De ov-chipkaart verdwijnt niet eind 2022. Volgens de huidige planning is het wel de bedoeling dat de chipkaart eind 2023 vernieuwd wordt. Dat zegt Translink, de uitgever van de ov-kaart, naar aanleiding van een bericht in De Telegraaf. De krant meldt dat de kaart plaatsmaakt voor de bankpas en de smartphone.
Volgens De Telegraaf heeft Pedro Peters van brancheorganisatie OV-NL gemeld dat de oude ov-chipkaart eind 2022 zal verdwijnen. Reizen met betaalpas en smartphone komt er al volgend jaar voor in de plaats. “Voor anoniem reizen komt een andere kaart” citeert De Telegraaf Peters.
Maar de datum van eind 2022 klopt niet, zeggen zowel Peters als Translink. In de huidige planning is het de bedoeling dat er eind 2023 een grote verandering wordt doorgevoerd. “Er blijft een ov-chipkaart bestaan, maar de techniek achter de kaart zal anders werken” reageert Translink-woordvoeder Gerbrant Corbee. Bij de nieuwe kaart zal de prijs niet bij het poortje berekend worden, maar achteraf. Omdat het tarief nu bij het poortje berekend wordt, is er geen retourkorting mogelijk en kan de prijs verschillen tussen de heen- en terugreis als er met twee vervoerders wordt gereisd.
Er zijn nu ov-chipkaarten in omloop die ook nog na 2023 geldig zijn, wat daarmee gebeurt is nog onduidelijk. Ook wat de nieuwe ov-chipkaart gaat kosten is nog niet bekend. Er is al jaar en dag kritiek op het huidige tarief van 7,50 euro. Of eind 2023 de huidige ov-chipkaart daadwerkelijk verdwijnt, zal afhangen van in hoeverre alles de komende tijd volgens planning verloopt en of er in de testfase nog grote issues naar boven komen. Op dit moment lijkt het redelijk voorspoedig te gaan: al in 2019 werd 2023 genoemd als uitfasering, die planning is nu niet veranderd.
Zie ook: ‘Chipkaart gratis? dan gaan vervoerders failliet”
De gedachte is dat veel mensen in de toekomst overstappen naar de bankpas of smartphone. “De chipkaart weg en betalen met je bankpasje betekent weer een pasje minder in je portemonnee” vertelt Peters aan BNR. Hij benadrukt dat het ook voor toeristen een grote vooruitgang zal zijn: “Of je nu hier komt als toerist uit Italië, of je komt uit Amerika of wat dan ook, je hoeft geen chipkaart meer te kopen, je hoeft je niet te oriënteren hoe het werkt, maar je kunt gewoon betalen.” Wie ook een mobiele bankpas heeft op de smartphone of smartwatch, kan die ook gebruiken.
Peters benadrukt dat het voorlopig de testfase is, en er alleen getest wordt in de regio Lelystad. “We zullen daar kinderziektes tegenkomen, en langzaam gaan we het uitbreiden over heel Nederland”. De hoop is weliswaar dat het aantal kinderziektes zal meevallen. “Maar dat hoopten we ook toen we de ov-chipkaart introduceerden, toen dachten we ook dat het goed was uitgetest maar liepen we in de praktijk toch ook tegen issues aan.”
De voorman van de branchevereniging van alle vervoerders benadrukt dat de veiligheid van de bankpas zeer hoog is. “De bankpas voldoet aan de hoogste veiligheidseisen, daar kun je je bijna niets bij voorstellen.”
Dat de ov-sector nieuwe betaalvormen zoals de bankpas en de smartphone wil introduceren is geen geheim. Al in 2014 vertelde Arco Groothedde – toenmalig directeur van Translink – in een interview aan Treinreiziger.nl dat de nieuwe betaalvormen eraan zaten te komen. Dat de doorontwikkeling zeven à acht jaar zou duren voordat alle consumenten er gebruik van konden maken, was toen nog niet duidelijk.
Sinds die tijd zijn er wel stappen geweest, zo is er een proef geweest tussen Leiden en Den Haag. Die werd als succesvol gezien, maar de ov-sector hikte tegen de hoge kosten aan om de ov-paaltjes te vervangen. Inmiddels is dat besluit genomen, nog dit jaar worden volgens De Telegraaf 60.000 poortjes aangepast voor OVpay.
This post was last modified on 12 maart 2021 10:46
Op het centraal station van Hamburg zijn woensdagmiddag een man en vrouw uit de ICE…
Ondanks dat de werkzaamheden op het traject niet zijn afgerond, kan de tienminutensprinter tussen…
De nieuwe nachttreinen van de Oostenrijkse treinmaatschappij ÖBB komen in 2025 ook naar Nederland. Maar…
Reizen met openbaar vervoer, en de auto, is te duur voor een grotere groep mensen…
Het plan voor betaalpaaltjes voor de HSL-toeslag op stations in Noord- en Oost-Nederland moet de…
Door het faillissement van Dinner Train blijven 3420 klanten achter met een ticket dat waarschijnlijk…