VVD, CDA, D66, GroenLinks, SP, PvdA en de ChristenUnie zijn de afgelopen twee weken uitgebreid aan het woord gekomen met hun visie op het openbaar vervoer. De overige partijen die volgens de peilingen kans maken op een zetel, behandelen we in dit artikel. Begin volgende week blikken we met een samenvatting terug op deze verkiezingsreeks.
De acht grootste politieke partijen hebben van Treinreiziger.nl een uitnodiging gekregen om hun ov-standpunten toe te lichten. De oplettende lezer mist de PVV. Net als vier jaar geleden is de Partij Voor de Vrijheid niet ingegaan op de uitnodiging van Treinreiziger.nl. Het verkiezingsprogramma is op het gebied van openbaar vervoer zeer summier: de woorden trein en spoor komen er niet in voor. Het enige wat in het verkiezingsprogramma staat is: “Zowel het openbaar vervoer als de eigen auto zijn belangrijk voor iedereen. Het openbaar vervoer en autorijden moeten betaalbaar blijven.” De partij meldt verder dat de auto voor veel mensen het belangrijkste vervoermiddel blijft. “De PVV is tegen
rekeningrijden.”
De Partij voor de Dieren gaat wel uitgebreid in op hoe het openbaar vervoer verbeterd moet worden. Betaalbaar en duurzaam zijn hierin de sleutelwoorden: de Partij voor de Dieren wil inzetten op minder vliegen en meer (internationale) treinen. Niet alleen tot 500 of 750 kilometer, maar zelfs tot 1200 kilometer. Om het vervoer duurzamer te maken, moet ook de autoslaaptrein opnieuw geïntroduceerd worden, aldus de partij.
Binnen Nederland wil de Partij voor de Dieren de prijs van het kaartje geleidelijk met maar liefst 50% laten dalen, wat in 2030 gerealiseerd moet zijn. Eén van de stappen is dat de btw verdwijnt voor trein, bus en metro (nu nog 9%). Net als de SP wil de Partij voor de Dieren af van de eerste klas. “Klassediscriminatie hoort niet thuis in het OV.”
De partij wil ook nieuwe infrastructuur. Zo wordt de Lelylijn omarmd en moet de reistijd tussen de Randstad en Oost-Nederland met ten minste dertig minuten verkort worden. “Ook zorgen we voor een nieuwe snelle treinverbinding tussen Utrecht en Breda.” Daarnaast wil de partij meer lightrailverbindingen, zoals een uitbreiding van de Randstadrail.
50Plus meldt in het verkiezingsprogramma niets over openbaar vervoer.
“Opvallend is dat het aantal reizigerskilometers al vijftien jaar op hetzelfde niveau zit. Toch neemt de filedruk toe en zitten treinen vaker tjokvol” constateert de Staatkundig Gereformeerde Partij in het verkiezingsprogramma. De partij wil daarom dat de bestaande infrastructuur beter benut wordt. “Er moeten meer overstappunten tussen auto en ov komen, met bijbehorende verbindingen naar werklocaties en voorzieningen. Zo razen dagelijks tienduizenden auto’s langs
sprinterstation Utrecht Lunetten: geef dit station een intercitystatus met een snelle verbinding naar Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Eindhoven, en zorg voor een aansluiting op de A27 en goede parkeergelegenheid.”
De partij wil meer inzetten op Bus Rapid Transit System als goedkoper alternatief voor railvervoer. De treinen moeten sneller worden, vanuit Groningen, Middelburg, Enschede en Roermond moet de Randstad binnen 1,5 uur bereikbaar worden.
Bij Staphorst en Barneveld Noord moeten er nieuwe stations komen, aldus de SGP (die in beide plaatsen een grote achterban heeft). Barneveld Noord heeft nu al een station, maar wat de SGP betreft moeten ook de NS-intercity’s er gaan stoppen. Ook in Harderwijk moeten voortaan intercity’s gaan stoppen.
