Arriva rijdt niet. Connexxion bussen rijden deels wel, ondanks staking
30 apr 2018 7:11
Bij Connexxion, Breng en Bravo rijden op een aantal lijnen toch bussen, ondanks de eerder aangekondigde staking. Volgens de vervoerder is 25 a 30 procent van de chauffeurs gewoon aan het werk gegaan.
Connexxion
“Om de reizigers zo goed mogelijk te bedienen, rijden we op de drukste lijnen” legt een woordvoerder van Connexxion uit. Zo rijdt de Zuidtangent (Haarlem – Schiphol – Amsterdam Bijlmer). En ook de bus naar Eindhoven Airport (lijn 400) rijdt wel. Op de site van Connexxion geeft de vervoerder uitgebreide informatie over de stand van zaken per regio. Dinsdag verwacht de vervoerder een vergelijkbaar beeld, waarbij de focus op dezelfde lijnen wordt gelegd. “Stakers moesten zich bij mijn weten op de eerste dag voor 11:00 uur registreren” legt Connexxion uit.
Arriva
Ook bij Arriva zijn er veel werkwilligen. “Al verschilt het enorm per vestiging. Er zijn vestigingen waar bijvoorbeeld 80% van de chauffeurs mee doet aan de staking, maar er zijn ook vestigingen waar minder dan de helft van de chauffeurs staken” legt een woordvoerder uit. Gemiddeld staakt ongeveer de helft van het personeel. Toch rijden er vrijwel in heel Nederland geen bussen van Arriva. “We hebben zondag al besloten dat onze bussen niet gaan rijden” vertelt een woordvoerder aan Treinreiziger.nl. “We willen een betrouwbare dienstregeling kunnen bieden”. De vervoerder wijst erop dat als er ‘s ochtends werkwilligen zijn, dat dit nog geen garantie is of er in de middag en avond ook voldoende chauffeurs zijn. Arriva wil voorkomen dat reizigers ‘s ochtend wel weg komen, maar bijvoorbeeld ‘s middags of ‘s avonds niet meer terug kunnen komen. Alleen op de wadden rijdt Arriva wel. En ook de lijnen naar de Keukenhof rijden.
Keolis
Bij Keolis (Syntus) zijn vanochtend de bussen in eerste instantie ook niet uitgereden. Maar vanaf 14:00 uur gaan de bussen M1 en M2 in Almere rijden volgens een kwartiersdienst. Ook is er beperkt treinverkeer op de trajecten Zwolle – Kampen (Blauwnet) en Zwolle – Enschede (Blauwnet). De trein op het traject Zutphen – Hengelo – Oldenzaal rijdt vanaf nu met een uursdienst. “Dinsdag 1 mei zullen de Uithoflijnen in de provincie Utrecht weer rijden volgens dienstregeling” laat Keolis weten.
Qbuzz
Bij Qbuzz in Groningen en Drenthe is het aantal werkwilligen zeer beperkt. “Ongeveer 90 procent van de chauffeurs staakt of heeft verlof gevraagd” laat een woordvoerder weten. Qbuzz is vandaag niet uitgereden, maar verwacht dinsdag mogelijk wel beperkt op enkele lijnen te kunnen gaan rijden. Op welke lijnen en welke mate wordt dinsdagochtend om 7:00 uur bekend gemaakt.
Fijn chauffeurs dat jullie toch rijden!! Dankzij jullie kom ik altijd heerlijk op mijn werk…. waardering voor jullie!!!! Werkze vandaag. Hgr.Marloes
Blij dat je een positieve insteek hebt. Ik wil wel aanvullen dat waardering verder kan gaan dan een schouderklop of een compliment. Ik gun ze bijvoorbeeld ook een beter loon en betere werkomstandigheden zonder onmogelijke deadlines met een bus met passagiers. Net als voor mezelf. (Nee, ik ben geen chauffeur, en mijn vader ook niet).
Helemaal mee eens, de keren dat ik in de bus zit valt het me op dat er erg veel mensen zijn voor wie de chauffeur onzichtbaar is, geen blik, geen groet.Een vriendelijk ,,goedemorgen,, zou het werkplezier misschien ook een beetje opkrikken.
Ik hoop dat de chauffeurs die wel rijden een dikke vette beloning krijgen. Half Nederland heeft grote werkdruk en krijgt te weinig betaald. Als ik chauffeur was zou ik gewoon gaan plassen als ik moest.
Daarom staken schoonmakers en leraren ook. In het laatste geval vervelend voor de ouders en kinderen maar je wilt ook niet dat de kinderen misbruikt worden (begrijp me niet verkeerd!!) door overheid en werkgevers om leraren onderbetaald te laten werken.
Onderbetaald? Chauffeurs in het OV verdienen nu al veel meer dan chauffeurs op de touringcar of de vrachtwagen.
Ik had het over leraren, m.b.t. de salarieering. Bij chauffeurs gaat het om o.a. de rijtijden. En chauffeurs hebben inderdaad het geluk dat OV-maatschappijen geen Polen of Bulgaren kunnen inzetten op de bus (dat verkoopt wat lastig kaartjes etc.). Als dat wel het geval was geweest dan waren hun lonen zeker (nog) lager geweest, rekening houdend met de onregelmatigheid van hun beroep etc..
Sterkte als je vanavond naar huis wilt want die garantie geven de werkgevers niet,dat er dan ook een bus rijdt,en ja ik ben een buschauffeur en ja ik staak ook voor betere arbeidsomstandigheden
Dit staking kost mij 105€ in gemist omzet want er zijn geen alternatieven om te reizen waar ik naar toe moest, vandaag en morgen
Dat komt omdat er een monopolie is van Arriva waar ik werk. Dus niet alleen zijn de abonnementen bijna net zo duur dan op saldo reizen, maar door de werkomstandigheden hebben meeste chauffeurs niet zoveel lol meer in hun werk. Ik verwijt dus de chauffeurs niet, maar Arrriva!
Zo negatief weer…
mopperen is leuker dan naar teletubbies kijken hoor
Je hebt het over gemiste omzet dus ik ga er vanuit dat je een soort ZZPer bent. Dus bedrijfje speelt. Ik weet niet wat voor bedrijf het is maar met 105 euro voor 2 dagen (6,50 euro per uur) begrijp ik wel dat er geen professioneel vervoer vanaf kan. Misschien je businessplan nog eens herzien als het zo afhankelijk is van Arriva! 😉
wie zei dat ik voltijds werkt? Ik ben in parttime pre-pensioen sinds mijn 35ste 😉 haha
Nee maar waarom altijd een door de weeks dagen kost mijn en andere collega ook mooi 2dagen verlofdagen dus ga een een keer op vrijdag einde van de dag tot zondag avond laat stakingen houden kost het ons ook niks maar betaal wel voor mijn mnd abelemen 2dagen voor niks.
Ga eerst eens terug naar school om te leren schrijven
Wat verschrikkelijk flauw en kinderachtig om iemand aan te vallen op zijn/haar taalgebruik! Als je niks nuttigs weet te melden, Anoniem houd dan je kop en blijf weg van dit soort sites!
Belachelijk dat Arriva het vertikt om te rijden als er werkwilligen zijn.
Vakbonden kiezen liever voor stakingen. Andere acties komen niet bij hen op. Intussen en zo ook al vandaag groeien de files op onze wegen. Stakingen als deze zouden wel eens de aanzet kunnen zijn voor minder gebruik en dus ook minder onzekerheid van het al of niet functioneren van het openbaar vervoer. Het openbaar vervoer is de grootste en beste propagandist in het bevorderen van auto en ander alternatief gebruik van vervoer.
Publieksvriendelijke acties zoals kaartjes niet controleren zijn onmogelijk gemaakt doordat de kosten tegenwoordig verhaald mogen worden op de individuele chauffeurs. Ben je benieuwd hoe OV-organisaties dat vooral hebben gekregen? Welke zg. ‘reizigersvriendelijke’ politieke partijen (want VVD en CDA kunnen heus niet alleen met z’n tweeën OV-bedrijven van dienst zijn) achter de schermen akkoord zijn gegaan?
ik zag wel dat de bussen hier in den helder reden. Maar OV kasten uit en geen kaartverkoop.. wel weer zonde dat dat door de huidige wetgeving weer op hun verrekend kan worden. Schaamte als dat toch gedaan word.
Ja hoor, lezer, ik roep altijd vriendelijk BEDANKT naar de chauffeurs als ik uitstap. Ik weet dat ze met stress hun werk doen. Ze hebben een verantwoordelijke baan en waardeer die beste mensen écht wel. Anderzijds als ik die chagrijnige gezichten soms zie van chauffeurs, dan vraag ik me af, of die gezichten anders gaan staan als ze loonsverhoging krijgen. Ik ben ook weleens uit mijn doen, maar probeer wél vriendelijk te zijn bij in- en uitstappen. Ondertussen kan ik óók niet naar mijn werk….. Laat inderdaad, Tim, die chaufeurs, die wel willen werken, gewoon hun werk doen. Maar dat schijnt niet haalbaar te zijn. Succes allemaal!!!
ik ben voorstander van het OV. En terwijl ik een rijbewijs bezit en een auto had, heb ik al 40 jaar niet auto gereden. Op het moment ben ik de uitputting nabij en had me verheugd op een kort hotelverblijf in Nijmegen. Ik kan er met geen mogelijkheid heen, want alles staakt in Drenthe, twee dagen lang… Ja, dat krijg je ervan als je Arriva met ruim een 8 waardeert op de lijn Emmen-Zwolle… Dan kan daar de trein totaal vervallen zonder dat er een haan naar kraait. In Emmen woon je kennelijk in het afvoerputje van Nederland…
bedankt chauffeurs die vandaag gereden hebben gooi en vecht streek.
bedankt chauffeurs die vandaag gereden hebben in huizen en Hilversum
Bedankt chauffeurs die gisteren, en eergisteren voor mij hebben gereden. Als ik op een partij kan stemmen die jullie ook goede arbeidsvoorwaarden gunt (net zoals voor mezelf) dan hoor ik dat graag!
We kunnen nu wel dankbaar zijn voor iedereen die gewoon zijn of haar werk doet, maar in Emmen reed niets en kon er ook niet met de trein gereisd worden. Ook morgen is dat nog het geval. Ik kan dus geen kant op en betaal nu 2 nachten vier sterren hotel voor niets. dus heel hartelijk dank
Ik snap niet dat ze altijd staken op doordeweekse dagen, BAH. Ik kan nu niet naar mijn oma om haar te helpen. En dat terwijl bussen hier standaard te vroeg zijn (5 minuten te vroeg is geen uitzondering) en de meeste chauffeurs niet fatsoenlijk kunnen remmen tegenwoordig. Prima, geef ze meer salaris en pauze, maar bied ook een tegemoetkoming voor de mensen die nu niks kunnen door deze staking!
De werkende mensen en mensen die op bepaalde dagen hun medicijnen moeten halen zijn gewoon wéér eens de lul. Bij de laatste staking hebben ze toch wel een loonsverhoging van 8.3 % eruit gehaald. Ik ben altijd vriendelijk tegen de chauffeurs, maar ik wil wel eens even kwijt dat er een hele hoop chagrijnige rotkoppen tussen de chauffeurs zitten en op die gezichten kun je met de beste wil geen lachje of vriendelijk woordje uitkrijgen. Dat zijn ook degenen die als ze 6 minuten te vroeg op een halte aankomen gewoon doorrijden ipv op de reizigers te wachten. Ik zelf heb chronische astma en COPD, ik reis met ARRIVA, ik heb ook meegemaakt dat ik eraan kwam terwijl de bus nog stilstaat op de halte en ik duidelijk aangaf dat ik de bus moest hebben ze gewoon de deuren dicht maakten terwijl ik al terhoogte was van de bus en ze gewoon vertrekken, so what the FUCK.Maar 10 meter verder moet de bus toevallig stoppen om een fietser voor te laten gaan, ik dacht geluk te hebben. Kom ik bij de voordeur en klop op de deur, de chauffeur kijkt naar me, maar de deur open maken ho maar, dus niet.En dat op een route waar maar 2x per uur een bus gaat. Ik vind dat wij als reizigers veel meer keuzes moeten kunnen maken tussen reisaanbieders maar dat is niet mogelijk. Ze hebben ARRIVA een monopoliepositie gegeven.Spijtig genoeg.
