Door Breda rijden meeste goederentreinen

Breda is de stad waar de meeste goederentreinen doorheen denderen. Op een doorsnee dag passeren er 37 van deze beladen treinen. Op jaarbasis gaat het om bijna 14.000 doorkomsten, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Nederland telt twee hoofdroutes voor goederenvervoer over het spoor. Het gaat om de Betuweroute, de verbinding tussen het Rotterdamse havengebied en Duitsland waarover jaarlijks 22.000 goederentreinen rijden en het traject door Noord-Brabant dat Nederlandse havensteden verbindt met zowel Duitsland als België.

De Betuweroute ontlast de binnensteden, terwijl de Brabantroute juist veel steden doorkruist. Behalve Breda zijn dat onder meer Tilburg (ruim 13.000 treinen) en Eindhoven (12.063). Ter vergelijking: door Amsterdam en Utrecht rijden jaarlijks respectievelijk 5807 en 5238 goederentreinen.

Het wordt de komende jaren nog veel drukker op het Brabantse spoor. Dat komt doordat het Duitse deel van de Betuweroute wordt uitgebreid met een derde spoor. Tijdens de werkzaamheden worden veel treinen omgeleid via Brabant.

Dit jaar stijgt het aantal dagelijkse treinen over de Brabantroute wanneer er wordt gewerkt tot zeventig à tachtig per dag. Dat loopt tot 2022 op tot maximaal 135 per dag in de drukste weken. Langs het tracé leven daar veel zorgen over. Zo klagen bewoners van de Bredase wijk Tuinzigt al jaren over geluidsoverlast en trillingen. Het gemeentebestuur besloot onlangs op aandringen van de raad met spoorbeheerder ProRail en het ministerie van Infrastructuur te gaan praten over maatregelen.

Gevaarlijke stoffen blijven overigens zoveel mogelijk over de Betuweroute gaan, zo heeft staatssecretaris Wilma Mansveld toegezegd. Toch blijft de veiligheid een punt van zorg. In maart botste in Tilburg nog een stoptrein met een goederentrein die de brandbare stof butadieen vervoerde.

(c) ANP. Dit bericht is later geplaatst dan gepland.

This post was last modified on 28 oktober 2016 11:25

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug