Drielandentrein krijgt vanaf Aken aansluiting op nachttrein
04 apr 2025 11:43
Op aandringen van de provincie Limburg heeft de Drielandentrein vanuit Aken binnenkort een aansluiting op de nachttrein Maastricht – Schiphol. De dienstregeling van de Drielandentrein is vanaf 12 april, voor een proef van een jaar, aangepast om de overstap mogelijk te maken.
Nu rijdt de Drielandentrein om 0.17 uur een laatste rit van Aken naar Heerlen. Vanaf 12 april rijdt de trein vanaf de aankomst om 0.41 uur in Heerlen als sneltrein door naar Sittard waar de trein om 01.01 uur moet aankomen. In Sittard vertrekt de nachttrein naar Schiphol, die vanuit Maastricht komt, om 01.11 uur. De verbinding is er alleen in de nacht van vrijdag op zaterdag als de nachttrein rijdt.
Via motie afgedwongen
De nachttrein stopt vanaf Sittard ook in Roermond, Weert, Eindhoven, Den Bosch, Utrecht, Amsterdam Bijlmer ArenA, Amsterdam Centraal en Schiphol Airport. De aansluiting komt uit de koker van het Limburgse D66 Statenlid Leon Vaessen die voor zijn motie voor de verbinding unanieme steun kreeg in Provinciale Staten.
Op terugrit sluit nachttrein al aan
De aansluiting hoefde alleen in de richting Schiphol gemaakt te worden. Op de terugrit, die om 04.53 op Schiphol start, sluit de nachttrein in Sittard om 07.26 uur aan op de reguliere intercity van de NS naar Heerlen waar er vervolgens om 07.48 een aansluiting is op de Drielandentrein naar Aken.
Vanuit Luik is er voor een overstap op de nachttrein een wachttijd van een uur in Maastricht.
(c) Treinreiziger.nl
Reclame
Ik hoop dat ze er genoeg reclame voor maken anders wordt het “gebakken lucht” met nachttreinen waar amper mensen in zitten.
Probleem is anno 2025 dat de gratis huis-aan-huis regionale bladen / krantjes zijn afgeschaft en men dit enkel nog in een winkelcentrum of raadhuis zelf kan afhalen. Veel mensen zijn daardoor ook met andere lokale berichten niet op de hoogte van nieuwsfeitjes als deze en niet iedereen zit constant op social media te kijken. Dus laat de publiciteitsmachine maar draaien zowel in Nederland als Duitsland …!
Nu maar hopen dat de Drielandentrein geen kuren vertoont en met annuleringen te kampen heeft, want dat is vaker voorgekomen dan een mens lief is.
Hoezo ‘afgeschaft’? Zeker niet overal zoals jij beweert.
Is er geen internet waar mensen die berichten ook kunnen lezen?
Op zich is deze internationale afstemming van deze nachtverbinding vanuit Zuid-Limburg naar Randstad v.v. een enorme verbetering.
Vertrouwen op slechts 1 trein/aansluiting, ik zou het niet doen. Ik woon in de buurt van Schiphol en neem toch altijd een paar bussen “eerder” om niet voor verrassingen komen te staan.
juist de laatste aanslutiingen zijn best veilig, want arriva heeft je de hele route verkocht dus zij zijn verplicht jou naar shiphol te brengen of anders een hotel te regelen en doorreizen op kosten van de ns.
Daarom houden ze heel vaak de tweede trein een beetje tegen zodat je de laatste overstap nog kan maken, ook omdat het makkelijker kan, er is immers geen volgende trein die daardoor in de knel komt.
Doorreizen op kosten van de ns? Wat hebben hun hiermee te maken?
dooreizen met ns op kosten van arriva
Maar verkoopt Arriva wel de hele route als 1 pakket? Zowel de Drielandentrien als de nachttrein Maastricht-Schiphol zijn van Arriva, maar kan je dat ook als 1 kaartje kopen? De Drielandentrein is namelijk onderdeel van de concessie waarop de OV chipkaart geldig is, terwijl de nachttrein open access is en je niets kan met de OV chipkaart.
Klopt. In verleden had je garantie per ticket. Maar dat is nu veranderd. Als je twee tickets hebt bij dezelfde vervoerder, heb je nu dezelfde rechten. Omdat Arriva in beide gevallen de vervoerder is, werkt het. Van Eurostar op TGV niet. Eurostar is immers geen volle SNCF dochter.
regelen ze dan ook een vervangende vlucht met KLM?
tja, met de auto moet je ook genoeg marge nemen. Al te gemakkelijk kan zo’n trein uitvallen of stilstaan. Dan ben je de eerste 12 uur niet op Schiphol.
Ooit moest ik met een collega naar Southampton. Er was veel sneeuw. Met de trein niets mis ik was veel te vroeg. Collega Eigenwijs kwam met de auto. Bij het start boarden was hij er nog niet en de slurf zou al terugtrekken toen jodocus er aan kwam. Sneeuw file op A4 een uur extra resitijd gebruikt.
Rijdt die Drielandentrein wel?
Zat vandaag in de S41, Aachen – Liege S. Lambert in de 2e klas in een gedeklasseerde 1e klas wagon.
Prima ritje.
Dat maakt de rit met de S41 extra aantrekkelijk voor een toeristisch ritje.
Goed initiatief van de NMBS.
De Euregio- trein: Aken – heerlen – maastricht – luik guillemins – verviers – aachen v.v. komt eraan.
Of wordt het Aachen – heerlen -sittard- maastricht – luik – verviers – aken?
We wachten af.
Afgelopen ZA in bijlage Parool (is een A’damse krant voor degenen die dat niet weten-en nog steeds nominaal zelfstandig als krant een reportage over de andere ARV nieuwe nachttrein-vanaf Zwolle to Airport S”hol en back. Nix bijzonders, maar scheen toch redelijk goed gevuld ondanks korte tijd van al in dienst. Vraag me nog steeds af hoe in een bepoort station te geraken als je nou net die trein wil nemen-de andere tickets bleken het allervaakst genoemde en geconstateerde main problem.
Nog een vrijwel totaal onbekend nieuwtje, vond ik NB via melding van die airport net over de grens (Weeze/Niederrhein): sinds 7/4 een geheel nieuwe duiste snelbus SB 46 Nijmegen-Kranenburg-Goch-die airport/Flughafen en tot Kevelaer (is een bedevaartsstadje- alweer iets voor hele ouwetjes), om de 2 uur, DE-ticket durchaus gültig, ab NMG om 6/8/10.45 etc. DB-Busverkehr Rheinland. Zegt het voort en gebruik het!
Van de duitse RE10, RheinRuhrbahn, Kleve-Krefeld-Düsseldorf, die hieropaansluit, is al enkele maanden-en duurt nog wel ff, de enkel ma-vr rijdende extra dienst geheel verSEV-bus-d, door Verhuven, met overal uithangende Fahrplaene.
Ik begrijp echt niet wat je zegt. Zelfs niet als ik het drie keer lees.
ChatGPT?