook de treinen naar Avignon en Marseille zitten goed vol. Die hoeven dus niet dóór Lyon, maar gaan er met een boog en 300 kmh omheen. Parijs Marseille is 800 kilometer en ieder uur rijdt er een non-stopper in 3:07 uur. Dat is de reden dat het een hogesnelheidstrein heet. In Nederland hebben we een Beneluxtrein op het traject tussen Brussel en Amsterdam, die een lagere gemiddelde snelheid heeft dan de Intercity naar Groningen (niet overdreven, reken maar na). Omdat ie tussen Brussel en Antwerpen over boemelspoor rijdt.

        Mijn punt: Met de 85 vluchten van Annemiek krijg je dus ook makkelijk ieder uur een Eurostar met 900 plekken ramvol. Als je maar zorgt dat ie van binnenstad naar binnenstad sneller is dan het vliegtuig. En als er vanaf het begin een doorgaande lijn was aangelegd, had dat makkelijk gelukt. Nu wordt dat nog een hele uitdaging.

        1. hanzeboog2012 schreef:

          HSL Parijs – Lyon is zo ontzettend succesvol omdat

          – het zeer centraal ligt in Frankrijk tussen twee zeer grote steden. Maar vanaf deze HSL wordt met TGV snel doorgereden naar Marseille, Nice, Grenoble.
          – het zelfs een belangrijke HSL voor reizen met HST naar Basel, Geneve, Barcelona, Turijn.
          – de HSL relatief eenvoudig aangelegd kon worden. Het heeft relatief weinig kunstwerken. Waardoor de aanlegkosten relatief laag was. Maar de opbrengsten van deze HSL is een enorme succes. Zodanig dat er zelfs rekening wordt gehouden met een andere HSL tussen Lyon – Parijs. Op korte termijn wordt de capaciteit van de HSL vooral goed benut met zeer veel TGV Duplex.

          De gemiddelde snelheid op de HSL Zuid & Noordtak HSL 4 is inderdaad relatief laag. Geen wonder als alleen tussen Nieuw Vennep – Rotterdam Noord en Barendrecht – Antwerpen Noord echt met hoge snelheden gereden kan worden. En de HSL Zuid is toch enigszins het uiteinde van de HSL corridor Parijs/Londen – Lille – Brussel – Amsterdam/Köln. Bij Schiphol eindigt de HSL. HSL Parijs – Lyon zit overal tussenin. Ex Minister Neelie Smit Kroes had het over Nederland als Jutland als er geen HSL in Nederland richting België zou worden aangelegd. De HSL is aangelegd. Maar Nederland is nog steeds enigszins een Jutland met het Europese HSL net.

        2. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

          Als je echt een snelle reistijd naar Londen wil, heb je een tweede kanaaltunnel nodig vanuit Nederland. Dat is echter onrealistisch duur. Breda kunnen de snelle treinen inderdaad links laten liggen. Voor Rotterdam is iets anders gekozen. Er rijden nu 6 treinen per uur op de HSL, dat is dus ook best veel. De snelheid is veel lager omdat de afstanden veel kleiner zijn. De HSL Brussel – Lille / Parijs doet het ook goed. Echter ook niet iedere HSL in Frankrijk of Spanje is even succesvol. Het gaat niet alleen om de snelheid, maar ook over de grote van de vraag en het aanbod.

        3. dries molenaar schreef:

          Rotterdam-Antwerpen gaat als een raket met de Thalys. Rotterdam-Schiphol is wat minder omdat men schijnbaar meer op de Traxx ICdirect moet afstemmen. Zolang die er nog zijn blijft het daar wat minder. Antwerpen-Brussel via Diabolo rijdt lekker en vlot.
          Overal in dit dichtbebouwde gebied HSL bogen aanleggen is helemaal niet aan de orde. De HSL Rotterdam-Schiphol is al rampzalig genoeg en had beter met een mooie viersporig rondje Randstad opgelost geworden. Ondertussen gebruiken we hem maar.

        4. Dominic schreef:

          Het succesvolste, drukste, meest winstgevende HSL traject is Tokio – Ōsaka maar binnen Europa heeft u inderdaad gelijk. Is overigens ook de enige winstgevende lijn binnen het Europese HSL netwerk en zelfs met die winstgevende lijn draait de TGV in zijn geheel verlies.

