Dode bij treinbotsing op ERTMS-spoor in Wales

Bij een treinbotsing in Wales is maandagavond een man omgekomen en zijn vijftien mensen gewond geraakt. De treinen botsten op de 215 kilometer lange enkelsporige Cambrische lijn die in 2011 als eerste spoorlijn in Groot-Brittanië uitgerust werd met het nieuwe Europese spoorbeveiligingssysteem ERTMS.

Volgens de autoriteiten zijn de vijftien gewonden naar het ziekenhuis gebracht maar zijn hun verwondingen niet levensbedreigend. Alle andere passagiers konden uit de treinen worden gehaald. Hoe de botsing kon gebeuren is niet bekend. De spoorlijn is voorlopig afgesloten voor onderzoek.

Botsing op lage snelheid

De twee treinen botsten gisteravond op lage snelheid rond half acht lokale tijd bij het plaatsje Llanbrynmair in Powys. Allebei de treinen waren van vervoerder Transport for Wales. De betrokken treinen waren de trein van 18.31 van Shrewsbury naar Aberystwyth en de trein van 19.09 van Machynlleth naar Shrewsbury.

Een passagier vertelde de BBC dat hij behoorlijk geschokt was. De man zei dat hij plotseling op de grond lag zich afvragend wat er ’in godsnaam was gebeurd’. Een omwonende vertelde dat het erop leek dat een van de treinen er niet in slaagde te stoppen op de gebruikelijke plek op een heuvel en weggleed.

Een van mooiste spoorlijnen

De Cambrische lijn in Wales bestaat uit twee delen. Een deel gaat van Shrewsbury in Engeland westwaarts naar de kust in Wales waar de lijn langs de kust van noord naar zuid loopt tussen Aberystwyth en Pwllheli door het Snowdonia park. De spoorlijn geldt als een van de mooiste spoorwegtrajecten in Groot Brittannië. De botsing gebeurde op het spoor dat van de kust naar het westen gaat door de Cambrische bergen.

Proeftraject voor ERTMS

Op de Cambrische lijn was het proeftraject voor de invoering van het Europese digitale spoorbeveiligingssysteem ERTMS in Groot Brittannië. In 2011 werd de gehele spoorlijn uitgerust met ERTMS niveau 2. Het was de eerste spoorlijn in Groot-Brittannië met het nieuwe beveiligingssysteem.

ERTMS installatie en snelheidsbord nabij Machynlleth. Foto TK420 / Wikimedia
De Cambrische spoorlijn bestaat uit een oost-west- en noord-zuidlijn. Afbeelding DankJae / Wikimedia

© Treinreiziger.nl

Wil je helpen Treinreiziger.nl te verbeteren en te vernieuwen? Beantwoord hier 6 vragen.

This post was last modified on 23 oktober 2024 23:02

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug