Arriva wil treindienst (Groningen -) Amsterdam – Parijs, 2x per dag

Arriva wil dagelijks een trein tussen Groningen en Parijs laten rijden. Arriva, de grootste concurrent van de NS op het spoor, heeft bij toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) een aanvraag ingediend om deze treinen vanaf juni 2026 te laten rijden.

Treindienst naar Parijs

De trein tussen Groningen en Parijs zou ‘s ochtends vroeg om 05.30 uur uit Groningen moeten vertrekken en rond 10.40 uur aankomen op Gare du Nord in Parijs. Onderweg stopt de trein op de stations Zwolle, Almere, Amsterdam Zuid, Schiphol Airport, Rotterdam Centraal, Antwerpen Centraal en Brussel Zuid. 

Na aankomst in Parijs zal de trein vervolgens een slag Parijs – Amsterdam – Parijs maken, om daarna in de avond rond 19:15 uur uit Parijs te vertrekken, terug naar Groningen. In Groningen zou de trein dan omstreeks 0:30 uur moeten aankomen.

Het is ook mogelijk dat er een langzamere trein wordt ingezet, dan komt de trein om 11:20 uur aan in Parijs. In dat geval maakt de trein vervolgens een slag Parijs – Brussel – Parijs, in plaats van Parijs – Amsterdam Zuid – Parijs.

Hogesnelheidstrein?

Bij het persbericht stuurt Arriva ter illustratie een foto van een WINK-trein. Aan de beoogde reistijd te zien lijkt een hogesnelheidstrein noodzakelijk. Een woordvoerder van Arriva laat weten dat het nog niet precies duidelijk is welk treintype ingezet zal worden.

“Er zijn verschillende scenario’s voor de inzet van de treinen. Wij zijn een groot Europees bedrijf en kunnen putten uit een grote diverse vloot. Maar ook het huren van treinen, de aanschaf van een tweedehands trein of nieuwe treinen zijn opties. We onderzoeken nu alle opties” zegt Arriva in een verklaring. Arriva is een dochteronderneming van Deutsche Bahn, die beschikt over veel ICE’s.

Plannen serieus

Sommige vervoerders vragen ook capaciteit voor het spoor aan zonder ze te realiseren. Zo vraagt het Tsjechische RegioJet vaak veel nieuwe treinen aan en zijn de meeste treinen tot nu toe nooit gerealiseerd. Ook Arriva had ooit eerder plannen voor een treindienst Den Haag – Brussel, de zogenoemde Lage Landen Trein. Die is echter nooit gestart.

Arriva benadrukt dat de plannen serieus zijn. “Net als de nachttrein zijn we echt van plan om deze verbinding te rijden” zegt de DB-dochter. Ook als de internationale treinen in de NS-concessie terecht komen, wil Arriva zijn plannen doorzetten. Arriva: “Het wel of niet doorgaan van deze treinen is niet afhankelijk van de concessie omdat we deze treinen buiten de concessie gaan rijden. Door de treinen nu aan te kondigen, reserveren we de treinpaden voor deze trein.”

Uitdagingen

Het realiseren van de trein naar Parijs zal echter niet eenvoudig zijn, erkent de woordvoerder van Arriva. “Er zijn nog veel technische en politieke belemmeringen zoals verschillende veiligheidseisen, taaleisen en verschillende tarieven voor het gebruik van het spoor. Toch gaan we de uitdaging graag aan. We roepen overheden op om zoveel mogelijk belemmeringen weg te nemen om internationaal vervoer te stimuleren.

Het bedrijf stelt dat het in de toekomst meer aanvragen wil doen voor treinverkeer vanuit meerdere regio’s in ons land naar onder meer Belgische en Franse steden. Aan welke bestemmingen wordt gedacht, wil Arriva niet vertellen. Duitsland wordt niet genoemd, waarschijnlijk omdat hier moederbedrijf Deutsche Bahn samenwerkt met NS.

ACM

De vervolgstap is nu dat de ACM de aanvraag van Arriva zal beoordelen en zal bepalen of deze nieuwe treinverbinding niet concurreert met bestaande treinverbindingen van de NS. Op de site van de ACM staat dat uitgelegd. “Sinds januari 2019 hebben spoorwegondernemingen recht op open toegang tot het spoor. Dit betekent dat naast partijen met een concessie ook andere spoorwegondernemingen passagiersvervoer mogen aanbieden. Maar de nieuwe passagiersdienst mag niet te veel negatieve impact hebben op de bestaande vervoerconcessie. De ACM kan op verzoek beoordelen of het economisch evenwicht van de bestaande concessie in gevaar komt.”

Daarnaast speelt mee dat het kabinet overweegt internationale treinen onderdeel te maken van de hoofdrailnetconcessie. Andere vervoerders, als Arriva, zijn daar fel op tegen. Het ministerie heeft spoorwegmaatschappijen gevraagd om hun plannen voor na 2025 voor 10 juni bekend te maken, om te kunnen beoordelen welke verbindingen er mogelijk zullen ontstaan als internationale treinen niet onder de concessie komen te vallen.

Vraag groter dan het aanbod

De enige directe trein naar Parijs (vanuit Nederland) is momenteel de Thalys. De vraag is echter zo groot dat die spoorwegmaatschappij de vraag nauwelijks aankan. Wie vandaag of morgen, vrijdag 9 juni naar Parijs wil, kan geen treinkaartje meer kopen voor een directe trein. Ook niet in de 1e klas, of laat in de avond. Wel zijn er zaterdag in de middag nog tickets te koop voor 149 euro per enkele reis.

Flixtrain

Flixtrain kondigde recent ook aan plannen te hebben voor een internationale treindienst. Flixtrain overweegt een treindienst vanuit Rotterdam via Den Haag en Amsterdam naar Oberhausen. In Duitsland zou de trein vervolgens gekoppeld door moeten rijden naar een andere bestemming.

NS blijft bij zijn eerdere standpunt dat de internationale verbindingen beter onderdeel kunnen blijven van de concessie voor het hoofdrailnet. Dan zouden er goede afspraken gemaakt kunnen worden over bijvoorbeeld hoe vaak per dag er een trein gaat, legt een woordvoerder uit. Op de plannen van Arriva wil de zegsman niet inhoudelijk ingaan. “De staatssecretaris heeft gevraagd of er ook bij andere partijen interesse is in de internationale verbindingen. Arriva stelt nu geïnteresseerd te zijn. Het is niet aan de NS om daar iets van te vinden.”

Concept dienstregeling scenario 1

De precieze dienstregeling is nog niet bekend, Arriva heeft nu twee scenario’s uitgewerkt. Eén scenario is op basis van een snelle trein, die 300 kilometer per uur kan. Het tweede scenario gaat waarschijnlijk uit van een langzamer treintype.

Concept dienstregeling scenario 2

This post was last modified on 12 juni 2023 23:49

Share

Recent Posts

Nog tot begin juni geen treinen tussen Maastricht en Luik door noodweer

De herstelwerkzaamheden aan het spoor tussen Maastricht en Luik na de zware regenval van vorige…

2 dagen terug

Lelylijn, open toegang en meer internationaal treinverkeer opgenomen in hoofdlijnenakkoord PVV, NSC, VVD en BBB

In het hoofdlijnenakkoord dat is opgesteld door de formerende partijen PVV, NSC, VVD en BBB…

1 week terug

Onderzoeksraad trekt conclusies na treinongeluk Voorschoten: onvoldoende aandacht voor veiligheid

Bij het onderhoud aan het Nederlandse spoorwegnet is er vanuit het ministerie van Infrastructuur en…

1 week terug

Twentse reisapp Goan! niet meer te gebruiken vanwege gebrek aan animo

Vanwege enorm gebrek aan animo is de Twentse reisapp Goan! niet meer te gebruiken. Gemeentes…

2 weken terug

Siemens levert materieel voor nieuwe hogesnelheidslijn tussen Los Angeles en Las Vegas

Het Amerikaanse treinconcern Brightline heeft bekendgemaakt dat Siemens de voorlopige uitverkorene is om materieel voor…

2 weken terug

NS doet oproep aan internationale reizigers: stem op Joost Klein

Joost Klein vertegenwoordigt Nederland deze week op het Eurovisie Songfestival en met zijn hitsong Europapa…

2 weken terug