Een opvallend punt is dat de partij ook pleit voor versobering van het Programma Hoogfrequent Spoor. “Het programma gaat nu te veel ten koste van regionale verbindingen en aansluitingen.” Andere punten waar de SGP zich voor inzet is 3kV spanning op de bovenleiding, vrijstelling voor btw op treinkaartjes en gratis ov voor kinderen t/m elf jaar. Tot slot wil de partij één streekabonnement voor trein, bus, metro en tram en moet het ‘omchecken’ bij overstap naar een andere vervoerder versimpeld worden.
De partij DENK zegt duurzaamheid als een kans te zien en wil daarom het autoverbruik verminderen. De partij wil pilots met gratis openbaar vervoer, en in elk geval minima en ouderen zouden gratis met het ov moeten kunnen reizen.
“Goede verbindingen met buitenland via hogesnelheidstreinen” schrijft Forum in het verkiezingsprogramma. En verder: “We willen onderzoek naar nieuwe vormen van transport, zoals hyperloops, hogesnelheidstreinen
en innovatieve vliegtechnieken.” En daarmee is direct alles besproken wat het verkiezingsprogramma over openbaar vervoer te melden heeft. Als het om vliegen gaat, wil de partij een luchthaven in de Noordzee en geen belasting op vliegreizen.
Openbaar Vervoer moet in 2030 volledig elektrisch zijn en de OV-bedrijven moeten genationaliseerd worden, schrijft BIJ1. De trein moet bovendien een grotere rol krijgen in Europa, zodat vluchten binnen Europa kunnen worden uitgefaseerd.
De nieuwe partij JA21 is voorstander van de Lelylijn. “Noord-Nederland dient qua infrastructuur verder te worden ontwikkeld middels snelle treinverbindingen die West-Nederland met Noord-Duitsland (Bremen/
Hamburg) verbinden om daarmee de economie te
stimuleren.” De partij is ook positief over de Nedersaksenlijn tussen Enschede en Groningen en pleit voor een snelle trein tussen Amsterdam en Aken. JA21 pleit voor multimodaal transport. In de praktijk moeten treinstations een overstapplek worden voor automobilisten. Bussen dienen als luxe transitcoaches voor mensen die verder van hun werk wonen en geen treinstation in de buurt hebben, aldus JA21. “Daarnaast ziet JA21 meer in hoogfrequente snelle (lightrail) spoorverbindingen die ook
minder dichtbevolkte gebieden kunnen ontsluiten en het woon-werkverkeer voorspelbaar en betrouwbaar maken. Dit is een beter alternatief dan het subsidiëren van elektrische auto’s, omdat het fileprobleem daarmee niet wordt opgelost.”
Code Oranje heeft geen traditioneel verkiezingsprogramma, wel staan er standpunten op de site van de nieuwe partij. Bij economie meldt de partij kort: “Ook kiezen we voor maatregelen voor de langere termijn, denk aan het investeren in een voortreffelijke infrastructuur voor auto, openbaar vervoer en fiets.” De partij heeft zich eerder uitgesproken tegen de treinen met gevaarlijke stoffen door Brabant.
De nieuwe Europese partij Volt zet in op een Europees hogesnelheidsnet. “Nu bestaat er geen realistisch, gezamenlijk langetermijnplan voor de hogesnelheidslijn, maar alleen een ondoeltreffende lappendeken van niet goed verbonden nationale lijnen” schrijft de partij. De partij wil dat Europa meer bevoegdheid krijgt om dit op te lossen. Op lange termijn noemt Volt de hyperloop als opvolger van de hogesnelheidstrein. Omdat die tot 1200 kilometer per uur kan, zou de reistijd naar Barcelona verkort kunnen worden tot twee uur.
This post was last modified on 29 maart 2021 13:55
Treinreizigers van NS kunnen sinds afgelopen vrijdag voor het eerst met een elektrische touringcar reizen…
Op 27 augustus 2024 heeft de Rechtbank Zeeland-West-Brabant het faillissement uitgesproken over Train Charter Events…
ProRail stelt het verbreden van het drukke perron 3 op Utrecht Centraal uit. Die werkzaamheden…
Vertragingen van uren en treinen die stranden; reizigers van internationale treinen maken het nogal eens…
De treinen zijn vandaag een stuk voller nu de schoolvakantie ook in de regio midden…
Niet alleen de NS staakt op 11 september, ook personeel in het streekvervoer voert die…