Dit is de nieuwe Nightjet, met meer comfort en privacy
06 sep 2022 21:11
De Oostenrijkse spoorwegen hebben de eerste van 33 nieuwe Nightjet-treinen gepresenteerd. De eerste nieuwe treinen zullen aan het einde van de zomer van 2023 worden ingezet op de routes van Wenen en München naar Rome, Venetië en Milaan. Tegen 2025 zullen alle treinen ingestroomd zijn en naar verwachting ook worden ingezet van en naar Nederland.
- De foto’s in dit artikel zijn afkomstig van Mark Smith, beter bekend als Seat 61.
Slaaprijtuig: standaard met privé douche en wc
De nieuwe treinen bestaan uit zeven rijtuigen: twee slaaprijtuigen, drie ligrijtuigen, een zitrijtuig en een multifunctioneel rijtuig. De afgelopen tachtig à honderd jaar lijkt het principe van lig- en slaaprijtuigen maar heel minimaal veranderd te zijn. Daar komt met de nieuwe ÖBB-treinen verandering in. In het slaaprijtuig zijn de bedden voortaan in de lengterichting geplaatst, in plaats van dwars in het rijtuig. De nieuwe standaard is dat alle coupes in het slaaprijtuig een eigen toilet en douchegelegenheid zullen hebben. In totaal telt elk slaaprijtuig negen standaard compartimenten, en daarnaast één ruimere en luxere coupé. In totaal bieden de twee slaaprijtuigen plek aan maximaal veertig reizigers.
Minisuites in het ligrijtuig
Elk ligrijtuig telt 28 minisuites, een soort slaapcapsule voor één persoon. Mark Smith, van de website Seat 61, heeft de rijtuigen tijdens de presentatie mogen testen. “Voordat iemand ze claustrofobisch noemt, ze zijn in orde. Ik heb het natuurlijk persoonlijk getest. Ik kan er zelfs rechtop in zitten.” Volgens Smith, die zelf 1.80 meter is, voldoet de lengte. Hij wijst erop dat er een raam aanwezig is, en vooraan is de minisuite iets breder. Vooraan is er de mogelijkheid om de minisuite te openen, voor als er samen gereisd wordt met iemand anders. Voor de bagage zijn er lockers. In het rijtuig zijn er in het gangpad opvouwbare banken.
Foto’s: (c) Seat 61 / Mark Smith
Naast de 28 minisuites, telt elk ligrijtuig ook drie ligcoupes voor vier personen. Deze zijn modern, maar hebben ook veel weg van de traditionele ligrijtuigen. Samen met de minisuites bieden de drie ligrijtuigen plek aan totaal 120 reizigers.
Totale capaciteit
Het multifunctionele rijtuig is nog niet gepresenteerd, hier zijn twee ligcoupes aanwezig die geschikt zijn voor minder validen en daarnaast is er ruimte voor zes fietsen, aangevuld met stoelen. De zeven rijtuigen samen bieden in totaal plek aan 254 personen. Een trein kan bestaan uit twee treindelen, zodat een trein nog steeds naar twee bestemmingen kan. Een trein uit twee treindelen biedt dus plaats aan ruim 500 reizigers.
De nieuwe rijtuigen zijn geschikt voor snelheden tot 230 kilometer per uur. De eerste treinen zullen worden ingezet van en naar Italië. Uiteindelijk is het de bedoeling dat de treinen een groot deel van de huidige treinen vervangen en worden ingezet van en naar Oostenrijk, Duitsland, Italië, Zwitserland en Nederland. Op dit moment is de vloot nachttreinen vrij oud en zijn er regelmatig rijtuigen defect, waardoor lig- of slaaprijtuigen regelmatig ontbreken of vervangen worden door andere typen rijtuigen.
Mooi om te zien. Dit is een prototype en de bouw moet nu nog beginnen? Over een jaar de eerste inzet in het buitenland. Vanuit Nederland zou je toch ook slaaptreinen moeten kunnen hebben naar Zuid-Frankrijk/Barcelona, Italië, Warschau, Kopenhagen/Zweden
Er zal wel over nagedacht zijn maar is het aantal nachtreizigers dat liever in een stoel blijft hangen zo groot?
Tuurlijk weet je wel niet hoeveel geld je daarmee spaart! Ik heb het zelf nog maar 1 keer gedaan binnen Frankrijk, en dat kon daar prima op slapen!
Zeker! Het is in veel nachttreinen een stuk goedkoper dan een slaaprijtuig. Qua nachtrust is het vergelijkbaar met een nachtvlucht, maar dan heb je geen last van de herrie van de motoren van het vliegtuig. Het verschilt overigens wel sterk hoe comfortabel stoelen zijn in een nachttrein. Bijvoorbeeld ÖBB NightJet en Hongaarse MÁV ruituigen zijn van prima kwaliteit. Poolse TLK is dan weer echt een budgetrijtuig. Als je geluk hebt, zijn er weinig mensen in de coupé en kan je dwars liggen.
“In het slaaprijtuig zijn de bedden voortaan horizontaal, in plaats van verticaal.”
Eeh … Waren er slaaprijtuigen met verticale bedden?
Wordt aangepast, ik bedoel nu in de lengte van de trein. Verleden meer over de breedte.
👍🏻
Citaat: ‘in het slaaprijtuig zijn de bedden voortaan horizontaal, in plaats van verticaal.’
Dat lijkt me een geweldige vooruitgang. Ik persoonlijk heb een grote hekel aan verticaal slapen.
Wordt aangepast, ongelukkig uitgedrukt, ik bedoel nu in de lengte van de trein. Verleden meer over de breedte.
Zit er licht en luchtig uit. Geeft een gevoel van ruimte. Zo te zien is er goed nagedacht over een praktische inrichting. Roept bij mij associaties op met de Ibis Hotels, alleen de de trein is wat witter. Ik ben benieuwd naar alle praktische snufjes.
Lijkt mij een product dat je met een juiste aanpak uitstekend op de markt kunt zetten
Wie volgt deze stap van de Oostenrijkers?
Ik ben het volkomen met de heer Molenaar eens bij zijn roep op meer nachttreinbestemmingen. Ik denk vooral aan vakantietreinen naar Italie, Frankrijk en Barcelona in samenwerking met reisbureaus ter vervanging van vluchten op bijvoorbeeld Gerona en Barcelona en een alternatief voor aansluiten in de file op de Autoroute du Soleil.
Barcelona is het hele jaar door in trek en andere treinen kunnen in de winter worden ingezet op wintersportbestemmingen.
Kopenhagen en Zweden lijken mij ook bestemmingen met kansen gedurende het hele jaar.
Behalve mooie treinen moet ook gekeken worden naar de infrastructuur, zodat vertragingen bestreden kunnen worden. Pak knelpunten aan. ‘s Nacht is vaak voldoende ruimte op het spoor.
Wanneer volgt een presentatie van deze trein in Nederland, naar alleen voor het publiek, maar ook voor de reisbranche?
Zou mooi zijn als deze nachttrein s nachts over de HSL kan rijden. In Duitsland kan dat. Want de goederentreinen rijden over de NBS. Waardoor het met 230 km p/u kan rijden. En vertragingen kan inlopen tussen bijvoorbeeld Hamburg – Wenen via NBS Hannover – Würzburg.
Of je kunt langere verbindingen richting Barcelona rijden via HSL Barcelona – Perpignan.
Helaas gaat in Frankrijk de stroom van het HSL-net af
Klopt. Daar doelde ik ook op. Maar stel een nachttrein Amsterdam – Barcelona voor. Overdag tot 23.00 tot Brussel op HSL. Afhankelijk van aslast.
En dan vanaf Brussel tot Perpignan via klassiek spoor met maximaal 200 km p/u. En dan vanaf 8 uur in de morgen via HSL.
En nachttreinen hoeven niet zo snel mogelijk te rijden.
De vakantiemarkt is niet rendabel te maken omdat die beperkt is tot 2-3 maanden per jaar. Daar moet je je dus juist niet op richten.
Barcelona trekt het hele jaar door mensen. Steden als Lyon, Nîmes, Montpellier en Girona zijn ook in andere maanden dan juli en Augustus aantrekkelijk. Steeds meer mensen willen ook juist buiten het hoogseizoen naar badplaatsen, omdat dan de prijzen voor accommodaties een stuk voordeliger zijn.
Kijk eens naar het aantal dagelijkse vluchten en Barcelona en Girona buiten juli en augustus.
En minder heet bovendien
De nachttrein variant van de Railjet. Meer privacy voor reizigers. Dat in slaaprijtuig standaard prive douche en wc is zal gewaardeerd worden.
Het is een verbetering van de nachttrein qua comfort. Of de nachttrein vaker gebruikt zal worden is van meer factoren afhankelijk. Door de gierende inflatie hebben steeds minder reizigers genoeg te besteden. Hopelijk zal vanaf 2025 de situatie weer normaal zijn.
En de vliegtuig zal populairder blijven.
Haha waarschijnlijk worden die nu nog veel duurder, dus vraag me af wie er echt in geïnteresseerd is
Dat zal me niet verbazen. Maar er is altijd een bepaald segment voor wie geld minder een rol speelt.
Zie bijvoorbeeld Eurostar 320. Ook duur. Maar desondanks Amsterdam – Londen toch populair. Simpel: Comfort
Niet iedereen kiest voor de goedkoopste treinreis.
De mensen zijn nog niet erg wakker. Floortje vliegt nog de hele wereld over. Seegers idem, met een ploeg en medespelers. Mensen kopen huizen in Portugal enz en verwachten toch daar 4-6 keer paar jaar naar toe te gaan om daar voor de bühne bewust te leven.
De brandstof wordt alleen maar duurder en de vliegtax ook.
Zitten in deze nieuwe treinen nog steeds als budgetoptie (deels/bijna) naar-plat-vouwbare stoelen zoals in de huidige NightJet van Öbb, of zijn de minicapsules de nieuwe budgetoptie? Zou mooi zijn want ik vond de stoelen maar vrij matig slapen en wat ongemakkelijk met onbekenden.
Die capsules zijn natuurlijk geen budgetoptie want die nemen daarvoor persoon te veel ruimte in beslag.
Mark schrijft dat hij 6’2″ is – dat is 1m85, toch?
Zo’n beetje. Men zal toch wel op 2 meter gerekend hebben.
6′ = 72″ . Dus hij is 72 + 2 = 74 inch.
1 inch = 2,54 cm. Zijn lengte is dus 74 x 2,54 = 187,96 cm, zeg 1 meter en 88 centimeter.
Misschien bluft/liegt hij er ook wel 2 inch bij net als Trump 🙂 Die viel nogal door de mand op de groepsfoto met Trudeau en/of Rutte.
Jaren 70, 80, 90 hadden de beste nachttreinen met uitloop dankzij EETC tot 2010 want zelfde (Duits, Italiaans, Frans) spul.
Werd ook nooit over geklaagd, in tegendeel. Vaste klanten waren er ook. Maar ja, als je zoals thuis wil slapen, blijf er dan. Dirigent Frans Brueggen (1,90 m. denk ik) nam gewoon een lig6 tussen 5 anderen Milaan-ASD en met kind.
Gaf ook nog cd van zijn 18e eeuws orkest weg. Doe je niet als je rot reis had.
Ergste is nog dat ramen niet te openen meer zijn in de moderne trein.
Ja, ja vooruitgang. Septembertip: Ventimiglia, schone warme zee, Pizzeria La Grotta, Monaco met prima haven-zwembad om de hoek, helaas niet rechtstreeks meer vanuit ASD dankzij de vooruitgang.
Ja, die dichte ramen zijn een probleem.
Op zich snap ik het verlangen naar meer privacy en comfort best wel;
sterker nog, meestal boeken wij hier voor de nacht een 2-persoons-coup’e,
zodat we anderen niet storen en zelf ook niet gestoord worden. (1 keer
had het systeem van de Zweedse spoorwegen dusdanige kuren dat we apart
geboekt waren, maar dat werd door de conducteur opgelost door ons een
ongebruikte couchettecoup’e aan te bieden — service!).
Maar zo’n “verbeterd” ontwerp moet wel realistisch gebeuren. Hier lijken
ze — en we zien dit tegenwoordig zo vaak — terug te zijn gevallen op
technische foefjes. En als doorgewinterde programmeur weet ik *heel
goed* hoe hachelijk dat is.
Ze snappen het, /verrassend genoeg/, nog steeds niet.
WC en douche per coup’e? Mooi. Maar kijk nou eens nuchter naar het
technische ontwerp: je wordt als een zak aardappelen in een kastje
vervoerd, en die roldeuren (die op een postrijtuig thuishoren) gaan zo
stuk. De gevulde laddertreden zijn mooi, tot iemand met grote voeten
(zoals bovengetekende) geen grip meer kan krijgen. Ook vraag ik me af
of het geschikt is voor kleinere lui. En nachttreinen zijn veelal niet
te langzaam, maar te snel. 230km/h (marginaal meer dan de 200km/h die
met RIC-rijtuigen te behalen is) is compleet onnodig (behalve dan op
*echte* langeafstandstrajecten, zoals naar Peking of Vladivostok, maar
daar komen ze vast niet te rijden). Over vleugeltreinen kan ik kort
zijn: we hebben in .nl al ruimschoots gezien wat een slechte vervanger
ze zijn voor echte koerswagens. En komen er ook autowagens voor de
beoogde snelheid?
Prestigeproject. Jammer weer. Waarschijnlijk, ook gezien de naam, zijn
deze treinstammen op dezelfde manier ontworpen als hun dagequivalenten.
Dat is een kolossale fout, want je heft er vrijwel alle voordelen van
nachttreinen mee op (de flexibiliteit als eerste).
Dat het met het oude spul niet meer gaat, snap ik volkomen. Maar dit is
geen verbetering. Meer comfort = minder passagiers per rijtuig. Als dat
niet acceptabel is, lap dan het oude spul op, en ga zeker niet liegen
dat alles nu echt beter wordt. Want dan kunnen we wel allemaal “hoera”
gaan roepen, tot we er een paar keer meer gereisd hebben. Waarna de
kater toeslaat. Mij niet gezien.
We zullen maar even zien hoe het gaat. Men is ook niet op het achterhoofd gevallen.
Wat zit er aan firmware in traptreden en roldeuren of overige coupé voorzieningen?
Natuurlijk is men niet op het achterhoofd gevallen! Dat is ook helemaal
niet nodig: ze zijn al gestoord van nature.
Wat firmware betreft: in de roldeuren en traptreden hopelijk niks. In
“overige voorzieningen” helaas steeds vaker, gewoon omdat het kan.
In ieder geval is het ontwerpen rond foefjes geen ziekte die tot de
computerwereld beperkt is.
De slaapriijtuigen zien er goed uit. Een
eigen douche en toilet is enorme verbetering
. Jammer dat de rijtuigen geen gelijkvloerse
instap hebben en de zeer eenvoudige
couchette rijtuigen die geen wastafel in
het compartiment hebben. Een gelijkvloerse
instap is zeer belangrijk anders krijgt het
personeel dezelfde problemen als het
bagage personeel op Schiphol. Het is jammer
dat er geen nachttreinen naar Spanje op
korte termijn gepland zijn. Een snelle
Talgo nachttrein zou dit in 12 uur kunnen
afleggen.
U heeft het idee dat het personeel de bagage van de reizigers zal transporteren? U kijkt teveel TV of film.
Gelijkvloerse instap is er vooral voor de reizigers, lopend en rollend. Vroeger werd er niet zo over nagedacht en moest je maar gewoon een paar treden nemen. Nadenken over een vlakkere contructie was iets te veel gevraagd.
Door de vergrijzing wordt een gelijkvloerse instap steeds belangrijker. Ik heb artikel
uit 1940 waarin een Spanjaard dit probleem
van hoge instap aan de orde stelde. Ik
begrijp niet dat de Duitse Siemens niet een
gelijkvloerse instap kan maken anno 2022
kan maken.
Je kunt kiezen, of eenvoudig zonder eigen wasbak, of een betere klasse met wasbak.
Ruim 10 jaar op en neer Hoek van Holland – Minsk. Iedere keer weer een avontuur. Treinen werden met de jaren beter en schoner. Vliegen kon ook maar alleen via Wenen met lawaaierige MD vliegtuigen die je na drie dagen nog in je hoofd hoorde. Trein was voordeliger dan vliegen. Helaas is dat niet meer zo.