fbpx

VVD: niet alleen investeren in infrastructuur, maar ook inzetten op Mobiliteit as a Service

Ook de grootste partij van Nederland, de VVD, wil investeren in infrastructuur voor het openbaar vervoer. Zo is de partij positief over zowel de Lelylijn als het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp. Toch benadrukt de partij dat het niet alleen om investeringen in nieuwe infrastructuur gaat.

10 miljard extra in tien jaar

Sommige partijen beloven in hun verkiezingsprogramma bijna gouden bergen als het om nieuwe (spoor)infrastructuur gaat. De VVD is duidelijk terughoudender en doet geen harde beloftes. “Verschillende opties, zoals de Lelylijn en het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp, worden bekeken” schrijft het VVD-verkiezingsprogramma.

Vaak wordt de VVD als autopartij gezien. Maar de partij zelf zegt dat het gaat om snel van A naar B te kunnen reizen, ongeacht vervoermiddel. Er is echter slechts beperkt financiële ruimte om dat te bereiken: 1 miljard extra voor auto-, vaar-, fiets- én spoorwegen. Dat is een stuk lager dan de 3 miljard waar onder andere NS en ANWB voor pleiten. Het klinkt ook nogal karig in vergelijking met de miljarden waarmee ChristenUnie en GroenLinks strooiden. Maar dat is een oneerlijke vergelijking omdat het bedrag van de VVD jaarlijks extra is en dat van andere partijen eenmalig. Over een periode van tien jaar gaat het bij deze partij dus om 10 miljard euro extra, dat verdeeld moet worden over auto en trein. Hoe de verdeling tussen trein en auto moet zijn zegt de partij niet.

Kilometerheffing

De VVD benadrukt dat het niet alleen gaat om nieuwe infrastructuur. De partij zet ook in op Mobility as a Service (MaaS). Een woordvoerder van de grootste partij vant Nederland legt uit: “Wanneer je je treinreis wilt vervolgen met een reis via deelauto, deelfiets, tram of taxi, moet het mogelijk kunnen zijn dit te plannen, boeken en betalen via een app.” Met financiële steun van het rijk zijn er nu zeven nationale pilots, en de VVD wil graag met dit soort initiatieven verder. Om de overstap soepel te laten verlopen zet de partij in op overstappunten.

Voor de automobilist heeft de grootste partij van Nederland zich jarenlang verzet tegen rekeningrijden, maar in het huidige verkiezingsprogramma komt de VVD daar toch enigszins van terug. Dit omdat met de elektrische auto de inkomsten uit accijnzen en belastingen gaan wegvallen. “Het is niet zo dat bezitters van emissieloze auto’s niets betalen, maar ze betalen geen MRB (motorrijtuigenbelasting) en BPM (Belasting van Personenauto’s en Motorrijtuigen). Daarom zijn wij er voorstander van dat emissieloze auto’s per kilometer gaan betalen. Uiteindelijk zal dan iedereen van accijns overgaan op deze kilometerheffing.”

Geen gratis openbaar vervoer voor kinderen

Tijdens de afgelopen kabinetsperiode werd er een motie van de PvdA ingediend om het openbaar vervoer op woensdagmiddag en in het weekend gratis te maken voor kinderen. De VVD stemde tegen. Is jong geleerd niet oud gedaan? “Natuurlijk klinkt het sympathiek om gratis OV voor kinderen aan te bieden, maar iets is nooit gratis” reageert de woordvoerder van de VVD. De partij vervolgt: “Er valt namelijk een bron van inkomsten weg, die ergens uit betaald moet worden. De kans is dan groot dat een vervoersbewijs voor volwassenen duurder wordt.”

Internationaal treinverkeer

Net als veel andere partijen noemt ook de VVD de internationale trein als duurzaam alternatief voor korteafstandsreizen per vliegtuig. “Hiervoor verbeteren we de reistijden, frequentie en het reiscomfort van deze verbindingen” zegt de partij. Een woordvoerder stelt dat de VVD zich hier de afgelopen vier jaar ook samen met GroenLinks hard voor heeft gemaakt. Concreet noemt de partij Eurostar als voorbeeld, waardoor je nu rechtstreeks met de trein naar Londen kunt.

De Eurostar rijdt nu ook rechtstreeks van Amsterdam naar Londen.

Toch maken GroenLinks en de VVD heel wat verschillende keuzes op het gebied van klimaat. GroenLinks wil het vliegtuig op afstanden tot 750 kilometer het liefst volledig vervangen door de internationale trein, terwijl de VVD in het verkiezingsprogramma benadrukt dat vliegvakanties ook voor iedereen betaalbaar moeten blijven. Maar er zijn ook overeenkomsten. Beide partijen willen dat de vrijstelling voor accijnzen op kerosine moet verdwijnen, volgens de VVD moet het afschaffen in internationaal verband geregeld worden. De grootste partij van Nederland wil de hubfunctie van Schiphol beschermen. In dat perspectief hoeven overstappers geen vliegtax te betalen totdat er internationale afspraken zijn.

Hoofdrailnetconcessie

Als het aan de VVD ligt, komt er meer aandacht voor regionale spoorverbindingen. “We houden vast aan de gemaakte afspraken
om regionale spoorlijnen af te splitsen, zodat ook andere vervoerders mogelijkheden krijgen het treinvervoer te verzorgen, met een hogere frequentie, tegen lagere kosten en met een hogere kwaliteit en klanttevredenheid” schrijft de partij in het verkiezingsprogramma.

De VVD was met het CDA één van de weinige partijen die recent niet mee stemde om nu al het hoofdrailnet aan NS te gunnen. Vertrekkend Kamerlid Erik Ziengs liet destijds weten: “De keuze voor NS is logisch, maar over de voorwaarden moeten we eerst nog een goed debat voeren. Dan komt zo’n motie veel te vroeg.”

De VVD wil dat er meer spoorlijnen over gaan naar de regio, zoals Zwolle – Leeuwarden.

De politieke partij van Mark Rutte erkent dat NS in 2015 en 2016 de prestatie-afspraken op de HSL-Zuid niet haalde en dat in 2017 vervolgens de meetmethode van de KPI werd aangepast, waardoor NS aan een derde strike ‘ontkwam’. “De aanpassing van de KPI was een afspraak die van voor 2015 dateerde en had niets te maken met de slechte prestaties van NS in 2015 en 2016. De communicatie omtrent deze aanpassing was summier, waardoor wantrouwen gewekt werd. Daarom is de VVD vragen blijven stellen” reageert de partij.

De nieuwe concessie wordt niet aan NS cadeau gedaan, vindt de VVD. Er moet ook in de nieuwe concessie aan strenge voorwaarden voldaan worden, zegt ze desgevraagd. “Over de inhoud van de concessie moet dan ook nog zeker gesproken worden.”

Sneeuwchaos

Terugkijkend op de sneeuwchaos van februari heeft de VVD er enerzijds begrip voor dat er problemen waren. “Maar vindt dat het niet zo kan zijn dat treinen na twee weken nog steeds uitvallen.” De partij van Mark Rutte wil dat er lessen worden getrokken voor de toekomst om herhaling te voorkomen. “Via innovatietechnieken zal bekeken moeten worden hoe het spoor en de wissels bestand gemaakt kunnen worden tegen deze, maar ook andere, weersomstandigheden. Deze situatie was misschien uitzonderlijk, maar er zijn vaker weersomstandigheden die tot problemen op het spoor leiden. Dat zou niet meer moeten kunnen.”

En verder in het VVD verkiezingsprogramma:
– Hogere boete voor zwartrijders in het openbaar vervoer.
– Betalen in het openbaar vervoer moet straks kunnen met de smartphone of smartwatch. In een toelichting zegt de VVD te hopen dat dit eind 2022 wordt gerealiseerd.
– In de toekomst één keer inchecken per treinreis.
– Uitbreiding van lightrailnetwerken die grote steden met elkaar verbinden, RandstadRail wordt als succesvol voorbeeld gezien.

In februari viel een recordaantal treinen uit door sneeuwchaos.
Foto’s in het artikel: Stefan Verkerk (uitgezonderd openingsfoto).

De voorgaande politieke partijen (CDA, GroenLinks, D66 en ChristenUnie) reageerden via (kandidaat) Kamerleden. Omdat fractiespecialist Erik Ziengs van de VVD komende verkiezingen niet terugkeert heeft de grootste partij van Nederland ervoor gekozen om te reageren via een woordvoerder.

De acht grootste politieke partijen (volgens de peilingen) hebben van Treinreiziger.nl een uitnodiging gekregen om hun ov-standpunten toe te lichten. Zeven daarbij hebben daarvan gebruik gemaakt. In deel 8 komen de overige partijen aan de orde.

Overzicht van de verschenen artikelen in deze reeks:
Deel 1: CDA pleit voor binnenlands hogesnelheidsnetwerk
Deel 2: GroenLinks: 18 miljard voor spoor en directe treinen naar Stockholm en Madrid
Deel 3: D66: Lappendeken op Europees spoor moet opgelost worden
Deel 4: ChristenUnie: 500 kilometer spoorverdubbeling en nieuwe spoorlijnen (van Uden tot Groningen)
Deel 5: VVD: niet alleen investeren in infrastructuur, maar ook inzetten op Mobiliteit as a Service
Deel 6: SP: Alle spoorlijnen weer naar NS
Deel 7: PvdA: Fors investeren in openbaar vervoer, zitplaatskans trein moet beter
Deel 8: Dit vinden de overige politieke partijen van openbaar vervoer

53 gedachten over “VVD: niet alleen investeren in infrastructuur, maar ook inzetten op Mobiliteit as a Service”

  1. Johan schreef:

    “Tijdens de afgelopen kabinetsperiode werd er een motie van de PvdA ingediend om het openbaar vervoer op woensdagmiddag en in het weekend gratis te maken voor kinderen.”

    En daarna heeft de Tweede Kamer zich gebogen over gratis OV voor bejaarden op dinsdagochtend en op schrikkeldagen zeker? – Het enige doel van dat soort plannen is dat Kamerleden er de krant mee halen. De samenleving schiet helemaal niets op met dat soort geneuzel. Als het al wordt uitgevoerd, dan sneuvelt het weer stilletjes bij de eerstvolgende bezuinigingsronde.

    1. FyraFlop34 schreef:

      Is dat dan geen positieve ontwikkeling? De treinen rijden toch, dus de compensatie zou minimaal moeten zijn. Geen idee hoeveel NS nu jaarlijks verdient aan het vervoeren van peuters, maar dat lijkt mij op zich niet de grootste vervoersgroep. Wat mij betreft maken ze het hele OV gratis tot 18, dan kan je ergens heen zonder auto en raak je gewend aan hoe het spoor werkt. Met retourtjes van 50 euro trek je in ieder geval geen doelgroep aan die zich weinig kan veroorloven.

      1. Otto schreef:

        Gratis bestaat niet. Net als “gratis” zorg betekent ook “gratis OV” dat een ander de rekening moet betalen.

        1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

          Dat spreekt voor zich dat uiteindelijk iemand de rekening betaald.

    2. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Ik ben het niet met je eens. Kinderen t/m 11 jaar kunnen min of meer al gratis reizen met de trein (Kids Vrij) en in bijvoorbeeld Rotterdam is het beleid al dat kinderen woensdagmiddag en ik meen zondag gratis met de bus kunnen. Ten opzichten van bejaarden zijn er twee belangrijke verschillen:
      1) Kinderen reizen onder begeleiding van een betalende volwassene.
      2) Jong geleerd, is oud gedaan.

      1. Johan schreef:

        Het is een nodeloos ingewikkelde oplossing voor een niet-bestaand probleem. Als dat wordt uitgevoerd hebben ouders in praktijk straks voor elk kind 2 OV-chipkaarten: Eén waarmee ze op woensdagmiddag gratis bij bijvoorbeeld het GVB reizen en een ander waarmee ze de hele week gratis met de trein reizen. Dat is dusdanig moeilijk en foutgevoelig dat er weer een extra blik belpanel opengetrokken moet worden bij de afzonderlijke vervoerders én TLS. De haastige forens ergert zich groen en geel aan de moeder die het poortje blokkeert door pas op die plek de juiste 4 OV-chipkaarten te gaan zoeken (uit een stapeltje van 7 a 8) voor haar en haar drie kinderen. Het volgende kabinet heeft andere prioriteiten en schaft de subsidie voor zo’n plannetje weer net zo hard af, de armlastige ouder achterlatend met onbruikbare OV-chipkaarten van EUR 7,50 per stuk.

        1. Davivd schreef:

          “de moeder die het poortje blokkeert door pas op die plek de juiste 4 OV-chipkaarten te gaan zoeken (uit een stapeltje van 7 a 8) voor haar en haar drie kinderen”.

          Tjonge jonge, wat een zuurpruimerij en vroeg 19e eeuwse stereotyperingen. Ik ben vader die regelmatig met dochters op woensdagmiddag in de trein zit, en op andere dagen in de week ben ik een forens. Ik hoop in ieder geval nooit naast zo’n zuurpruimende forens te hoeven zitten. En aan hen die wel problemen hebben met het feit dat er kinderen in het OV zitten raadt ik aan gewoon lekker met de auto te reizen.

          Overigens hebben mijn kinderen elke 1 OV chipkaart waarop Kids Vrij en Breng Vrij Kids prima naast elkaar werken.

        2. Johan schreef:

          @Davivd
          Ik heb niets tegen kinderen in het OV en dat staat dus ook niet in mijn reacties. In tegendeel. Ik heb het over politici die nodeloos ingewikkelde plannen bedenken. Je kunt beter invoeren dat kinderen altijd op kosten van de overheid in het OV mogen reizen, dan dat ze dat alleen op woensdagmiddag en in het weekend mogen. Daarmee creëer je meer overheadkosten en rompslomp dan het bespaart. Dat is precies hetzelfde probleem als waar de belastingdienst mee kampt: Eindeloos veel plannetjes uit Den Haag met mitsjes en maartjes die samen een ondoorgrondelijke en onuitvoerbare kluwen vormen. In praktijk doet alleen de goed ingevoerde burger er zijn voordeel mee en bereikt de maatregel nauwelijks degenen voor wie die in eerste instantie bedoeld was. Als je nieuwe doelgroepen in het OV wilt krijgen, moet je het eenvoudiger maken, niet ingewikkelder.

          “Overigens hebben mijn kinderen elke 1 OV chipkaart waarop Kids Vrij en Breng Vrij Kids prima naast elkaar werken.”
          En als ze eens met een niet-Breng trein willen reizen met meer dan drie kinderen per volwassene (of alleen) mogen ze die niet gebruiken, dus dan is al een tweede OV-chipkaart of een los vervoerbewijs nodig.

        3. Davivd schreef:

          OK, dat punt is helder. Maar dat is een probleem dat natuurlijk voor het gehele OV speelt: de OV-chipkaart heeft een enorme drempel voor het OV-gebruik gecreeerd, waar zelfs de meest doorgewinterde reizigers in verdwalen. De incidentele reiziger is het OV al een paar jaar geleden kwijt geraakt.

          Ik wacht nog steeds op de eerste partij die voorstelt om een vervoersbewijs te introduceren dat laagdrempelig in het hele OV toegang geeft. Misschien iets op papier met 15 of 45 vakjes, en roze gekleurd voor de kinderen en de 65+ers. En dan misschien een handig abonnement voor tussen twee steden geldig in elke bus, ongacht de kleur van die bus, of spitvondige naam die op de zijkant is geschilderd. Iets met een ster per gereisde zone ofzo….

      2. Hildebrand schreef:

        Eens dat het ofwel met één OV-chipkaart moet kunnen ofwel in bus zonder OV-chipkaart. En dat een forens zich een keer ergert prima, het openbaar vervoer is voor iedereen. Dat is mijn invalshoek.

  2. Otto schreef:

    Vaag, maar financieel wat realistischer dan de andere partijen. Verder meer aandacht voor regionale lijnen in plaats van het bekende HSL gebral.

    1. Johan schreef:

      De VVD schrijft in haar verkiezingsprogramma:

      “De internationale trein en (langeafstand)bus als duurzaam alternatief voor korte afstandsreizen per vliegtuig. Hiervoor verbeteren we de reistijden, frequentie en het reiscomfort van deze verbindingen.”

      Je zou je moeten afvragen hoe realistisch die laatste belofte is, gegeven dat de VVD er niet in investeert.

  3. Louis Bohte schreef:

    terwijl de VVD in het verkiezingsprogramma benadrukt dat vliegvakanties ook voor iedereen betaalbaar moeten blijven
    De laagste inkomens moeten voortdurend inleveren en kunnen nauwelijks rondkomen. Zij zijn afhankelijk van de voedselbank.
    Hoe dit te rijmen?

    1. Oscar schreef:

      Waarschijnlijk vindt de VVD een goedkope vliegvakantie een recht…

    2. Otto schreef:

      De laagste inkomens hebben ook de keuze om te gaan werken.

      1. Bert Sitters schreef:

        @Otto.
        Veel mensen werken keihard tegen het minimumloon en daar valt moeilijk van rond te komen. Van allerlei “vrijheden” kun je daarmee echt niet genieten.

      2. Wouter schreef:

        Armoede is niet altijd een keuze. Vooral met het beleid wat de laatste 10 jaar is gevoerd.

  4. Bert Sitters schreef:

    Kan slechts een keer inchecken in het programakkoord, zodat dat alle spoorvervoerders daaraan gebonden kunnen worden.

  5. Bert Sitters schreef:

    “Verschillende opties, zoals de Lelylijn en het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp, worden bekeken.” Ik vind deze passage in het VVD-verkiezingsprogramma nogal vrijblijvend. Je gaat ervoor of je gaat er niet voor.

    1. Johan schreef:

      Die vrijblijvende linkse praatjes in het verkiezingsprogramma van de VVD hebben direct te maken met hun strategie voor deze verkiezingen: Premiersbonus-in-crisistijd incasseren onder alle politieke gezindtes en dus geen kiezers wegjagen met concrete, klassiek-liberale plannen. (En het lijkt ze nog te lukken ook.)

      1. Simon schreef:

        Het lukt ze want;
        “Geef je alleen om je portemonnee stem dan op de VVD”.

        1. Hildebrand schreef:

          Is dat niet beetje flauw?

        2. Johan schreef:

          Niet ieders portemonnee is er netto bij gebaat is als de overheid aan de ene kant minder belasting heft, maar aan de andere kant ook minder betaalt voor de bevolking.

    2. Otto schreef:

      Ik denk dat het verstandig is deze plannen te bekijken maar wel eerst financieel eens door te rekenen alvorens groen licht te geven. Er zijn de afgelopen decennia al genoeg OV-projecten financieel ontspoort.

      1. Bert Sitters schreef:

        @Otto
        De VVD weigert hun verkiezingsprogramma door te rekenen op het klimaatakkoord van Parijs, terwijl de regering-Rutte dit klimaat wel heeft ondertekend.

        1. Otto schreef:

          Daar is goede reden voor, de VVD wil het klimaatakkoord deels realiseren door nieuwe kerncentrales te bouwen maar het Planbureau weigert die mee te rekenen.

        2. Johan schreef:

          @Otto
          Het PBL rekent de effecten door tot 2030. Als een kabinet dit jaar begint met plannen voor een kerncentrale, is die pas na 2030 operationeel. Plannen voor een kerncentrale hebben dus geen effect op de uitkomsten van het PBL.

  6. FyraFlop34 schreef:

    Sommige partijen beloven in hun verkiezingsprogramma bijna gouden bergen als het om nieuwe (spoor)infrastructuur gaat.

    Tja, maar de VVD ontbreekt het duidelijk aan visie. 10 miljard voor auto en trein gaat hem dus echt niet worden, ik voorspel vijf snelwegverbredingen en twee spoorwegovergangen die gaan verdwijnen. Ik ben vaak cynisch als het gaat om “overwegen verwijderen”, omdat sommigen dit vooral als een manier zien om de heilige doorstroming te verbeteren, voor het spoor verbeterd er relatief weinig. Wat een treurig voorstel zeg, dat toont toch echt dat qua vervoer de VVD zich helemaal niet wil inzetten op het vlak van duurzaamheid. En die gouden bergen waarin het in dit artikel over gaat zijn zo gek nog niet: Nederland kan miljarden lenen voor infrastructuur, daar verdient ze zelfs aan. Er is dus eigenlijk geen enkele reden om niet te investeren, alleen denken sommigen dat het beter is om eeuwig de staatschuld naar beneden te halen. Zoals de VVD.

  7. Ger Nijman schreef:

    “Toch maken GroenLinks en de VVD heel wat verschillende keuzes op het gebied van klimaat.”
    Het doet mij denken aan “het kiezen van dekstoelen aan boord van de Titanic” (uitdrukking onder technici). De klimaatramp rolt op ons af. Naarmate we de energietransitie uitstellen wordt die pijnlijker, bruusker en duurder. We weten al heel lang dat het misgaat, in mijn geval sinds 29 september 1962, zie
    https://www.delpher.nl/nl/kranten/view?coll=ddd&cql%5B%5D=%28date%3D%2229-09-1962%22%29&facets%5BtitleString%5D%5B%5D=De+Telegraaf&resultscoll=dddtitel&identifier=ddd:011204436:mpeg21:p013
    waardoor ik besloot, OV als vak te kiezen.

    1. Benelux04 schreef:

      Dat is erg leuk, dat zelfs de telegraaf in ’62 hier al weet van had…

  8. Baardstaart schreef:

    Ben wel van mening dat alle stoptrein lijnen buiten de randstad naar de provincie moeten opdat de provincie een samenhangend OV aanbod kan leveren (zie Limburg), zowel qua tarief als aanbod. Om in Twente te zeggen is dat Enschede-Zwolle, Zutphen-Oldenzaal, Almelo-Hardenberg zijn allemaal in de provincie, maar de stoptrein (Enschede)-Almelo-Apeldoorn is in handen van de NS, terwijl dit ook een belangrijke backbone in het regionale verkeer is. Zo kan de provincie zorgen voor samenhangend vervoer in de regio met prima bus, treinintegratie. Het is belangrijk dat er zoveel mogelijk goed OV geregeld wordt voor een betaalbaar prijsje en dan is samenhang belangrijk.

    1. hanzeboog2012 schreef:

      Mee eens. Blijkbaar wilde de staatssecretaris en de Ministerie van I & W in de concessie 2025 – 2035 nog niet al teveel experimenteren. Maar een verbinding als Apeldoorn – Enschede aan een andere geïntegreerde vervoerder geven zal niet verkeerd zijn.

      1. Johan schreef:

        Wat is er na een kwart eeuw nog experimenteel aan het aanbesteden van een vervoerconcessie?

  9. hanzeboog2012 schreef:

    Quote:

    “Verschillende opties, zoals de Lelylijn en het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp, worden bekeken” schrijft het VVD-verkiezingsprogramma

    In ieder geval twee goede keuzes van de VVD. Ze mogen wel wat ambitieuzer zijn. Maar de Noord Zuidlijn doortrekken naar Schiphol/Hoofddorp ongeacht welke tracevarianten lijk me essentieel. De bestaande infrastructuur kan de vervoersstroom gewoon niet aan. Dus dichtslibbende infrastructuur met vele files. Kost ook geld.

    En in wereldsteden bouwen ze dan gewoon nieuw infrastructuur ondergronds en/of bovengronds. En met verlengen van Noord – Zuidmetrolijn naar Schiphol/Hoofddorp kunnen de HSL Zuid treinen gewoon vanaf Amsterdam Centraal beginnen op de 9 sporen.

    Lelylijn kan nog wachten. Gewoon wachten tot minstens 2030 als de Fehmarnbelttunnel in gebruik is. En dan de Wunderlinie moderniseren en tweesporig maken.

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Ik wil eventueel een Kanaaltunnel Den Haag-Londen, spoor afsluitdijk bekijken om vervolgens tot de conclusie te komen, het is niet haalbaar 😉 Wat ik bedoel is dat ze kennelijk welwillend staan ten opzichte van o.a. Lelylijn maar dat ze heel makkelijk het tegenovergestelde kunnen doen en het dan toch nog in lijn is met verkiezingsprogramma.

      1. Otto schreef:

        Wat denk je dat er bij de andere partijen gebeurt als bijv. bij doorrekening blijkt dat een Lelylijn 20 miljard gaat kosten?

        1. Hanzeboog2012 schreef:

          Natuurlijk kan bij doorrekening de aanleg van Lelylijn duurder uitvallen. Maar er moet ook gekeken worden naar de baten. Alsof de kilometers metronet in Londen en Parijs niet véél kost. Maar daardoor is er niet teveel een verkeersinfarct.

          En de Lelylijn zal niet zoals de HSL Zuid voor 75% op kunstwerken zijn aangelegd. Dus de aanleg van de Lelylijn zal per km meer te vergelijken zijn met de Hanzelijn.

        2. Bert Sitters schreef:

          @otto,
          De Lelylijn gaat echt geen 20 miljard kosten. Er komen geen gouden rails.

        3. lezer schreef:

          @Otto: het probleem ligt met betrekking tot de Zuiderzeelijn/Lelylijn aan de batenkant. Geld dat je niet meer kunt uitgeven om bijvoorbeeld een klimaatakkoord te realiseren. En dat het andere investeringen, en dan is de wisselverwarming nog het minste, nog meer zal wegdrukken dan nu.

      2. Hanzeboog2012 schreef:

        Wat VVD heb ik er niet veel vertrouwen in. Ze zijn echt van de auto – en luchtvaartlobby. Alleen Neelie Smit Kroes was een uitzondering in het verleden. Die riep dat de HSL Zuid moest worden aangelegd omdat Nederland het Jutland van Europa zou worden met de HSL net.

        1. Baardstaart schreef:

          Heb liever dat een partij gewoon openlijk roept dat ze een pro-auto partij dan allerlei hypocriete beloften te doen omdat dit moet van hun morele “klimaatkerk”. Hiermee bedoel ik dus aan de buitenkant meedoen met klimaat beleid en intern denken van hier geloof ik geen snars van of waarom moeten we haantje de voorste zijn. Dan weet de burger waar men echt voor staat. De burger heeft recht op deze duidelijkheid.

        2. Bert Sitters schreef:

          @Baarstaart.
          Ik heb liever een politieke partij die zegt waar ze voor staat in plaats van vage taal: “Verschillende opties, zoals de Lelylijn en het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp, worden bekeken.” Daarmee kun je alle kanten op.
          Stel dat er onderhandelingen komen met de VVD, dan is aan andere partijen de taak om af te dwingen dat het in duidelijke taal in het regeerakkoord komt.

    2. Bert Sitters schreef:

      @hanzeboog2012
      Op een Wunderlinie kun je lang wachten en helemaal op tweesporige variant. “Wunder brauchen lange,” hoorde ik uit Duitsland. Als de nieuwe Ostfriesenbrücke er komt, wordt die hooguit enkelsporig. Terwijl voor een snelle verbinding naar Hamburg en Kopenhagen een tweesporige tunnel onder de Eems noodzakelijk is.

      Dan lijkt een tracé via Osnabrück met ook een tak naar Hannover, Berlijn en mogelijk verder veel meer voor de hand liggen. Is is al 200 km-spoor tussen Osnabrück en Hamburg. Er ligt daar ook geen machtige lobby van een scheepswerf in de weg.

      Als de ontwikkeling van de Lelylijn nauw samenhangt met forse uitbreidingen van wonen en werken in bijvoorbeeld Heerenveen en Drachten, dan is een opgetuigde Wunderlinie helemaal niet nodig om van de Lelylijn naar Groningen een succes te maken.
      Ook rond Sprinterstations aan deze lijn: Urk, Emmeloord, Lemmer, Joure en Leek, kunnen ontwikkelingen gepland worden die passagiers naar deze lijn trekken.
      Kwestie van ruimtelijke ordening.

      1. Hanzeboog2012 schreef:

        De ketting is zo sterk als de zwakste schakel. Als de Wunderline niet bereden kan worden door EC zal er alleen snelle verbindingen zijn tussen Kopenhagen – Hamburg/Berlijn/Koln over 10 jaar. Dat is dan een politieke keuze die dan gemaakt wordt.

        Je hebt gelijk dat ze integraal de Lelylijn een succes moeten maken. Zag onlangs bij station Kampen Zuid hoe alles rondom de station wordt gebouwd.

        1. Bert Sitters schreef:

          Over Kampen Zuid was ik eerst sceptisch, maar ik zie daar steeds meer bebouwing.

          klopt het dat nu ten zuidwesten van station Zwolle Stadshagen druk wordt gebouwd?

        2. Hanzeboog2012 schreef:

          Bert Sitters:

          Nabij station Zwolle Stadshagen is het allemaal al gebouwd. Nu gaan ze uitbreiden richting Hasselt. Meer ten noordoosten van de station.

      2. Hanzeboog2012 schreef:

        Bert:

        Dit zijn de plannen rondom station Kampen Zuid:

        https://www.mijnstationskwartier.nl/

        Gisteren werd bekend dat in Nederland meer huizen bij gebouwd moet worden. Waarom dan integraal een nieuwe spoorlijn en op afstand nieuwe huizen bouwen? Zoals je dat ziet in Almere tussen station Almere Oostvaarders – Almere Poort op een spoordijk?

        1. Hanzeboog2012 schreef:

          Correctie: Waarom dan niet integraal een nieuwe spoorlijn en nieuwe huizen bouwen.

  10. Ger schreef:

    Zijn er eigenlijk ook partijen die voorstellen om te bezuinigen op OV en infra?

    1. 2N2 schreef:

      Een goede vraag. Er is nog niet nagedacht over de bewezen mogelijkheden van thuiswerken om te besparen op in ieder geval nieuwe infra of het uitbreiden van bestaande infra. Eigenlijk dus een nieuwe visie na de lessen van het afgelopen jaar op dat gebied.
      Alhoewel ik nieuwe snelle spoorverbindingen naar de regio’s wel een goed idee vind om de druk op de Randstad te verminderen.

    2. Otto schreef:

      Niet dat ik weet. Wel ben ik bang dat partijen gaan bezuinigen op infra en het geld in plaats daarvan gaan gebruiken om NS overeind te houden.

      1. Bert Sitters schreef:

        Niet bang zijn.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.