Translink: ov-chipkaart verdwijnt niet eind 2022 (maar er komt wel een nieuwe kaart)

De ov-chipkaart verdwijnt niet eind 2022. Volgens de huidige planning is het wel de bedoeling dat de chipkaart eind 2023 vernieuwd wordt. Dat zegt Translink, de uitgever van de ov-kaart, naar aanleiding van een bericht in De Telegraaf. De krant meldt dat de kaart plaatsmaakt voor de bankpas en de smartphone.

Opvolger ov-chipkaart

Volgens De Telegraaf heeft Pedro Peters van brancheorganisatie OV-NL gemeld dat de oude ov-chipkaart eind 2022 zal verdwijnen. Reizen met betaalpas en smartphone komt er al volgend jaar voor in de plaats. “Voor anoniem reizen komt een andere kaart” citeert De Telegraaf Peters.

Maar de datum van eind 2022 klopt niet, zeggen zowel Peters als Translink. In de huidige planning is het de bedoeling dat er eind 2023 een grote verandering wordt doorgevoerd. “Er blijft een ov-chipkaart bestaan, maar de techniek achter de kaart zal anders werken” reageert Translink-woordvoeder Gerbrant Corbee. Bij de nieuwe kaart zal de prijs niet bij het poortje berekend worden, maar achteraf. Omdat het tarief nu bij het poortje berekend wordt, is er geen retourkorting mogelijk en kan de prijs verschillen tussen de heen- en terugreis als er met twee vervoerders wordt gereisd.

Er zijn nu ov-chipkaarten in omloop die ook nog na 2023 geldig zijn, wat daarmee gebeurt is nog onduidelijk. Ook wat de nieuwe ov-chipkaart gaat kosten is nog niet bekend. Er is al jaar en dag kritiek op het huidige tarief van 7,50 euro. Of eind 2023 de huidige ov-chipkaart daadwerkelijk verdwijnt, zal afhangen van in hoeverre alles de komende tijd volgens planning verloopt en of er in de testfase nog grote issues naar boven komen. Op dit moment lijkt het redelijk voorspoedig te gaan: al in 2019 werd 2023 genoemd als uitfasering, die planning is nu niet veranderd.

Zie ook: ‘Chipkaart gratis? dan gaan vervoerders failliet”

Een eerdere proef met ov-chip mobiel mislukte.

Bankpas en smartphone

De gedachte is dat veel mensen in de toekomst overstappen naar de bankpas of smartphone. “De chipkaart weg en betalen met je bankpasje betekent weer een pasje minder in je portemonnee” vertelt Peters aan BNR. Hij benadrukt dat het ook voor toeristen een grote vooruitgang zal zijn: “Of je nu hier komt als toerist uit Italië, of je komt uit Amerika of wat dan ook, je hoeft geen chipkaart meer te kopen, je hoeft je niet te oriënteren hoe het werkt, maar je kunt gewoon betalen.” Wie ook een mobiele bankpas heeft op de smartphone of smartwatch, kan die ook gebruiken.

Peters benadrukt dat het voorlopig de testfase is, en er alleen getest wordt in de regio Lelystad. “We zullen daar kinderziektes tegenkomen, en langzaam gaan we het uitbreiden over heel Nederland”. De hoop is weliswaar dat het aantal kinderziektes zal meevallen. “Maar dat hoopten we ook toen we de ov-chipkaart introduceerden, toen dachten we ook dat het goed was uitgetest maar liepen we in de praktijk toch ook tegen issues aan.”

De voorman van de branchevereniging van alle vervoerders benadrukt dat de veiligheid van de bankpas zeer hoog is. “De bankpas voldoet aan de hoogste veiligheidseisen, daar kun je je bijna niets bij voorstellen.”

Al jaren bezig

Dat de ov-sector nieuwe betaalvormen zoals de bankpas en de smartphone wil introduceren is geen geheim. Al in 2014 vertelde Arco Groothedde – toenmalig directeur van Translink – in een interview aan Treinreiziger.nl dat de nieuwe betaalvormen eraan zaten te komen. Dat de doorontwikkeling zeven à acht jaar zou duren voordat alle consumenten er gebruik van konden maken, was toen nog niet duidelijk.

Sinds die tijd zijn er wel stappen geweest, zo is er een proef geweest tussen Leiden en Den Haag. Die werd als succesvol gezien, maar de ov-sector hikte tegen de hoge kosten aan om de ov-paaltjes te vervangen. Inmiddels is dat besluit genomen, nog dit jaar worden volgens De Telegraaf 60.000 poortjes aangepast voor OVpay.

Gerelateerde berichten

This post was last modified on 12 maart 2021 10:46

Bekijk reacties

  • In tegenstelling tot uw bericht, vanochtend weer op het nieuws dat de OV-chipkaart verdwijnt eind 2022.Of het nu 2022 of 2023 is, ik kijk er niet naar uit. Bij deze hele planning wordt er vanuit gegaan dat iedereen een smartphone heeft. Ik kan er niet mee overweg en met mij veel anderen. Als de ov-chipkaart niet zou verdwijnen zoals in uw artikel aangegeven, zou dat zeer welkom zijn. De tegenstrijdige berichten bij de diverse journaal uitzendingen maken het er niet beter op.

    • Dat in de media vanmorgen foutief 2022 genoemd werd, wordt toch duidelijk beschreven in dit artikel?

      Als mensen niet overweg kunnen met een smartphone, dan toch op zijn minst wel met een bankpas?

      Volgens mij is er ook een bepaald minimum aan vaardigheden waarvan ondernemingen en ontwikkelaars mogen verwachten dat mensen zich het aanleren. Volgens mij is het in veel gevallen meer een kwestie van niet willen dan niet kunnen.

      • Mensen hebben het recht om iets niet te willen. Ik wil niet reizen met mbv een smartphone en een abonnement kun je vast niet op een bankpas zetten. Ben heel tevreden met m'n OV chipkaart

        • Dat recht hebben ze. En in dit geval ook de keuze. We hadden eerder de strippenkaart, toen die verdween leverde dat ook een storm van kritiek op (dat mag), maar in dit geval hoef je dus niet verplicht over naar de smartphone of de bankpas. Persoonlijk denk ik dat zeker 80%, zo niet 90% daarvoor zal kiezen, tenzij chipkaart mogelijkheden biedt die de bankpas/smartphone niet heeft.

        • Wanneer met de bankpas/telefoon/nieuwe kaart de prijs niet bij de paal wordt berekend, maar achteraf (zoals ook bij NS Flex), ontstaan juist veel meer mogelijkheden voor abonnementen. Je zet niks meer 'op je kaart', maar je kaart/telefoon/bankpas dienen enkel nog als identificatie en betaalmiddel. Beetje zoals bij in- en uitrijden van een parkeergarage. Zo wordt bijv. price capping zoals in Londen mogelijk, wat de OV-chipkaart nu niet kan.

      • Er zijn ook mensen die onder bewindvoering staan . Denk je daar wel aan . Die kunnen niet met een bankpas betalen

        • Zelfs mensen onder bewind kunnen de beschikking hebben over een bankpas van een aparte leefgeld rekening. Punt is dan wel met reizen op die wijze goed het overzicht houden en daar loopt het bij mensen in bewind vaak spaak op.

    • Het artikel is vrij duidelijk. De Telegraaf heeft scherp aangezet, en wat ik heb begrepen heb is er één keer per abuis 2022 genoemd maar wilde de journalist in kwestie (volgens Translink althans) het stuk niet aanpassen, omdat dit wel zo genoemd is.
      Wat dus klopt is, dat de ov-chipkaart vernieuwd wordt, en dat de huidige versie wordt vervangen door een nieuwe versie. Een anonieme kaart blijft bestaan (wat ook de Telegraaf meldt). Ik denk dat het nieuwe systemen veel voordelen heeft. Naast een chipkaart, ook een bankpas en smartphone. Voor iedereen iets.

  • Hoe gaan mensen die met beperkt budget werken,hiermee reizen.Zij hebben vaak geen bankpas en mogelijk ook geen mobiele telefoon.

    • Met de vernieuwde ov-chipkaart? Het is dus niet zo dat je MOET gaan reizen met de bankpas of smartphone, maar het KAN straks wel. Je kunt ook gewoon een chipkaart kopen.

  • Het grote probleem is dat betalen met bankpas en smartphone een doel op zich zijn geworden.

    • Om eerlijk te zijn, zou ik het super fijn vinden. Soms ben ik mijn ov-chipkaart kwijt, is nu gedoe. Bankpas ben ik soms ook kwijt (ik ben niet slordig hoor, hahaha, wel dus), maar dan kun je nog met je mobiele bankpas betalen. Ik zou direct overstappen op bankpas, als dat zou kunnen, tenzij er hele grote negatieve beperkingen zijn.

  • Het is me totaal onduidelijk hoe dat betalen met bankpas en telefoon gaat met abonnementen. Als je er alleen enkele reisjes vol tarief mee kunt kopen heeft 90% van de reizigers er niets aan.

    • Dat is mij ook nu nog onduidelijk, maar er zijn daar wel proeven mee aangekondigd. Dus ik ben benieuwd

    • Die is er al lang niet meer in het OV. Als je je met enige privacy wilt verplaatsen, kun je alleen nog wandelen, fietsen, of iets daartussenin.

    • Ha ha, dat speelt alleen voor figuren als André Hazes als die weer eens vreemd gaat.

  • inderdaad nelly !!

    ze zijn zo bezig met gebruikers data af te dwingen dat ze vergeten waar het OV voor bedoeld was.

    ik heb zo het idee dat de anonieme pas een doorn in het oog is, nu dat je een mobiel of pinpas MOET gebruiken is dat voor hun de oplossing.

    tenzij ze de anonieme pas behouden zie ik het niet anders als een ordinaire manier om gebruikers data door te duwen.

  • sorry van de eerdere reactie.
    ik ging er vanuit dat de anonieme pas op de schop ging.

  • Verdwijnt nu ook het reizigerstreiterende uit- en weer inchecken bij wisseling van vervoerder?

    • Daar gaan wel stemmen voor op, maar dat is niet definitief duidelijk. NS stelde eerder dat dit niet zou kunnen, maar dat is onzin. Mijn hoop is hier wel op gevestigd.

      • Technisch kan dat wel maar dan blijf je zitten met de verdeling van het geld. Eigen is dit alleen op te lossen met het Duitse aanbestedingsysteem waarbij een vervoersautoriteit verantwoordelijk is voor inkomsten en uitgaven.

        • Er zijn meer manieren om de inkomsten te verdelen. Op basis van het tijdstip en plaats van de eerste incheck en laatste uitcheck van een reis kun je aan de hand van de geregistreerde ritten in verreweg de meeste gevallen de reisroute al uniek bepalen. Dat aantal wordt nog groter als je plaatsen en tijdstippen meeneemt waarop een conducteur of controleur de OV-chipkaart scant voor controle. Dan blijft er nog een klein deel van de reizen over om via een verdeelsleutel te verdelen. Vervoerders kunnen dat deel zelf verkleinen in hun eigen voordeel, door vaker te controleren, of bijvoorbeeld korting te bieden aan reizigers die hun OV-chipkaart vrijwillig bij een zelfcontrole-apparaat in de trein scannen.

          Zelfs het huidige systeem kun je in één klap een stuk gebruiksvriendelijker maken door bij een overstap alleen in te laten checken bij de volgende vervoerder. Dan word je bij een overstap dus automatisch uitgecheckt bij de vorige vervoerder zodra je incheckt bij de volgende. Daar is alleen bestuurlijke wil en een software-update voor nodig.

  • Leuke mededeling. Ik heb net de serie OV chipkaarten vervangen en ze zijn geldig tot 6-3-2026. De oude kaarten lagen al een jaar ongebruikt in de kast wegens Corona. Als ik dit geweten had, dan had ik de kaarten niet à 7,50 per stuk vervangen. Met het oog op de vaccinaties, leek vervanging om vanaf de zomer weer te gaan reizen een goed idee.