Ik vind het wel een goede zaak waarvoor ze staken, maar waarom altijd over de rug van de reizigers! De hoge omes die wakker geschud moeten worden interesseert het geen f*ck hoe er gestaakt wordt. Die slapen er niet minder om, maar onschuldige reizigers moeten er voor boeten! Daar mag dan wel tegenover staan dat de bus voortaan op tijd komt, want daar schort het bij ons zeker 3 dagen in de week aan! Steeds weer trein missen omdat de (eerste) bus ‘s morgens structureel te laat is!
En zo is het wel ja,!!!!!
Zie mijn reactie ook in dit forum (publieksvriendelijke acties zijn van bovenaf gesaboteerd). Ik neem het je niet kwalijk dat je hier niks van weet. Er is vrij weinig over gecommunicieerd (dat werkgevers dit zelf niet doen spreekt voor zich, I know) met als resultaat dat werkgevers de vermoorde onschuld kunnen uithangen, en zichzelf kunnen profileren als bondgenoot van de reiziger (want ze steken immers hun nek uit om de ziekenhuizen bereikbaar te houden). Of deze perceptie van de samenleving op dit conflict, in het belang is van de OV-reiziger, weet ik niet zo…..
De chauffeurs eisen 12% en die mogen de reizigers straks via weer extra tariefsverhogingen ophoesten. Vandaar dat ik als reiziger de werkgevers steun.
Met deze logica kun je ook kinderarbeid ondersteunen. Want stel je voor dat je meer zou moeten gaan betalen voor je kleding. Overigens willen managers ook hogere lonen dus jouw logica volg ik niet zo. Behalve dan de logica dat vooral werknemers en reizigers tegen elkaar uitgespeeld moeten worden. En voortaan graag een bron bij die 12%.
Enigszins had ik begrip kunnen hebben voor de staking als hun kwaliteit op klantvriendelijkheid en servicegericht prettig was geweest. Ik zou bijna zeggen waarom staken de busschauffeurs als ze zelf hun werk niet altijd naar behoren uitvoeren. Ze laten de reizigers niet alleen met deze staking in de kou staan, dat doen ze ook als ze werken, voor je neus rijden ze weg of doen net alsof ze je niet zien staan. Deze busschauffers ondermijnen de goeie, dat is wel jammer.
Vandaag sta ik ruim een half uur op de bus te wachten, Koudekerk aan den Rijn – Leiden. op de dienstregelingpaal staat hoelaat hij komt en dus ga ik er van uit dat hij rijd. de bus van 10.25uur.Roept een voorbij fietster ze staken denk. Prima dat jullie staken maar laat het dan duidelijk weten ( door middel van de dienstregelingpaal). Nu kan ik dus niet meet naar mijn dure Engelse les. Had ik het geweten had ik wat anders bedacht om te komen. Nu raak je jullie passagiers en doet de overheid of vakbonden hun schouders ophalen.Niet klantvriendelijk. ( wij gunnen jullie meer loon, maar laat het op een andere manier weten)
waar zijn de bonden mee bezig het zijn weer de oudere die de dupe zijn die naar het ziekenhuis moeten en die geen taxi kunnen betalen het is een schande