        5. hanzeboog2012 schreef:

          @Dominic:

          Dat is inderdaad de paradox in Frankrijk. De TGV is een enorm succes. Maar ondanks de grote successen kunnen de kosten van de HSL niet terug verdiend worden. Niet alle HSL in Frankrijk worden even druk bereden als HSL Parijs – Lyon. Zoals Lille – Calais. Maar de HSL Lille – Calais kon relatief goedkoop worden aangelegd.

          Frankrijk had 20 jaar veel ambitieuzere plannen om een HSL net aan te leggen. Maar de Franse overheid heeft inmiddels al veel geplande HSL geschrapt. In plaats daarvoor worden bepaalde Intercitylijnen gemoderniseerd.

      2. Bert Sitters schreef:

        @Dries Molenaar zegt: “Antwerpen-Brussel rijdt lekker en vlot”
        In 1985 deed de Étoile du Nord er 38 minuten over met ook nog een tussenstop op Brussel-Noord. De Thalys doet het nu in slechts 3 minuten sneller zonder tussenstop. Volgens de dienstregeling, want er staat wel eens een file voor de Brusselse tunnel.

        1. Bert Sitters schreef:

          @Hanzeboog. Praktisch het gehele Franse TGV-net is ontworpen om Parijs met een aantal belangrijke Franse steden en populaire vakantiegebieden te verbinden.
          Parijs – Normandie moet het doen met de Intercités.
          Er is ooit sprake geweest zijn van HSL tussen Bordeaux via Toulouse naar Montpelier. Nu is de inzet verbetering van de Intercités van Bordeaux via Toulouse naar Marseille.

  7. Peter schreef:

    En… kan de fiets mee?

    1. dries molenaar schreef:

      Laat ons dat bespaard blijven.

      1. Bert Sitters schreef:

        Gelukkig bepaalt de heer Molenaar dat niet.

        1. dries molenaar schreef:

          Ik stem er altijd tegen en dat zou iedereen moeten doen. Vieze troep. Ik ben ooit eens vier weken door Afrika op reis geweest. Geen enkel probleem in het vervoer. Teruggekomen wilde ik met een VIRM van Schiphol met de trein. Beredruk. Voor 09:00 toch mensen met fiets in de trein. Toen ik wilde gaan zitten en een fiets moest verplaatsen mocht dat niet. Volgens de fietser moest ik maar blijven staan. Dat heb ik niet gedaan. Ook heb je wel bij ontwrichtingen dat de mensen als haringen in een ton op de balkons staan en dat er doodleuk iemand met een fiets aan boord wil. Anders wel met druipende modderrekken tussen de mensen met schone kleren.
          Veel redenen om tegen fietsen te zijn en weinig voor.

        2. Bert Sitters schreef:

          De heer Molenaar heeft dit incident de afgelopen jaren malen al vaker gemeld. Schijnt hij na al die jaren nog steeds als maatstaf te gebruiken. Het is inderdaad zo dat er voor negen uur op werkdagen en buiten de maanden juli en augustus geen fietsen mee mogen in de trein, tenzij de pasagiers beschikt over een internationaal vervoerbewijs. De oorzaak ligt niet bij fietsen, mar bij het ruimte gebrek. Ik heb ervaren dat het ruimtegebrek in treinen ook kan leiden tot incidenten met Schipholreizigers met onvangrijke koffers.
          gelukkig denkt lang niet iedereen zo ungenuanceerd bladinerend en generaliserend als de heer Molenaar.

        3. Peter schreef:

          Dat zou mij ook een slecht idee lijken, Bert.

    2. Bert Sitters schreef:

      @Peter.
      In de Eurostar van Londen naar Amsterdam kunnen fietsen mee. Je moet wel reserveren [email protected]
      Ik neem aan dat dit ook andersom gaat kunnen als deze Eurostar gaat rijden.
      https://help.eurostar.com/faq/nl-nl/vraag/Mag-mijn-fiets-mee-in-de-Eurostar

      1. Peter schreef:

        Dank je Bert.

  8. Jur schreef:

    Eerst zien en dan geloven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.