    Misschien een goed idee om de tarieven drastisch aan te passen.
    - betalen voor hemelsbrede kilometers, omrijden niet voor rekening van de klant
    - kortingstarieven automatiseren, dus standaard: daluren geeft korting
    - kilometerprijs die afneemt met het aantal in een jaar gereden kilometers
    - geen belemmeringen met extra in- en uitchecken bij overstappen van vervoerder, trein-bus of verschillende maatschappijen

    • Dat kan alleen met een volledig gecentraliseerd communistisch systeem waarbij de staat alle inkomsten en uitgaven beheert.

    • Rudy, bij tariefberekening met hemelsbrede kilometers krijg je automatisch een duurder km-tarief, omdat de vervoerder wel omrijdt en daarvoor extra kosten moet maken, dus de prijs voor eenzelfde rit zal dan toch wel ongeveer op hetzelfde neerkomen. Het maakt dus helemaal niet uit, of je nou door de hond of door de kat wordt gebeten.

      • De reiziger wordt nu tweemaal gepakt: ten eerste is hij langer onderweg en ten tweede is de reis duurder.

        Ja, bij hemelsbrede afstanden wordt de kilometerprijs wat hoger. Echter de lasten worden uitgesmeerd over alle reizigers.

        Nu zijn er dure en onaantrekkelijke verbindingen t.g.v. het omrijden. De reistijd daar kan je weinig aan doen, maar de ritprijs wel.

      • En als het traject bij de trein toch korter wordt, zoals dankzij de HSL Rotterdam-Schiphol, betaal je toch de extra kilometers omdat nieuwe spoorinfra het treinkaartje niet goedkoper mag maken. Zie ook Hanzelijn. Niet typisch Nederlands. Frankrijk doet precies hetzelfde.

      • Het maakt wel degelijk uit: In het huidige systeem is het voor busvervoerders financieel relatief aantrekkelijk om omwegen te maken, vooral op drukkere routes. Bij beprijzing op basis van de hemelsbrede afstand wordt het voor busvervoerders juist financieel aantrekkelijk om de routes te optimaliseren. Dan span je het prijsprikkelpaard dus vóór de wagen in plaats van erachter.

        Bij treinen speelt dat natuurlijk minder, maar daar is door historische ontwikkelingen weer een rare scheefgroei ontstaan, waarbij sommige verbindingen zelfs per gereden kilometer duurder zijn dan andere. Die prijsverschillen zijn op geen enkele manier te uit te leggen op basis van de kwaliteit van de dienstverlening.

  • Het is mij totaal niet duidelijk of we nou wél een persoongebonden OV chipkaart blijven houden, of dat we overgaan noodgedwongen de NFC elke keer aan en uit moeten zetten of met onze bankpas 4x op een dag in de lucht moeten gaan zwaaien op een overvol station.

    Dus blijven we een soort persoonsgebonden OV-chipkaart houden?

Share

Recent Posts

Thalys schrapt goedkope trein naar Parijs (Izy)

Voordelig vanuit Brussel naar Parijs? Vanaf 10 juli stopt Thalys met budgettrein Izy. Tot die…

10 uur terug

Rover vraagt compensatie voor problemen NS-bussen Meppel

Rover vraagt NS om opheldering over de problemen die zijn ontstaan door een tekort aan NS-bussen…

1 dag terug

Subsidie voor nachttrein naar Wenen niet tegen de regels

De miljoenensubsidie die eerder werd toegekend aan de NS voor de nachtelijke treinverbinding met Wenen…

1 dag terug

Rhätische Bahn plant wereldrecord: trein van 1,9 kilometer

De Zwitserse spoorwegmaatschappij Rhätische Bahn (Rhb) heeft een ludieke actie in petto: ter gelegenheid van…

5 dagen terug

NS kampt met personeelstekort: treinen vallen uit

De Nederlandse Spoorwegen kampen met een tekort aan personeel. Daarom is de treindienst Arnhem -…

5 dagen terug

Interrail viert feest: 50% korting

AFGELOPEN / ARCHIEF. Ter gelegenheid van het 50-jarig jubileum geeft Interrail tijdelijk 50% korting op Global Passen…

2 weken terug