Dit is de nieuwe Nightjet, met meer comfort en privacy

De Oostenrijkse spoorwegen hebben de eerste van 33 nieuwe Nightjet-treinen gepresenteerd. De eerste nieuwe treinen zullen aan het einde van de zomer van 2023 worden ingezet op de routes van Wenen en München naar Rome, Venetië en Milaan. Tegen 2025 zullen alle treinen ingestroomd zijn en naar verwachting ook worden ingezet van en naar Nederland.

  • De foto’s in dit artikel zijn afkomstig van Mark Smith, beter bekend als Seat 61.

Slaaprijtuig: standaard met privé douche en wc

De nieuwe treinen bestaan uit zeven rijtuigen: twee slaaprijtuigen, drie ligrijtuigen, een zitrijtuig en een multifunctioneel rijtuig. De afgelopen tachtig à honderd jaar lijkt het principe van lig- en slaaprijtuigen maar heel minimaal veranderd te zijn. Daar komt met de nieuwe ÖBB-treinen verandering in. In het slaaprijtuig zijn de bedden voortaan in de lengterichting geplaatst, in plaats van dwars in het rijtuig. De nieuwe standaard is dat alle coupes in het slaaprijtuig een eigen toilet en douchegelegenheid zullen hebben. In totaal telt elk slaaprijtuig negen standaard compartimenten, en daarnaast één ruimere en luxere coupé. In totaal bieden de twee slaaprijtuigen plek aan maximaal veertig reizigers.

Minisuites in het ligrijtuig

Elk ligrijtuig telt 28 minisuites, een soort slaapcapsule voor één persoon. Mark Smith, van de website Seat 61, heeft de rijtuigen tijdens de presentatie mogen testen. “Voordat iemand ze claustrofobisch noemt, ze zijn in orde. Ik heb het natuurlijk persoonlijk getest. Ik kan er zelfs rechtop in zitten.” Volgens Smith, die zelf 1.80 meter is, voldoet de lengte. Hij wijst erop dat er een raam aanwezig is, en vooraan is de minisuite iets breder. Vooraan is er de mogelijkheid om de minisuite te openen, voor als er samen gereisd wordt met iemand anders. Voor de bagage zijn er lockers. In het rijtuig zijn er in het gangpad opvouwbare banken.

Foto’s: (c) Seat 61 / Mark Smith

Naast de 28 minisuites, telt elk ligrijtuig ook drie ligcoupes voor vier personen. Deze zijn modern, maar hebben ook veel weg van de traditionele ligrijtuigen. Samen met de minisuites bieden de drie ligrijtuigen plek aan totaal 120 reizigers.

Totale capaciteit

Het multifunctionele rijtuig is nog niet gepresenteerd, hier zijn twee ligcoupes aanwezig die geschikt zijn voor minder validen en daarnaast is er ruimte voor zes fietsen, aangevuld met stoelen. De zeven rijtuigen samen bieden in totaal plek aan 254 personen. Een trein kan bestaan uit twee treindelen, zodat een trein nog steeds naar twee bestemmingen kan. Een trein uit twee treindelen biedt dus plaats aan ruim 500 reizigers.

De nieuwe rijtuigen zijn geschikt voor snelheden tot 230 kilometer per uur. De eerste treinen zullen worden ingezet van en naar Italië. Uiteindelijk is het de bedoeling dat de treinen een groot deel van de huidige treinen vervangen en worden ingezet van en naar Oostenrijk, Duitsland, Italië, Zwitserland en Nederland. Op dit moment is de vloot nachttreinen vrij oud en zijn er regelmatig rijtuigen defect, waardoor lig- of slaaprijtuigen regelmatig ontbreken of vervangen worden door andere typen rijtuigen.

This post was last modified on 6 september 2022 23:18

Share

Recent Posts

Eurostar strandt met 600 passagiers bij ‘s Gravendeel

Een Eurostar-trein van Amsterdam naar Parijs is donderdagochtend gestrand met 600 passagiers aan boord. In…

2 uur terug

Tot zondag geen treinen in provincie Groningen – vanaf maandag nieuwe dienstregeling

Er is vanaf donderdagochtend tot zondagochtend helemaal geen treinverkeer in Groningen door werkzaamheden. Als maandag…

2 uur terug

Qbuzz krijgt miljoen euro boete van provincie Friesland

Qbuzz krijgt een boete van in totaal 1 miljoen euro van de provincie Friesland voor…

4 uur terug

NS ontvangt meer dan 100.000 claims wegens stakingen

De NS heeft meer dan 100.000 schadeclaims ontvangen van reizigers die tijdens de NS-stakingen in…

24 uur terug

Friesland wil dieseltreinen vervangen voor batterijtreinen

De provincie Friesland trekt 2,2 miljoen euro uit voor een onderzoek naar de inzet van…

1 dag terug

Meeste Europeanen verkiezen trein boven vliegtuig – onderzoek toont noodzaak voor beter spoor

Een meerderheid van de Europeanen verkiest het reizen per trein boven het vliegtuig. Maar dan…

1 dag terug