Foto: Siemens
De Duitse federale overheid gaat de btw op treinkaartjes per 1 januari 2020 verlagen. Treinreizigers die nu meer dan 50 kilometer reizen betalen het hoge btw-tarief van 19%. Dat wordt verlaagd naar 7%. Door de btw-verlaging zullen de treinkaartjes in Duitsland circa 10% goedkoper worden.
Het goedkoopste ICE-ticket kost nu nog € 19,90. Straks wordt dat € 17,90. Met BahnCard wordt het goedkoopste ICE-ticket straks zelfs € 13,40 (in plaats € 14,90). Normaal verhoogd DB – net als NS – aan het einde van het jaar de ticketprijs. Door de btw-verlaging is dat dit keer niet nodig.
DB hoopt door de btw-verlaging meer treinreizigers te kunnen trekken. “Aantrekkelijkere prijzen zullen leiden tot meer vraag. We geven de korting 1 op 1 door aan onze klanten en zien ook af van een prijsverhoging”, vertelt DB-topman Richard Lutz. De verwachting is dat er door de prijsverlaging vijf miljoen treinreizigers bij komen.
Het spoorbedrijf kondigt daarom direct aan 30 extra hogesnelheidstreinen te zullen kopen. DB heeft momenteel een vloot van 282 ICE-treinen. De bedoeling was al dat dit in 2022 uitgebreid zou worden naar 356. Nu is bekend geworden dat daar nog eens minimaal 30 treinen bovenop komen. Daarmee moeten er in 2022 in totaal ruim 380 ICE’s zijn.
Met de dertig extra ICE-treinen komen er 13.000 zitplaatsen per dag bij. De nieuwe treinen zullen tenminste 300 kilometer per uur kunnen, en zullen naar verwachting worden ingezet worden tussen Berlijn – München en Keulen – Frankfurt. Op dit moment stromen de ICE4-treinen in. Die treinen kunnen slechts 250 kilometer per uur.
DB wil zich meer en meer presenteren als het groene alternatief voor het vliegtuig. Zo rijden de lange afstandstreinen op groene stroom. Terwijl de Duitse overheid de btw op treinkaartjes verlaagt, wordt juist gedacht om vliegen duurder te maken. De maatregelen maken deel uit van een pakket klimaatmaatregelen. Overigens gold voor treinreizen tot 50 kilometer altijd al het lage btw-tarief.
DB heeft de ambitie om het aantal langeafstandsreizigers te laten verdubbelen tot 260 miljoen reizigers per jaar. De Duitse spoorreus lag de afgelopen periode juist onder vuur vanwege slechte prestaties. Zo zijn relatief veel ICE’s en intercity’s te laat, en gebeurt het vaak dat er een rijtuig ontbreekt of buiten gebruik is.
Waar in Duitsland de trein dus goedkoper wordt door een btw-verlaging, is de trein in Nederland het afgelopen jaar juist duurder geworden door een btw-verhoging. Sinds 1 januari 2019 betalen treinreizigers 9%, dat was in het verleden 6%.
This post was last modified on %s = human-readable time difference 21:26
Treinreiziger gaat in samenwerking met Tranzer treintickets aanbieden. Het gaat om een proef, waarbij de ambitie is…
Treinverkeer van en naar station Den Haag Centraal ondervindt vanaf zaterdag 15 februari zestien dagen…
De eerste trein van European Sleeper op de route Brussel - Eindhoven - Venetië heeft…
Spoorbeheerder ProRail verwacht dat de snelheidsbeperkingen op de hogesnelheidslijn (HSL) nog jaren zullen gelden. Tijdens…
GroenLinks-PvdA wil dat staatssecretaris Chris Jansen van openbaar vervoer in actie komt om de problemen…
De eerste rit van de European Sleeper van Brussel via Eindhoven naar Venetië zal de…